×

17 و 18 خردادماه همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه برگزار می‌شود

17 و 18 خردادماه همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه برگزار می‌شود

17 و 18 خردادماه همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه برگزار می‌شود

17-و-18-خردادماه-همایش-مبارزه-با-قاچاق-کالا-و-ارز-در-سطح-عرضه-برگزار-می‌شود وکیل 

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی از برگزاری همایش «مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه» در روزهای 17 و 18 خردادماه خبر داد.

 به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سید عبدالمجید اجتهادی در نشستی خبری که در سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شد، با بیان این مطلب تصریح کرد: این همایش با مشارکت ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موسسه آموزشی و پژوهشی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری و همچنین سازمان تعزیرات حکومتی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: 82 چکیده مقاله برای این همایش به دبیرخانه ارسال شده است که از این تعداد حدود 52 مقاله، برگزیده و چاپ شده است.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی با بیان اینکه همایش مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه، با مشارکت دانشگاه‌های کشور برگزار خواهد شد، افزود: اولین محور این همایش، مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه از منظر قوانین و مقررات داخلی (قانون امور گمرکی، قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز و لایحه جامعه مبارزه با قاچاق کالا) است.

 اجتهادی اظهار کرد: مطالعات تطبیقی و تجریبات سایر کشورها در خصوص مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه، آثار زیان‌بار عرضه ارز و کالای قاچاق بر اقتصاد ملی، تولید داخلی، فعالیت‌های اقتصادی، سلامت عمومی و بهداشت جامعه و همچنین آثار عرضه کالا و ارز قاچاق در افزایش نابسامانی‌های اجتماعی وامنیتی از دیگر موضوعات و محورهای این همایش است.

 

وی خاطرنشان کرد: سیاست‌های تقنینی و قضایی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه، سیاست‌های اجرایی در پیشگیری از عرضه کالا و ارز قاچاق (از قبیل فناوری‌های نوین، کدینگ، هولوگرام، بهبود کیفیت، مقررات سیاست‌‌های بانک مرکزی) و همچنین بررسی‌‌های نارسایی و خلاء‌های قانونی موجود در برخورد با عرضه کالا و ارز قاچاق از دیگر محورهای این همایش است.

 

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی، نقش قوه قضاییه، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های دولتی و نهادهای مردمی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه، جرایم همراه یا مرتبط با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه و آسیب‌شناسی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه (در حوزه مدیریت، نظارت و بازرسی) را از دیگ موضوعات مورد بررسی در این همایش برشمرد.

 اجتهادی در پاسخ به این سوال که «آیا همایش مبارزه با قاچاق کالا وارز در سطح عرضه دبیرخانه دائمی دارد؟»، گفت: در واقع این دومین همایشی است که در این زمینه برگزار می‌شود. اولین همایش در سال 89 برگزار شد که در آن همایش فراخوان مقاله نداشتیم اما در این همایش قرار است یک دبیرخانه دائمی در دانشگاه علوم قضایی تشکیل شود.

 وی با بیان اینکه این همایش با مشارکت بخش‌های قضایی، اجرایی و خصوصی برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این همایش تعدادی از قضات دادسرا و دادگاه انقلاب، مدیران کل سازمان تعزیرات در کشور، مدیران سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در سطح کشور، روسای بازرگانی سراسر کشور و شرکت دخانیات ایران حضور خواهند داشت. در واقع تمام دستگاه‌هایی که در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مشارکت دارند، در این همایش حضور دارند تا ان‌شاالله بتوانیم از طریق همفکری با یکدیگر مشکلات را در زمینه قاچاق کالا و ارز برطرف کنیم.

 مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی همچنین با بیان اینکه «طرح شبنم» قرار است ماه آینده اجرا شود، تصریح کرد: ما در خصوص پشتیبانی «طرح شبنم» از لحاظ قضایی مشکلی نداریم و شعب سیار ما آمادگی کامل را برای همکاری با وزارت بازرگانی و شورای اصناف اعلام کرده‌اند.

 اجتهادی افزود: حدود 400 شعبه داریم که مسئول مبارزه و رسیدگی به پرونده‌ها قاچاق در سطح کشور هستند و موافقت با افزایش شعب را برای اجرای طرح شبنم گرفته‌‌ایم اما با این حال همین تعداد همکاران ما در حال حاضر جوابگوی اجرای طرح شبنم هستند.

وی با بیان اینکه تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به پرونده‌های قاچاق کالا و ارز در سطح عرضه است، اظهار کرد: در مقررات فعلی برای برخورد با قاچاق کالا و ارز قوانینی نداریم ولی در قانون جدید مبارزه با قاچال کالا و ارز که تصویب شده و شورای نگهبان نیز عمده محتوای آن را تایید کرده است، ارز هم مانند کالا برای سطح عرضه‌اش مجازات در نظر گرفته شده است.

 مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی اضافه کرد: مجازات برای قاچاق ارز مانند سایر مقررات مربوط به قاچاق علاوه بر ضبط ارز قاچاق، دو برابر قیمتش به ریال جریمه تعیین می‌شود. در واقع این مساله در رابطه با ارزی است که در فرودگاه‌ها گرفته می‌شود.

 اجتهادی در رابطه با تدوین قانون جدید مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز اظهار کرد: این قانون با نظر رییس کمیسیون لوایح دولت و وزیر دادگستری در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق و با مشارکت دستگاه‌های عضو تدوین شده است که در این خصوص ما پیشنهادات خود را به دولت ارائه داده‌ایم و در معاونت حقوقی وزارت دادگستری بررسی شد. در مجلس بررسی‌های گسترده‌ای روی آن انجام شد.

 وی در پایان گفت: آخرین قانونی که در رابطه با قاچاق کالا و ارز داشتیم، «قانون مجازات مرتکبین قاچاق» مصوب 1312 بود و از آن تاریخ تا کنون قانونی در این زمینه نداشته‌ایم. تصویب قانون جدید مبارزه قاچاق کالا و ارز کار بسیار ارزنده‌ای است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.