×

آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور بی نظیر است

آرای وحدت رویه دیوان عالی کشور بی نظیر است

یک وکیل دادگستری گفت که دستگاه قضایی در بخش «آموزش» بسیار خوب عمل کرده است

آرای-وحدت-رویه-دیوان-عالی-کشور-بی-نظیر-است وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت که دستگاه قضایی در بخش «آموزش» بسیار خوب عمل کرده است.

دیوان عالی کشور - دیوان عالی کشور را بیشتر بشناسیم -  آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور  - وظایف و مسئولیت های دادستان کل کشور در رابطه با دیوان عالی کشور 

هوشنگ پوربابایی درباره عملکرد قوه قضاییه اظهار کرد: عملکرد دستگاه قضایی را باید از دو حیث مورد توجه قرار داد؛ ابتدا باید بررسی کرد که دستگاه قضایی تا چه حد توانسته در احقاق حقوق مردم موفق باشد و دیگر اینکه این دستگاه تا چه حدی نه در اجرای عدالت بلکه در احساس عدالت در بین مردم موفق بوده و آن را تقویت کرده است.

وی افزود: عملکرد کنونی قوه قضاییه و قضات، زاییده قانون‌نویسی و یا اصلاح عبارات و قوانینی است که مکررا در مجلس اتفاق می‌افتد یا اقداماتی است که مربوط به عملکرد قوه مجریه است.

این حقوقدان با بیان اینکه تجمیع پرونده‌های بیش از حد قوه قضاییه را دچار اخلال کرده است، ادامه داد: اگر ما به جای یک دستگاه قضایی، دو قوه قضاییه با این حجم پرونده داشتیم امکان اجرای دقیق عدالت وجود نداشت، زیرا امکانات و پرسنل قوه قضاییه توان نظارت و اجرای دقیق قوانین را ندارد.

اصل 161 قانون اساسی ، جایگاه دیوان عالی کشور - منشأ تاریخی دیوان عالی کشور

پوربابایی با طرح این سوال که آیا قوه قضاییه در اجرای عدالت موفق بوده یا خیر؟ اظهار کرد: باید این حس توسط قضات و قوه قضاییه در بین مردم ترویج شود تا مردم از ورود به دستگاه قضایی احساس عدالت کنند ولو اینکه حکم جلب‌شان صادر شود.

وی تاکید کرد: اینکه بگوییم دستگاه قضایی ناسالم بوده و یا به نحو مطلوبی به وظایف خود عمل کرده است، درست نیست بلکه باید دقت کنیم که حجم پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی وجود دارد، معلول عملکرد خود قوه قضاییه است یا معلول دستگاه‌های دیگری که خود را مبرا از عملکرد دستگاه قضایی می‌دانند.

این وکیل دادگستری با طرح این سوال که اگر سیستم قضایی کشورمان امکانات مناسبی نداشته باشد، چگونه می‌تواند به وظایف خود عمل کند؟ گفت: زمانی که اختیاراتی به شخصی داده می‌شود بنا بر همان اختیارات باید از وی توقع داشته باشیم. اکنون بنده از اظهارنظر در مورد عملکرد رییس دستگاه قضایی معذورم زیرا نمی‌دانم که اختیارات رییس قوه قضاییه چیست.

پوربابایی با بیان این که این انتقاد از جامعه حقوقی به رییس قوه قضاییه وارد است که اظهارنظر رسمی ایشان در خصوص بعضی از پرونده‌ها شائبه در بین مردم ایجاد می‌کند، اظهار کرد: زمانی که رییس دستگاه قضایی مطرح می کند که فلان متهم محارب و مجرم است، در جامعه به همین صورت تلقی می شود در حالی که قضات و رییس قوه قضاییه نباید در خصوص پرونده‌ها از جمله پرونده سه هزار میلیاردی هر چه را می‌دانند با اینکه جرم عظیمی رخ داده باشد، اعلام و متهم را محارب خطاب کنند.

وی با اشاره به پرونده زورگیری، گفت: در آن پرونده از سوی رییس قوه قضاییه اعلام شد که سریع به موضوع رسیدگی می‌کنیم و حکم محارب را اعلام کردند، گرچه ایشان مجتهد شرعی و رییس دستگاه قضایی است ولی به نظر می‌رسد اظهارنظر وی در بعضی تصمیمات قضایی قبل از اینکه پرونده در دادگاه رسیدگی شود، قابل توجیه نیست.

پوربابایی درباره تعامل وکلا با قوه قضاییه اظهار کرد: معمولا کانون وکلا تلاش کرده که حداکثر توانش را برای این تعامل به کار ببرد و تعامل خوبی بین وکلا در شعب دادگاه‌ها در رسیدگی به پرونده‌ها وجود دارد اما وکلای دادگستری در رسیدگی به پرونده‌های کیفری و نیز شئونات وکیل در دستگاه قضایی نگران هستند که مبادا رفتار مناسبی با این قشر به عنوان وکیل در جامعه نشود.

این وکیل دادگستری با بیان این که بر اساس تبصره ماده 128 قانون آیین دادرسی کیفری اجازه دفاع تمام عیار از موکل به وکلا در پرونده های کیفری در دادسرا داده نشده است، گفت: اگر بخواهیم این تعامل را به کانون وکلا و قوه قضاییه تسری دهیم کانون وکلا هر آنچه که قانون به آن تفهیم کرده در راستای تعامل با قوه قضاییه انجام داده و کانونی متعامل بوده و سرسپرده قانون است اما متاسفانه قوه قضاییه چنین نگاهی را به کانون وکلای دادگستری ندارد.

آرای وحدت رویه بسیار استنادی دیوان عالی کشور 

وی با اشاره به لایحه جامع وکالت، ادامه داد: پیش‌نویس قانون جامع وکالت که اخیرا از قوه قضاییه به دولت ارسال شده نشان می‌دهد که کانون وکلا را فقط در بحث بودجه مستقل تلقی کرده‌اند و در سایر موارد این کانون باید زیر نظر قوه قضاییه در نظر گرفته شود.

پوربابایی درباره نقاط مثبت قوه قضاییه، اظهار کرد: دستگاه قضایی در بخش آموزش، کارهای انفورماتیک و سیستم ابلاغ آراء بسیار خوب عمل کرده و آرای وحدت‌ رویه‌ای که در دیوان عالی کشور صادر می‌شود بی‌نظیر بوده است و نیز کاهش اطاله دادرسی در پرونده‌ها نکته خوبی است که قوه قضاییه در این راستا تلاش کرده است. همچنین توجه سرپرست دادگاه‌ها به پرونده‌های مطروحه از جمله نقاط مثبت دیگر قوه قضاییه است.

این وکیل دادگستری درباره نقاط ضعف دستگاه قضایی اظهار کرد: عدم توجه این دستگاه به سیستم حقوق کارمندان، مسائل معیشتی قضات و کارمندان با این حجم کاری که در قوه قضاییه وجود دارد قابل توجیه نیست و باید تدبیری اندیشیده شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.