×

مسئولیت خسارت ناشی از تصادف خودرو در حال تعلیم رانندگی

مسئولیت خسارت ناشی از تصادف خودرو در حال تعلیم رانندگی

شخصی در حال یادگیری رانندگی، با وسیله نقلیه دیگری تصادف می‏نماید افسر کاردان فنی، خودروی در حال تعلیم را مقصر می‏داند

مسئولیت-خسارت-ناشی-از-تصادف-خودرو-در-حال-تعلیم-رانندگی وکیل 

 شخصی در حال یادگیری رانندگی، با وسیله نقلیه دیگری تصادف (مقالات مرتبط تصادف - سوالات مرتبط تصادف) می‏نماید. افسر کاردان فنی، خودروی در حال تعلیم را مقصر می‏داند.

تبعات حقوقی فرار از صحنه تصادف - از صحنه تصادف فرار نکنید - تصادف منجر به قتل توسط راننده بدون گواهینامه - روند قانونی رسیدگی به تصادف منجر به جرح - پس از تصادف چه باید کرد ؟ - ابعاد قتل غیرعمد در جرایم رانندگی - سیر قضایی رسیدگی به حادثه رانندگی منجر به مرگ -  بحثی درباره آثار حقوقی حوادث رانندگی - بررسی حقوقی مسئولیت ناشی از حوادث رانندگی 

با توجه به این که مربی آموزش نیز دارای امکانات کنترلی (کلاچ و ترمز) بوده و با علم به این موضوع که شخص تحت تعلیم دارای تخصٌص لازم در رانندگی نیست و از طرفی آموزش باید در اماکن مجاز صورت گیرد، بفرمایید:

الف. شخص مقصٌر در این تصادف مربی تعلیم‏دهنده است یا شخص تحت تعلیم؟

ب. آیا رعایت کامل مقررات از سوی مربی یا عدم رعایت مقررات تأثیری در مسؤولیت دارد یا خیر؟

ج. مسؤولیت خسارت وارده و دیه به عهده کدام‏یک می‏باشد؟

بررسی جرایم مربوط به حوادث رانندگی و تسهیلات بیمه شخص ثالث - کمک به مصدوم ، شاه کلید کاهش مجازات - زوایای حقوقی قتل غیرعمد ناشی از حوادث رانندگی 

آیت الله العظمی محمد تقی بهجت

ظاهراً سبب اقوی از مباشر است.

آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی

الف. در فرض مقصر بودن خودرو در حال تعلیم چنانچه تقصیر از جهت عدم مهارت فرد تحت تعلیم باشد مربی مقصر است و اگر به این جهت مستند نباشد راننده مقصر است والله‏العالم.

ب. به طورکلی هر امری که مستند به مسامحه یا خطای مربی باشد حتی در صورتی که مقرٌرات را هم رعایت کرده باشد موجب ضمان مربی است و اگر مسامحه یا خطا مستند به راننده باشد لکن نه از جهت عدم مهارت بلکه از جهات دیگر چنانچه در جواب (الف) بیان شد راننده ضامن است و در نزاع موضوعی مرافعه شرعیه لازم است والله‏العالم.

آیت الله العظمی محمد فاضل لنکرانی

اگر عرفاً تصادف (مقالات مرتبط تصادف - سوالات مرتبط تصادف) مستند به کارآموز باشد خود او ضامن است هرچند از لحاظ قانونی یا اداری مربی نیز مسئول باشد و مورد بازخواست قرار گیرد.

سیر رسیدگی به جرایم ناشی از  تصادفات رانندگی - ضربه به سر علت اصلی مرگ در حوادث رانندگی ، مرگ نیمی از فوتی ها در محل حادثه - تقصیر در حوادث رانندگی 

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی

دیه را باید فرد یا افراد معتبر بدهند و تعیین این‏که کدام‏یک مقصر اصلی هستند در این گونه موارد به عهده کارشناسان متدین است. همیشه موفق باشید.

آیت الله العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

الف، ب و ج. اگر مربی از اول تعهد کرده و خسارت و دیه را به گردن گرفته، به عهده اوست، و اگر نه به عهده شخص تحت تعلیم می‏باشد.

معرفی کتابی درباره مسئولیت مدنی حوادث رانندگی - تبعات کیفری صدمه غیرعمدی حوادث رانندگی

آیت الله العظمی حسین نوری همدانی

الف‏. مربی، مقصر است.

ب. خیر تأثیری در مسؤولیت وی ندارد.

ج‏. به عهده مربی تعلیم‏دهنده است.

منبع : حقوقی و امور مجلس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.