×

برنامه آموزش و پرورش برای پنجشنبه مدارس اعلام شد

برنامه آموزش و پرورش برای پنجشنبه مدارس اعلام شد

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش از اجرای برنامه روز بانشاط یا غنی سازی اوقات فراعت دانش آموزان در روز پنجشنبه در 2000 مدرسه ابتدایی به صورت پایلوت خبر داد

برنامه-آموزش-و-پرورش-برای-پنجشنبه-مدارس-اعلام-شد وکیل 

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش از اجرای برنامه روز بانشاط یا غنی سازی اوقات فراعت دانش آموزان در روز پنجشنبه در 2000 مدرسه ابتدایی به صورت پایلوت خبر داد.

قانون متعهدین خدمت به وزارت آموزش و پرورش - آئین نامه شورای عالی آموزش و پرورش - قانون گزینش معلمان و کارکنان آموزش و پرورش - قانون اهداف و وظایف وزارت آموزش 

 علیرضا کفاش در توضیح مطلب بالا گفت: با توجه به اینکه در دولت تدبیر و امید هیچ طرحی بدون اجرای دوره آموزشی و کار پژوهشی همزمان اجرا نخواهد شد، در مهر سال آینده این برنامه به صورت آزمایشی صورت گرفته و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه شرکت دانش‌آموزان در این طرح‌ها به صورت داوطلبانه خواهد بود، سیاست‌های تشویقی را نیز در نظر گرفته‌ایم افزود: مدارسی که امکان اقبال بیشتری برای این برنامه در آنها وجود دارد شامل مدارس خاص، مدارس هیات امنایی، شاهد و در تعدادی از مدارس عادی می‌شود. بر این اساس مدیران و معلمان در روز پنجشنبه در مدرسه حضور پیدا می‌کنند و اگر چند دانش آموز برای این طرح ثبت نام نکردند بازهم برنامه اجرا خواهد شد.

ثبت روزانه 200 شکایت علیه آموزش و پرورش در روزهای اخیر - دردسر جدید وزارت آموزش و پرورش برای دیوان عدالت اداری 

برنامه‌های آموزش و پرورش برای روزهای پنجشنبه

کفاشی در تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای روز پنجشنبه نیز گفت: فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مختلفی را در نظر گرفته‌ایم اعم از برنامه‌های قرآنی، هنری، حضور در کانون‌های فرهنگی و تربیتی که براین اساس برنامه‌های شاد و متنوعی را برای دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه اجرا خواهیم کرد.

کفاش درباره اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرایی کردن این برنامه گفت: امکانات مدرسه و فضای آن به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت، علاوه بر این کانون‌های پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان و نیز کانون‌های فرهنگی و تربیتی فضای خود را به صورت رایگان برای این برنامه در اختیار مدارس قرار می‌دهند.

به گفته وی این در حالیست که وزیر آموزش و پرورش نیز از محل کیفیت‌بخشی اعتباری برای برنامه روز با نشاط در مدارس در نظر گرفته است که حدود چهار میلیارد تومان (دو میلیون برای هر مدرسه) خواهد بود که این مبلغ به طور مستقیم به خود مدارس ارائه خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر اعتبار در نظر گرفته شده از سوی وزارت آموزش و پرورش بخش دیگری از هزینه‌ها به صورت داوطلبانه از محل مشارکت و مساعدت اولیا خواهد بود که طبق جلسات اولیا و مربیان مشخص خواهد شد که البته این هزینه‌ها به صورت داوطلبانه است.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش در ادامه با تاکید بر اینکه به مدارس دیگر استان‌ها این اختیار را داده‌ایم که در صورت امکان این طرح را در مدارس خود اجرا کنند، تصریح کرد: 2000 مدرسه را به تناسب تعداد مدارس در استان‌ها برای اجرای طرح پایلوت در نظر گرفتیم با این حال این اختیار را به شوراهای آموزش و پرورش استان و مناطق داده‌ایم تا در صورت امکان و طبق مصوبه این شوراها، این طرح در مدارس دیگر و دوره‌های مشابه برگزار شود. همچنین بقیه مدارس استان‌ها نیز طبق روال سال گذشته پنجشنبه‌ها تعطیل خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه نامه‌ای که در دولت گذشته طبق آن پنجشنبه‌ها تعطیل رسمی شد زیر سوال است و تعطیلی مدارس خلاف قانون است گفت: قرار بر این بود که پنجشنبه‌ها فقط برای برنامه‌های پرورشی و برنامه‌های ضمن خدمت و دوره‌های آموزشی باشد اما طبق یک نامه پنجشنبه‌ها تعطیل شد و در دولت یازدهم این موضوع دوباره بازبینی می‌شود.

اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی - برخورد قانونی با تخلفات مدارس غیردولتی - تعزیرات حکومتی و نظارت بر شهریه مدارس - قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی - شرایط احراز مدیریت مدارس 

تلاش برای یاددهی «نه» گفتن به دانش‌آموزان برای مقاومت در برابر خواسته‌های غیرمنطقی

کفاشی همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره آموزش دفاع از بدن و آگاهی بخشی به دانش‌آموزان درباره آناتومی بدن خود گفت: در این ضمینه تلاش زیادی داریم تا به دانش‌آموزان "نه" گفتن را یاد بدهیم.

وی افزود: تجربه‌هایی که در سراسر دنیا صورت گرفته، حاکی از آن است که بخش اعظمی از آموزش‌ها در قالب خانواده به ویژه توسط مادر صورت بگیرد. در پیشرفته‌ترین کشورها نیز این مسائل در دبیرستان زیاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد و بیشتر روشنگری‌ها در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد.

معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در طراحی دوره‌های جدید تلاش می‌کنیم خانواده‌ها را آموزش داده و آنها را آگاه کنیم گفت: مسلما برنامه‌هایی برای آموزش اینگونه مسائل به دانش‌آموزان داریم اما نمی‌شود برای همه آموزش‌ها نسخه‌ای یکسان پیچید و قانونی یکسان مصوب کرد، در همین زمینه نیز ابتدا همکاران ما در آموزش و پرورش نیاز به تعلیم دارند.

وی تاکید کرد: اصلی‌ترین برنامه ما برای رفع این معضل آموزش مهارت "نه" گفتن است تا به کودکان بیاموزیم باید در برابر خواسته‌های غیرمنطقی مقاومت کنند.

وظیفه واحد حراست آموزش و پرورش برای مراقبتهای لازم پس از گزینش معلمان

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی پایش روانی معلمان و نظارت بر آنها در دوران خدمت گفت: همانطور که می‌دانید گزینش معلم جزء سخت‌ترین گزینش‌ها در آموزش و پرورش است و دوره‌هایی برای آماده کردن معلمان پیش از گزینش در نظر گرفته شده؛ در دانشگاه فرهنگیان نیز بیشترین واحدها مربوط به شناخت مخاطب است، در عین حال پس از گزینش معلمان و مشغول به کار شدن آنها واحد حراست در آموزش و پرورش مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر تخلفی صورت بگیرد برخورد خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه دوره‌های آموزش ضمن خدمت معلمان برای بازآموزی آنها از فعالترین دوره‌ها در آموزش و پرورش است گفت: کمبود اعتبار باعث شده این دوره‌ها از شکل حضوری به صورت غیرحضوری در بیایند. دوره‌های غیرحضوری هرچند ممکن است در آموزش روش‌های تدریس موثر باشند اما دوره‌های اخلاقی و تربیتی نیاز به آموزش حضوری دارند ولی متاسفانه نتوانسته‌ایم در این سالها دوره‌ها را به صورت آموزشی برگزار کنیم.

نصب دوربین در مدارس قانونی است ؟ - آئین نامه اجرائی مدارس - کمک های مردمی به مدارس ، اختیار یا اجبار - آئین نامه واگذاری زمین به موسسات مدارس غیرانتفاعی 

آموزش حقوق شهروندی در قالب متون درسی به دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس‌جمهور گفت: در این زمینه امروز وزیر آموزش و پرورش در جلسه‌ای با خانم امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور مسائل مربوط به حقوق دانش‌آموزان را پیگیری کرده است تا در تدوین منشور حقوق شهروندی به مسائل مربوط به دانش‌آموزان توجه بشود.

در همین ضمینه پیشنهادهای مربوط به حقوق شهروندی در کنوانسیون حقوق کودک توسط مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان نماینده این وزارت خانه در آن کنوانسیون حضور دارد عنوان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید بسته‌های حاوی حقوق شهروندی به دانش‌آموزان ارائه شود افزود: معتقدیم آشنایی دانش‌آموزان با حقوق خود برای جلوگیری از معضلات اجتماعی در قالب آگاه‌سازی و آموزش خانواده‌ها موثر خواهد بود.

کفاش ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، آموزش حقوق دانش‌آموزی را در کتاب‌های جدید دانش‌آموزان به ویژه کتاب‌های حوزه اجتماعی وارد کرده است و در کتاب‌های تازه تدوین شده حقوق شهروندی به عنوان متون درسی به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد.علاوه بر این دوره‌های آموزش ضمن خدمت کددار حقوق شهروندی برای همکاران ستادی و استانی در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از افتتاح مجلس دانش‌آموزی هفتم در تابستان خبر داد و گفت: محور اصلی مجلس هفتم آموزش و احیای حقوق دانش‌آموزی خواهد بود.

احیای زنگ انشاء پایه هفتم از ابتدای مهرماه

ارائه الگوهای جدید انشاء نویسی

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره پیگیری احیای زنگ انشاء در مدارس گفت: در این ضمینه از اساتید مختلف دعوت کرده‌ایم تا نظرات خود را ارائه دهند و چهارمین جشنواره انشاء نویسی با عنوان جشنواره رویش قلم نیز در این ضمینه برگزار شده است.

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و جلب توجه والدین، دانش‌آموزان، دانشگاهیان و معلمان برای احیای زنگ انشاء در مدارس گفت: اجزای هر مصوبه قانونی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که کار دراز مدتی است و باید استقبال لازم از آن صورت بگیرد.

کفاشی در ادامه با اشاره به جلسات شورای عالی آموزش و پرورش برای احیا زنگ انشاء خبر داد، براساس مصوبه این شورا از سال آینده زنگ انشاء در پایه هفتم برگزار خواهد شد به گونه‌ای که طبق مصوبه سازمان پژوهش، درس انشاء در جدول نحوه ارزشیابی پایانی مواد درسی به عنوان بخشی از ارزشیابی درس ادبیات در نظر گرفته خواهد شد.

وی افزود: هرچند این مصوبه برای پایه هفتم ابلاغ شده در سایر پایه‌ها نیز کار کارشناسی صورت گرفته اما هنوز تصویب و ابلاغ نشده است.

وی همچنین از ارائه الگوهای جدیدی برای انشاء نویسی خبر داد و گفت: تصمیم بر آن است که زنگ انشاء نه به صورت سنتی بلکه با توجه به الگوهای جدید در پایه هفتم برگزار شود و در سالهای آینده در پایه‌های دیگر نیز زنگ انشاء را داشته باشیم.

تجهیز کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی به کتابهای نو از مهر

کفاش همچنین درباره تلاشهای صورت گرفته برای برگزاری زنگ کتابخوانی در مدارس گفت: برای سال تحصیلی پیش رو با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اعتبار ویژه‌ای برای کتابخوانی در مدارس تخصیص داده‌ایم به این صورتی که با شروع مهرماه کتابخانه‌های کلاسی مدارس ابتدایی را با کتاب‌های نو در بخش کودک و نوجوان تجهیز خواهیم کرد.

قانون تاسیس سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور 

وی با بیان اینکه در شروع کار یک میلیارد تومان از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به کتابخانه‌های کلاسی اختصاص یافته است گفت: این طرح را با حدود چند میلیارد ادامه خواهیم داد و تلاش می‌شود 40 تا 50 کتاب در هر کلاس داشته باشیم.

کفاش افزود: پیشنهاد شورای عالی آموزش و پرورش این است که معلمان ابتدایی بخشی از زمان کلاس را به کتابخوانی و نقل آن اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه 300 کتابخانه در 300 پژوهش سرای دانش‌آموزی برای توسعه فرهنگ کتابخوانی در نظر گرفته شده افزود: یک میلیون جلد کتاب نیز در سراهای پژوهشی مورد چینش و ساماندهی مجدد قرار می‌گیرند تا محیط این پژوهشسراها از کتاب‌های مفید و ارزشمند پر شود.

کفاش همچنین با اشاره به اینکه تلاش کرده‌ایم بانکهای اطلاعاتی کتابخانه‌ها را در اختیار مدارس قرار دهیم تصریح کرد: این برنامه در حال مطالعه است و براساس آن کتابخانه‌های دیجیتال با مدارس پیوند می‌خورند و دانش‌آموزان و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می‌توانند به صورت الکترونیک از این کتاب‌ها بهره‌مند شوند.

بخشی از ساعات کلاس به کتابخوانی اختصاص می‌یابد

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق دستور العمل صادر شده برای مدارس معلمان باید بخشی از ساعات کلاس را به کتابخوانی اختصاص دهند گفت: پیش از این این طرح به صورت تشویقی در مدارس اجرا می‌شد اما از ابتدای مهرماه امسال این برنامه به صورت موظف در می‌آید و اگر معلمی این کار را نکرد بازخواست خواهد شد.

تشکیل کمیته مقابله با تنبیه دانش‌آموزان و کنترل هیجان / لزوم برگزاری آموزش مجدد اثرات روانشناختی "تنبیه" برای فرهنگیان

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به صحبت‌های رئیس‌جمهور درباره منع تنبیه جسمی در مدارس تشریح کرد: پس از سخنان رئیس‌جمهور کارگروهی را برای حل این معضل تشکیل دادیم و به این نتیجه رسیدیم که نیاز به آموزش و فرهنگ سازی داریم.

وی افزود: اغلب معلمان خود این مسائل را رعایت می‌کنند ولی باید دوره آموزش مجدد برای فرهنگیان داشته باشیم و اثرات روانشناختی تنبیه را برای آنها تبیین کنیم.

وی همچنین از برگزاری دوره‌هایی تحت عنوان شیوه‌های موثر تشویق و تنبیه در تعلیم و تربیت در وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این دوره‌ها با کد 91400485 تصویب و ابلاغ شده است و تمامی فرهنگیان باید این دوره آموزشی را ببینند و با این مساله مهم آشنا شوند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته مقابله با تنبیه دانش‌آموزان و کنترل هیجان گفت: این کمیته مسئولیت مراقبت و رصد گزارش‌های رسیده را دارد. با تشکیل این کمیته و اجرای طرح‌های آموزشی برای فرهنگیان مساله تنبیه بدنی دانش‌آموزان به مقدار قابل توجهی کاهش داده می‌شود و از مردم می‌خواهیم اگر موردی مشاهده کردند سریعا به آموزش و پرورش انتقال دهند تا به عنوان یک مطالبه قانونی تحت بررسی قرار گیرد.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.