×

حقوق بشر، پرسش های دشوار

حقوق بشر، پرسش های دشوار

«دیوید ریدی» استاد تمام فلسفه و رییس دپارتمان فلسفه و علوم انسانی دانشگاه «تنسی[1]» ایالات متحده‌ی آمریکا می باشد علایق پژوهشی وی فسلفه حقوق، حقوق بشر و علوم سیاسی می‌باشد وی از جمله محققان‌ برجسته‌ی آمریکایی است که مقالات و کتب گوناگونی در باب مبانی فلسفی حقوق بشر و رابطه حقوق بشر و دموکراسی نگاشته است

حقوق-بشر،-پرسش-های-دشوار

«دیوید ریدی» استاد تمام فلسفه و رییس دپارتمان فلسفه و علوم انسانی دانشگاه «تنسی[1]» ایالات متحده‌ی آمریکا می باشد. علایق پژوهشی وی فسلفه حقوق، حقوق بشر و علوم سیاسی می‌باشد. وی از جمله محققان‌ برجسته‌ی آمریکایی است که مقالات و کتب گوناگونی در باب مبانی فلسفی حقوق بشر و رابطه حقوق بشر و دموکراسی نگاشته است.

سایه سنگین سیاست بر حقوق بشر - وکلا و پیشبرد حقوق بشر - ما و حقوق بشر - حقوق بشر و اینترنتی خواندنی شد - طراحی جالب ، لوگوی حقوق بشر با خط میخی و آیه قرآن - رابطه بین مالکیت فکری و حقوق بشر  

کتاب « حقوق بشر: پرسش‌های دشوار»  متشکل از 23 مقاله منتخب است که در هفت بخش و در قالب هفت پرسش بنیادین پیرامون حقوق بشر گردآوری شده است.

درباره‌ی مولف:

«سیندی هولدر» دارای دکترای فلسفه از دانشگاه آریزونا و متخصص در زمینه‌های فلسفه سیاسی، نظریه‌ی حقوق و مطالعات فمینیستی می‌باشد. کارهای پژوهشی اخیر این استاد کرسی فلسفه دانشگاه ویکتوریا بیشتر معطوف به فلسفه‌ی حقوق بین‌الملل، تنوع فرهنگی و حقوق بشر می‌باشد. وی از جمله پژوهشگران کانادایی است که علیرغم میل نهادهای حاکمیتی کانادا آثار متعددی در باب نقض حقوق بومیان کانادا به رشته‌ی تحریر در آورده است. از جمله آثار وی می‌توان به «حقوق بشر پس از 11 سپتامبر: کاووشی پیرامون مسایل فلسفی»، «حق بومیان نسبت به سرزمین خویش»، « فرهنگ به مثابه کنش در حقوق بشر» ، « حقوق بین الملل و حقوق مردمان بومی» و «حقوق بشر بدون سلسله مراتب: مطالبات، حقوق و جبر هنجاری» اشاره نمود.

همجنس گرائی در تقابل میان حقوق اسلام و حقوق بشر - حقوق بشر ابزار سیاسی کاری قدرت های استکباری 

«دیوید ریدی» استاد تمام فلسفه و رییس دپارتمان فلسفه و علوم انسانی دانشگاه «تنسی[1]» ایالات متحده‌ی آمریکا می باشد. علایق پژوهشی وی فسلفه حقوق، حقوق بشر و علوم سیاسی می‌باشد. وی از جمله محققان‌ برجسته‌ی آمریکایی است که مقالات و کتب گوناگونی در باب مبانی فلسفی حقوق بشر و رابطه حقوق بشر و دموکراسی نگاشته است. برخی از عناوین مقالات و کتب دیوید ریدی عبارتند از : « نسبی‌گرایی،حق تعیین سرنوشت و حقوق بشر»، «حقوق بشر: نهادها و برنامه‌ها»، « حقوق بشر و رواداری لیبرال» و « حق بر دموکراسی به مثابه حقی بشری».

درباره‌ی کتاب:

حقوق بشر: پرسش‌های دشوار، ویراستۀ سیدنی هولدر و دیوید ریدی، انتشارات دانشگاه کلمبیا، 2013، 472 صفحه

Cindy Holder and David Reidy (eds.), Human Rights: The Hard Questions, Cambridge University Press, 2013, 472pp, $34.99

کتاب « حقوق بشر: پرسش‌های دشوار»  متشکل از 23 مقاله منتخب است که در هفت بخش و در قالب هفت پرسش بنیادین پیرامون حقوق بشر گردآوری شده است. عناوین این هفت بخش عبارتند از:

1- حقوق بشر چیست؟

2- نحوه ارتباط حقوق بشر با حقهای‌ گروهی[2] چگونه است؟

3- حقوق بشر چه انتظاری از اقتصاد جهانی دارد؟

4- ارتباط حقوق بشر با سیاست‌های محیط زیستی چگونه است؟

5- آیا می‌توان از  حق بر دموکراسی به عنوان حقی از حقوق بشر یاد  نمود؟

6- محدودیت‌های اعمال حقوق چیست؟

7- آیا حقوق بشر رو به توسعه و بالندگی است؟

همانطور که مشاهده می‌شود این سوالات طیف وسیعی از موضوعات را در بر می‌گیرد و فلاسفه، حقوقدانان، وکلا، متخصصان علوم سیاسی و مردم‌شناسان هر یک به فراخور حوزه‌ی مطالعاتی خویش می‌توانند از مقالات این کتاب بهره‌مند گردند. برخی از این پرسش‌ها به مباحثی می‌پردازد که ادبیات نسبتاً قابل توجهی درباره‌ی آنها پدید آمده است و از بدو پیدایش مفهوم مدرن حقوق بشر (از زمان نگارش اعلامیه حقوق بشر و شهروند فرانسه مصوب 28 اوت [3]1789  و اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب 1946) این موضوعات محل منازعه حقوقدانان و فلاسفه بوده است. مسایلی از  قبیل ماهیت و سرشت بشر و اینکه آیا تدوین کنندگان اسناد حقوق بشری (اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاقین)  مفهومی خاصی از طبیعت انسانی را مفروض گرفته‌اند و بر آن اساس اقدام به نگارش مواد کرده‌اند، مفهوم جهانشمولی حقوق بشر و چگونگی جمع جهانشمولی با اصل احترام به تفاوتهای فرهنگی و همچنین رابطه حقوق بشر و دموکراسی از جمله موضوعاتی است که در مقایسه با مسایلی از قبیل رابطه حقوق بشر و نظام اقتصاد جهانی و  رابطه‌‌ی حقوق بشر و محیط زیست از قدمت بیشتری برخوردار است. به عبارت دیگر، گردآورنگان این کتاب کوشش نموده‌اند هم به موضوعات چالشی و معاصر حقوق بشر بپردازند و هم برای سوالات بنیادین حقوق بشر پاسخی درخور بیابند.

 آشنایی با مبانی نظری و فلسفی حقوق بشر در اسلام - مبانی حقوق بشر در ایلام و دنیای معاصر

فصل اول کتاب با عنوان حقوق بشر چیست  مشتمل بر سه مقاله با عنوان‌های: «حقوق بشر و سرشت انسان»، «جهاشمول گرایی و جزءگرایی[4] در حقوق بشر» و « آیا حقوق بشر جهاشمول است؟» موضوع جهانشمولی حقوق بشر و رابطه جهانشمولی و نسبیت فرهنگی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. فصل دوم کتاب به مقوله‌ی حقوق بشر و حق‌های گروهی[5] و مساله نسبیت اخلاق و فرهنگ و تنوع فرهنگی می‌پردازد . مقالات این فصل عبارتند از « اهمیت تفاوت‌های فرهنگی برای حقوق بشر»، «گروهها و حقوق بشر» ، «درهم تنیده شده[6]: خانواده، دین، حقوق بشر»  و «تفاوت فرهنگی چه انتظاری از حقوق بشر دارد». مسئله جهانشمولی حقوق بشر در پرتو تنوع فرهنگی موجود در جهان، از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال 1948 تا به امروز، در سیاست، دکترین و رویه قضایی بین‌المللی همچنان بوده و هست .بدون شک گردآورندگان کتاب فصل دوم کتاب را  با توجه به اهمیت این موضوع تدوین نموده‌اند.

  فصل سوم به رابطه‌ی حقوق بشر و نظام اقتصاد جهانی می‌پردازد و تاثیرات رویه‌ها و خط مشی‌های سازمان تجارت جهانی، بانک جهانی و سایر سازمانهای مالی بین‌المللی مرتبط و غیر مرتبط  با سازمان ملل بر حقوق بشر را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. امروزه‌ یکی از مهمترین مسایل حقوق بشری به خصوص در جوامع جهان سوم مشکلات ناشی از مقررات سازمان تجارت جهانی است. مقرراتی همچون ثبت اختراع ( پتنت[7]) و تاثیر مقالات این فصل عبارتند از : « حقوق بشر چه انتظاری از اقتصاد جهانی دارد؟»، « حقوق بشر جهانشمول و اقتصاد سیاسی جهانی» و «حقوق بشر و فرصت برابر جهانی: شمول و نه تمهید [8]». در بخش چهارم کتاب مسئله محیط زیست و رابطه‌ی آن با حقوق بشر بررسی شده است. حق بر محیط زیست سالم به عنوان یکی از حقوق نسل سوم بشری( حقوق همبسستگی[9])، مساله تغییرات آب و هوایی ،اثر فعالیت‌های صنعتی در تولید گرما و تولید زباله‌ و غیره از جمله موضوعات مطرح در این فصل می‌باشند. عناوین مقالات این فصل عبارتند از: « ارتباط حقوق بشر با سیاست‌های محیط زیستی چگونه است»،« حقوق بشر در آب و هوای نا مطلوب، « رویکرد حقوق بشر در قبال انرژی، فقر و تبعیض جنسیتی» و « گرگهای آلودگی در لباس میش‌های دانشمند: چرا متخصصان محیط زیست و سیاستمداران نسبت به مسایل دشوار و حقوق بشری قربانیان آلودگی بی تفاوتند؟»

مقاله اول فصل پنجم کتاب با عنوان « آیا می‌توان از  حق بر دموکراسی به عنوان حقی از حقوق بشر یاد  نمود؟ » بدین موضوع می‌پردازد که آیا در نظام حقوق بشر حق مستقلی به نام حق بر دموکراسی قابل شناسایی و تمییز است؟ در صورت پاسخ مثبت به این پرسش نقاط تلائم و تعارض این حق با حق بر تعیین سرنوشت؟ آیا دموکراسی بر حقوق بشر اولویت دارد و یا حقوق بشر بر دموکراسی؟ آیا می‌توان بدون داشتن نظامی مبتنی بر دموکراسی حقوق بشر را تضمین نمود؟ نویسنده در این مقاله سعی کرده است به این پرسشهای بنیادین پاسخ دهد. مقاله‌ی دوم این فصل « حق بر دموکراسی به عنوان حقی بشری و اهمیت جهانی آن» نام دارد. نویسنده‌ی این مقاله با اتخاذ رویکردی برابری‌طلبانه[10] بیان می‌دارد حق بر دموکراسی به عنوان حقی بشری در حقوق بین‌الملل وجود دارد ولی باید توجه داشت تحقق دموکراسی تحققی تدریجی، از درون و بر اساس توسعه‌ نهادهای مدنی است. نظامی که عنوان دموکراتیک بر خود نهاده است اما عاری از مشارکت واقعی  شهروندان و حضور نهادهای مدنی است تنها نام دموکراسی را یدک می‌کشد .

مقاله اول فصل ششم  با عنوان «آیا حمله‌ی یک کشور به کشور دیگر بنابر دلایل بشر دوستانه موجه است؟» به یکی از مناقشه‌های روز حقوق بشر یعنی «مداخله بشر دوستانه[11]» می‌پردازد. دکترین مداخله بشر دوستانه توسط حقوقدانان آمریکایی برای توجیه حمله‌ی ایالات متحده و متحدانش به عراق در سال 2003 مطرح شد و رفته رفته در حقوق بین‌الملل مورد توجه قرار گرفت. نویسنده در این مقاله پیامدهای مثبت و منفی این دکترین را مورد ارزیابی قرار می دهد. مقاله دوم فصل ششم  با عنوان «پرسشهایی پیرامون حقوق زنان» به حقوق زنان و مسئله  برابری جنسیتی می‌پردازد. « مسئولیتهای متعارض در حمایت از حقوق بشر» مقاله سوم این بخش به تعارض‌های حقوق بشر در مقام اجرا می‌پردازد. به عنوان مثال در  مورد  قتل از روی ترحم[12] یا اتانازی که حق بر حیات با حق بر تعیین سرنوشت یا حق خود مختاری(اتونومی) تعارض پیدا می‌کند ملاک ومناط حل تعارض چیست؟

در نهایت، فصل هفتم به وضع شناسی حقوق بشر در جهان کنونی می‌پردازد و میزان تاثیر آموزه‌های حقوق بشری بر ارتقاء موازین اخلاقی و استانداردهای زندگی مطلوب مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقالات این فصل عبارتند از : «ارتقاء اخلاقی و حقوق بشر»، «حقوق بشر و عاملیت اخلاقی» و « جنسیت غالب در حقوق بشر:مسیر رو به تکامل برابری جنسیتی ».

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.