فیلترینگ و کسب و کار الکترونیکی

فیلترینگ و کسب و کار الکترونیکی

نویسنده: بهمن موسوی

هرگاه واژه «فیلترینگ» به گوش می رسد، مسدود شدن سایت های سیاسی، ضداخلاقی و معاند نظام که بیشتر محتوایی نامناسب دارند به ذهن می آید. کمتر پیش آمده که در فرهنگ عامه ایران، فیلترینگ به معنای ابزاری مفید و موثر و البته با کاربردی غیرسیاسی و غیرخبری که از صدمه خوردن منافع پولی ـ مالی مردم جلوگیری می کند، تلقی شود. با این حال دیروز معاون توسعه فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت مفهوم و زاویه دید جدیدی را به موضوع فیلترینگ گشود که شاید تاکنون کمتر مورد توجه بوده است.

به گفته محمدصادق مفتح، سایت های اینترنتی که مجوز عرضه کالاو خدمات به صورت الکترونیک را ندارند، با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات فیلتر می شوند. بدیهی است امنیت مهم ترین بستر تسهیل تجاری و کسب و کار الکترونیکی است و در این بستر است که اصولاخریدار و فروشنده کالاو خدمات جرات آن را می یابند که با کنار گذاشتن روش های سنتی و امن معامله یعنی روش حضوری و چهره به چهره به دریافت و پرداخت پول و کالاو خدمات بپردازند. حال اگر این امنیت به هر دلیل خدشه دار شود، اصولامفهومی به نام تجارت الکترونیک شکل نخواهد گرفت. با این که تجارت الکترونیکی به مفهوم مدرن آن در ایران نوپاست، اما در همین مدت کم سایت های زیادی برای عرضه کالاو خدمات به طور الکترونیکی راه اندازی شده است.


با این حال بسیاری از این سایت ها همان ویژگی مهم اولیه یعنی اعتماد و امنیت را با خود به همراه ندارند. یعنی در مثالی ساده، خریدار یا فروشنده نمی داند پس از پرداخت پول یا ارائه کالااز طریق این سایت چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود و اصولاآیا کالای دیده شده را به همان شکل و ابعاد و کیفیت دریافت خواهد کرد؟ آیا در قبال پرداخت وجه الکترونیک، کالابه دستش خواهد رسید؟


مسوولیت معیوب بودن کالادر این نوع تجارت به عهده کیست و اصولاپاسخگوی موثر و قابل لمسی در پشت خرید و فروش الکترونیکی وجود دارد؟... چنین پرسش هایی است که لزوم ورود فیلترینگ به موضوع تجارت و کسب و کار الکترونیک را ضروری می سازد؛ چرا که سایت هایی که به هر دلیل از اعتبار لازم برای خرید و فروش در فضای مجازی برخوردار نباشند و ضمانتی موثر برای انجام کار پس از دریافت پول ارائه نکنند، با منافع مستقیم پولی ـ مالی شهروندان بازی می کنند و لذا اینجاست که باید سیاست را کنار گذاشت و به این فیلترینگ، نگاهی نو و البته مثبت و موثر داشت؛ نگاهی که کمتر به آن فکر و توجه کرده ایم.
 
 روزنامه جام جم، شماره 3416 به تاریخ 1/3/91، صفحه 20 (صفحه آخر)