×

ازدواج های طلایی

ازدواج های طلایی

ازدواج های طلایی

ازدواج-های-طلایی وکیل 

ازدواج های طلایی

نویسنده: دکتر محمدعلی نجفی توانا *

*جامعه شناس
    در مسیر تحولات اجتماعی ارزش های جایگزین مدرن و پسامدرن جانشین ارزش های سنتی می شود. این پدیده به طور طبیعی در اکثر کشور های جهان اعم از پیشرفته یا در حال توسعه از چند دهه قبل مشهود است. در این میان اما دو ویژگی چشمگیرتر از سایر تبعات این استحاله اجتماعی است. اولی فر دگرایی یعنی توجه به منافع فردی به جای منافع جمعی است.
     نتیجه این امر سردی عواطف و روابط خانوادگی و توجه صرف به منافع فردی به جای نوعدوستی و دیگران دوستی است. مورد دوم مادی گرایی است. مادی گرایی امروز در دنیا به عنوان یک ارزش، سایر مظاهر زندگی انسانی را تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که ارزش های سنتی، اخلاق نظری و اعتقادات فردی را کاملاً به خدمت گرفته است و همه چیز برای توجیه منافع مادی و فردی صرف می شود.
     در کشور ما متاسفانه در 2 دهه اخیر بخصوص در سال های گذشته بر خلاف شعار های معنا گرا و معنوی ثروت و توانمندی اقتصادی به عنوان هدف تعیین شده است و به حدی در جامعه همه اخلاقیات را تحت تاثیر قرار داده که برای اکثر مردم بویژه جوانان ثروت از مهم ترین اولویت ها است. جای تعجب ندارد که برای رسیدن به این هدف سایر ابزار و وسایل حتی وجدان فردی و اجتماعی با همه ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرند. اما در خصوص تشکیل زندگی خانوادگی امروز مشکلات اقتصادی یکی از موانع ازدواج در جامعه است و همین امر در کنار مسئولیت گریزی باعث تغییر روند ازدواج و متقابلاً طلاق شده است.
     امروزه نوعی احساس عدم امنیت برای تشکیل کانون خانوادگی در میان جوانان شیوع پیدا کرده است. به همین دلیل بعضی از زنان جوان می اندیشند که در این شرایط ناامن و با توجه به آینده مبهم و این که شانس ازدواج موفق بسیار کاهش یافته است بهترین گزینه برای رسیدن به آن هدف اصلی یعنی دسترسی به پول و امکانات اقتصادی با سریع ترین و کوتاه ترین زمان، ازدواج با فردی است که از نظر مالی در شرایط خوبی به سر می برد.
     لذا نوعی گرایش به ازدواج با افرادی که توانمندی مالی دارند حتی اگر شرایط جسمی و سنی مناسب نداشته باشند پدیدار شده و به همین دلیل تعداد این نوع ارتباط ها و ازدواج ها افزایش یافته است.
     این پدیده البته در کشور های اروپایی هم کمابیش وجود دارد و در برهه ای از زمان دختران کشور های دیگر هم به ازدواج با مردان پولدار یا ارتباط با این افراد اعم از اروپایی یا خارجی گرایش داشته اند.
     متاسفانه در کشور ما پدیده مد و الگوبرداری که از ظواهر زندگی مدرن و پسامدرن است به صورت افراطی از گذشته رواج داشته است و به همین دلیل بی توجهی به فلسفه این گونه ظواهر و رفتار ها، جوانان به حد افراطی نسبت به این امر اقبال نشان می دهند و نمی توان پدیده ازدواج یا ارتباط دختران با افرادی که شرایط اقتصادی مناسب دارند را در کشورمان نادیده گرفت.
   
 روزنامه ایران، شماره 5084 به تاریخ 2/3/91، صفحه 21 (ایران شوک)

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.