×

نفقه فرزند

نفقه فرزند

نفقه فرزند

نفقه-فرزند

نویسنده: فریبا تقوایی*

بر اساس ماده 1199 قانون مدنی، نفقه فرزند بر عهده پدر است. حتی اگر حضانت بر عهده مادر یا شخص دیگری باشد. پرداخت نفقه فرزند به طور عمده شامل مسکن، خوراک، لباس و نیازهای درمانی است که در صورت خودداری پدر از پرداختش - در صورت توانایی مالی - طبق ماده 642 قانون مجازات اسلامی جرم بوده و در صورت شکایت، دادگاه پدر را به 3 ماه ویک روز تا 5ماه حبس محکوم می کند. طبق همین ماده قانونی در صورت فوت پدر یا ناتوانی او در پرداخت مخارج زندگی فرزندش، این تکلیف به عهده پدربزرگ، جد یا دیگر اجداد پدری است. در صورت نبود پدر و اجداد پدری و یا ناتوانی آنها در پرداخت مخارج زندگی فرزند، تکلیف پرداخت نفقه بر عهده مادر خواهد بود.

اما اگر مادر هم فوت کرده یا قادر به پرداخت مخارج مذکور برای فرزندش نبود، این تکلیف به عهده اجداد مادری است. پرداخت نفقه فرزند فقط تا رسیدن به سن رشد نیست بلکه پس از آن هم طبق ماده 1197 قانون مدنی، اگر فرزند منبع مالی نداشته و نتواند معیشت خود را فراهم کند، پدر و اشخاص یاد شده در صورت توانایی مالی ملزم به تامین مخارج فرزند کبیر هستند. نکته جالب در قانون این است که دخترها تا زمان ازدواج می توانند نفقه بگیرند. اما اگر دختری ازدواج کرد و طلاق گرفت، دادگاه به شکایت او برای نفقه گذشته ترتیب اثر نمی دهد. برای محاسبه میزان نفقه فرزند، چنانچه بر سر مبلغ نفقه بین والدین توافقی حاصل نشود، پرونده به کارشناسی ارسال می شود.

کارشناس نیز به طور معمول مبلغ نفقه را با توجه به وضعیت اجتماعی و نیازهای کودک مشخص می کند. با بررسی وضع زندگی کودک و مدارکی که از سوی مادر یا قیم وی ارائه می شود، میزان هزینه نگهداری کودک محاسبه می شود. شاغل بودن مادر، مانعی برای دریافت نفقه فرزندش نیست و زنان شاغل هم می توانند بابت نفقه فرزند طرح دعوی کنند. ضمن آن که موقعیت زندگی مادر در تعیین میزان نفقه تاثیر زیادی دارد. اگر مادری در دوران نوجوانی اش از زندگی مرفهی برخوردار باشد، این موضوع در تعیین نفقه فرزند او موثر است. حتی میزان نفقه فرزند در یک جامعه روستایی یا نقاط مختلف شهر نیز با هم متفاوت است.
      حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری
    
روزنامه ایران، شماره 5090 به تاریخ 9/3/91، صفحه 16 (ایران اجتماعی)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.