×

سیری در قوانین و مقررات گردشگری

سیری در قوانین و مقررات گردشگری

تابستان از راه رسید و درس و مدرسه و دانشگاه تمام شد بعد از ماه مبارک رمضان فرصتی حاصل شود که خانواده‌ها با فراغ بال و خیال راحت می‌توانند راهی سفر به اقصا نقاط ایران شوند و مدتی از زندگی شهری فاصله بگیرند خیالتان نباشد، بیست و چند سال قبل قانونی 12 ماده‌ای تصویب شد تا زمانی که قصد سفر کردید امکاناتی باشد تا به شما خوش بگذرد در ضمن براساس این قانون که نام «توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی» را برای آن انتخاب کرده‌اند و کلی باید و نباید را مقرر کرده‌اند تا این بخش از کشور که باید ارزآور و درآمدزا باشد سروسامانی بگیرد در ابتدای مطلب این را بدانید که باز هم پای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان است شاید پایان این مطلب به جای سفر تصمیم بگیرید که شرایط سفر برای دیگران را آسان‌تر کنید

سیری-در-قوانین-و-مقررات-گردشگری وکیل 

تابستان از راه رسید و درس و مدرسه و دانشگاه تمام شد. بعد از ماه مبارک رمضان فرصتی حاصل شود که خانواده‌ها با فراغ بال و خیال راحت می‌توانند راهی سفر به اقصا نقاط ایران شوند و مدتی از زندگی شهری فاصله بگیرند. خیالتان نباشد، بیست و چند سال قبل قانونی 12 ماده‌ای تصویب شد تا زمانی که قصد سفر کردید امکاناتی باشد  تا به شما خوش بگذرد. در ضمن براساس این قانون که نام «توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی» را برای آن انتخاب کرده‌اند و کلی باید و نباید را مقرر کرده‌اند تا این بخش از کشور که باید ارزآور و درآمدزا باشد سروسامانی بگیرد. در ابتدای مطلب این را بدانید که باز هم پای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در میان است. شاید پایان این مطلب به جای سفر تصمیم بگیرید که شرایط سفر برای دیگران را آسان‌تر کنید.

گردشگری - قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - آیا گردشگری در ایران از پشتوانه های قانونی برخوردار است ؟  - آئین نامه تشکیل کانون ملی هماهنگی گردشگری کشور 

مثل هر بار دیگر بعد از همین اول کار بدانید که منظور از ایرانگردی و جهانگردی چیست؟ این موضوع در ماده یک  قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب 1375 به طور کامل توضیح داده شده است و برابر آن هر نوع مسافرت انفرادی یا گروهی که بیش از 24 ساعت باشد را ایرانگردی یا جهانگردی می‌دانند البته برای آن یک شرط در نظر گرفته اند و اینکه این سفر نباید با هدف کسب درآمد و کار باشد.

در قانون همه دستگاه‌های پای کار آمده‌اند تا سیاست‌های این سفر را تعیین کنند. برای رسیدن به این هدف شورای عالی ایرانگردی و جهانگردی تشکیل شده است و معاون اول رئیس جمهور ،وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، فرهنگ و آموزش عالی، راه و‌ترابری و کشور در آن عضویت دارند. البته وظایف این شورا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه می‌شود و هیات وزیران باید آن را تصویب کند.  

تصویب نامه در خصوص تشکیل کارگروه توسعه گردشگری - آیا دادگاهی برای گردشگری تشکیل می شود؟

 برای خارج بروها

مسئولان این شورا خوب می‌دانند که مسافرانی ایرانی که از کشور خارج می‌شوند سفیران فرهنگی هستند و البته می‌توانند در شناساندن کشور و سوغاتی‌های آن نقش زیادی داشته باشند به همین دلیل است که در شروع ماجرا و درست در ماده 3 این موضوع را مورد توجه قرار داده و تسهیلاتی را برای مسافرانی که از کشور خارج می‌شوند در نظر گرفته است.

 برابر آن هر جهانگرد خارجی که از کشور خارج می‌شود می‌تواند بر اساس تسهیلات مقرر در این قانون علاوه بر لوازم شخصی متعارف خود‌ حداکثر تا میزانی که در آیین‌نامه اجرایی این قانون تعیین می‌شود صنایع دستی یا محصولات مجاز کشور و کتاب و مطبوعات را با حفظ جنبه غیر‌تجاری از کشور خارج کند.

 گوش چشمی به خارجی‌ها

از نظر قانون‌گذار حضور مسافران خارجی به لحاظ ارزآوری تا جایی اهمیت دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به این ترتیب وظایفی را برای عهده گمرک ایران گذاشته است تا شرایط ورود به ایران برای خارجی‌ها کمی راحت‌تر شود.

براین اساس گمرک ایران موظف است تسهیلات ویژه‌ای برای جهانگردان خارجی به ترتیبی که در آیین‌نامه این قانون معین خواهد شد در مبادی ورودی ‌و خروجی ایجاد کند.

 همه سازمان‌ها همراه بانک‌ها پای کار باشند

حتما برای شما هم پیش آمده است که به پیشنهاد یکی از دوستان یا اعضای فامیل و خانواده تصمیم می‌گیرید به جای مسافرت به مراکز و شهرهایی که معروف هستند، راهی جایی شوید که اسم و رسمی ندارد و مدتی در آنجا آرام بگیرد اما با رسیدن به آن مرکز به خاطر همه کاستی‌هایی که در آن محل وجود دارد از کار خود پشیمان می‌شوید. برای همین است که در ماده 5 این قانون بانک‌ها موظف شده‌اند بخش خصوصی و دولتی را تشویق به سرمایه‌گذاری در زمینه ایجاد و توسعه تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی کنند. در ضمن برای این کار می‌توانند از تسهیلات بانکی با سود تسهیلات اعطایی به واحدهای صنعتی استفاده کنند. هدف قانون‌گذار این بوده است که با ایجاد تاسیسات جهانگردی که شامل وسایل رفاهی برای جهانگرد مثل هتل، رستوران، سرویس‌های بهداشتی و مراکز تفریحی می‌شود، سفر به مراکز مختلف را میسر کند.

افتتاح شورای حل اختلاف ویژه دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری

دراین میان اگر کسی هوای ساخت یکی از این تاسیسات را داشته باشد سازمان زمین شهری، شهرداری‌ها، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط باید زمینی را که این فرد برای ساخت‌وساز نیاز دارد در اختیارش قرار دهند. البته این زمین را باید به قیمت مناسب واگذار کنند اما نه طوری که باعث تقلیل درآمد ‌عمومی شود.

البته در این مورد کم نیستند افرادی که بهانه ساخت زیرساخت‌های توسعه جهانگردی زمین ارزان قیمت می‌گیرند و در آن دست به ساخت‌وساز یا فعالیت‌های دیگری می‌زنند اما این مورد را قانون پیش‌بینی کرده است و اگر کسی در این زمین‌ها دست به کار دیگری بزند یا حتی در موعدی مقرر پروژه‌ای را که قول داده است، تمام نکند مالکیت زمین به دولت بر میِ‌گردد و متقاضی که هیچ ادعایی نمی‌تواند داشته باشد. در این باره یک نکته را نیز باید در نظر داشته باشید و اینکه تغییر کاربری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی بدون موافقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر شرایطی ممنوع است و اگر خدای ناکردی کسی دست به این کار بزند تمام تخفیف‌ها، تسهیلات و معافیت‌هایی که دریافت کرده است را باید معادل یا عین آن را البته به قیمت روز به دولت‌ پرداخت کند.

 چه کسی مجوز‌ها را صادر می‌کند؟

حالا که می‌دانید برای رونق بخشیدن به بخش گردشگری تعداد قابل توجهی دستگاه باید با شما همکاری کنند و از یارانه‌ها و تسهیلات مختلفی می‌توانید بهره‌ببرید حتما هوای ایجاد یک مرکز براساس استانداردهای مشخص به سرتان زده است.

پس باید راهی وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی شوید. آنجا همه باید و نبایدها و پولی که برای شروع نیاز دارید و البته تسهیلاتی که می‌توانید استفاده کنید را به شما معرفی ‌کنند.

البته کم نیستند افرادی که معتقدند به جای ورود به بخش ساخت و ساز بهتر است دفاتری ایجاد و مردم را برای رفتن به سفر تشویق کنند، پس باید دنبال کسب مجوز باشند که در ماده 7 به آن اشاره شده است. براین اساس صدور هر گونه مجوز برای تأسیس و ایجاد دفاتر خدمات مسافرتی و تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی منحصراً به عهده وزارت فرهنگ و‌ارشاد اسلامی است و دفاتر خدمات مسافرتی و تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی متعلق به بخش دولتی و خصوصی و نهادها موظف به رعایت‌سیاست‌ها، مقررات، آیین‌نامه و دستورالعمل‌های ابلاغی از طرف این وزارتخانه اقدام کنند.

برای این کار دیگر نباید راهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شوید و این بار سر از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در می‌آورید.

برای شروع باید شرایطی را داشته باشید:

تابعیت جمهوری اسلامی ایران، متدین به دین اسلام یا سایرادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، عدم اعتیاد به مواد مخدر بنا به تأیید مراجع ذی‌صلاح، عدم سوء پیشینه کیفری، دارا بودن کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت از آن برای متقاضیان مرد، نداشتن اشتغال دیگر که مانع فعالیت مورد نظر باشد، داشتن حداقل 25 سال سن و داشتن حداقل 3 سال سابقه کار مفید مرتبط با فعالیت مورد نظر و صلاحیت شغلی.

البته برای این که سابقه کار مفید شما مورد تایید قرار بگیرد باید تاییدیه پرداخت بیمه فعالیت مرتبط و تصویر قراداد انجام کارمرتبط و لیست پرداخت حقوق در این باره را به سازمان تسلیم کنید. اگر همه این شرایط را دارید با مدارکی در دست راهی سازمان میراث فرهنگی شوید:

1 ـ تقاضای کتبی متقاضی(فرم این تقاضا روی سایت وجود دارد).

2 ـ مدرک لیسانس و آشنا به یکی از زبانهای انگلیسی، فرانسه و یا آلمانی همراه مدارک اثبات آن.

3 ـ مدارک اثبات سابقه فعالیت حداقل 3 ساله دراین حوزه.

4 ـ شناسنامه یا مدرکی دال بر تاهل.

5 ـ  سپردن ضمانت نامه بانکی در وجه سازمان به مبلغ 50 میلیون ریال.

7 ـ معرفی مکان با کاربری تجاری که حداقل 50 متر مربع زیربنا داشته باشد.

8 ـ ارائه پروژه گردشگری.

البته یادتان باشد دفتری که قرار است کار را در آن آغاز کنید باید شرایطی داشته باشد به این قرار:

دارای مساحت بین 40 تا 70 متر مربع، دارای کاربری تجاری یا  اداری، ارایه سند مالکیت یا اجاره نامه محضری، واقع در طبقه همکف، اول یا دوم به تشخیص مرجع صدور مجوز، قابل دسترس و دید عموم، دارای سنخیت با دیگر صنوف مجاور و دارای تجهیزات و امکانات مناسب با نوع فعالیت با تأیید مرجع صدور مجوز.

 نگران هزینه‌ها نباشید

اگر عزم خود را جزم کرده‌اید که این دفتر را تاسیس کنید و شرایط آن را هم دارید نگران برخی از هزینه‌ها مانند سوخت، آب و برق، عوارض،‌مالیات نباشید زیرا این هزینه‌ها را برای شما متناسبت با دستورالعمل بخش صنایع حساب‌ می‌کنند و در این میان وام‌های بانکی در این حوزه نیز به شما اختصاص می‌گیرد.

حالا اگر در این مرکز فعالیت‌های امور حج و زیارت در زمینه ایجاد تأسیسات و ارائه خدمات برای برگزاری تورهای زیارتی اعم از اعزام ایرانیان به اماکن‌زیارتی خارج از کشور و همچنین ورود زوار سایر کشورها برای زیارت اماکن زیارتی ایران باشد همه تسهیلاتی که در بالا گفتیم مشمول حال شما می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.