×

شرایط ، ضوابط ، و مدارک صدور گذرنامه عابرین مجاز (فاقد گذرنامه(، صدور گذرنامه برای عابرین غیرمجاز، درج هم زمان مشخصات همراهان در گذرنامه، صد

شرایط ، ضوابط ، و مدارک صدور گذرنامه عابرین مجاز (فاقد گذرنامه(، صدور گذرنامه برای عابرین غیرمجاز، درج هم زمان مشخصات همراهان در گذرنامه، صد

شرایط ، ضوابط ، و مدارک صدور گذرنامه عابرین مجاز (فاقد گذرنامه(، صدور گذرنامه برای عابرین غیرمجاز، درج هم زمان مشخصات همراهان در گذرنامه، صد

شرایط-،-ضوابط-،-و-مدارک-صدور-گذرنامه-عابرین-مجاز-(فاقد-گذرنامه(،-صدور-گذرنامه-برای-عابرین-غیرمجاز،-درج-هم-زمان-مشخصات-همراهان-در-گذرنامه،-صد

شرایط ، ضوابط ، و مدارک صدور گذرنامه عابرین مجاز (فاقد گذرنامه(، صدور گذرنامه برای عابرین غیرمجاز، درج هم زمان مشخصات همراهان در گذرنامه، صدور گذرنامه مخدوشه ، آبدیده ، پاره شده ، سوخته شده و، صدور گذرنامه مفقوده، صدور گذرنامه مشمول ماده 990 قانون مدنی، صدور گذرنامه بانوان خارجی دارای همسر ایرانی، صدور گذرنامه برای ایرانیان متولد خارج از کشور

 

صدور گذرنامه عابرین مجاز (فاقد گذرنامه(:

تذکر: هموطن عزیز، از آنجایی که روند صدور گذرنامه نیازمند اطلاعات و مدارک کامل می باشد لذا ضرورت دارد تا در این زمینه دقت و همکاری لازم را مبذول داشته و با ارائه اطلاعات لازم (فرم شماره 1) و تکمیل دقیق پرسشنامه ها و ارائه مدارک کامل مأمور بخش کنسولی را در تسریع و انجام به موقع امور یاری نمایید.

مدارک لازم:

تکمیل فرم شماره 1: برگ وضعیت متقاضی صدور گذرنامه

حضور متقاضی و ارائه اصل شناسنامه جدید (عکسدار برای افراد 15 سال به بالا) و3 نسخه تصویر تمام صفحات

اصل و 1 نسخه تصویر کارت شناسایی ملی و یا تصویر پرسشنامه درخواست صدور کارت (برای افراد 15 سال به بالا)

اصل و3 نسخه تصویر کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت

تکمیل و امضای3 نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه (فرم شماره 2)

تکمیل اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی برای متقاضیان دارندگان تابعیت خارجی(فرم شماره 3) و یا اعلام ندامت از پناهندگی برای متقاضیان و یا دارندگان اقامت پناهندگی (فرم شماره 4) و تصویر آن

شش قطعه عکس سه و نیم × چهار و نیم بیومتریک جدید و یکنواخت (تمام رخ با زمینه روشن , بدون کلاه , عینک و شال گردن/ خانمها با حجاب کامل)

درخواست کتبی متقاضی متضمن آخرین تاریخ و مرز خروج قانونی از کشور و یک نسخه تصویر آن

تکمیل برگ درخواست تغییر محل اقامت (فرم شماره 5)

تکمیل پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6)

تکمیل پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور(فرم شماره 7) برای آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه می باشند(مشمولین).

تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه درصورت وجود همراه (فرم شماره 8)

اصل قبض بانکی واریز هزینه های صدور گذرنامه ، تغییر محل اقامت ، (درج مشخصات همراهان) و درج مهر خروج مکرر یا استعلام و صدور مهر خروج مشمولان (در صورت مشمول بودن متقاضی) به حساب نمایندگی

شرایط اختصاصی مدارک:

 شناسنامه:

شناسنامه متقاضی و همراهان می بایست شناسنامه جدید جمهوری اسلامی ایران باشد.

شناسنامه افراد بالای 15 سن می بایست عکس دار باشد. برای اطلاع از نحوه عکس دار شدن شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

چنانچه هر یک از مندرجات شناسنامه مخدوش ، پاک شده ، لاک گرفته ، آبدیده ، تغییر یافته یا دارای هرگونه اشکال باشد صدور گذرنامه تا رفع اشکال به تعویق خواهد افتاد. برای اطلاع از نحوه تعویض یا اصلاح شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

- کارت شناسایی ملی:

متقاضی و همراهان وی که دارای 15 سال سن باشند برای صدور گذرنامه می بایست کارت شناسایی ملی ارائه نمایند.

در صورتی که متقاضی و همراهان دارای 15 سال سن وی دارای کارت شناسایی ملی نباشند، هنگام درخواست صدور گذرنامه می توانند هم زمان نسبت به تکمیل پرسشنامه درخواست صدور کارت شناسایی ملی اقدام نمایند.

برای اطلاع از نحوه صدور کارت شناسایی ملی به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

- مدارک اقامت:

متقاضی صدور گذرنامه می بایست هنگام درخواست نسبت به ارایه کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت خود همراه دیگر مدارک اقدام نماید.

چنانچه متقاضی دارای گذرنامه، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) اقدام نماید.

اگر متقاضی دارای کارت یا برگ اقامت پناهندگی و یا سند مسافرتی (Travel Document) یا حکم مخالفت با پناهندگی صادره از سوی دادگاه یا اداره مهاجرت کشور محل سکونت خود باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "برگ اعلام ندامت از پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

در صورتی که متقاضی دارای دو گذرنامه ، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی مختلف باشد می بایست ضمن درج هر دو مورد در برگ اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی (فرم شماره 3) ، تصویر هر دو مدرک خارجی را ارائه نماید.

چنانچه متقاضی اقامت مندرج در گذرنامه خارجی خود را به دلیل پناهندگی کسب نموده باشد می بایست نسبت به تکمیل و ارائه هر دو برگ "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) و "اعلام ندامت از پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

چنانچه مشخصات مندرج در مدارک اقامت با مشخصات مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی تفاوت داشته باشد ، پذیرش مدارک منوط به انطباق دقیق عکسهای الصاق شده به مدارک و احراز تعلق عکسها به متقاضی می باشد. بدیهی است صدور گذرنامه تنها با استناد به مشخصات سجلی مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی امکان پذیر خواهد بود.

برای ایرانیان متقاضی گذرنامه که فاقد مدارک اقامتی کشور محل استقرار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هستند تنها پس از بررسی دقیق و استعلام از نمایندگی محل اقامت وی می توان گذرنامه صادر نمود. در صورت اصرار و یا عجله متقاضی برای مسافرت به ایران مأمور کنسولی می تواند ضمن رعایت مقررات مربوطه، برای مراجعت درخواست کننده به ایران "برگ عبور" صادر نماید.

- پرسشنامه ها

متقاضی صدور گذرنامه می بایست نسبت به تکمیل ، امضاء و ارائه 3 نسخه پرسشنامه مخصوص صدور گذرنامه (فرم شماره 2) و دیگر پرسشنامه های گفته شده در قسمت مدارک لازم به صورت دقیق، کامل، خوانا و به زبان فارسی اقدام نماید.

برای تسریع در دریافت مدارک، متقاضی می تواند از یک نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه که بطور دقیق تکمیل شده (قبل از امضاء) دو نسخه تصویر خوانا تهیه و پس از امضای هر 3 نسخه همراه دیگر مدارک تحویل مامور کنسولی نماید.

کلیه پرسشنامه ها و درخواستهای مربوط به صدور گذرنامه فرد زیر 18 سال سن می بایست توسط پدر و یا قیم قانونی وی امضاء شوند.

عدم تکمیل دقیق پرسشنامه ها و نقص مدارک بطور قطع موجب ایجاد مانع و تاخیر در روند سریع امور و صدور گذرنامه خواهد شد. 

تغییر محل اقامت در گذرنامه ایرانیان مقیم خارج از کشور و دریافت مهر اجازه خروج از کشور(مهر خروج مکرر) از نمایندگی باعث خواهد شد تا دارنده گذرنامه بدون به مراجعه به هر یک از ارگانها یا سازمانهای داخل کشور به راحتی از ایران خارج گردد. برای تغییر محل اقامت و درج مهر اجازه خروج از کشور (مهر خروج مکرر)در گذرنامه ضرورت دارد تا متقاضی نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه تغییر محل اقامت (فرم شماره 5) و پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) اقدام نماید.

متقاضی تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور می بایست دارنده اقامت معتبر کشور محل زندگی خود باشد.

تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور بانوان متاهل با اجازه کتبی شوهر و فرزند(ان) زیر 18 سال سن با اجازه کتبی پدر/ ولی/ قیم قانونی آنان میسر خواهد بود. این اجازه بطور معمول ذیل همان درخواست تغییر محل اقامت اخذ می گردد.

بانوان ایرانی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر که با شوهر خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارایه مجوز شوهر ندارند.

چنانچه شوهر بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فوت شده باشد ارایه اصل گواهی فوت ضروری است.

چنانچه بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر مطلقه باشد ارایه اصل سند طلاق و یا شناسنامه دارای ثبت طلاق الزامی است. بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فرزندان زیر 18 سال سن منوط به ارائه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد.

درج مهر اجازه خروج از کشور در گذرنامه برای آقایان بالای 18 سال سن مستلزم ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشد.

متولدین دیپلمه 1337 و پایین تر از این قاعده مستثنی می باشند.

متولدین 1354 و پایین تر مشمول عفو رهبری می بایست برای دریافت مهر خروج مکرر قبلاً نسبت به اخذ معافیت عفو رهبری اقدام نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش "نظام وظیفه و خرید خدمت سربازی" مندرج دربخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشند می بایست به جای پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور (فرم شماره 7) اقدام نمایند. برای آگاهی از شرایط و نحوه اقدام به بخش "درج مهر خروج مشمولین در گذرنامه" مراجعه نمایید.

- تاریخ و مرز آخرین خروج از کشور

به منظور ایجاد هر چه بیشتر تسهیلات جهت صدور گذرنامه و فراهم ساختن زمینه مسافرت آسان برای هموطنان ایرانی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال اطلاعیه ای به نمایندگیها اعلام نموده تا متقاضیان صدور گذرنامه که قبل از 20/3/1378 به طور قانونی از کشور خارج شده اند بتوانند با تنظیم و ارائه درخواست کتبی که متضمن تاریخ و مرز آخرین خروج از ایران باشد، از تسهیلات درج تاریخ و مرز اعلام شده در گذرنامه صادره برخوردار گردند.

چنانچه تاریخ آخرین خروج بعد از20/3/1378 باشد درج آن در گذرنامه منوط به اعلام کتبی آن از سوی اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یا وصول پاسخ استعلام (فرم شماره 9) خواهد بود.

- درج مشخصات همراهان در گذرنامه

چنانچه متقاضی هنگام درخواست صدور گذرنامه ، تقاضای همزمان درج مشخصات همسر و فرزندان خود به عنوان همراه در گذرنامه را داشته باشد می بایست با تکمیل و ارایه پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه (فرم شماره 8) و مدارک لازم اقدام نماید.

بر اساس مقررات جاری ، درج همراهان تنها هنگام صدور گذرنامه میسر خواهد بود و پس از صدور امکان پذیر نمی باشد.

فرزندان بالای 18 سال نمی توانند به عنوان همراه در گذرنامه پدر یا مادر یا هر شخص دیگری درج شوند، برای ایشان می بایست گذرنامه جداگانه صادر نمود.

- توضیحات مهم

1- پس از دریافت گذرنامه جدید ضرورت دارد تا نسبت به بررسی همه مشخصات مندرج در آن به دقت اقدام نموده تا در صورت وجود اشکال مراتب سریعاً به مامور کنسولی اعلام و نسبت به رفع آن اقدام گردد. گذرنامه صادره می بایست دارای مشخصات زیر باشد :

کلیه مشخصات فارسی و لاتین دارنده (و همراهان) صحیح و بدون ایراد باشد.

عکس دارنده (و همراهان) واضح و کاملاً مشخص باشد.

تاریخ پایان اعتبار گذرنامه (در صفحه دوم) 5 سال تمام از تاریخ صدور آن بیشتر باشد.

در صورت تغییر محل اقامت ، نام کشور محل اقامت دارنده در صفحه سوم گذرنامه درج شده باشد.

مرز و تاریخ آخرین خروج از ایران دارنده گذرنامه (در صورت وجود) بطور صحیح در صفحه 3 گذرنامه درج شده باشد.

مهر اجازه خروج مکرر یا مشمولین (با مهر و امضاء مامور کنسولی) در یکی از صفحات گذرنامه درج شده باشد.

چنانچه مشخصات همسر و فرزندان دارنده به عنوان همراه در گذرنامه درج شده باشد می بایست تعداد همراهان نیز درمهراجازه خروج مکرر یا مشمولین صادره درج شده باشد.

2 - کلیه هزینه های مربوط به امور گذرنامه که از سوی مأمور کنسولی اعلام می گردد می بایست تنها به حساب بانکی اعلام شده از سوی نمایندگی واریز و اصل رسید آن همراه مدارک دیگر ارائه گردد. پرداخت هرگونه وجه به صورت نقد جایز نبوده و خلاف مقررات می باشد.

صدور گذرنامه برای عابرین غیرمجاز:

متقاضیانی که به طور غیر مجاز از کشور خارج شده اند می بایست قبل از تحویل مدارک مربوط به صدور گذرنامه ، با انجام موارد مندرج در بخش "عابرین غیر مجاز" ابتدا نسبت به رفع مشکل خروج غیرمجاز خود (و همراهان) اقدام نمایید.

مدارک لازم:

تکمیل فرم شماره 1: برگ وضعیت متقاضی صدور گذرنامه

فرم شماره 1

حضور متقاضی و ارائه اصل شناسنامه جدید (عکسدار برای افراد 15 سال به بالا) و3 نسخه تصویر تمام صفحات

فرم شماره 2

اصل و 1 نسخه تصویر کارت شناسایی ملی و یا تصویر پرسشنامه درخواست صدور کارت (برای افراد 15 سال به بالا)

فرم شماره 3

اصل و3 نسخه تصویر کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت

فرم شماره 4

تکمیل و امضای3 نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه (فرم شماره 2)

فرم شماره 5

تکمیل اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی برای متقاضیان دارندگان تابعیت خارجی (فرم شماره 3) و درخواست کتبی صدور گذرنامه برای دارندگان مدرک پناهندگی (فرم شماره 4) و تصویر آن

فرم شماره 6

شش قطعه عکس سه و نیم × چهار و نیم بیومتریک جدید و یکنواخت (تمام رخ با زمینه روشن , بدون کلاه , عینک و شال گردن/ خانمها با حجاب کامل)

فرم شماره 7

درخواست کتبی متقاضی متضمن آخرین تاریخ و مرز خروج قانونی از کشور و یک نسخه تصویر آن

فرم شماره 8

تکمیل برگ درخواست تغییر محل اقامت (فرم شماره 5)

تکمیل پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6)

تکمیل پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور(فرم شماره 7) برای آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه می باشند(مشمولین).

تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه درصورت وجود همراه (فرم شماره 8)

اصل قبض بانکی واریز هزینه های صدور گذرنامه ، تغییر محل اقامت ، (درج مشخصات همراهان) و درج مهر خروج مکرر یا استعلام و صدور مهر خروج مشمولان (در صورت مشمول بودن متقاضی) به حساب نمایندگی

شرایط اختصاصی مدارک:

شناسنامه

شناسنامه متقاضی و همراهان می بایست شناسنامه جدید جمهوری اسلامی ایران باشد.

شناسنامه افراد بالای 15 سن می بایست عکس دار باشد. برای اطلاع از نحوه عکس دار شدن شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

چنانچه هر یک از مندرجات شناسنامه مخدوش ، پاک شده ، لاک گرفته ، آبدیده ، تغییر یافته یا دارای هرگونه اشکال باشد صدور گذرنامه تا رفع اشکال به تعویق خواهد افتاد. برای اطلاع از نحوه تعویض یا اصلاح شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

کارت شناسایی ملی

متقاضی و همراهان وی که دارای 15 سال سن باشند برای صدور گذرنامه می بایست کارت شناسایی ملی ارائه نمایند.

در صورتی که متقاضی و همراهان دارای 15 سال سن وی دارای کارت شناسایی ملی نباشند، هنگام درخواست صدور گذرنامه می توانند هم زمان نسبت به تکمیل پرسشنامه درخواست صدور کارت شناسایی ملی اقدام نمایند.

برای اطلاع از نحوه صدور کارت شناسایی ملی به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

مدارک اقامت

متقاضی صدور گذرنامه می بایست هنگام درخواست نسبت به ارایه کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت خود همراه دیگر مدارک اقدام نماید.

چنانچه متقاضی دارای گذرنامه، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) اقدام نماید.

اگر متقاضی دارای کارت یا برگ اقامت پناهندگی و یا سند مسافرتی (Travel Document) یا حکم مخالفت با پناهندگی صادره از سوی دادگاه یا اداره مهاجرت کشور محل سکونت خود باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "درخواست کتبی صدور گذرنامه برای دارندگان مدرک پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

در صورتی که متقاضی دارای دو گذرنامه ، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی مختلف باشد می بایست ضمن درج هر دو مورد در برگ اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی (فرم شماره 3) ، تصویر هر دو مدرک خارجی را ارائه نماید.

چنانچه متقاضی اقامت مندرج در گذرنامه خارجی خود را به دلیل پناهندگی کسب نموده باشد می بایست نسبت به تکمیل و ارائه هر دو برگ "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) و "درخواست کتبی صدور گذرنامه برای دارندگان مدرک پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

چنانچه مشخصات مندرج در مدارک اقامت با مشخصات مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی تفاوت داشته باشد ، پذیرش مدارک منوط به انطباق دقیق عکسهای الصاق شده به مدارک و احراز تعلق عکسها به متقاضی می باشد. بدیهی است صدور گذرنامه تنها با استناد به مشخصات سجلی مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی امکان پذیر خواهد بود.

برای ایرانیان متقاضی گذرنامه که فاقد مدارک اقامتی کشور محل استقرار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هستند تنها پس از بررسی دقیق و استعلام از نمایندگی محل اقامت وی می توان گذرنامه صادر نمود.

دریافت فرم شماره 3: اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی

دریافت فرم شماره 4: درخواست کتبی صدور گذرنامه برای دارندگان مدرک پناهندگی

پرسشنامه ها

متقاضی صدور گذرنامه می بایست نسبت به تکمیل ، امضاء و ارائه 3 نسخه پرسشنامه مخصوص صدور گذرنامه (فرم شماره 2) و دیگر پرسشنامه های گفته شده در قسمت مدارک لازم به صورت دقیق، کامل، خوانا و به زبان فارسی اقدام نماید.

برای تسریع در دریافت مدارک، متقاضی می تواند از یک نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه که بطور دقیق تکمیل شده (قبل از امضاء) دو نسخه تصویر خوانا تهیه و پس از امضای هر 3 نسخه همراه دیگر مدارک تحویل مامور کنسولی نماید.

کلیه پرسشنامه ها و درخواستهای مربوط به صدور گذرنامه فرد زیر 18 سال سن می بایست توسط پدر و یا قیم قانونی وی امضاء شوند.

عدم تکمیل دقیق پرسشنامه ها و نقص مدارک بطور قطع موجب ایجاد مانع و تاخیر در روند سریع امور و صدور گذرنامه خواهد شد.

دریافت فرم شماره 2: پرسشنامه مخصوص صدور، تجدید و تفکیک گذرنامه

تغییر محل اقامت در گذرنامه ایرانیان مقیم خارج از کشور و دریافت مهر اجازه خروج از کشور(مهر خروج مکرر) از نمایندگی باعث خواهد شد تا دارنده گذرنامه بدون به مراجعه به هر یک از ارگانها یا سازمانهای داخل کشور به راحتی از ایران خارج گردد. برای تغییر محل اقامت و درج مهر اجازه خروج از کشور (مهر خروج مکرر)در گذرنامه ضرورت دارد تا متقاضی نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه تغییر محل اقامت (فرم شماره 5) و پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) اقدام نماید.

متقاضی تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور می بایست دارنده اقامت معتبر کشور محل زندگی خود باشد.

تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور بانوان متاهل با اجازه کتبی شوهر و فرزند(ان) زیر 18 سال سن با اجازه کتبی پدر/ ولی/ قیم قانونی آنان میسر خواهد بود. این اجازه بطور معمول ذیل همان درخواست تغییر محل اقامت اخذ می گردد.

بانوان ایرانی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر که با شوهر خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارایه مجوز شوهر ندارند.

چنانچه شوهر بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فوت شده باشد ارایه اصل گواهی فوت ضروری است.

چنانچه بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر مطلقه باشد ارایه اصل سند طلاق و یا شناسنامه دارای ثبت طلاق الزامی است. بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فرزندان زیر 18 سال سن منوط به ارائه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد.

درج مهر اجازه خروج از کشور در گذرنامه برای آقایان بالای 18 سال سن مستلزم ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشد.

متولدین دیپلمه 1337 و پایین تر از این قاعده مستثنی می باشند.

متولدین 1354 و پایین تر مشمول عفو رهبری می بایست برای دریافت مهر خروج مکرر قبلاً نسبت به اخذ معافیت عفو رهبری اقدام نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش "نظام وظیفه و خرید خدمت سربازی" مندرج دربخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

دریافت فرم شماره 5: درخواست تغییر محل اقامت

دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشند می بایست به جای پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور (فرم شماره 7) اقدام نمایند. برای آگاهی از شرایط و نحوه اقدام به بخش "درج مهر خروج مشمولین در گذرنامه" مراجعه نمایید.

دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

دریافت فرم شماره 7: پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور

تاریخ و مرز آخرین خروج از کشور

به منظور ایجاد هر چه بیشتر تسهیلات جهت صدور گذرنامه و فراهم ساختن زمینه مسافرت آسان برای هموطنان ایرانی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال اطلاعیه ای به نمایندگیها اعلام نموده تا متقاضیان صدور گذرنامه که قبل از 20/3/1378 به طور قانونی از کشور خارج شده اند بتوانند با تنظیم و ارائه درخواست کتبی که متضمن تاریخ و مرز آخرین خروج از ایران باشد، از تسهیلات درج تاریخ و مرز اعلام شده در گذرنامه صادره برخوردار گردند.

چنانچه تاریخ آخرین خروج بعد از20/3/1378 باشد درج آن در گذرنامه منوط به اعلام کتبی آن از سوی اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یا وصول پاسخ استعلام (فرم شماره 9) خواهد بود. در صورت عجله و درخواست متقاضی گذرنامه ، بدون درج تاریخ و مرز آخرین خروج صادر خواهد شد.

دریافت فرم شماره 9: پرسشنامه درخواست تأیید تاریخ خروج از ایران

درج مشخصات همراهان در گذرنامه

چنانچه متقاضی هنگام درخواست صدور گذرنامه ، تقاضای همزمان درج مشخصات همسر و فرزندان خود به عنوان همراه در گذرنامه را داشته باشد می بایست با تکمیل و ارایه پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه (فرم شماره 8) و مدارک لازم اقدام نماید.

بر اساس مقررات جاری ، درج همراهان تنها هنگام صدور گذرنامه میسر خواهد بود و پس از صدور امکان پذیر نمی باشد.

فرزندان بالای 18 سال نمی توانند به عنوان همراه در گذرنامه پدر یا مادر یا هر شخص دیگری درج شوند، برای ایشان می بایست گذرنامه جداگانه صادر نمود.

دریافت فرم شماره 8: پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه

توضیحات مهم

1- پس از دریافت گذرنامه جدید ضرورت دارد تا نسبت به بررسی همه مشخصات مندرج در آن به دقت اقدام نموده تا در صورت وجود اشکال مراتب سریعاً به مامور کنسولی اعلام و نسبت به رفع آن اقدام گردد. گذرنامه صادره می بایست دارای مشخصات زیر باشد :

کلیه مشخصات فارسی و لاتین دارنده (و همراهان) صحیح و بدون ایراد باشد.

عکس دارنده (و همراهان) واضح و کاملاً مشخص باشد.

تاریخ پایان اعتبار گذرنامه (در صفحه دوم) 5 سال تمام از تاریخ صدور آن بیشتر باشد.

در صورت تغییر محل اقامت ، نام کشور محل اقامت دارنده در صفحه سوم گذرنامه درج شده باشد.

مرز و تاریخ آخرین خروج از ایران دارنده گذرنامه (در صورت وجود) بطور صحیح در صفحه 3 گذرنامه درج شده باشد.

مهر اجازه خروج مکرر یا مشمولین (با مهر و امضاء مامور کنسولی) در یکی از صفحات گذرنامه درج شده باشد.

چنانچه مشخصات همسر و فرزندان دارنده به عنوان همراه در گذرنامه درج شده باشد می بایست تعداد همراهان نیز درمهراجازه خروج مکرر یا مشمولین صادره درج شده باشد.

2 - کلیه هزینه های مربوط به امور گذرنامه که از سوی مأمور کنسولی اعلام می گردد می بایست تنها به حساب بانکی اعلام شده از سوی نمایندگی واریز و اصل رسید آن همراه مدارک دیگر ارائه گردد. پرداخت هرگونه وجه به صورت نقد جایز نبوده و خلاف مقررات می باشد.

 

درج هم زمان مشخصات همراهان در گذرنامه:

بر اساس مقررات، درج مشخصات همراهان در گذرنامه تنها هنگام صدور گذرنامه ممکن خواهد بود و چنانچه دارنده پس از صدور گذرنامه تقاضای درج همراه داشته باشد می بایست نسبت به درخواست صدور گذرنامه جدید با درج همراه برای خود یا صدور گذرنامه جداگانه برای همراه اقدام نماید. بر این اساس درخواست درج مشخصات همراهان در گذرنامه می بایست همان گونه که در بخش های صدور، تجدید و تعویض گذرنامه آمده است هم زمان با ارائه مدارک صدور گذرنامه صورت پذیرد.

مدارک لازم:

دریافت فرم 8

اصل و تصویر شناسنامه همراهان

2 قطعه عکس سه و نیم × چهار و نیم بیومتریک جدید ، یکنواخت، تمام رخ و با زمینه روشن (برای افراد2سال سن به بالا)

تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه (فرم شماره 8)

اصل قبض بانکی واریز هزینه درج مشخصات همراهان به حساب نمایندگی

توضیحات مهم:

برای اطلاع از روش انجام درج همراهان در گذرنامه به بخشهای مختلف صدور ، تجدید و تعویض گذرنامه مراجعه نمایید.

ماده 21 قانون گذرنامه : نام اطفال کمتر از 18 سال تمام که همراه هر یک از والدین یا جد یا جده پدری یا مادری یا زن پدر و یا شوهر مادر و یا خواهر و برادر خود مسافرت می نمایند در صورت درخواست ولی یا قیم آنها بر حسب مورد در گذرنامه اشخاص مذکور ثبت خواهد شد.

تذکر :

مشخصات فرزندان بالای 18 سال تمام نباید به عنوان همراه در گذرنامه درج شود. درج مشخصات همسر به عنوان همراه در گذرنامه (در هر سنی که باشد) بلامانع است.

درج مشخصات فرزندان به عنوان همراه در گذرنامه افراد مندرج در ماده 21 مستلزم اخذ مجوز کتبی ولی یا قیم فرزندان است.

هنگام درج مشخصات همراهان در گذرنامه می بایست مراتب نیز در مهر خروج مکرر یا یکبار قید گردد.

 

صدور گذرنامه مخدوشه ، آبدیده ، پاره شده ، سوخته شده و …:

تعاریف:

گذرنامه مخدوشه: مندرجات این گذرنامه به دلایل مختلف توسط افراد غیر مسئول مورد تغییر یا دستکاری قرار گرفته است.

گذرنامه آبدیده: تمام یا قسمتی از مندرجات این گذرنامه در اثر تماس با آب محو شده و یا غیر قابل خواندن می باشد.

گذرنامه پاره شده: تمام و یا تعدادی از صفحات این گذرنامه جدا و یا پاره شده است.

گذرنامه سوخته شده: تمام یا قسمتی از این نوع گذرنامه در آتش سوزیهای مختلف (منزل ، محل کار و …) سوخته شده است.

گذرنامه غیر واقعی: گذرنامه ای است که متقاضی با ارایه شناسنامه تحریف شده یا غیر واقعی دریافت نموده است.

گذرنامه جعلی: گذرنامه ای است که عکس یا مشخصات آن توسط افراد جاعل مورد تغییر ، تحریر و یا تحریف قرار گرفته است.

از آنجایی که روند صدور گذرنامه نیازمند اطلاعات و مدارک کامل می باشد لذا ضرورت دارد تا در این زمینه دقت و همکاری لازم را مبذول داشته و با ارایه اطلاعات لازم (فرم شماره 1) و تکمیل دقیق پرسشنامه ها و ارایه مدارک کامل مامور کنسولی را در تسریع و انجام به موقع امور یاری نمایید.

مدارک لازم:

دریافت فرم شماره 1

تکمیل فرم شماره 1: برگ وضعیت متقاضی صدور گذرنامه

حضور متقاضی و ارایه اصل شناسنامه جدید (عکسدار برای افراد 15 سال به بالا) و3 نسخه تصویر تمام صفحات

فرم شماره 2

اصل و 1 نسخه تصویر گذرنامه مخدوشه ، آبدیده ، پاره شده ، سوخته شده و …

فرم شماره 3

چنانچه گذرنامه در آتش سوزی منزل ، محل کار ، خودرو و …سوخته باشد اصل و 1 نسخه تصویر گزارش صادره از سوی پلیس محلی حاوی مشخصات موجود گذرنامه با مهر و امضاء مقام صادر کننده

فرم شماره 4

اصل و 1 نسخه تصویر کارت شناسایی ملی و یا تصویر پرسشنامه درخواست صدور کارت (برای افراد 15 سال به بالا)

فرم شماره 5

ارائه شرح (کامل) مبنی بر چگونگی مخدوشه ، آبدیده ، پاره شده ، سوخته شده و …گذرنامه و تصویر آن

فرم شماره 6

اصل و3 نسخه تصویر کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی/ کارت هویت کشور محل اقامت

فرم شماره 7

تکمیل و امضای3 نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه (فرم شماره 2)

فرم شماره 8

تکمیل اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی برای مشمولان ماده 989 قانون مدنی (فرم شماره 3) و یا اعلام ندامت از پناهندگی برای متقاضیان و یا دارندگان اقامت پناهندگی (فرم شماره 4) و تصویر آن (در صورت نداشتن اقامت دائم)

6 قطعه عکس سه و نیم × چهار و نیم بیومتریک جدید و یکنواخت (تمام رخ با زمینه روشن , بدون کلاه , عینک و شال گردن/ خانمها با حجاب کامل)

درخواست کتبی متقاضی متضمن تاریخ آخرین خروج قانونی وی از کشور و1نسخه تصویر آن

در صورتی که تاریخ و مرز آخرین خروج در گذرنامه ارائه شده (گذرنامه قبلی) قابل خواندن باشد با تشخیص مأمور کنسولی می تواند برای درج در گذرنامه جدید مورد استفاده قرار گیرد.

تکمیل برگ درخواست تغییر محل اقامت (فرم شماره 5)

تکمیل پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6)

تکمیل پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور(فرم شماره 7) برای آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه می باشند(مشمولین).

تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه درصورت وجود همراه (فرم شماره 8)

اصل قبض بانکی واریز هزینه های صدور گذرنامه ، تغییر محل اقامت ، (درج مشخصات همراهان) و درج مهر خروج مکرر یا استعلام و صدور مهر خروج مشمولان (در صورت مشمول بودن متقاضی) به حساب نمایندگی

شرایط اختصاصی مدارک:

شناسنامه

شناسنامه متقاضی و همراهان می بایست شناسنامه جدید جمهوری اسلامی ایران باشد.

شناسنامه افراد بالای 15 سن می بایست عکس دار باشد. برای اطلاع از نحوه عکس دار شدن شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

چنانچه هر یک از مندرجات شناسنامه مخدوش ، پاک شده ، لاک گرفته ، آبدیده ، تغییر یافته یا دارای هرگونه اشکال باشد صدور گذرنامه تا رفع اشکال به تعویق خواهد افتاد. برای اطلاع از نحوه تعویض یا اصلاح شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

کارت شناسایی ملی

متقاضی و همراهان وی که دارای 15 سال سن باشند برای صدور گذرنامه می بایست کارت شناسایی ملی ارائه نمایند.

 در صورتی که متقاضی و همراهان دارای 15 سال سن وی دارای کارت شناسایی ملی نباشند، هنگام درخواست صدور گذرنامه می توانند هم زمان نسبت به تکمیل پرسشنامه درخواست صدور کارت شناسایی ملی اقدام نمایند.

 برای اطلاع از نحوه صدور کارت شناسایی ملی به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

مدارک اقامت

 متقاضی صدور گذرنامه می بایست هنگام درخواست نسبت به ارایه کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت خود همراه دیگر مدارک اقدام نماید.

 چنانچه متقاضی دارای گذرنامه، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) اقدام نماید.

 اگر متقاضی دارای کارت یا برگ اقامت پناهندگی و یا سند مسافرتی (Travel Document) یا حکم مخالفت با پناهندگی صادره از سوی دادگاه یا اداره مهاجرت کشور محل سکونت خود باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "برگ اعلام ندامت از پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

 در صورتی که متقاضی دارای دو گذرنامه ، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی مختلف باشد می بایست ضمن درج هر دو مورد در برگ اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی (فرم شماره 3) ، تصویر هر دو مدرک خارجی را ارائه نماید.

چنانچه متقاضی اقامت مندرج در گذرنامه خارجی خود را به دلیل پناهندگی کسب نموده باشد می بایست نسبت به تکمیل و ارائه هر دو برگ "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) و "اعلام ندامت از پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

 چنانچه مشخصات مندرج در مدارک اقامت با مشخصات مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی تفاوت داشته باشد ، پذیرش مدارک منوط به انطباق دقیق عکسهای الصاق شده به مدارک و احراز تعلق عکسها به متقاضی می باشد. بدیهی است صدور گذرنامه تنها با استناد به مشخصات سجلی مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی امکان پذیر خواهد بود.

 برای ایرانیان متقاضی گذرنامه که فاقد مدارک اقامتی کشور محل استقرار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هستند تنها پس از بررسی دقیق و استعلام از نمایندگی محل اقامت وی می توان گذرنامه صادر نمود.

دریافت فرم شماره 3: اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی

دریافت فرم شماره 4: اعلام ندامت از پناهندگی

پرسشنامه ها

متقاضی صدور گذرنامه می بایست نسبت به تکمیل ، امضاء و ارائه 3 نسخه پرسشنامه مخصوص صدور گذرنامه (فرم شماره 2) و دیگر پرسشنامه های گفته شده در قسمت مدارک لازم به صورت دقیق، کامل، خوانا و به زبان فارسی اقدام نماید.

 برای تسریع در دریافت مدارک، متقاضی می تواند از یک نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه که بطور دقیق تکمیل شده (قبل از امضاء) دو نسخه تصویر خوانا تهیه و پس از امضای هر 3 نسخه همراه دیگر مدارک تحویل مامور کنسولی نماید.

کلیه پرسشنامه ها و درخواستهای مربوط به صدور گذرنامه فرد زیر 18 سال سن می بایست توسط پدر و یا قیم قانونی وی امضاء شوند.

 عدم تکمیل دقیق پرسشنامه ها و نقص مدارک بطور قطع موجب ایجاد مانع و تاخیر در روند سریع امور و صدور گذرنامه خواهد شد.

 دریافت فرم شماره 2: پرسشنامه مخصوص صدور، تجدید و تفکیک گذرنامه

تغییر محل اقامت در گذرنامه ایرانیان مقیم خارج از کشور و دریافت مهر اجازه خروج از کشور(مهر خروج مکرر) از نمایندگی باعث خواهد شد تا دارنده گذرنامه بدون به مراجعه به هر یک از ارگانها یا سازمانهای داخل کشور به راحتی از ایران خارج گردد. برای تغییر محل اقامت و درج مهر اجازه خروج از کشور (مهر خروج مکرر)در گذرنامه ضرورت دارد تا متقاضی نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه تغییر محل اقامت (فرم شماره 5) و پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) اقدام نماید.

 متقاضی تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور می بایست دارنده اقامت معتبر کشور محل زندگی خود باشد.

تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور بانوان متاهل با اجازه کتبی شوهر و فرزند(ان) زیر 18 سال سن با اجازه کتبی پدر/ ولی/ قیم قانونی آنان میسر خواهد بود. این اجازه بطور معمول ذیل همان درخواست تغییر محل اقامت اخذ می گردد.

بانوان ایرانی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر که با شوهر خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارایه مجوز شوهر ندارند.

چنانچه شوهر بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فوت شده باشد ارایه اصل گواهی فوت ضروری است.

چنانچه بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر مطلقه باشد ارایه اصل سند طلاق و یا شناسنامه دارای ثبت طلاق الزامی است. بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فرزندان زیر 18 سال سن منوط به ارائه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد.

 درج مهر اجازه خروج از کشور در گذرنامه برای آقایان بالای 18 سال سن مستلزم ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشد.

 متولدین دیپلمه 1337 و پایین تر از این قاعده مستثنی می باشند.

متولدین 1354 و پایین تر مشمول عفو رهبری می بایست برای دریافت مهر خروج مکرر قبلاً نسبت به اخذ معافیت عفو رهبری اقدام نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش "نظام وظیفه و خرید خدمت سربازی" مندرج دربخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

دریافت فرم شماره 5: درخواست تغییر محل اقامت

 دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشند می بایست به جای پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور (فرم شماره 7) اقدام نمایند. برای آگاهی از شرایط و نحوه اقدام به بخش "درج مهر خروج مشمولین در گذرنامه" مراجعه نمایید.

دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

 دریافت فرم شماره 7: پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور

تاریخ و مرز آخرین خروج از کشور

 به منظور ایجاد هر چه بیشتر تسهیلات جهت صدور گذرنامه و فراهم ساختن زمینه مسافرت آسان برای هموطنان ایرانی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال اطلاعیه ای به نمایندگیها اعلام نموده تا متقاضیان صدور گذرنامه که قبل از 20/3/1378 به طور قانونی از کشور خارج شده اند بتوانند با تنظیم و ارائه درخواست کتبی که متضمن تاریخ و مرز آخرین خروج از ایران باشد، از تسهیلات درج تاریخ و مرز اعلام شده در گذرنامه صادره برخوردار گردند.

چنانچه تاریخ آخرین خروج بعد از20/3/1378 باشد درج آن در گذرنامه منوط به اعلام کتبی آن از سوی اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یا وصول پاسخ استعلام (فرم شماره 9) خواهد بود. در صورت عجله و درخواست متقاضی گذرنامه ، بدون درج تاریخ و مرز آخرین خروج صادر خواهد شد.

دریافت فرم شماره 9: پرسشنامه درخواست تأیید تاریخ خروج از ایران

درج مشخصات همراهان در گذرنامه

چنانچه متقاضی هنگام درخواست صدور گذرنامه ، تقاضای همزمان درج مشخصات همسر و فرزندان خود به عنوان همراه در گذرنامه را داشته باشد می بایست با تکمیل و ارایه پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه (فرم شماره 8) و مدارک لازم اقدام نماید.

بر اساس مقررات جاری ، درج همراهان تنها هنگام صدور گذرنامه میسر خواهد بود و پس از صدور امکان پذیر نمی باشد.

 فرزندان بالای 18 سال نمی توانند به عنوان همراه در گذرنامه پدر یا مادر یا هر شخص دیگری درج شوند، برای ایشان می بایست گذرنامه جداگانه صادر نمود.

دریافت فرم شماره 8: پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه

توضیحات مهم

1- پس از دریافت گذرنامه جدید ضرورت دارد تا نسبت به بررسی همه مشخصات مندرج در آن به دقت اقدام نموده تا در صورت وجود اشکال مراتب سریعاً به مامور کنسولی اعلام و نسبت به رفع آن اقدام گردد. گذرنامه صادره می بایست دارای مشخصات زیر باشد :

کلیه مشخصات فارسی و لاتین دارنده (و همراهان) صحیح و بدون ایراد باشد.

 عکس دارنده (و همراهان) واضح و کاملاً مشخص باشد.

 تاریخ پایان اعتبار گذرنامه (در صفحه دوم) 5 سال تمام از تاریخ صدور آن بیشتر باشد.

 در صورت تغییر محل اقامت ، نام کشور محل اقامت دارنده در صفحه سوم گذرنامه درج شده باشد.

 مرز و تاریخ آخرین خروج از ایران دارنده گذرنامه (در صورت وجود) بطور صحیح در صفحه 3 گذرنامه درج شده باشد.

 مهر اجازه خروج مکرر یا مشمولین (با مهر و امضاء مامور کنسولی) در یکی از صفحات گذرنامه درج شده باشد.

 چنانچه مشخصات همسر و فرزندان دارنده به عنوان همراه در گذرنامه درج شده باشد می بایست تعداد همراهان نیز درمهراجازه خروج مکرر یا مشمولین صادره درج شده باشد.

2 - کلیه هزینه های مربوط به امور گذرنامه که از سوی مأمور کنسولی اعلام می گردد می بایست تنها به حساب بانکی اعلام شده از سوی نمایندگی واریز و اصل رسید آن همراه مدارک دیگر ارائه گردد. پرداخت هرگونه وجه به صورت نقد جایز نبوده و خلاف مقررات می باشد.

 

صدور گذرنامه مفقوده:

افرادی که با گذرنامه ایرانی (و روادید معتبر) از ایران خارج و حین سکونت در کشور محل اقامت گذرنامه خود را مفقوده نموده اند، مشمول موارد مندرج دراین قسمت خواهند بود.اعلام کنندگان گذرنامه مفقوده غالباً دارای اقامت قانونی یا دائم در کشور محل اقامت خود می باشند. افرادی که برای اخذ اقامت پناهندگی یا موارد دیگر اقدام به نابود کردن گذرنامه خود نموده اند ضمن درج موضوع در پرسشنامه مخصوص صدور گذرنامه می بایست بر اساس موارد مندرج در یکی از قسمتهای زیر درخواست گذرنامه نمایند.

صدورگذرنامه برای عابرین مجاز (فاقد گذرنامه)

صدور گذرنامه برای عابرین غیرمجاز

 

صدور گذرنامه مشمول ماده 990 قانون مدنی:

ماده 990 قانون مدنی : "از اتباع ایران کسی که خود یا پدرشان موافق مقررات، تبدیل تابعیت کرده باشند و بخواهند به تبعیت اصلیه خود رجوع نمایند به مجرد درخواست به تابعیت ایران قبول خواهند شد مگر آنکه دولت تابعیت آنها را صلاح نداند". بر این اساس اداره تابعیت و امور پناهندگان وزارت امور خارجه پس از پذیرش درخواست برگشت به تابعیت اصلی (ایرانی) مشمول ، مراتب را به سازمان ثبت احوال اعلام تا نسبت به صدور شناسنامه المثنی اقدام نماید. مشمول بعد از دریافت شناسنامه می تواند ضمن مراجعه به نمایندگی درخواست صدور گذرنامه ایرانی نماید.

از آنجایی که روند صدور گذرنامه نیازمند اطلاعات و مدارک کامل می باشد لذا ضرورت دارد تا در این زمینه دقت و همکاری لازم را مبذول داشته و با ارایه اطلاعات لازم (فرم شماره 1) و تکمیل دقیق پرسشنامه ها و ارایه مدارک کامل مامور کنسولی را در تسریع و انجام به موقع امور یاری نمایید.

مدارک لازم:

دریافت فرم

تکمیل فرم شماره 1: برگ وضعیت متقاضی صدور گذرنامه

فرم شماره 1

حضور متقاضی و ارایه اصل شناسنامه جدید (عکسدار برای افراد 15 سال به بالا) و2 نسخه تصویر تمام صفحات

فرم شماره 2

اصل و 1 نسخه تصویر کارت شناسایی ملی و یا تصویر پرسشنامه درخواست صدور کارت (برای افراد 15 سال به بالا)

فرم شماره 3

اصل و 1 نسخه تصویر گواهی دال بر رد تابعیت خارجی (در صورت وجود) صادره از سوی مقامات معتبر محلی

فرم شماره 4

اصل و2 نسخه تصویر گذرنامه یا کارت هویت خارجی

فرم شماره 5

تکمیل و امضای2 نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه (نمونه شماره 2)

فرم شماره 6

تکمیل و ارایه اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی (نمونه شماره 3) درصورت عدم ارایه گواهی دال بر رد تابعیت خارجی و تصویر آن

فرم شماره 7

4 قطعه عکس سه و نیم × چهار و نیم بیومتریک جدید و یکنواخت (تمام رخ با زمینه روشن , بدون کلاه , عینک و شال گردن/ خانمها با حجاب کامل)

فرم شماره 8

تکمیل برگ درخواست تغییر محل اقامت (نمونه شماره 5)

تکمیل پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (نمونه شماره 6)

تکمیل پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور(نمونه شماره 7) برای آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه می باشند(مشمولین).

تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان درگذرنامه درصورت وجود همراه (نمونه شماره 8)

اصل قبض بانکی واریز هزینه های صدور گذرنامه ، تغییر محل اقامت ، (درج مشخصات همراهان) و درج مهر خروج مکرر یا استعلام و صدور مهر خروج مشمولان (در صورت مشمول بودن متقاضی) به حساب نمایندگی

شرایط اختصاصی مدارک:

شناسنامه

شناسنامه متقاضی و همراهان می بایست شناسنامه جدید جمهوری اسلامی ایران باشد.

شناسنامه افراد بالای 15 سن می بایست عکس دار باشد. برای اطلاع از نحوه عکس دار شدن شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

چنانچه هر یک از مندرجات شناسنامه مخدوش ، پاک شده ، لاک گرفته ، آبدیده ، تغییر یافته یا دارای هرگونه اشکال باشد صدور گذرنامه تا رفع اشکال به تعویق خواهد افتاد. برای اطلاع از نحوه تعویض یا اصلاح شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

کارت شناسایی ملی

متقاضی و همراهان وی که دارای 15 سال سن باشند برای صدور گذرنامه می بایست کارت شناسایی ملی ارائه نمایند.

در صورتی که متقاضی و همراهان دارای 15 سال سن وی دارای کارت شناسایی ملی نباشند، هنگام درخواست صدور گذرنامه می توانند هم زمان نسبت به تکمیل پرسشنامه درخواست صدور کارت شناسایی ملی اقدام نمایند.

برای اطلاع از نحوه صدور کارت شناسایی ملی به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

مدارک اقامت

 متقاضی صدور گذرنامه می بایست هنگام درخواست نسبت به ارایه کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت خود همراه دیگر مدارک اقدام نماید.

 چنانچه متقاضی دارای گذرنامه، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) اقدام نماید.

 اگر متقاضی دارای کارت یا برگ اقامت پناهندگی و یا سند مسافرتی (Travel Document) یا حکم مخالفت با پناهندگی صادره از سوی دادگاه یا اداره مهاجرت کشور محل سکونت خود باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "برگ اعلام ندامت از پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

در صورتی که متقاضی دارای دو گذرنامه ، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی مختلف باشد می بایست ضمن درج هر دو مورد در برگ اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی (فرم شماره 3) ، تصویر هر دو مدرک خارجی را ارائه نماید.

چنانچه متقاضی اقامت مندرج در گذرنامه خارجی خود را به دلیل پناهندگی کسب نموده باشد می بایست نسبت به تکمیل و ارائه هر دو برگ "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) و "اعلام ندامت از پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

چنانچه مشخصات مندرج در مدارک اقامت با مشخصات مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی تفاوت داشته باشد ، پذیرش مدارک منوط به انطباق دقیق عکسهای الصاق شده به مدارک و احراز تعلق عکسها به متقاضی می باشد. بدیهی است صدور گذرنامه تنها با استناد به مشخصات سجلی مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی امکان پذیر خواهد بود.

برای ایرانیان متقاضی گذرنامه که فاقد مدارک اقامتی کشور محل استقرار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هستند تنها پس از بررسی دقیق و استعلام از نمایندگی محل اقامت وی می توان گذرنامه صادر نمود.

 دریافت فرم شماره 3: اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی

دریافت فرم شماره 4: اعلام ندامت از پناهندگی

پرسشنامه ها

متقاضی صدور گذرنامه می بایست نسبت به تکمیل ، امضاء و ارائه 3 نسخه پرسشنامه مخصوص صدور گذرنامه (فرم شماره 2) و دیگر پرسشنامه های گفته شده در قسمت مدارک لازم به صورت دقیق، کامل، خوانا و به زبان فارسی اقدام نماید.

 برای تسریع در دریافت مدارک، متقاضی می تواند از یک نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه که بطور دقیق تکمیل شده (قبل از امضاء) دو نسخه تصویر خوانا تهیه و پس از امضای هر 3 نسخه همراه دیگر مدارک تحویل مامور کنسولی نماید.

کلیه پرسشنامه ها و درخواستهای مربوط به صدور گذرنامه فرد زیر 18 سال سن می بایست توسط پدر و یا قیم قانونی وی امضاء شوند.

 عدم تکمیل دقیق پرسشنامه ها و نقص مدارک بطور قطع موجب ایجاد مانع و تاخیر در روند سریع امور و صدور گذرنامه خواهد شد.

 دریافت فرم شماره 2: پرسشنامه مخصوص صدور، تجدید و تفکیک گذرنامه

تغییر محل اقامت در گذرنامه ایرانیان مقیم خارج از کشور و دریافت مهر اجازه خروج از کشور(مهر خروج مکرر) از نمایندگی باعث خواهد شد تا دارنده گذرنامه بدون به مراجعه به هر یک از ارگانها یا سازمانهای داخل کشور به راحتی از ایران خارج گردد. برای تغییر محل اقامت و درج مهر اجازه خروج از کشور (مهر خروج مکرر)در گذرنامه ضرورت دارد تا متقاضی نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه تغییر محل اقامت (فرم شماره 5) و پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) اقدام نماید.

 متقاضی تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور می بایست دارنده اقامت معتبر کشور محل زندگی خود باشد.

 تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور بانوان متاهل با اجازه کتبی شوهر و فرزند(ان) زیر 18 سال سن با اجازه کتبی پدر/ ولی/ قیم قانونی آنان میسر خواهد بود. این اجازه بطور معمول ذیل همان درخواست تغییر محل اقامت اخذ می گردد.

 بانوان ایرانی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر که با شوهر خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارایه مجوز شوهر ندارند.

چنانچه شوهر بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فوت شده باشد ارایه اصل گواهی فوت ضروری است.

چنانچه بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر مطلقه باشد ارایه اصل سند طلاق و یا شناسنامه دارای ثبت طلاق الزامی است. بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فرزندان زیر 18 سال سن منوط به ارائه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد.

درج مهر اجازه خروج از کشور در گذرنامه برای آقایان بالای 18 سال سن مستلزم ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشد.

 متولدین دیپلمه 1337 و پایین تر از این قاعده مستثنی می باشند.

متولدین 1354 و پایین تر مشمول عفو رهبری می بایست برای دریافت مهر خروج مکرر قبلاً نسبت به اخذ معافیت عفو رهبری اقدام نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش "نظام وظیفه و خرید خدمت سربازی" مندرج دربخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

 دریافت فرم شماره 5: درخواست تغییر محل اقامت

 دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشند می بایست به جای پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور (فرم شماره 7) اقدام نمایند. برای آگاهی از شرایط و نحوه اقدام به بخش "درج مهر خروج مشمولین در گذرنامه" مراجعه نمایید.

دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

دریافت فرم شماره 7: پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور

درج مشخصات همراهان در گذرنامه

چنانچه متقاضی هنگام درخواست صدور گذرنامه، تقاضای همزمان درج مشخصات همسر و فرزندان خود به عنوان همراه در گذرنامه را داشته باشد می بایست با تکمیل و ارائه پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه (فرم شماره 8) و مدارک لازم اقدام نماید.

 بر اساس مقررات جاری ، درج همراهان تنها هنگام صدور گذرنامه میسر خواهد بود و پس از صدور امکان پذیر نمی باشد.

 فرزندان بالای 18 سال نمی توانند به عنوان همراه در گذرنامه پدر با مادر یا هر شخص دیگری درج شوند ، برای ایشان می بایست گذرنامه جداگانه صادر نمود.

دریافت فرم شماره 8: پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه

توضیحات مهم

1- پس از دریافت گذرنامه جدید ضرورت دارد تا نسبت به بررسی همه مشخصات مندرج در آن به دقت اقدام نموده تا در صورت وجود اشکال مراتب سریعاً به مامور کنسولی اعلام و نسبت به رفع آن اقدام گردد. گذرنامه صادره می بایست دارای مشخصات زیر باشد :

کلیه مشخصات فارسی و لاتین دارنده (و همراهان) صحیح و بدون ایراد باشد.

 عکس دارنده (و همراهان) واضح و کاملاً مشخص باشد.

 تاریخ پایان اعتبار گذرنامه (در صفحه دوم) 5 سال تمام از تاریخ صدور آن بیشتر باشد.

 در صورت تغییر محل اقامت ، نام کشور محل اقامت دارنده در صفحه سوم گذرنامه درج شده باشد.

 مرز و تاریخ آخرین خروج از ایران دارنده گذرنامه (در صورت وجود) بطور صحیح در صفحه 3 گذرنامه درج شده باشد.

 مهر اجازه خروج مکرر یا مشمولین (با مهر و امضاء مامور کنسولی) در یکی از صفحات گذرنامه درج شده باشد.

چنانچه مشخصات همسر و فرزندان دارنده به عنوان همراه در گذرنامه درج شده باشد می بایست تعداد همراهان نیز در مهراجازه خروج مکرر یا مشمولین صادره درج شده باشد.

2 - کلیه هزینه های مربوط به امور گذرنامه که از سوی مأمور کنسولی اعلام می گردد می بایست تنها به حساب بانکی اعلام شده از سوی نمایندگی واریز و اصل رسید آن همراه مدارک دیگر ارائه گردد. پرداخت هرگونه وجه به صورت نقد جایز نبوده و خلاف مقررات می باشد.

 

صدور گذرنامه بانوان خارجی دارای همسر ایرانی:

بر اساس بند 6 ماده 976 قانون مدنی هر زن تبعه خارجی که با مرد ایرانی ازدواج (ایرانی) نماید می تواند پس از دریافت شناسنامه ایرانی درخواست صدور گذرنامه نماید.

از آنجایی که روند صدور گذرنامه نیازمند اطلاعات و مدارک کامل می باشد لذا ضرورت دارد تا در این زمینه دقت و همکاری لازم را مبذول داشته و با ارایه اطلاعات لازم (فرم شماره 1) و تکمیل دقیق پرسشنامه ها و ارایه مدارک کامل مامور کنسولی را در تسریع و انجام به موقع امور یاری نمایید.

مدارک لازم:

دریافت فرم

تکمیل فرم شماره 1: برگ وضعیت متقاضی صدور گذرنامه

فرم شماره 1

حضور متقاضی و ارایه اصل شناسنامه جدید (عکسدار برای افراد 15 سال به بالا) و2 نسخه تصویر تمام صفحات

فرم شماره 2

اصل و 1 نسخه تصویر کارت شناسایی ملی و یا تصویر پرسشنامه درخواست صدور کارت (برای افراد 15 سال به بالا)

فرم شماره 3

اصل و 1 نسخه تصویر گواهی دال بر رد تابعیت خارجی (در صورت وجود) صادره از سوی مقامات معتبر محلی

فرم شماره 4

اصل و2 نسخه تصویر گذرنامه یا کارت هویت خارجی

فرم شماره 5

تکمیل و امضای2 نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه (فرم شماره 2)

فرم شماره 6

تکمیل و ارایه اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی (فرم شماره 3) درصورت عدم ارایه گواهی دال بر رد تابعیت خارجی و تصویر آن

فرم شماره 7

چهار قطعه عکس سه و نیم × چهار و نیم بیومتریک جدید و یکنواخت (تمام رخ با زمینه روشن , بدون کلاه , عینک و شال گردن/ خانمها با حجاب کامل)

فرم شماره 8

تکمیل برگ درخواست تغییر محل اقامت (فرم شماره 5)

تکمیل پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6)

تکمیل پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور(فرم شماره 7) برای آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه می باشند(مشمولین).

تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان درگذرنامه درصورت وجود همراه (فرم شماره 8)

اصل قبض بانکی واریز هزینه های صدور گذرنامه ، تغییر محل اقامت ، (درج مشخصات همراهان) و درج مهر خروج مکرر یا استعلام و صدور مهر خروج مشمولان (در صورت مشمول بودن متقاضی) به حساب نمایندگی

شرایط اختصاصی مدارک:

شناسنامه

شناسنامه متقاضی و همراهان می بایست شناسنامه جدید جمهوری اسلامی ایران باشد.

شناسنامه افراد بالای 15 سن می بایست عکس دار باشد. برای اطلاع از نحوه عکس دار شدن شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

چنانچه هر یک از مندرجات شناسنامه مخدوش ، پاک شده ، لاک گرفته ، آبدیده ، تغییر یافته یا دارای هرگونه اشکال باشد صدور گذرنامه تا رفع اشکال به تعویق خواهد افتاد. برای اطلاع از نحوه تعویض یا اصلاح شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

کارت شناسایی ملی

متقاضی و همراهان وی که دارای 15 سال سن باشند برای صدور گذرنامه می بایست کارت شناسایی ملی ارائه نمایند.

در صورتی که متقاضی و همراهان دارای 15 سال سن وی دارای کارت شناسایی ملی نباشند، هنگام درخواست صدور گذرنامه می توانند هم زمان نسبت به تکمیل پرسشنامه درخواست صدور کارت شناسایی ملی اقدام نمایند.

برای اطلاع از نحوه صدور کارت شناسایی ملی به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

مدارک اقامت

متقاضی صدور گذرنامه می بایست هنگام درخواست نسبت به ارائه کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت خود همراه دیگر مدارک اقدام نماید.

این متقاضیان نیازی به تکمیل برگ اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی (فرم شماره 3) یا اعلام ندامت از پناهندگی (فرم شماره4) ندارند.

صدور گذرنامه تنها با استناد به مشخصات سجلی مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی امکان پذیر خواهد بود.

پرسشنامه ها

متقاضی صدور گذرنامه می بایست نسبت به تکمیل ، امضاء و ارایه یک نسخه پرسشنامه مخصوص صدور گذرنامه (فرم شماره 2) و دیگر پرسشنامه های گفته شده در قسمت مدارک لازم به صورت دقیق ، کامل ، خوانا و به زبان فارسی اقدام نماید.

 عدم تکمیل دقیق پرسشنامه ها و نقص مدارک بطور قطع موجب ایجاد مانع و تاخیر در روند سریع امور و صدور گذرنامه خواهد شد.

 دریافت فرم شماره 2: پرسشنامه مخصوص صدور، تجدید و تفکیک گذرنامه

تغییر محل اقامت در گذرنامه ایرانیان مقیم خارج از کشور و دریافت مهر اجازه خروج از کشور(مهر خروج مکرر) از نمایندگی باعث خواهد شد تا دارنده گذرنامه بدون به مراجعه به هر یک از ارگانها یا سازمانهای داخل کشور به راحتی از ایران خارج گردد. برای تغییر محل اقامت و درج مهر اجازه خروج از کشور (مهر خروج مکرر)در گذرنامه ضرورت دارد تا متقاضی نسبت به تکمیل و ارایه پرسشنامه تغییر محل اقامت (فرم شماره 5) و پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) اقدام نماید.

چنانچه شوهر بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فوت شده باشد ارایه اصل گواهی فوت ضروری است.

چنانچه بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر مطلقه باشد ارایه اصل سند طلاق و یا شناسنامه دارای ثبت طلاق الزامی است. بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فرزندان زیر 18 سال سن منوط به ارایه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد.

دریافت فرم شماره 5: درخواست تغییر محل اقامت

 دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

درج مشخصات همراهان در گذرنامه

چنانچه متقاضی هنگام درخواست صدور گذرنامه ، تقاضای همزمان درج مشخصات همسر و فرزندان خود به عنوان همراه در گذرنامه را داشته باشد می بایست با تکمیل و ارایه پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه (فرم شماره 8) و مدارک لازم اقدام نماید.

بر اساس مقررات جاری ، درج همراهان تنها هنگام صدور گذرنامه میسر خواهد بود و پس از صدور امکان پذیر نمی باشد.

 فرزندان بالای 18 سال نمی توانند به عنوان همراه در گذرنامه پدر یا مادر یا هر شخص دیگری درج شوند، برای ایشان می بایست گذرنامه جداگانه صادر نمود.

دریافت فرم شماره 8: پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه

توضیحات مهم

1- پس از دریافت گذرنامه جدید ضرورت دارد تا نسبت به بررسی همه مشخصات مندرج در آن به دقت اقدام نموده تا در صورت وجود اشکال مراتب سریعاً به مامور کنسولی اعلام و نسبت به رفع آن اقدام گردد. گذرنامه صادره می بایست دارای مشخصات زیر باشد :

کلیه مشخصات فارسی و لاتین دارنده (و همراهان) صحیح و بدون ایراد باشد.

 عکس دارنده (و همراهان) واضح و کاملاً مشخص باشد.

 تاریخ پایان اعتبار گذرنامه (در صفحه دوم) 5 سال تمام از تاریخ صدور آن بیشتر باشد.

 در صورت تغییر محل اقامت ، نام کشور محل اقامت دارنده در صفحه سوم گذرنامه درج شده باشد.

 مرز و تاریخ آخرین خروج از ایران دارنده گذرنامه (در صورت وجود) بطور صحیح در صفحه 3 گذرنامه درج شده باشد.

 مهر اجازه خروج مکرر یا مشمولین (با مهر و امضای مامور کنسولی) در یکی از صفحات گذرنامه درج شده باشد.

چنانچه مشخصات همسر و فرزندان دارنده به عنوان همراه در گذرنامه درج شده باشد می‌بایست تعداد همراهان نیز در مهر اجازه خروج مکرر یا مشمولین صادره درج شده باشد.

2 - کلیه هزینه های مربوط به امور گذرنامه که از سوی مأمور کنسولی اعلام می گردد می بایست تنها به حساب بانکی اعلام شده از سوی نمایندگی واریز و اصل رسید آن همراه مدارک دیگر ارائه گردد. پرداخت هرگونه وجه به صورت نقد جایز نبوده و خلاف مقررات می باشد.

 

صدور گذرنامه برای ایرانیان متولد خارج از کشور:

با استناد به بند2 ماده 976 قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران ، افرادی که پدر آنها ایرانی بوده و در خارج از ایران متولد شده اند پس از دریافت شناسنامه ایرانی از نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می توانند نسبت به دریافت اولین گذرنامه ایرانی اقدام نمایند.

از آنجایی که روند صدور گذرنامه نیازمند اطلاعات و مدارک کامل می باشد لذا ضرورت دارد تا در این زمینه دقت و همکاری لازم را مبذول داشته و با ارایه اطلاعات لازم (نمونه شماره 1) و تکمیل دقیق پرسشنامه ها و ارایه مدارک کامل مامور کنسولی را در تسریع و انجام به موقع امور یاری نمایید.

مدارک لازم:

دریافت فرم

تکمیل فرم شماره 1: برگ وضعیت متقاضی صدور گذرنامه

فرم شماره 1

حضور متقاضی و ارایه اصل شناسنامه جدید (عکسدار برای افراد 15 سال به بالا) و2 نسخه تصویر تمام صفحات

فرم شماره 2

اصل و 1 نسخه تصویر کارت شناسایی ملی و یا تصویر پرسشنامه درخواست صدور کارت (برای افراد 15 سال به بالا)

فرم شماره 3

اصل و2 نسخه تصویر کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت

فرم شماره 4

تکمیل و امضای2 نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه (نمونه شماره 2)

فرم شماره 5

تکمیل اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی برای متقاضیان دارندگان تابعیت خارجی(فرم شماره 3) و یا اعلام ندامت از پناهندگی برای متقاضیان و یا دارندگان اقامت پناهندگی (فرم شماره 4) و تصویر آن

فرم شماره 6

چهار قطعه عکس سه و نیم × چهار و نیم بیومتریک جدید و یکنواخت (تمام رخ با زمینه روشن , بدون کلاه , عینک و شال گردن/ خانمها با حجاب کامل)

فرم شماره 7

تکمیل برگ درخواست تغییر محل اقامت (فرم شماره 5)

فرم شماره 8

تکمیل پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6)

تکمیل پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور(فرم شماره 7) برای آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه می باشند (مشمولین).

تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه درصورت وجود همراه (فرم شماره 8)

اصل قبض بانکی واریز هزینه های صدور گذرنامه ، تغییر محل اقامت ، (درج مشخصات همراهان) و درج مهر خروج مکرر یا استعلام و صدور مهر خروج مشمولان (در صورت مشمول بودن متقاضی) به حساب نمایندگی

شرایط اختصاصی مدارک:

شناسنامه

شناسنامه متقاضی و همراهان می بایست شناسنامه جدید جمهوری اسلامی ایران باشد.

 شناسنامه افراد بالای 15 سن می بایست عکس دار باشد. برای اطلاع از نحوه عکس دار شدن شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

چنانچه هر یک از مندرجات شناسنامه مخدوش ، پاک شده ، لاک گرفته ، آبدیده ، تغییر یافته یا دارای هرگونه اشکال باشد صدور گذرنامه تا رفع اشکال به تعویق خواهد افتاد. برای اطلاع از نحوه تعویض یا اصلاح شناسنامه به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

کارت شناسایی ملی

 متقاضی و همراهان وی که دارای 15 سال سن باشند برای صدور گذرنامه می بایست کارت شناسایی ملی ارائه نمایند.

 در صورتی که متقاضی و همراهان دارای 15 سال سن وی دارای کارت شناسایی ملی نباشند، هنگام درخواست صدور گذرنامه می توانند هم زمان نسبت به تکمیل پرسشنامه درخواست صدور کارت شناسایی ملی اقدام نمایند.

 برای اطلاع از نحوه صدور کارت شناسایی ملی به بخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

مدارک اقامت

 متقاضی صدور گذرنامه می بایست هنگام درخواست نسبت به ارایه کارت یا برگ اقامت / گذرنامه یا سند مسافرت خارجی / کارت هویت کشور محل اقامت خود همراه دیگر مدارک اقدام نماید.

چنانچه متقاضی دارای گذرنامه، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) اقدام نماید.

 اگر متقاضی دارای کارت یا برگ اقامت پناهندگی و یا سند مسافرتی (Travel Document) یا حکم مخالفت با پناهندگی صادره از سوی دادگاه یا اداره مهاجرت کشور محل سکونت خود باشد می بایست نسبت به تکمیل، امضاء و ارائه "برگ اعلام ندامت از پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

 در صورتی که متقاضی دارای دو گذرنامه ، کارت هویت و یا شناسنامه خارجی مختلف باشد می بایست ضمن درج هر دو مورد در برگ اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی (فرم شماره 3) ، تصویر هر دو مدرک خارجی را ارائه نماید.

 چنانچه متقاضی اقامت مندرج در گذرنامه خارجی خود را به دلیل پناهندگی کسب نموده باشد می بایست نسبت به تکمیل و ارائه هر دو برگ "اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی" (فرم شماره 3) و "اعلام ندامت از پناهندگی" (فرم شماره 4) اقدام نماید.

چنانچه مشخصات مندرج در مدارک اقامت با مشخصات مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی تفاوت داشته باشد ، پذیرش مدارک منوط به انطباق دقیق عکسهای الصاق شده به مدارک و احراز تعلق عکسها به متقاضی می باشد. بدیهی است صدور گذرنامه تنها با استناد به مشخصات سجلی مندرج در شناسنامه ایرانی متقاضی امکان پذیر خواهد بود.

برای ایرانیان متقاضی گذرنامه که فاقد مدارک اقامتی کشور محل استقرار نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هستند تنها پس از بررسی دقیق و استعلام از نمایندگی محل اقامت وی می توان گذرنامه صادر نمود.

دریافت فرم شماره 3: اظهاریه بقاء به تابعیت ایرانی

دریافت فرم شماره 4: اعلام ندامت از پناهندگی

پرسشنامه ها

متقاضی صدور گذرنامه می بایست نسبت به تکمیل ، امضاء و ارائه 3 نسخه پرسشنامه مخصوص صدور گذرنامه (فرم شماره 2) و دیگر پرسشنامه های گفته شده در قسمت مدارک لازم به صورت دقیق، کامل، خوانا و به زبان فارسی اقدام نماید.

 برای تسریع در دریافت مدارک، متقاضی می تواند از یک نسخه پرسشنامه صدور گذرنامه که بطور دقیق تکمیل شده (قبل از امضاء) دو نسخه تصویر خوانا تهیه و پس از امضای هر 3 نسخه همراه دیگر مدارک تحویل مامور کنسولی نماید.

کلیه پرسشنامه ها و درخواستهای مربوط به صدور گذرنامه فرد زیر 18 سال سن می بایست توسط پدر و یا قیم قانونی وی امضاء شوند.

 عدم تکمیل دقیق پرسشنامه ها و نقص مدارک بطور قطع موجب ایجاد مانع و تاخیر در روند سریع امور و صدور گذرنامه خواهد شد.

 دریافت فرم شماره 2: پرسشنامه مخصوص صدور، تجدید و تفکیک گذرنامه

تغییر محل اقامت در گذرنامه ایرانیان مقیم خارج از کشور و دریافت مهر اجازه خروج از کشور(مهر خروج مکرر) از نمایندگی باعث خواهد شد تا دارنده گذرنامه بدون به مراجعه به هر یک از ارگانها یا سازمانهای داخل کشور به راحتی از ایران خارج گردد. برای تغییر محل اقامت و درج مهر اجازه خروج از کشور (مهر خروج مکرر)در گذرنامه ضرورت دارد تا متقاضی نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه تغییر محل اقامت (فرم شماره 5) و پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) اقدام نماید.

 متقاضی تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور می بایست دارنده اقامت معتبر کشور محل زندگی خود باشد.

 تغییر محل اقامت و صدور اجازه خروج از کشور بانوان متاهل با اجازه کتبی شوهر و فرزند(ان) زیر 18 سال سن با اجازه کتبی پدر/ ولی/ قیم قانونی آنان میسر خواهد بود. این اجازه بطور معمول ذیل همان درخواست تغییر محل اقامت اخذ می گردد.

بانوان ایرانی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر که با شوهر خارجی ازدواج نموده اند نیازی به ارایه مجوز شوهر ندارند.

چنانچه شوهر بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فوت شده باشد ارایه اصل گواهی فوت ضروری است.

چنانچه بانوی متقاضی تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر مطلقه باشد ارایه اصل سند طلاق و یا شناسنامه دارای ثبت طلاق الزامی است. بدیهی است تغییر محل اقامت و صدور خروج مکرر فرزندان زیر 18 سال سن منوط به ارائه مجوز رسمی پدر یا حکم صادره از سوی دادگاه ذیصلاح ایران می باشد.

 درج مهر اجازه خروج از کشور در گذرنامه برای آقایان بالای 18 سال سن مستلزم ارائه اصل کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشد.

متولدین دیپلمه 1337 و پایین تر از این قاعده مستثنی می باشند.

 متولدین 1354 و پایین تر مشمول عفو رهبری می بایست برای دریافت مهر خروج مکرر قبلاً نسبت به اخذ معافیت عفو رهبری اقدام نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش "نظام وظیفه و خرید خدمت سربازی" مندرج دربخش سجلات و احوال شخصیه مراجعه نمایید.

دریافت فرم شماره 5: درخواست تغییر محل اقامت

دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

آقایانی که فاقد کارت پایان خدمت یا معافیت از نظام وظیفه می باشند می بایست به جای پرسشنامه مخصوص صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور (فرم شماره 6) نسبت به تکمیل و ارائه پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور (فرم شماره 7) اقدام نمایند. برای آگاهی از شرایط و نحوه اقدام به بخش "درج مهر خروج مشمولین در گذرنامه" مراجعه نمایید.

دریافت فرم شماره 6: پرسشنامه صدور مهر خروج مکرر مخصوص مقیمین خارج از کشور

دریافت فرم شماره 7: پرسشنامه مخصوص صدور مجوز خروج مشمولان خارج از کشور

درج مشخصات همراهان در گذرنامه

چنانچه متقاضی هنگام درخواست صدور گذرنامه ، تقاضای همزمان درج مشخصات همسر و فرزندان خود به عنوان همراه در گذرنامه را داشته باشد می بایست با تکمیل و ارایه پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه (فرم شماره 8) و مدارک لازم اقدام نماید.

بر اساس مقررات جاری ، درج همراهان تنها هنگام صدور گذرنامه میسر خواهد بود و پس از صدور امکان پذیر نمی باشد.

 فرزندان بالای 18 سال نمی توانند به عنوان همراه در گذرنامه پدر یا مادر یا هر شخص دیگری درج شوند، برای ایشان می بایست گذرنامه جداگانه صادر نمود.

دریافت فرم شماره 8: پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه

توضیحات مهم

1- پس از دریافت گذرنامه جدید ضرورت دارد تا نسبت به بررسی همه مشخصات مندرج در آن به دقت اقدام نموده تا در صورت وجود اشکال مراتب سریعاً به مامور کنسولی اعلام و نسبت به رفع آن اقدام گردد. گذرنامه صادره می بایست دارای مشخصات زیر باشد :

کلیه مشخصات فارسی و لاتین دارنده (و همراهان) صحیح و بدون ایراد باشد.

 عکس دارنده (و همراهان) واضح و کاملاً مشخص باشد.

 تاریخ پایان اعتبار گذرنامه (در صفحه دوم) 5 سال تمام از تاریخ صدور آن بیشتر باشد.

در صورت تغییر محل اقامت ، نام کشور محل اقامت دارنده در صفحه سوم گذرنامه درج شده باشد.

 مرز و تاریخ آخرین خروج از ایران دارنده گذرنامه (در صورت وجود) بطور صحیح در صفحه 3 گذرنامه درج شده باشد.

مهر اجازه خروج مکرر یا مشمولین (با مهر و امضاء مامور کنسولی) در یکی از صفحات گذرنامه درج شده باشد.

چنانچه مشخصات همسر و فرزندان دارنده به عنوان همراه در گذرنامه درج شده باشد می بایست تعداد همراهان نیز درمهراجازه خروج مکرر یا مشمولین صادره درج شده باشد.

2 - کلیه هزینه های مربوط به امور گذرنامه که از سوی مأمور کنسولی اعلام می گردد می بایست تنها به حساب بانکی اعلام شده از سوی نمایندگی واریز و اصل رسید آن همراه مدارک دیگر ارائه گردد. پرداخت هرگونه وجه به صورت نقد جایز نبوده و خلاف مقررات می باشد.

 

 

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.