×

باید با فرهنگ سازی مناسب از ورود پرونده های بی مورد به تشکیلات قضایی جلوگیری شود

باید با فرهنگ سازی مناسب از ورود پرونده های بی مورد به تشکیلات قضایی جلوگیری شود

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت باید با فرهنگ‌سازی مناسب از ورود پرونده‌های بی‌مورد به تشکیلات قضایی جلوگیری شود

باید-با-فرهنگ-سازی-مناسب-از-ورود-پرونده-های-بی-مورد-به-تشکیلات-قضایی-جلوگیری-شود وکیل 

 رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: باید با فرهنگ‌سازی مناسب از ورود پرونده‌های بی‌مورد به تشکیلات قضایی جلوگیری شود.

دستورالعمل اجرائی تبدیل وضع کارکنان قوه قضاییه از اداری به قضائی - شفافیت در دادرسی از اهداف قوه قضائیه است - کدام دادگاه خارج از مجموعه قوه قضائیه قرار دارد ؟

 اسماعیلی رئیس کل دادگستری استان تهران به طور همزمان از حوزه‌های قضائی پاکدشت و شریف‌آباد بازدید و از نزدیک با همکاران قضائی و اداری به گفت‌وگو پرداخت.

در جریان این بازدید رئیس کل دادگستری استان تهران ابتدا در نشستی با قضات ضمن تقدیر از زحمات ارزشمند همکاران طی سخنانی اظهار کرد: باید با اتخاذ تدابیر مناسب از ورود بی‌مورد پرونده‌ها به تشکیلات قضایی کاسته شود، ابتدا ضرورت دارد با فرهنگ‌سازی بجا در میان مردم سعی شود تا آنان حتی‌الامکان از طرح شکایات جزیی و غیر مهم خودداری کنند تا دستگاه قضایی وقت خود را برای پرونده‌های مهم که دارای پیچیدگی‌های خاصی است صرف کند.

 قوه قضائیه در ایران از ابتدا تا امروز - مشاوره رایگان به مردم در دفاتر مددکاری اجتماعی قوه قضائیه 

وی در ادامه به نقش مهم جایگاه ارجاع پرونده‌ها در هر مرجع قضایی اشاره کرد و افزود: در همان ابتدای تشکیل پرونده با انجام بررسی‌های دقیق و کارشناسانه باید تکلیف مراجعه‌کننده روشن شود و مثلاً چنانچه موضوعی فاقد وصف جزایی بوده و باید از طریق مجری حقوقی اقدامات لازم صورت گیرد، بلافاصله مراتب به ارباب رجوع اعلام شود تا موجب سردرگمی آنان در مراحل بعدی فراهم نشود. به هر حال وظیفه اصلی ما تعقیب مجرمین و رسیدگی به پرونده‌های مهم قضائی است نه جرم‌نگاری و تشکیل پرونده‌های بی‌مورد که در نتیجه مواجه با آمار بالای پرونده‌ها در دستگاه قضا می‌شویم که به هیچ‌وجه زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

رییس کل دادگستری استان تهران به مقوله مهم پرونده‌های حقوقی در این خصوص اشاره کرد و اظهار کرد: در دعاوی حقوقی نیز می‌توان از طرح موضوعات تکراری و بی‌مورد خودداری کرد، مثلاً در اختلافات خانوادگی ضرورتی ندارد که اصحاب دعوی مرتباً موضوعات مربوط به اختلاف و رخدادها را در مرجع قضایی طرح کنند بلکه شایسته است قاضی به طور ریشه‌ای نسبت به رفع خصومت مطروحه اقدام کند، فراموش نکنیم که هنر قاضی در رسیدگی به پرونده‌های پیچیده قضایی تبلور پیدا می‌کند نه موضوعات جزیی و پیش پا افتاده که در آن صورت ممکن است دچار آفت آمارسازی شویم.

سمامی : با ایجاد پلیس قضائی اعتماد مردم به قوه قضاییه افزایش می یابد -  جریان کارورزی باید مورد اهتمام جدی قوه قضائیه قرار گیرد 

اسماعیلی به موضوعات مهم تکریم ارباب رجوع و رعایت نظم و انضباط در رفت و آمد همکاران اشاره کرد و افزود: یکی از امور بسیار مهمی که در افزایش اعتماد عمومی به سیستم قضائی کشور باید مورد توجه قرار گیرد برخورد مناسب و پاسخگویی شایسه به مراجعین و اصحاب پرونده است، که باید در همه حال رعایت شود و مسائلی از قبیل فراوانی کار و پرونده‌ها و خستگی و بی‌حوصلگی نمی‌تواند توجیه‌گر برخورد نامناسب با اصحاب دعوی باشد.

وی همچنین اضافه کرد: ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی است که همکاران، صبوری در برابر ناملایمات و خوش‌رفتاری با مراجعین را تمرین نمایند.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.