×

اجتهاد در مقابل نص

اجتهاد در مقابل نص

ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری بیان می دارد « در مواردی که تحقیقات تکمیل و برای انجام محاکمه وقت تعیین شده باشد متهم یا وکیل او حق دارند پیش از شروع محاکمه به دفتر دادگاه مراجعه و از محتویات پرونده اطلاعات لازم را تحصیل کنند»

اجتهاد-در-مقابل-نص

ماده 190 قانون آیین دادرسی کیفری بیان می دارد:« در مواردی که تحقیقات تکمیل و برای انجام محاکمه وقت تعیین شده باشد متهم یا وکیل او حق دارند پیش از شروع محاکمه به دفتر دادگاه ( مقالات مرتبط با دادگاه - سوالات مرتبط با دادگاه ) مراجعه و از محتویات پرونده اطلاعات لازم را تحصیل کنند».

سخنان وزیر محترم دادگستری اجتهاد در مقابل نص است - بسته حقوقی برای کسانی که از مراحل احضار به دادگاه خبر ندارند ، تشریفات ابلاغ قضایی - حکم دادگاه ، آثار و تعاریف - استهمال از دادگاه در چه مواردی موجه بوده و مورد پذیرش دادگاه واقع می شود ؟ 

و ماده 351 قانون آیین دادرسی کیفری جدید نیز اشعار می دارد:« شاکی یا مدعی خصوصی و متهم یا وکلای آنان می توانند با مراجعه به دادگاه و مطالعه پرونده، اطلاعات لازم را تحصیل نمایند و با اطلاع رئیس دادگاه به هزینه خود از اوراق مورد نیاز تصویر تهیه کنند».

بسته حقوقی برای آنها که راست گویی در محضر دادگاه را جدی نمی گیرند ، شهادت های دردسرساز - صلاحیت دادگاه - استفاده از ویدئو کنفرانس در جلسات دادگاه -  ثبت اثر هنری در دادگاه

به عبارت اخری خواهان و خوانده و شاکی و متهم و وکلای آن ها جهت اطلاع از روند تشکیل پرونده و آخرین اقدامات صورت گرفته و دستورات صادر شده می توانند به پرونده مراجعه و آن را مطالعه و عنداللزوم از اوراق آن فتوکپی تهیه و برای دفاع از حقوق قانونی خود یا موکلین آمادگی لازم را کسب نمایند.

رویه جاری دادگاه های محترم و نظریات مشورتی متعدد اداره حقوقی دادگستری نیز مشعر بر این امر است.

ماده 35 قانون آیین دادرسی مدنی نیز مقرر می دارد:« وکالت در دادگاه ها شامل تمام اختیارات راجع به امر دادرسی است ....» و مطالعه پرونده و اطلاع از محتویات آن از بدیهی ترین اختیارات وکیل در امر وکالت است.

بده بستان های میان دادگاه - در دادگاه صدایتان را بالا نبرید - دعوایی که در دادگاه مختومه شده قابل رسیدگی نیست

مع الأسف برخی از شعب دادگاه ها ( مقالات مرتبط با دادگاه - سوالات مرتبط با دادگاه ) اقدام به نصب نوشته ای با مضمون «مطالعه پرونده نیازمند درخواست و اخذ اجازه ریاست دادگاه می باشد» نموده و طرفین پرونده و وکلای آنان را تکلیف و اجبار به این امر می نمایند. تکلیفی که بر خلاف مقررات موجود و قوانین موضوعه و رویه جاری اکثر محاکم بوده و بعضاً باعث ایجاد مشکلات عدیده می گردد. خصوصاً در مواردی که جلسات رسیدگی دادگاه طولانی و یا ریاست شعبه حضور نداشته باشند موجب اتلاف وقت و سرگردانی ارباب رجوع و وکلای دادگستری می گردد.

منبع : کانون وکلای دادگستری اصفهان

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.