×

وقتی خودرو به سرقت می رود

وقتی خودرو به سرقت می رود

حادثه ناراحت کننده‌ای است وقتی خودرویتان را جایی پارک کرده‌اید و می‌روید که به کارتان برسید، به محض بازگشت، ببینید «جا تره و بچه نیست» البته گاهی صاحب خودرو کمی خوش‌شانس‌تر است و آقا دزده فقط یکی از وسایل داخل خودرو را سرقت می‌کند به هر حال در ادامه یکسری توصیه داریم که این اتفاق تلخ برای شما روی ندهد و در صورت بروز آن چه باید انجام دهید

وقتی-خودرو-به-سرقت-می-رود وکیل 

حادثه ناراحت کننده‌ای است  وقتی خودرویتان ( مقالات مرتبط با خودرو - سوالات مرتبط با خودرو ) را جایی پارک کرده‌اید و می‌روید که به کارتان برسید، به محض بازگشت، ببینید «جا تره و بچه نیست». البته گاهی صاحب خودرو کمی خوش‌شانس‌تر است و آقا دزده فقط یکی از وسایل داخل خودرو را سرقت می‌کند. به هر حال در ادامه یکسری توصیه داریم که این اتفاق تلخ برای شما روی ندهد و در صورت بروز آن چه باید انجام دهید.

پیشگیری از سرقت خودرو - آیا می دانید سرقت چیست و مسائل قضایی مربوط به آن به چه نحو است ؟ - قرار بازداشت موقت ( به خاطر سرقت های متعدد ) - سرقت مسلحانه ، محاربه است - وجوه افتراق جرائم کلاهبرداری سرقت تعزیری در خقوق کیفری - تحویل مال مسروقه به مالک آن موجب سقوط حد سرقت است 

  پای مرغ‌ات را ببندبرای شروع سراغ یکسری از وسایل حفاظتی بروید، از قفل فرمان گرفته تا انواع و اقسام سوییچ‌هایی که امکان حرکت به خودرو نمی‌دهند. مثل سوییچ مخفی که کنار استارت است و از روشن شدن ماشین جلوگیری می‌کند. یا سوییچ قطع‌کننده سوخت که اجازه نمی‌دهد در صورت روشن شدن ماشین سوخت وارد سیستم شود و ماشین حرکت کند. قفل پدال که روزگار دزد را سیاه می‌کند. یکی دیگر از وسایل ضد سرقت استفاده از دزدگیر است، البته سعی کنید حساسیت این وسیله را زیاد نکنید تا در صورت رد شدن پشه‌ای از کنار خودرو صدایش در بیاید و همسایه‌ها را آزار دهد.  از جمله مواردی که منجر به سرقت خودرو می‌شود جا گذاشتن سوییچ روی ماشین است، پس هرگز این کار را انجام ندهید.

  برای بعد از سرقت

در صورتی که ماشین شما به سرقت رفت نخستین اقدام تماس با پلیس 110 است. باید به پلیس محل و زمانی دزدی را اطلاع دهید. به این ترتیب پلیس مشخصات را ثبت و نیروی گشت را به این محل می‌فرستد، عجله نکنید و تا رسیدن پلیس منتظر باشید. در این مرحله پلیس گزارشی را تهیه می‌کند و یک برگ از آن را در اختیار مالباخته قرار می‌دهد.

تفاوت عناصر جرم سرقت و اختلاس - جرم سرقت در قانون جدید - تشریفات استرداد مال دزدیده شده - کلیت قانون در رد مال مسروقه - مجازات قانونی خرید و فروش اموال مسروقه - روند قانونی نقل و انتقل مالکیت خودرو - نقل و انتقال سند مالکیت خودرو فقط در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی است

بعد از آن باید به اولین کلانتری در محل سرقت مراجعه کنید و گزارش سرقت را بدهید. برای این کار لازم است که مدارک ماشین را همراه داشته باشید. در این مرحله موضوع شما به بخش تجسس کلانتری ارجاع می‌شود و در آنجاست که باید مدارک ماشین، مدارک شناسایی خود و اطلاعاتی که از سرقت دارید را به مامور تجسس بگویید. قبل از این که سایر موارد را بدانید این مورد را خوب به خاطر بسپارید که «چنانچه وسیله نقلیه موتوری با پلاک آن سرقت یا مفقود شود شخصی که وسیله نقلیه در اختیار یا تصرف او بوده است باید بلافاصله مراتب را به نزدیکترین مرکز نیروی انتظامی اعلام کند.» حواستان باشد باید این کار را انجام دهید و اگر در این کار سهل‌انگاری کنید ممکن است بعدها محکوم خواهد شوید. به عبارتی اگر ماشین شما را بردند و به هر دلیل این موضوع را به پلیس اطلاع ندادید؛ در صورت اینکه با ماشین شما جرمی انجام شود هم شما باید پاسخگو باشید و حسابی به دردسر می‌افتد،‌ هم باید راه بیافتید و بی‌گناهی خود را ثابت کنید و هم به شدت جریمه می‌شوید.

  پای آگاهی هم به میان می‌آید

کشف این پرونده به عهده آگاهی است به همین دلیل در این مرحله مامور کلانتری همراه پرونده و شاکی راهی آگاهی می‌شود تا برای یافتن خودرو از ماموران کار کشته این واحد کمک بگیرد. بد نیست این را نیز به خاطر داشته باشید که تمام مدارک ماشین را توی خود خودرو نگه‌ندارید زیرا مشکلات شما را بیشتر می‌کند.  

 نپرداختن مالیات نقل و انتقال خودرو از مصادیق دفاع از حقوق عامه نیست  - انتقال خودرو ، در مراکز تعویض پلاک یا دفاتر اسناد رسمی - نقل و انتقال خودرو در آیینه قانون - کانون سردفتران اعلام کرد : تعویض پلاک و فروش خودرو فقط با سند رسمی - نقل و انتقال وکالتی خودرو ممنوع 

  وای به حالت اگر مال دزدی بخری

نکته دیگری که باید مورد تاکید قرار گیرد درخصوص معاملات خودرو( مقالات مرتبط با خودرو - سوالات مرتبط با خودرو ) است. بهتر است حین خرید و فروش وسوسه نشوید و همیشه بدانید هیچ صاحب مالی به راحتی از مال خود نمی‌گذرد و آن را با قیمت بسیار پایین به کسی نمی‌فروشد، خیلی ساده انگارانه است که فکر کنید همه ماشین‌هایی که سرقت می‌شوند اوراق شده و به عنوان لوازم ماشین به فروش می‌رسند، یادتان باشد همیشه هستند کسانی که خام شده و ماشین‌هایی را بسیار ازران‌تر از قیمت واقعی آن خریداری می‌کنند. این افراد را مشتری‌های ناآگاه می‌دانند که طعمه سارقان حرفه‌ای می‌شوند.

در این میان دو نوع خریدای وجود دارد، دسته اول آنهایی هستند که آگاهانه مال دزدی می‌خرند و دیگری آنهایی هستند که به دلیل ناآگاهی مالخری می‌کنند. اگر فرد آگاهانه مال دزدی را خریداری کند، به عنوان شریک جرم و مالخر دستگیر می‌شود و خودرو و پول را با هم از دست می‌دهد و زندانی هم می‌شود.

به هر حال مجازات جرم مالخری سنگین است، البته قانون‌گذار حق هم دارد چون پس از سرقت، سارق یا سارقان درصدد نقد کردن این اموال بر می‌آیند و بیشتر مواقع هدف از سرقت ، تحصیل و به دست آوردن وجه است. در نتیجه اگر مالخری نباشد، دزدی‌ها نیز کاهش می‌یابند. نباید تاثیر این افراد را در چرخه جرم نادیده گرفت و به طور حتم به همین دلیل است که خرید و فروش اموال مسروقه ممنوع و برای مرتکبان آن نیز مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است.  بد نیست این را نیز بدانید که خرید، فروش و قبول اموال مسروقه با علم به مسروقه بودن آن جرم بوده و برای مرتکب آن به موجب قانون مجازات حبس و شلاق تعیین شده است.

  مالخری ندانسته

گاهی نیز پیش می‌آید که فرد ندانسته اقدام به خرید مال دزدی می‌کند که در این مورد اگر مال را ندانسته بخرد فقط پول و خودرو را از دست می‌دهد پس بهتر است قبل از اقدام به معامله به هرگونه معامله‌ای که خیلی خوب به نظر می‌رسد، مشکوک باشید. در زمان خرید از افراد غیررسمی، مطمئن شوید که اسم و آدرسی که در اسناد ثبت شده است با مشخصات فروشنده خودرو مطابقت داشته باشد؛ در مورد معامله با فروشنده‌ایی که نشانی، محل کار و شماره تلفن ثابتی ندارد، دقت کنید. درباره بیمه و مخارج خودرو از فروشنده سئوال کنید و از نمایندگی خودرو تحقیقات لازم را به عمل آورید. مطمئن شوید شماره شناسایی خودرو اصیل و دست نخورده و میخ پرچ آن شل نشده باشد.

  چندتایی شگرد جدید

برای اینکه این بسته کامل شود به شما درباره چند شگرد لو رفته سرقت خودرو را می‌گوییم. مواردی که بعد از دستگیری سارقان آن، رسانه‌ای شده است و نمونه‌هایی از آن در سایت پلیس موجود بوده و می‌توانید با خواندن آنها تجربیاتی کسب کنید.

تعویض پلاک باید با بنچاق دفاتر اسناد رسمی باشد - افزایش تعرفه شماره گذاری خودروها - تغییرات جدید در قانون معاینه فنی خودروها 

یکی از رایج‌ترین آنها دزدیدن خودرو ( مقالات مرتبط با خودرو - سوالات مرتبط با خودرو ) هنگام خروج از پارکینگ است. به طور حتم برای شما هم پیش آمده است که بعد از خروج ماشین را نگه می‌دارید تا درب را ببندید، خوب این بهترین زمان برای دزد است که مالک مال شما شود.

یک مورد دیگر خرید از دکه روزنامه فروشی است، هزار بار برایتان اتفاق اتفاده است که ماشین را رها می‌کنید تا خریدی انجام دهید. فکر می‌کنید فاصله دوقدمی از خودرو مانع دزدیده شدن آن می‌شود. اما سخت در اشتباهید. بهترین طعمه برای سرقت ماشینی است که سوییچ روی آن قرار داشته باشد.
از دیگر مواردی که منجر به سرقت راحت خودرو می‌شود یک عادت بد است و اینکه فرد سوییچ خود را در اختیار هر کسی قرار می‌دهد. این کار به این معنی است که هر کسی می‌تواند نمونه‌ای از سوییچ را در اختیار داشته باشد و این افراد راحت‌الحلقوم‌های سارقان هستند.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.