×

نقدی بر کاهش سن جرم در جامعه

نقدی بر کاهش سن جرم در جامعه

نقدی بر کاهش سن جرم در جامعه

نقدی-بر-کاهش-سن-جرم-در-جامعه وکیل 

سعید خراط‌ها
 
«پایین آمدن سن جرم» در جامعه و «پایین بودن سن جرم» دو مقوله‌ای هستند که در حالی‌که دارای اشتراکات موضوعی هستند، تفاوت‌هایی نیز دارند. در این ارتباط به نکاتی می‌توان اشاره کرد.

1. برخی جرایم که در سال‌های نه چندان دور ویژه افراد بزرگسال می‌نمود، (مانند جرایم مواد مخدری و روسپی‌گری) به دلایل متعددی در سال‌های اخیر افراد کم‌سن‌تر حتی کودکان را نیز مبتلا کرده است که این وضعیت را می‌توان در مقوله پایین آمدن سن جرم مورد بررسی و توجه قرار داد. برخی از عواملی را که موجب «پایین آمدن سن جرم» در جامعه شده‌اند، می‌توان چنین برشمرد: وجود زمینه‌های اجتماعی گرایش و ارتکاب افراد کم‌سن‌تر به جرم (از جمله بالا رفتن آمار طلاق و کودکان طلاق، بی‌سرپرستی و بدسرپرستی و...)، انتقال فرهنگ جرم و سرایت‌پذیر بودن کنش‌های انحرافی در بستر خانواده و آموختن الگوهای رفتاری از افراد خانواده و از شیوه عمل نیروهای کنترل رسمی (مانند آموختن کنش‌ها و واکنش‌های خشونت‌بار، پرخاشگری، فحاشی، ضرب و شتم و...)، بقا و رشد روزافزون مسایل و آسیب‌های اجتماعی به عنوان علت بروز رفتارهای نابهنجار (مثلا فقر، بیکاری و نابرابری اجتماعی که می‌توانند موجب گرایش افراد بیشتری از گروه‌های سنی مختلف به جرایم مواد مخدری، روسپی‌گری و سرقت شوند)، بهره‌کشی و سوءاستفاده از افراد کم‌سن حتی کودکان در فعالیت‌های انحرافی (مثل تکدی، سرقت، حمل مواد مخدر، تن‌فروشی).

2. برخی جرایم در جامعه به همراه و به موازات اکتشافات و ظهور و ورود تکنولوژی‌های جدید نمایان می‌شوند و به فراخور موضوع‌شان، گروهی یا نسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، مانند جرایم اینترنتی. در این جرم با توجه به اینکه تعداد زیادی از کاربران اینترنت را جوانان تشکیل می‌دهند، بنابراین نسبت بالاتری از جرایم اینترنتی نیز در جوانان یافت می‌شود. در این ارتباط به علت ناآشنایی یا آشنایی محدود بزرگسالان با فعالیت‌های اینترنتی، بزرگسالان بیشتر قابلیت قربانی شدن در فضای مجازی را پیدا می‌کنند.

به عنوان مثال چند روز قبل در خبرها داشتیم دختری 16ساله به صورت اینترنتی به حساب مشتریان یک کافی‌نت دستبرد می‌زد. در این نمونه «پایین بودن سن جرم» موردنظر است. البته در سال‌های آینده از سویی با بالاتر رفتن سن جوانان آشنا با اینترنت، با پدیده بالا رفتن سن جرم روبه‌رو خواهیم شد و از سویی با پایین آمدن سن آشنایی با اینترنت در جامعه شاهد پایین رفتن سن ابتلا به انحرافات اینترنتی خواهیم بود.

در اینجا لازم به گفتن است که در شرایط کنونی جامعه و با توجه به سیاست دوگانه و متعارض دولت که از سویی محدودیت‌های خدمات اینترنتی را ایجاد و از سوی دیگر فعالیت‌های عمومی جاری (از جمله موضوع یارانه‌ها و مراودات بانکی و...) را از طریق اینترنت ساماندهی می‌کند، بسیاری از مردم که با اینترنت آشنایی کافی ندارند، در مراودات مالی و بانکی و... با خطرات زیادی روبه‌رو هستند و قابلیت تبدیل شدن به قربانی را دارند.

3. تعارض و تضاد در هنجارها و اختلال در جامعه‌پذیری نسل جوان در کنار ناکامی‌ها و محرومیت‌های تحمیل‌شده از سویی این نسل را دچار سردرگمی و بی‌هنجاری کرده و از سوی دیگر رواج واکنش‌های خشونت‌بار در مقابله با آسیب‌های اجتماعی، به کار‌گیری زور به عنوان راهکار درمان و هدایت این نسل و استفاده از تنبیه‌درمانی و ضرب و شتم‌درمانی و زندان‌درمانی، بی‌توجهی به ضرورت پیشگیری از جرم و داشتن نگاه امنیتی به فرآیند پیشگیری از جرم و بی‌توجهی به ریشه مسایل و آسیب‌های اجتماعی عاملی در تسری و بقای جرم در این گروه سنی شده است.
 
منبع : روزنامه شرق - شماره 1550

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.