×

کاهش مجازات حبس، رویکردی جدید در آیین دادرسی کیفری است

کاهش مجازات حبس، رویکردی جدید در آیین دادرسی کیفری است

کاهش مجازات حبس، رویکردی جدید در آیین دادرسی کیفری است

کاهش-مجازات-حبس،-رویکردی-جدید-در-آیین-دادرسی-کیفری-است

غلامعلی محمدی - معاون قضایی سازمان زندان‌های کل کشور    
                                       
استان تهران- معاون قضایی سازمان زندان‌های کل کشور گفت: پیامدهای ورود به زندان برای مجرمانی که برای اولین بار پشت میله‌های زندان می‌روند سبب شده تا نمایندگان مجلس، آیین دادرسی کیفری جدیدی را با محوریت حبس زدایی تصویب کنند و بر این اساس قانون جدید مجازات اسلامی به سمت کاهش مجازات زندان پیش رود.

'غلامعلی محمدی' روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: سالانه ٢٠ درصد به جمعیت زندان‌ها اضافه می‌شود و این امر باعث شده که جمعیت زندانی‌ها سه برابر بیشتر از ظرفیت زندان‌ها باشد و این امر خود باعث مشکلات بسیار چه از نظر هزینه‌های نگهداری و چه در خصوص کیفیت زندگی زندانیان می‌شود.

وی با بیان اینکه تا پایان سال 2008 جمعیت زندانیان 165 کشور و مناطق وابسته جهان 9 میلیون و 696 هزار و 467 نفر و میانگین جهانی نسبت زندانیان به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت، 145 نفر زندانی اعلام شده گفت: در بین کشورهای جهان بیشترین تعداد زندانی بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت سرشماری، متعلق به کشور آمریکا با 2 میلیون و 293 هزار و 157 نفر است که از این میان کشور چین با یک میلیون و 565 هزار و 771 نفر در رتبه دوم و روسیه با 891 هزار و 738 نفر در رتبه سوم جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: در آمریکا به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت سرشماری 756 نفر زندانی وجود دارد که به نسبت سایر کشورهای جهان از بالاترین دامنه جمعیت زندانی برخوردار است و تا زمان حال نیز همچنان این رتبه برای این سه کشور حفظ شده است.

وی با اشاره به جمعیت زندانیان ایران اظهار داشت: در ایران نیز علیرغم کاهش آمار ورودی زندانیان به زندان که در سال‌های اخیر رخ داده است، تعداد آنها در مقایسه با اکثر کشورهای دیگر از رشد فزاینده ای برخوردار بوده است، به طوری که در سال 2007 به نسبت هر 100 هزار نفر 222 نفر زندانی بوده اند و از این لحاظ در رتبه سی و یکمین کشور دنیا قرار داشتیم.

وی همچنین گفت: این در حالی است که در دو دهه قبل درصد متهمین به مراتب بیشتر از محکومین بوده است که با توجه به سیاست‌های کلان قوه قضاییه و ستاد سیاستگذاری و برنامه ریزی کاهش جمعیت کیفری سازمان زندان‌ها، آمار ورودی و موجودی زندانیان تا حدودی هدفمند شده است.

محمدی بیان داشت: تعداد زندانیان ایران در سال 1993 نسبت به هر 100 هزار نفر جمعیت سرشماری کشور 157 نفر بوده که در سال 2007 به 222 نفر رسیده است، در واقع یک و نیم برابر افزایش داشته است.

معاون قضایی سازمان زندان‌ها، روند رشد جمعیت زندانیان در ایران در مقایسه با روند رشد جمعیت کشور را تقریبا مناسب دانست و گفت: جمعیت سرشماری کشور در سال 2007 تعداد 70 میلیون و 500 هزار نفر بوده و جمعیت زندانیان نیز در همین سال 158 هزار و 351 نفر و جمعیت کشور در سال 1995 60 میلیون و 55 هزار و 488 نفر و جمعیت زندانیان همین سال نیز 128 هزار و 370 نفر بوده است.

وی با تاکید بر این که جمعیت زندانیان اکثر کشورهای جهان روز به روز در حال افزایش است خاطرنشان کرد: تشکیل واحدها و ستادهایی مانند ستاد سیاست گذاری و برنامه ریزی کاهش جمعیت کیفری که از سال 1385 در سازمان زندان‌های کشور دایر و فعال می‌باشد به تنهایی کافی نیست، بلکه مسئولان، سیاستگذاران، قانون گذاران، مراجع قضایی، مجریان قانون، رسانه‌ها و مردم با نگرش پیشگیری از وقوع جرم و زندان زدایی باید بسیج شوند تا نتایج دلخواه حاصل شود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.