×

بسته حقوقی برای حاملان غیرمجاز سلاح قانون نقره داغ تان می کند

بسته حقوقی برای حاملان غیرمجاز سلاح قانون نقره داغ تان می کند

عقیده بر آن است که هر چه اسلحه و دیگر مواد منفجره از دسترس مردم دورتر باشد، آمار جرایمی که با استفاده از اسلحه انجام می‌شود کمتر خواهد بود برای همین چندین قانون به تصویب رسیده است که خرید، فروش، حمل، نگهداری، قاچاق و سایر اعمال مربوط به اسلحه را ممنوع کند و متخلفان را مجازات کند در مقابل برخی کشورها اعتقاد دارند که وقتی مجرمان براحتی دسترسی به سلاح دارند و از آن استفاده می‌کنند، منصفانه نیست که شهروندان را در مقابل آنها بی‌دفاع بگذاریم بدون شک، قانونگذار ما اعتقادی به این موضوع ندارد

بسته-حقوقی-برای-حاملان-غیرمجاز-سلاح-قانون-نقره-داغ-تان-می-کند

 عقیده بر آن است که هر چه اسلحه و دیگر مواد منفجره از دسترس مردم دورتر باشد، آمار جرایمی که با استفاده از اسلحه انجام می‌شود کمتر خواهد بود. برای همین چندین قانون به تصویب رسیده است که خرید، فروش، حمل، نگهداری، قاچاق و سایر اعمال مربوط به اسلحه را ممنوع کند و متخلفان را مجازات کند. در مقابل برخی کشورها اعتقاد دارند که وقتی مجرمان براحتی دسترسی به سلاح  دارند و از آن استفاده می‌کنند، منصفانه نیست که شهروندان را در مقابل آنها بی‌دفاع بگذاریم. بدون شک، قانونگذار ما اعتقادی به این موضوع ندارد.

ضرورت تشدید مجازات برای حمل سلاح - قانون مجازات اسلامی در مورد حمل سلاح چه می گوید ؟ - قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز 

قبل از ورود به بحث و بیان اما و اگرهای قانونی کمی از آمار می‌گوییم تا علت این سخت‌گیری‌های قانونی معلوم می‌شود. مثلا برابر اعلام پلیس آگاهی 42 درصد قتل‌ها با استفاده از سلاح سرد انجام می‌شود و حدود 75 درصد قتل‌هایی که توسط جوانان اتفاق می‌افتد، ناشی از همراه داشتن چاقو در درگیری‌هاست.

حمل سلاح سازمانی غیرمجاز و خارج از حوزه استحفاظی قاچاق سلاح محسوب نمی شود - مراجع صدور مجوز سلاح معرفی شدند 

 مجازات هایی که قانون در نظر گرفته است

این بخش برای آنهایی است که دست به اسلحه هستند. اگر در اطراف شما کسی هم وجود دارد که به سرعت از این وسیله استفاده می‌کند بد نیست به او بگویید که استفاده از اسلحه حبس از 6 ماه تا دو سال و تا 74 ضربه شلاق مجازات دارد.

 البته هرکسی که دستش به اسلحه برود به این ترتیب مجازات نمی‌شود بلکه باید یکی از کارهای زیر را انجام دهد تا با این مجازات‌ها نقره داغش‌ کنند:

1- به وسیله چاقو و هر نوع سلاح تظاهر به قدرت‌نمایی کند.

2- چاقو یا هر سلاح دیگری را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد

3- با چاقو یا هر سلاح دیگری با کسی گلاویز شود

در این باره بد نیست این را بدانید اگر فردی یکی از این کارهای را با توطئه قبلی و حتی به صورت دسته‌جمعی انجام دهد، به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

  مردم را نترسانید

ترساندن مردم جرم است، اگر این ترساندن همراه با سلاح باشد مجازات بسیار شدیدی در انتظار فرد خطاکار خواهد بود. تاجایی که اگر کسی با اسلحه باعث ایجاد رعب، هراس، سلب آزادی و امنیت مردم شود جرم محاربه محقق شده است و طناب دار در انتظار این فرد خواهد بود.

استفاده از اسلحه در سرقت

این روزها باب شده است که برای سرقت از اسلحه هم استفاده کنند، البته می‌گویند تقصیر این مخدرهای صنعتی است که اعتماد به نفس و شجاعت کاذب به مجرمان می‌دهد و آنها دست به کارهایی می‌زنند که زندگی خودشان و مردم را به خطر می‌اندازند. اگر در سرقت از اسلحه استفاده شود مجازات سرقت را تشدید می‌کند. حالا برای قانون‌گذار فرقی ندارد که سارق حین سرقت از اسلحه استفاده کرده است یا خیر، همین که آن را به همراه داشته باشد برای تشدید مجازات کافی است.

اگر خدای ناکرده کسی با استفاده از سلاح صدمه یا جراحتی به کس دیگری وارد کند باید علاوه بر دیه جراحت که در قانون مشخص شده است به خاطر استفاده از سلاح هم مجازات شود و فردی که این کار را انجام داده است به 3 ماه تا 1 ‌سال حبس محکوم می‌شود.

رسیدگی به اتهام حمل سلاح غیرمجاز - تجاوز به مثابه سلاح جنگی 

 وای به حال قاچاقچیان اسلحه

پای اسلحه که به میان بیاید، وضع همه بد می‌شود و فرقی ندارد طرف خریدار باشد، فروشنده یا استفاده کننده. البته در کشور ما داشتن سلاح کار خیلی معمولی‌ای به حساب نمی‌آید به همین دلیل بخش زیادی از سلاح‌هایی در در اختیار سارقان و تبهکاران قرار می‌گیرد، قاچاق است. در این راستا قانون‌گذار مجازات سنگینی را برای قاچاقچیان سلاح تعیین کرده است و برابر قانون «هر کس مرتکب قاچاق سلاح گرم یا سرد جنگی یا سلاح شکاری یا قطعات موثر یا مهمات آنها شود یا نسبت به ساخت، مونتاژ، فروش یا توزیع هر یک از آنها اقدام کند به حبس تعزیری محکوم می‌شود» البته باتوجه به سلاحی که قاچاق کرده است حبس متفاوتی را تجربه می‌کند، به طور مثال قاچاقچیان سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن، به حبس از 6 ماه تا 2 سال محکوم می‌شوند.

آنهایی که سراغ سلاح گرم سبک غیرخودکار، مهمات یا قطعات موثر آن می‌روند حبس از 2 تا 5 سال در انتظارشان است. قاچاقچیان سلاح گرم سبک خودکار، مهمات یا قطعات موثر آن، به حبس از 2 تا 10 سال و مجازات سلاح گرم نیمه‌سنگین و سنگین، مهمات یا قطعات موثر آن، به حبس از 10 تا 15 سال پیش‌بینی‌ شده است.

 تعمیر سلاح ممنوع

وسیله مجاز که نیست نمی‌شود همین‌طور راه بیفتید و ببریدش تعمیر، خلاف است و برای تعمیر آن نیز فرد باید مرتکب خلاف دیگری شود. اصلا انگار بعضی‌ها دوست دارند کار خلاف انجام دهند و مجازات شوند. به افرادی که تعمیر اسلحه‌های غیرمجاز را به عنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند باید هشدار بدهیم که در صورت دستگیری برای تعمیر سلاح گرم جنگی به حبس تعزیری از 6 ماه تا 3 سال و در مورد سلاح شکاری به جزای نقدی از 50 تا 100 میلیون ریال محکوم می‌شوند. البته این را نیز به خاطر داشته باشید که این موضوع مشمول اسلحه‌هایی که مجوز دارند نمی‌شود و این افراد با خیال راحت می‌‌توانند هر تعداد دلشان می‌خواهد سلاح مجاز را تعمیر کنند.

 دستکاری سلاح

کم نیستند متهمانی که به مدد فیلم‌های گانگستری خوب می‌دانند که چطور کالیبر و وسایل یک اسلحه را تغییر دهند. به این دسته از افراد هم می‌گوییم که مرتکب جرم می‌شوند و این کار در قانون مجازات جرم‌انگاری شده است. به این ترتیب «هر کس مبادرت به تغییر در کالیبر، لوله و آلات متحرک هر نوع سلاح کند یا شماره یا نشانه (آرم) سلاح را جعل کند به جزای نقدی از 20 میلیون تا 80 میلیون ریال محکوم می‌شود. چنان‌چه تغییر یا جعل به درخواست مالک اسلحه یا متصرف آن صورت گیرد متقاضی نیز به مجازات مباشر محکوم می‌شود.»

 حرف مواد نظامی را هم نزنید

حالا بعضی‌ها پا را فراتر هم می‌گذارند سراغ معامله مواد منفجره نظامی می‌روند. در باره اسلحه باید این را بدانید که هرچه این وسیله به نمونه‌های نظامی نزدیک‌تر باشد، جرم سنگین‌تر می‌شود. مثلا خریداری، نگهداری یا حمل مواد رادیواکتیو یا میکروبی، از 15 تا 25 سال حبس دارد یا خرید و فروش یا داشتن گازهای بی‌حس‌کننده، بی‌هوش‌کننده و اشک‌آور، 6 ماه تا 2 سال حبس دارد و در نهایت استفاده یا خرید و فروش مواد محترقه و شوک‌دهنده‌ها (شوکرها)، به حبس از 91 روز تا 6 ماه.

 جمع‌آوری سلاح ممنوع

افراد زیادی هستند که دوست دارند کلکسیون داشته باشند و گاهی یک شی را سوژه این علاقه خود قرار می‌دهند و آن را جمع‌آوری می‌کنند به این افراد باید درخصوص اسلحه هشدار دهیم و آنان به خاطر داشته باشند که جمع‌آوری سلاح و مهمات و تجهیزات غیر مجاز و صدور پروانه نگهداری و حمل سلاح شخصی و نظارت بر نگهداری و مصرف مجاز مواد منفجره با هماهنگی وزارت اطلاعات برابر طرح‌های مصوب شورای امنیت کشور جزو ماموریت‌ها و وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است؛ یعنی کس دیگری حق ندارد راه بیفتد و سلاحها را جمع‌آوری کند.

جزوه بررسی مقررات قانون بکارگیری سلاح

  سلاح‌های کشف شده چه می‌شود؟

همه سلاح‌ها، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل کشف‌شده یعنی همه آنهایی درباره آنها صحبت شد، به نفع دولت ضبط و راهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌شود اما برای این کار حکم دادگاه لازم است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.