×

سخن از حقوق زن نشان از امری فروگذاشته شده

سخن از حقوق زن نشان از امری فروگذاشته شده

سخن از حقوق زن نشان از امری فروگذاشته شده

سخن-از-حقوق-زن-نشان-از-امری-فروگذاشته-شده

دانشگاه تربیت مدرس در رشته مطالعات زنان، گرایش «حقوق زن در اسلام» و در مقطع کارشناسی ارشد و به تازگی نیز در مقطع دکترا دانشجو می پذیرد. در حال حاضر مدیریت گروه مطالعات زنان بر عهده دکتر نهله غروی نایینی است.

    سایت گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در معرفی رشته مطالعات زنان چنین نوشته است:
    سخن از زن، سخن تازه ای نیست. بیگمان از آن زمان که بشر تکلم آموخت و آن را به سمت هنر نبشتاری گسیل داد، از زن به عنوان یکی از ارکان خلقت یاد کرده است.
    خدا انسان را آفرید و آن را در دو جنس زن و مرد احسن تقویم کرد و حضرتش به خود تبارک فرستاد. از آن زمان هرکس از دریچه‏ای به زن نگریست.
    او را در قالب وصف گاه تا مرحله الوهیت تقدیس کرد و به ستایش اش پرداخت و گاه... تقبیحش کرد. در عین حال سخن از حقوق زن همیشه نو است چراکه نشان از امری است فروگذاشته شده که رنگ بی توجهی و داغ بغض را می نمایاند و حاکی از کم انگاشتن و نا انگاشتن است.

به راستی چرا باید از حقوق زن صحبت کرد و چرا باید آن را به جامعه دانشگاهی سپرد؟ و چرا در دین مبین اسلام بر صحبت از زن و حقوق او تاکید شده، آنچنانکه سوره‏ای مستقل از کتاب وحی را به خود اختصاص داده است؟

خوشبختانه در ایران اسلامی با نهادینه شدن انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل حساسیت و توجه ویژه امام به مسایل زنان را شاهد بوده ایم. امام خمینی در گفتار و در عمل با مهارت و درایت اصول موضوع حقوق زنان و اصلاح و بهبود وضعیت آنان را جزء استراتژی های اساسی انقلاب اسلامی و یکی از محورهای بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) معرفی کرده اند و بدون شک استمرار چنین حرکتی که امام آغاز گر آن بودند امروزه بدون پشتوانه کافی علمی و آکادمیک امکان پذیر نیست.
در دو دهه اخیر مراکز دانشگاهی جهان شاهد پدید آمدن و رشد جدید و با اهمیتی تحت عنوان مطالعات زنان بوده اند.

 این رشته که به صورت میان رشته‏ای و با پیوند موضوعی با رشته های مختلف علوم انسانی تاسیس شده، به سرعت گرایش‏های متعدد تئوریک و کاربردی یافته و گستردگی فراوانی به لحاظ محتوایی داشته است.
رشته مطالعات زنان در پی این باور بوده که در اثر قرون متمادی حاکمیت دیدگاه های منفی و متحجرانه نسبت به زنان از ابعاد گوناگون انسانی، خانوادگی و اجتماعی و وجود محرومیت‎های جدی سبب شده که امروزه به ناچار برای اصلاح این معضل به مساله زن توجه خاصی مبذول شود و رشته مطالعات زنان با هدف تربیت کارشناسان، مشاوران و مدیران صاحب نظر در عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که توانمندی ارایه طریق در مسایل مربوط به زنان را داشته باشند و بتوانند دیدگاه های متعادل جنسیتی را در تمامی سطوح اجرایی و سیاستگذاری کشور ارایه کنند گشایش یابد.

به همین منظور براساس رای صادره از سیصد و هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی مورخ 19/10/1378 برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان به تصویب رسید و در سال 1380 برای اولین بار در ایران، همزمان در سه دانشگاه تربیت مدرس، علامه طباطبایی (ره) و الزهراء (س) و با پیشگامی دانشگاه تربیت مدرس در دو گرایش حقوق زن در اسلام و زن و خانواده و با ظرفیت 24 دانشجو (به ترتیب، شش، 12 و شش نفر) آغاز به کار کرد که در حال حاضر فقط گرایش حقوق زنان در اسلام فعال است. 

    اهداف راه اندازی رشته مطالعات زنان

    معرفی شان و نقش زن در جهان هستی از دیدگاه اسلام
     تربیت نیروی انسانی متخصص درجهت آموزش و پژوهش در امور زنان
     تربیت نیروی انسانی جهت سیاستگذاری مطلوب در سطوح برنامه ریزی کشور
     تقویت بینش علمی نسبت به مساله زن جهت اصلاح نگرش های اجتماعی و فرهنگی

     نقش رشته مطالعات زنان

  تربیت کارشناس در امور زنان جهت مشاوره در تمامی سطوح اجرایی کشور
تربیت کارشناس جهت اجرای طرح های مربوط به زنان در تمامی سطوح
  تربیت کارشناس جهت سیاستگذاری و برنامه ریزی در امور بانوان
  طرح مواضع کلی بینش اسلامی نسبت به زن به صورت علمی در سطح دانشگاهی در ایران و جهان
برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد مطالعات زنان در آبان ماه 1387 پس از بازنگری‏های لازم توسط کمیته تخصصی منتخب معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب شورای عالی برنامه‏ریزی رسید و به دانشگاه های کشور ابلاغ شد. در کمیته منتخب بازنگری رشته مطالعات زنان در دو گرایش 1-زن و خانواده 2-حقوق زن در اسلام به تصویب رسید.

 روزنامه شرق ، شماره 1551 به تاریخ 23/3/91، صفحه 13 (آموزش)

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.