موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
اسد علی امرایی موسسه حقوقی کامران میزرایی - موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق قبول وکالت به صورت تیمی و تخصصی قبول وکالت در دعاوی حقوقی(خانواده ،ملکی،امور شهرداری،ارث،تجاری)دعاوی کیفری،دادگاه انقلاب مالیاتی و اصل 49
دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
حمیدرضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری ومشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز 12 سال سابقه وکالت و 10 سال وکالت تخصصی  بانک صادرات و متخصص در دعاوی بانکی و موسسات مالی و اعتباری انجام دعاوی حقوقی به صورت گروهی در کلیه زمینه های حقوقی، ثبتی ، کیفری و خانوادگی
موسسه حقوقی کامران میرزایی و همکاران (موسسه حقوقی حامیان عدالت مطلق) قبول وکالت در  دعاوی حقوقی -کیفری- خانواده-ارث -ملکی و اصل 49
حمید رضا کاکاوند وکیل پایه یک دادگستری و مشاوره حقوقی با 12 سال سابقه وکالت و هفت سال انجام امور تخصصی وکالت بانک صادرات و متخصص در دعاوی مربوط به امور بانکی و موسسات مالی و اعتباری
سرور ثانی نژاد وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
دکتر نغمه فرهود  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری (خانواده،ملکی ،ثبتی،چک،دعاوی مربوط به شهرداری و اصل 49و...) قبول وکالت ایرانیان مقیم خارج کشور
علی رمضانزاده  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات
حسین احمدی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

هشتم تیرماه هزار و سیصد و نود و سه

ارسالی توسط منوچهر ناصری فر وکیل پایه یک دادگستری
هشتم تیرماه هزار و سیصد و نود و سه

« ماه مبارک رمضان ماه خوب و خوبان »

« ماه مبارک رمضان ماه خوب و خوبان »

فعالیت 12 ساعته تامین اجتماعی در ماه رمضان - ماه رمضان و کاهش جرایم و کجروی ها - ماه رمضان ، ماه پیشگیری از وقوع جرم - کاهش معنادار وقوع جرم در ماه رمضان - سیگار کشیدن در ملأعام در ماه رمضان جرم است

یا ایّها الذّین امنوا کتب علیکم الصّیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلّکم تتقون.( بقره – 183 )

ای اهل ایمان برشما هم روزه داشتن فرض گردید چنانکه امم گذشته را فرض شد واین دستور برای آنست که پاک و پرهیزکار شوید.

ماه مبارک رمضان ، ماه خداست . در این ماه پروردگار متعال بندگان را به مهیمانی خویش فرا می خواند . از آنان می خواهد تا با انجام روزه ، این فریضه بزرگ ، درون و برون را از معاصی پاک ومنزه سازند.

در این ماه حضرت دوست از بندگان خود می خواهد با مجاهدتی اصولی و صحیح با کمک نیروی ایمان ، تمایلات و جنبش های سرکش نفس را مهار کنند و خویش را از آلودگیهای شهوت و غضب و از پلیدی و زشتی گناهان و معاصی بر کنار کرده و بی هیچ دغدغه ، خالصانه و صادقانه به انجام تعهدات و وظایف اسلامی – انسانی خویش سوار بر مرکب تندباد ایام به سوی لقاءالله طی طریق نمایند.

بازرسی ها در ماه رمضان تشدید خواهد شد - حبس و شلاق مجازات روزه خواری در ملاعام - تظاهر به روزه خواری جرم نیست 

/با حلول ماه مبارک رمضان دعوت همگانی برای بسیج مومنان به شرکت در ضیافت الله وبر سر خوان گسترده نعمت خدا ،با اشعه های پاک کننده وروح بخش الهی اعلام می گردد.

در ماه مبارک رمضان می بایست درس قرائت و تفکر وتدبر در آیات الهی و درس عبودیت را فرا گرفت تا به فضل الهی ،فضائل انسانی وملکات فاضله نفسانی را در خود احیاء نماییم وتمامی زنجیرهای بردگی و اسارت را با کثرت استغفار وبلند نمودن دستها به دعا وزمزمه مناجات وسجده های خالصانه از تن های اسیرمان پاره کنیم وخود را از قیدوبندهای دنیای مادیت به دنیای عبودیت و بندگی وبه مبداءالوجود وغایه الکمال الهی متصل نماییم.

ماه مبارک رمضان به انسان می آموزدکه رفاه مادی و آسایش زندگی و برخورداری از مواهب طبیعت و خوردن وخوابیدن وامیال نفسانی هدف نیست که وسیله ای در خدمت کمال انسانیت است.

در ماه مبارک رمضان انسان توشه اعمال خویش را جهت سفر به آخرت برمی دارد وبا جهت بخشیدن به حرکت حیات خود در طریق سالکان الی الله قدم می گذارد.وسیله این سیر روحانی واین ضیافت ومهمانی الهی ،مجاهده وریاضت نفسانی است زیرا بریدن از عوالم ماده و قرار گرفتن در عالم مجردات بسیار صعب ودشوار است لذاست که در کلاس درس ماه مبارک رمضان می آموزیم که چگونه اندک اندک رشته ها وزنجیرهای علقةعالم فنارا پاره واز عالم ماده سفر نموده وبه عالم ملکوت قدم گذاریم.

در میهمانی فضل الهی ،نخوردن نیز هدف نیست بلکه وسیله ای است در جهت رشد کمالات نفسانی و عروج روح به ملکوت اعلی .لذاست که حضرت امیر علیه السلام می فرمایند:« چه بسیار کمند روزه داران وچه بسیارند تحمل کنندگان گرسنگی.»

بیشترین تخلفات در ماه رمضان مربوط به کالاهای اساسی است - پایمال شدن حقوق شهروندی با روزه خواری در ملاعام 

و بهره این ضیافت ،زهد است وتقوی نه تشنگی و گرسنگی فقط عمق این مطلب در کلام علی علیه السلام است که می فرمایند:«چه بسیار روزه داریکه او را از روزه به جزء تشنگی و گرسنگی وچه بسیار عبادت کننده ای که اورا از عبادت به جزء تعب وسختی ،بهره ای نیست.ای خوشا خواب زیرکان که بهتر از بیداری و عبادت احمقان است و خوشا افطار کردن زیرکان که بهتر از روزه داشتن بیخردان است.

لذا جهت تهیه زاد وتوشه برای حرکت به سوی انسانی خداگونه شدن وسفر به آخرت ،باید در جهت نیل به فضائل و برکات این ماه مبارک کوشید بدین بدین صورت که مرتبت والا وحقیقت صیام را باید درک کرد یعنی اجتناب و امساک دل از غیر حق،وقطع علائق و وابستگیهای دنیا و بریدگی از هر مطلوب و محبوبی جزءاو.

برای روشنتر شدن مسئله ، به سخنان حضرت امام خمینی «ره» این عاقل ترین مجنون عصر ما که برگرفته از آیات و روایات است گوش فرا می دهیم.« در این ماه مبارک خودتان را تقویت کنید به قوت های روحانی در یک حدیثی است که پیغمبر اکرم فرمودند که ماه مبارک آمد. اقبال کردآمد ،در ضمنش می فرمایندکه:« دعیتم الی ضیافه الله » ضیافتهای خدابا ضیافتهای مردم، این است فرقش که وقتی شما را یک اشخاصی دعوت بکنند به یک مهمانی، وقتی بروید درآن مهمانی بر حسب فراخور حال یک چیزهایی برای خوردنی و یک چیزهایی برای تفریح واین چیزهاست.

ضیافت خدا درماه مبارک رمضان یک شعبه اش روزه است ویک کار مهمش که مائده غیبی و آسمانی است قرآن است.شما دعوت شده اید به مهمانی خداو شما در ماه مبارک رمضان مهمان خدا هستید مهماندار شما،شمارا وادار کرده به اینکه روزه بگیرید.این راه هایی که به دنیا باز است و شهوات هست و اینها را،اینها را سدش کنیدتا مهیا بشویدبرای لیله القدر... مهمانی خدا،مهمانی ای( است ) که در آنجا سفره ای که پهن کرده است قرآن مجید است و محلی که در آنجا ضیافت می کند مهمش لیله القدر است وضیافتی که می کند تنزیهی وضیافت اثباتی وتعلیمی.نفوس را ازروز اول ماه مبارک رمضان به روزه ،به مجاهده،به ادعیه مهیا می کند تا برسد به آن سفره ای که از آن باید استفاده کنندوآن لیله القدر است که قرآن در آن نازل شده است .این ضیافت الهی انسان را منقلب باید بکند از این جهت حیوانی به آن جهت واقعی ،انسانی،از آن ظلمتهایی که اطلاع به آن داریم منقلب کند انسان را به آن نورهایی وآن نورها و نور مطلقی که همه عالم تبع اوست.».(1)

پس آنچه بیش از هر چیز مورد تاکید و اهمیت قرار گرفته و اصل ونتیجه این فریضه به حساب می آیدتوجه به باطن وروح آن،یعنی روزه دل و قلب و تقوای از غیر خداست.وهمین مرتبه عالی روزه است که اگر تحقق پذیرفت ،درجات نازل تر آن را نیز تحت تاثیر قرار داده وبه آنها نیز ارزش و قیمت می بخشد.

در حدیثی امام صادق علیه السلام حقایق ارزشمندی را درباره روزه برای ما بیان می فرماید که توجه به آن می تواند راهگشای سیر ما در معنویات و تقرب بسوی خدای متعال و نیل به مراتب بزرگ و درجات متعالی روزه باشد.مضمون فرمایش آن حضرت چنین است :« روزه تنها خوداری از خوردن و آشامیدن نیست.همانا که تمامیت و کمال روزه ،نیازمند به حفظ شرط(های)آن است ...پس هنگامی که روزه دارید زبان خویش را از دروغ و دیدگانتان را (ازحرام) نگاه دارید.درباره یکدیگر از منازعه وحسد وغیبت ومجادله و سوگند دروغ و مخالفت و غضب وسب و دشنام وزشتگویی ونزاع و ظلم و بی خردی و دلتنگی خوداری کرده وازنماز ویاد خدا غافل نشویدو سکوت وبردباری وصبر وراستگویی و دوری از اشرار را پیشه خود ساخته واز گفتار ناروا ودروغ وافتراءو دشمنی و سوءظن وغیبت وسخن چینی بپرهیزید،خودرا مشرف بر آخرت دانسته ومنتظر ظهور و فرج قائم آل محمد (عجل الله فرجه الشریف) باشید ودر آرزوی آنچه به شما وعده فرموده ،بسر برده و برای سفر آخرت و لقاء خداوند توشه بردارید،وبرشما باد به آرامش دل و وقار و خشوع و خضوع و مذلت وشکستگی مانند عبدی که از مولایش می ترسد ودر خوف ورجاءورغبت ورهبت بسر برید.(ای روزه داران) باید دلها را از عیبهاو باطنها رااز مکرها وحیله ها منزه نمود وظاهر خودرا از کثافت وآلودگیها پاک سازید،بایداز غیر خدا بیزاری جسته و ولایت خویش را در روزه با خودداری واجتناب از همه جهاتی که خدا شما را در آشکار و پنهان از آنها نهی فرموده ،برای او خالص گردانید.باید آنگونه که سزاوار است در ظاهر وباطن از خدا بترسید ودر ایام روزه ،خویشتن را به پروردگار ببخشید.

(ای روزه دار )باید دل خود را برای ذکر و محبت خدا فارغ ساخته وقلبت را به خاطر او برای اوامر و دعوتی که فرموده آماده کنی.

هنگامیکه تمام این مراتب را به انجام رساندی ،بدان که حقیقتاً تو برای او روزه دار هستی وامر اورا اطاعت کرده ای و هر چه از آنها کم کنی ، بهمان مقدار از حقیقت و فضیلت روزه ات کاسته می گردد...همانا که روزه تنها خودداری از خوردن و آشامیدن نیست بلکه خداوند آنرا حجاب و فاصله ای بین تو و زشتیها وفواحش در فعل وقول قرار داده که مبطل روزه هستندوچه اندکند روزه داران وبسیارند گرسنگان» .(2)

روزی رسول خدا صل الله علیه و آله وسلم  به جابر بن عبدالله فرمودند:«ای جابر این ماه مبارک رمضان است.هر کس روزانرا روزه داردوپاره ای از شبش را به عبادت ایستد و زبان وشکم وفرج خویش را از حرام باز دارد،از گناهان بیرون آید آنچنان که از ماه بیرون رود.جابر عرضه داشت:یارسول الله چه نیکوست این حدیث که فرمودی،فرمود:ای جابر چقدر سخت ومشکل است این شرط هایی که نمودم».(3)

لذا روزه تنها خودداری از خوردن وآشامیدن نیست بلکه عاملی است برای حرکت و ترقی بسوی کمال وفضائل انسانی واخلاقی وتخلق به اخلاق الهی و سرکوبی شیاطین درونی وبرونی و نیروهای شهوانی و ظهور و تبلور عواطف و قوای انسانی در جهت همدردی و همیاری با انسانهای محروم و مستضعف و احساس مسئولیت وتعهد وصبر و مقاومت و پایداری و استواری در برابر مشکلات وسختیها و آمادگی برای مبارزه با دشمنان اسلام.

واز این روست که این حکم الهی،واقعاًسازنده بوده ونتایج بسیار بزرگ و ارزنده در همه جهات فردی واجتماعی ومادی و معنوی وپاداشهای بسیار عالی دنیوی و اخروی دارد.

وچنین روزه ای سرشار از فواید و نتایج ارزشمندی است .امام صادق علیه السلام می فرمایند:«روزه ،هوای نفس و امیال حیوانی را می میراند .روزه موجب حیات دل و طهارت اعضاءو جوارح و آبادانی ظاهر وباطن وجود انسان و شکر در برابر نعمتها و احسان بر فقراءوفزونی تضرع وخشوع و گریستن در برابر آستان ربوبی والتجاء و تمسک به حبل المتین الهی و تخفیف وسبکی حساب ودو چندان شدن حسنات است.(4)

وروزه ای که فواید فوق را دارا باشدقطعاً منقلب کننده است به عبارت دیگر اگر بعد از ماه مبارک در وجود آدمی این انقلاب رخ داد که روزه ،روزه بوده است واگر تغییری رخ نداد روزه صرفاً گرسنگی و تشنگی بوده است وبس .از این جهت حضرت امام خمینی «ره» چنین می فرماید:« اگر بعد از ماه مبارک دیدید که حالت شما با حال قبل از ماه مبارک رمضان تغییر نکرده و ترقی ننموده اید ،بدانید روزه ایکه گرفته اید حیوانی بوده است.باید بعد از یکماه روزه گرفتن تغییر کرده باشید.»     

و چه بجاست در این ماه که فصل دعا ومناجات است وماه عبودیت ، عبادت، ذکر، دعا ،قرآن ، معرفت و محبت حق ،سیر وسلوک و تقرب الی الله است ، متواضعانه از درگاه با کرامت حضرت احدیت بخواهیم که توفیق عبادت و بندگی خالصانه رابه ما و همه مسلمین جهان عطاء بفرماید.

و چه جامع و چه زیبا حضرت امیر خاضعانه با پروردگار خود سخن می گوید:

«خدایا این ماه را برما نو گردان به امنیت و ایمان و تندرستی و اسلام و عافیت کامل وروزی فراخ و دفع دردها.

خدایا روزه این ماه و شب زنده داری و تلاوت قرآن را در آن ،روزی ما گردان.

خدایا این ماه را برای ما سالم گردان و سالم از ما دریافتش کن وما را درآن سالم بدار».(5)

و العاقبه للمتقین

منوچهر ناصری فر

naserifar_ir@yahoo.cam

www.naserifar.com

زیرنویسها

صحیفه نور جلد 12- صفحات 239و241
وسائل الشیعه جلد 4 -صفحه 119حدیث13
وسائل الشیعه جلد 4 صفحه 116حدیث2
مصباح الشریعه باب 20
صحیفه علویه صفحه217


مطالب مرتبط

مهریه و بیمه مهریه

نام نویسنده
مهریه و بیمه مهریه

مهریه و بیمه مهریه

ادامه مطلب ...

شروط ضمن عقد نکاح چیست؟

نام نویسنده
شروط ضمن عقد نکاح چیست؟

شروط ضمن عقد نکاح چیست؟

ادامه مطلب ...

شروط ضمن عقد ازدواج

نام نویسنده
شروط ضمن عقد ازدواج

شروط ضمن عقد ازدواج تعهداتی است که در حین ازدواج با توافق زن و شوهر وارد مفاد قرارداد ازدواج آن‌ها می‌شود. این شروط را می‌توان در سند رسمی ازدواج ذکر کرده و با امضای دو طرف رسمیت داد. این شروط در قانون ذکر نشده‌اند و به انتخاب طرفین چه در هنگام ازدواج و چه پس از آن انتخاب می‌شوند.

ادامه مطلب ...

شروطی که به زندگی مشترک تداوم می بخشد

نام نویسنده
شروطی که به زندگی مشترک تداوم می بخشد

از سال 1360 به بعد در سند ازدواج شروطی به عنوان «شروط ضمن‌العقد» پیش‌بینی شد که سردفترداران مکلف شدند قبل از اجرای صیغه عقد آنها را برای زوجین قرائت کنند تا طرفین با آگاهی کامل شروط مورد قبول خود را امضا کنند. بر اساس قوانین مدنی، ازدواج یک عقد قانونی است که در آن حقوق و تکالیف متفاوتی به زن و مرد داده می‌شود.

ادامه مطلب ...

حمایت قانون از فریب خوردگان در عقد نکاح

نام نویسنده
حمایت قانون از فریب خوردگان در عقد نکاح

در نگاه نخست زمانی سخن از ازدواج‌های ناخواسته (اجباری) ‌شود که زن یا مرد جوانی از سوی خانواده‌‌اش مجبور به ازدواج می‌شود. فشار از سوی خانواده می‌تواند جسمی یا روانی باشد. به عبارت دیگر ازدواج ناخواسته یا اجباری به ازدواجی گفته می‌شود که در آن دختر یا پسر از سوی فردی دیگر چون والدین، سرپرست، خواهر، برادر یا... با تهدید، ارعاب، مشوق‌های چشمگیر، خشونت یا قطع امکانات قبلی مجبور به ازدواج با شخصی که هیچ علاقه‌ای به زندگی با وی ندارد، شوند.

ادامه مطلب ...

با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟

نام نویسنده
با چه کسانی نمی توان ازدواج کرد؟

ازدواج نهادی مدنی در حقوق ایران است که علاوه بر این که واجد آثار حقوقی و مدنی زیادی می باشد از نظر دینی هم امری بسیار پسندیده بوده و دارای آثار معنوی و اخروی نیز هست . لذا مجرد ماندن و ترک این شیوه ی حسنه مذمت ( سرزنش ) شده است و چنانچه فردی به خاطرازدواج نکردن مرتکب گناه شود تجرد وی ، حرام خواهد بود . به همین دلیل آشنا بودن با قواعد حاکم بر این نهاد، امری لازم است . یکی از این قاعده ها موضوع ممنوعیت نکاح با بعضی افراد است . لذا باید با کسی ازدواج کرد که از نظر شرعی و قانونی برای آن مانعی وجود نداشته باشد. در این بحث ذیلاً به بررسی موضوع ممنوع بودن ازدواج با گروهی از زنان و مردان می پردازیم که درقانون مدنی ایران آن را جزء ” موانع نکاح ” شمرده اند.

ادامه مطلب ...

با چشمانی باز سند ازدواج را امضا کنید

نام نویسنده
با چشمانی باز سند ازدواج را امضا کنید

عقد نکاح پیچیده‌ترین عقد مصرح در قوانین مدنی کشور است. پیچیدگی حقوقی مربوط به عقد نکاح ناشی از اهمیت شخصیت طرفین برای انعقاد آن است. در پی انعقاد نکاح، تکالیف بسیاری بر ذمه زن و شوهر قرار می‌گیرد؛ بنابراین قبل و پس از ایجاد رابطه زوجیت و نیز انحلال آن حاوی نکات حقوقی فراوانی است.

ادامه مطلب ...

مسیر قانونی پایان مسالمت آمیز زندگی مشترک

نام نویسنده
مسیر قانونی پایان مسالمت آمیز زندگی مشترک

طبق آمارهای رسمی ‌اکنون در کشور ما حداقل بیش از 21 میلیون خانواده و هسته خانوادگی تشکیل و ثبت شده وجود دارد که در این میان معضلاتی نظیر اعتیاد، سوء‌رفتار و معاشرت، کراهت (فقدان علایق شخصی)، بی‌توجهی به نیازهای مادی و معنوی، پایبند نبودن به نیازهای عاطفی خانواده، خیانت و مشکلات اشتغال، دامنگیر دست‌کم 300 هزار خانواده ایرانی شده است که در نهایت بخشی از آنها منجر به طلاق می‌شوند. همچنین طبق آمارها، بیشتر از دو سوم طلاق‌های موجود در کشور، حالت توافقی دارند. ‌به این ترتیب که حدود ۸۲ درصد از زوج‌هایی که برای طلاق به دادگاه مراجعه می‌کنند، خواستار طلاق توافقی هستند

ادامه مطلب ...

وضع حقوقی طفل ناشی از رابطه خارج از نکاح

نام نویسنده
وضع حقوقی طفل ناشی از رابطه خارج از نکاح

یکی از مسائل مهم جوامع، از گذشته تاکنون، وضع حقوقى اطفالى است که در رابطه‌ای خارج از نکاح متولد شده‌اند. انحطاط اخلاقى و پایبند نبودن افراد به بنیان خانواده و در نتیجه برقرارى روابط خارج از قالب تعریف‌شده قانون شرعی و عرفى ازدواج، مشکلات عدیده‌اى را براى فرد و جامعه ایجاد می‌کند؛ از جمله این پرسش مطرح می‌شود که کودکانی که در رابطه ازدواج صحیح متولد نشده باشند چه وضعی دارند؟

ادامه مطلب ...

با چه زنان و مردانی نمی توان ازدواج کرد ؟

نام نویسنده
با چه زنان و مردانی نمی توان ازدواج کرد ؟

ازدواج نهادی مدنی در حقوق ایران است که علاوه بر این که واجد آثار حقوقی و مدنی زیادی می باشد از نظر دینی هم امری بسیار پسندیده بوده و دارای آثار معنوی و اخروی نیز هست . لذا مجرد ماندن و ترک این شیوه ی حسنه مذمت ( سرزنش ) شده است و چنانچه فردی به خاطرازدواج نکردن مرتکب گناه شود تجرد وی ، حرام خواهد بود . به همین دلیل آشنا بودن با قواعد حاکم بر این نهاد، امری لازم است . یکی از این قاعده ها موضوع ممنوعیت نکاح با بعضی افراد است . لذا باید با کسی ازدواج کرد که از نظر شرعی و قانونی برای آن مانعی وجود نداشته باشد. در این بحث ذیلاً به بررسی موضوع ممنوع بودن ازدواج با گروهی از زنان و مردان می پردازیم که درقانون مدنی ایران آن را جزء ” موانع نکاح ” شمرده اند.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید

بیست + = 26