×

ترامادول ماده مخدری که مرگ را ارزان می کند

ترامادول ماده مخدری که مرگ را ارزان می کند

ترامادول برعکس مصرف تریاک به جای آنکه فرد کسل و تخدیر شود فرد را فعال تر می‌کند، برخی افراد این دارو را برای رفع مشکلات جنسی به خصوص زود انزالی مصرف می‌کنند، علائم جسمی ترک ترامادول شدیدتر از تریاک است

ترامادول-ماده-مخدری-که-مرگ-را-ارزان-می-کند

 ترامادول برعکس مصرف تریاک به جای آنکه فرد کسل و تخدیر شود فرد را فعال تر می‌کند، برخی افراد این دارو را برای رفع مشکلات جنسی به خصوص زود انزالی مصرف می‌کنند، علائم جسمی ترک ترامادول شدیدتر از تریاک است.

آیا می دانید ترامادول چیست؟ - اهمیت و ضرورت بررسی معضل اعتیاد  - آیا می دانید استعمال یا قاچاق مواد مخدر و مجازات آن چیست ؟  - جالب ترین شیوه های قاچاق مواد مخدر - در اتهام قاچاق مواد مخدر ، کافی نبودن دلائل از موجبات برائت است 

ترامادول یک داروی مسکن شبه مورفینی است که برای تسکین دردهای متوسط و یا شدید تجویز می‌شود. خاصیت تسکین درد ترامادول 10 برابر ضعیف تر از مورفین است. این دارو در کبد متابولیزه شده نسبت به ماده اولیه خاصیت چسبندگی بیشتری به گیرنده‌های مورفینی در بدن دارد، به همین دلیل است که مصرف ترامادول در برخی افراد علائم مشابه مصرف مواد مخدر ایجاد می‌کند. ترامادول حالت سرخوشی (نشئگی) مانند مورفین ایجاد می‌کند ولیکن برعکس مصرف تریاک به جای آنکه فرد کسل و تخدیر شود فرد را فعال تر می‌کند.

محمد رضا قدیرزاده کارشناس و درمانگر حوزه اعتیاد، عنوان می‌کند: مصرف ترامادول موجب وابستگی روانی و جسمی شبیه اعتیاد به تریاک می‌شود و مصرف طولانی مدت و بدون وقفه آن باعث مقاومت بدنی فرد شده و فرد باید برای ایجاد علایم سرخوشی، مصرف آن را افزایش دهد. به همین دلیل قطع ناگهانی ترامادول علایم اضطراب، تعریق،‌ بی خوابی، تهوع و لرز، اسهال، درد عضلانی، ترس و بی قراری، گرگرفتگی و ... را ایجاد می‌کند.

نحوه اعمال تخفیف در پرونده های مواد مخدر - مواد مخدر جرم و جنایات و چراها - درآمدی بر قاچاق مواد مخدر - روند مقابله با کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز - ابعاد حقوقی مقابله با اعتیاد -  عناصر تشکیل دهنده جرایم مرتبط با مواد مخدر 

وی می‌افزاید: متأسفانه در چند سال اخیر شاهد مصرف خودسرانه این دارو در جوانان بالاخص در دانشجویان هستیم. از طرف دیگر برخی افراد این دارو را برای رفع مشکلات جنسی به خصوص زود انزالی مصرف می‌کنند در حالی که به اثرات اعتیادآور آن توجهی ندارند. عوارض جانبی دیگر مصرف ترامادول مانند داروهای شبه تریاکی است که می‌توان از جمله آن به حالت تهوع، سرگیجه، خواب آلودگی، یبوست،‌ اُفت فشار خون، تعریق و خارش اشاره کرد. علائم جسمی ترک ترامادول به علت خاصیت جلوگیری از بازجذب سروتونین و نورآدرنالین، شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک است. حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول نیز علائمی مانند بی خوابی، سندرم پای بی قرار و افسردگی بروز می‌کند.

قدیرزاده بیان می‌کند: تشنج یکی از عوارض خطرناک سوء مصرف ترامادول است که در افراد دارای بیماری صرع، مشکلات مغزی و معتادان به الکل بیشتر دیده می‌شود. مصرف بالای 400 میلی گرم (4 قرص 100 میلی گرمی) این دارو در افراد عادی می‌تواند منجر به بروز تشنج شود و مصرف بالاتر آن خطر مرگ را به دنبال دارد.

 جای خالی مراکز ترک اعتیاد به الکل - خلأهای قانونی مواد مخدر و روانگردان برطرف می شود - بایسته های قانونی بازار داغ مواد مخدر

وی ادامه می‌دهد: برخی افراد معتاد به مواد مخدر مانند تریاک و شیره به اشتباه برای ترک ماده مخدر خود به صورت خودسرانه از این دارو استفاده می‌کنند که در طولانی مدت نه تنها به ترک ماده مخدر نمی‌انجامد بلکه فرد به داروی ترامادول نیز معتاد می‌شود. همچنین، آزمایش‌های صورت گرفته بر روی داروهای ترک اعتیاد ماهواره ای و گیاهی عرضه شده در عطاری‌ها نشان می‌دهد که ماده اصلی موجود در این داروهای به اصطلاح گیاهی، ترامادول است و فرد پس از مصرف چند روز به این داروها اعتیاد پیدا می‌کند.

این کارشناس و درمانگر حوزه اعتیاد خاطرنشان می‌کند: نکته مهم اینکه قطع یک باره ترامادول می‌تواند منجر به بروز تشنج در فرد مصرف کننده شود، لذا درمان سوءمصرف ترامادول باید زیر نظر پزشک و در مراکز درمان سوء مصرف مواد صورت پذیرد.

منبع : تسنیم

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.