×

رییس کل دادگستری استان تهران قاضی باید در هر حالتی از گناه بری باشد

رییس کل دادگستری استان تهران قاضی باید در هر حالتی از گناه بری باشد

رییس کل دادگستری استان تهران قاضی باید در هر حالتی از گناه بری باشد

رییس-کل-دادگستری-استان-تهران-قاضی-باید-در-هر-حالتی-از-گناه-بری-باشد وکیل 

حق ظلم کردن به افراد را با استناد به توجیهاتی مثل امنیت نداریم

به نقل ازخبرگزاری دانشجویان ایران - کرج

رییس کل دادگستری استان تهران درخصوص عملکرد قضات متذکر شد: ما حق ظلم کردن بر فردی یا انسانی را با استناد به توجیهاتی نظیر امنیت، حفظ شهر، تقویت دین به هیچ عنوان نداریم و این منطبق با دین ماست و فلسفه‌ی وجودی این نظام برای این بوده که فضائل رشد پیدا کند و راه همه مردم را این‌گونه تنظیم کنیم و حال قضات ما با این اختیارات بیش از دیگران در این زمینه تکلیف دارند. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، علیرضا آوایی در مراسم تودیع و معارفه‌ی رییس دادگستری شهرستان کرج ضمن تشریح موقعیت حساس شهرستان کرج اظهار کرد: برای سطوح مدیریتی شهرستان کرج جایی بسیار حساس است و جای کار یاد گرفتن و تجربه نمودن نیست.

افرادی که در این‌جا فعالیت می‌نمایند باید به لحاظ تجربه‌ی علمی سال‌های سال در سایر استان‌ها فعالیت نموده و ماحصل این تجربیات را به این شهرستان انتقال دهند و به همین جهت نگاه دادگستری کل استان تهران این بوده است که در رابطه با افرادی که در کرج مسوولیت می‌پذیرند، حتما دارای ویژگی و قابلیت‌های ممتاز و فراوانی باشند. وی ضمن تشکر از زحمات میرشفیعی رییس دادگستری وقت شهرستان کرج گفت: وی طی این مدت با نهایت تلاش و کوشش و با وجود محدودیت‌ها و مشکلاتی که با آن مواجه بودیم، همواره به فعالیت مشغول بودند و در نهایت نتیجه‌ی این تلاش‌ها باعث سرافرازی دادگستری استا تهران شد.

وی با اشاره به نکاتی که رعایت آنها باعث نیل دادگستری به مبانی عدالت اجتماعی و دستیابی به اهداف توسعه‌ی قضایی است اشاره و بیان کرد: ضرورت دارد کوتاه نمودن اوقات رسیدگی‌ها و اطاله‌ی دادرسی از مهم‌ترین برنامه‌های ما با توجه به جمع‌بندی‌ها باشد و به نظر می‌رسد با تلاش جمعی همه همکاران در این سال توانسته‌ایم به نتایج دلخواه نزدیک شویم اما تا نقطه‌ی مطلوب که مایه‌ی افتخار می‌باشد فاصله هم‌چنان باقی است. رییس کل دادگستری استان تهران اهتمام جدی به اتقان در تصمیمات قضایی را از دیگر مواردی برشمرد که باعث افزایش اعتماد عمومی نسبت به دستگاه قضایی خواهد شد و افزود: هم‌اکنون بعد از 30 سال گذشت از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ فردی از ما نمی‌پذیرد که آرای قضات از لحاظ مبانی استدلال و اتقان دارای ایراد باشد و قابل توجیه هم نیست و این باعث خواهد شد که رفته رفته اساس نظام لطمه ببیند؛ چرا که این آرا بعد از چند دقیقه بلافاصله بر روی اینترنت قرار می‌گیرد و تمام دنیا آن را می‌بینند و باید در این راستا آرا صادره به گونه‌ای باشد که طرفین را به اقناع وجدانی برساند.

بنابراین بدیهی است هر تصمیم عجولانه و احساسی باعث از بین رفتن میزان قابل توجهی از اعتبار نظام و کشوری می‌شود و این سرمایه اعتماد مردمی، طی سالیان متمادی و در سایه‌ی تلاش همکاران و قلم قضات به دست می‌آید، حفظ و حراست شود. آوایی حسن خلق با مراجعین و پرهیز از برخوردهای متکبرانه و اجتناب از بی‌اعتمادی به مردم را اهم واجبات فعالیت در دستگاه قضایی دانست و متذکر شد: رعایت این مهم به معنی احترام به مردم و افزایش اعتماد عمومی است که باعث تحکیم پایه‌های نظام است و عدم توجه به آن باعث نفرت و انزجار و یاس مردم به کل حکومت خواهد شد و به دنبال آن باورهای دینی آنها را به شدت تضعیف خواهد کرد و فلسفه‌ی وجودی نظام ما یعنی خدمت نمودن به مردم نمودن که باید مدنظر داشت ما در معرض این رفتارها قرار داریم؛ چرا که قانون اختیارات ویژه‌ای در اختیار ما قرار داده است و قدرت یک امانت الهی است برای امتحان انسان و به همین دلیل می‌گویند این کار مربوط به انبیا و اوصیا است و لذا ضروری است خداوند را همیشه حاضر و ناظر به اعمال و رفتار خویش ببینیم و تشویق‌ها، سرزنش‌ها، گرفتاری‌ها، مقامات ما را از راهی که در آن حضور داریم منحرف نکند و باعث نشود که به حقوق مردم تجاوز کنیم و این موارد جزو ابتلائات و آزمایش‌های ماست.

رییس کل دادگستری استان تهران به خصوصیات و ویژگی‌های یک قاضی اشاره و خاطرنشان کرد: فرد قاضی باید حالتی داشته باشد که از گناه در هر حالتی بری باشد و بلافاصله وقتی که با معصیتی مواجه شد فورا از آن پرهیز نماید؛ زیرا این تعریف مطابق با مبانی اندیشه اسلامی ما است. رییس کل دادگستری استان تهران در ادامه به رعایت نظم در امور اشاره و خاطرنشان کرد: رعایت نظم در کلیه‌ی امور قضایی سبب ایجاد دقت در کارها شده و مانع تضییع حق‌الناس است؛ چرا که بی‌نظمی و بدقولی کارگزاران باعث سست شدن باور مردم به این حکومت می‌شود. در هر حال ما این مسوولیت را به نام دین پذیرفته‌ایم و هر اشتباه ما با این تعریف به دین خدا لطمه خواهد زد و در حال حاضر عملکرد ما با مبانی اسلامی با هم درآمیخته است و لذا باید بیش از پیش از خود در این زمینه‌ها مایه بگذاریم.

آوایی در خاتمه سخنان خود از کلیه‌ی قضات دادسرا خواست تا درخصوص امنیت اجتماعی، اخلاقی، قضایی و اقتصادی جامعه بیش از پیش اهتمام داشته باشند و باید همه شهروندان مطمئن باشند. هیچ فردی تا زمانی که جرمی از او سر نزده کسی متعرض آزادی او نخواهد بود و مجرمان نیز باید مطمئن باشند که ماوی و پناهگاهی برای فرار از قانون نخواهند داشت. در پایان این مراسم رییس کل دادگستری استان تهران از نزدیک با تعدادی از همکاران و مراجعان به گفت‌وگو پرداخت و هم‌چنین از زحمات میرشفیعی با اهدای جوایز ارزنده تقدیر به عمل آمد و طباطبایی نیز به عنوان رییس جدید این دادگستری ابلاغ قضایی خود را دریافت و رسما آغاز به کار کرد. در ابتدای این مراسم میرشفیعی رییس دادگستری شهرستان کرج ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین، گزارشی از اقدامات صورت گرفته خطاب به مسوولان حاضر در این نشست ارایه کرد.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.