×

مصونیت از تعقیب کیفری یعنی چه؟

مصونیت از تعقیب کیفری یعنی چه؟

طبق اصل 164 قانون اساسی دارندگان پایه‌های قضایی را نمی‌توان بدون اجازه دادگاه عالی انتظامی قضات و قبل از سلب مصونیت قضایی، تحت تعقیب کیفری قرار داد

مصونیت-از-تعقیب-کیفری-یعنی-چه؟

طبق اصل 164 قانون اساسی دارندگان پایه‌های قضایی را نمی‌توان بدون اجازه دادگاه عالی انتظامی قضات و قبل از سلب مصونیت قضایی، تحت تعقیب کیفری قرار داد.

سیستم قانونی بودن و سیستم موقعیت داشتن تعقیب کیفری - بررسی تعلیق تعقیب کیفری - امتناع بانک ها از ارائه مدارک ، قابل تعقیب کیفری است - دیده بانی حقوق عامه تا تعقیب کیفری بدهکاران - امکان تعقیب کیفری زوج در صورت تصاحب جهیزیه - تفسیر اصل 111 قانون اساسی - وظایف مجلس خبرگان رهبری در قانون اساسی - ضرورت تغییر قانون اساسی و انتخاب دادستان ها 

 عدالت قضایی تنها و تنها زمانی تحقق‌پذیر است که ضمن رعایت بی‌طرفی کامل، عوامل غیر حقوقی دخیل در تصمیمات و اقدامات قضایی نشود.

مهمترین شاخصه تحقق عدالت، استقلال و بی‌طرفی قاضی در رسیدگی است، چرا که شرایط قضاوت در جامعه اسلامی به گونه‌ای است که جان، مال و ناموس مردم در امنیت کامل باشد و حقوق آنها به هیچ وجه تضییع نشود.
 
در دوران طولانی که در غرب، استقلال قضایی مفهومی نداشت، در جهان اسلام، اساسی‌ترین موضوع، مسئله نصب قاضی، صفات، شرایط و استقلال وی بود.

جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی - شورای نگهبان 120 تغییر از قانون اساسی انجام داده است -  نگاهی دیگر به قانون اساسی کشورمان - ساز و کارهای همه پرسی در قانون اساسی - اصول قانون اساسی در مورد خانواده - اصل نودم قانون اساسی - ویژگی های ممتاز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  

در قوانین جمهوری اسلامی ایران به اهمیت بی‌طرفی کامل قضات تاکید فراوان شده تا قضات بتوانند به دور از هرگونه حاشیه و نفوذ از سوی صاحبان قدرت به صدور حکم بپردازند.

*مصونیت شغلی: این نوع مصونیت در اصل 164 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان شده است که مطابق آن قاضی را نمی‌توان از مقامی که شاغل آن است بدون محاکمه و ثبوت جرم یا تخلفی که موجب انفصال است، به طور موقت یا دایم منفصل کرد یا بدون رضای وی محل خدمت یا سمتش را تغییر داد.

 نقش رییس جمهور در اجرای قانون اساسی - حقوق اهل سنت در قانون اساسی 
 
*مصونیت از تعقیب کیفری: مصونیت از تعقیب کیفری در حقیقت مکمل مصونیت قبلی است و به طور خلاصه عبارت از این است که دارندگان پایه‌های قضایی را نمی‌توان بدون اجازه دادگاه عالی انتظامی قضات و قبل از سلب مصونیت قضایی، تحت تعقیب کیفری قرار داد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.