×

قوانین مربوط به سقط جنین نیاز به بازنگری دارد

قوانین مربوط به سقط جنین نیاز به بازنگری دارد

یک متخصص پزشک قانونی با بیان این که آمار دقیقی از سقط جنین غیرقانونی در کشور وجود ندارد، گفت حاملگی ناخواسته و نامشروع مهمترین دلایل سقط غیرقانونی در کشور است

قوانین-مربوط-به-سقط-جنین-نیاز-به-بازنگری-دارد وکیل 

یک متخصص پزشک قانونی با بیان این که آمار دقیقی از سقط جنین ( مقالات مرتبط با سقط جنین - سوالات مرتبط با سقط جنین ) غیرقانونی در کشور وجود ندارد، گفت: حاملگی ناخواسته و نامشروع مهمترین دلایل سقط غیرقانونی در کشور است.

کیفر سقط جنین در قانون مجازات اسلامی و تعارض آن با ماده 91 قانون تعزیرات - بررسی جرم سقط جنین - سقط جنین تجربه ای جبران ناپذیر - موارد سقط جنین مجاز - سقط جنین و موارد مجاز قانونی دیدگاه - مجازات سقط جنین در قانون مجازات اسلامی - مجازات های سقط غیرقانونی جنین - خط باریک مجاز و ممنوع در سقط جنین - سقط جنین از نظر جامعه شناسی جنایی 

بهنام بهنوش ، با اشاره به اینکه تا قبل از سال 81 هیچ گونه قانون مدونی برای سقط جنین در کشور وجود نداشت، اظهار کرد: از سال 81 تاکنون قوانینی وجود دارد که بر اثر آن ناهنجاری‌های جنینی که باعث مشکلات زیادی از نظر سلامت برای جنین یا مادر می‌شود سقط جنین صورت می‌گیرد و در مواردی نیز از قبیل مشکلات کروموزومی نظیر تشکیل نشدن سر جنین، معمولا تا قبل از هفته نوزدهم بارداری (قبل از چهارماهگی) اجازه قانونی برای ختم بارداری صادر می‌شود.

همه ناهنجاری های جنینی به سقط درمانی منجر نمی شود - سقط جنین از پنهان کاری تا واقعیت  - سقط جنین غیرقانونی را بهتر بشناسیم - صدور مجوز سقط جنین درمانی بدون رضایت پدر - آیا سقط جنین از حقوق زنان است ؟ 

وی درباره مراحل سقط جنین قانونی گفت: بعد از تشخیص ناهنجاری به صورت تخصصی و ارجاع به پزشکی قانونی و تاییدیه گرفتن از سه متخصص پزشکی قانونی مبنی بر نقص داشتن جنین، مادر با مراجعه به پزشک معالج همراه با نامه‌ای با این مضمون که «این خانم به دلیل مشخص ذکر شده تا تاریخ زیر 19 هفته بارداری اجازه سقط جنین را دارند» می‌تواند در بیمارستان های دولتی برای سقط جنین اقدام و بیمارستان خصوصی نمی‌تواند حتی در موارد قانونی نیز اقدام به سقط جنین کند.

این متخصص پزشک قانونی ادامه داد: ممکن است در بیشتر موارد ناهنجاری‌های جنین بعد از چهار ماهگی مشخص شود که قانون اجازه سقط جنین ( مقالات مرتبط با سقط جنین - سوالات مرتبط با سقط جنین ) را تا ختم بارداری به مادر نمی‌دهد و این یک نقص در قانون است که باید تجدیدنظر شود.

دیه سقط جنین چه مقدار است و به چه کسی می رسد ؟ پاسخ آیت الله وحید خراسانی - شرایط پذیرش درخواست سقط جنین - چگونه می توان قانونی سقط جنین کرد ؟ - آمار عجیب سقط جنین غیرقانونی در ایران - سقط جنین از منظر حقوق 

بهنوش اظهار کرد: آماری از سقط جنین غیرقانونی در کشور نداریم اما روزانه چندین مورد سقط قانونی از سوی پزشکان متخصص زنان و زایمان به سازمان پزشک قانونی برای گرفتن تاییدیه ارجاع داده می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، حاملگی ناخواسته و نامشروع را مهمترین دلایل برای سقط غیرقانونی در کشور دانست و افزود: علاوه بر حاملگی های ناخواسته و نامشروع، عدم اطلاع کافی خانواده ها از موارد مجاز سقط جنین یکی دیگر از عواملی که باعث بالا رفتن سقط غیرقانونی در کشور می‌شود.

بهنوش درباره مجازات سقط جنین غیرقانونی گفت: در قانون برای پزشکان زنان و زایمان و مامایی که اقدام به سقط جنین غیرقانونی کنند مجازات کیفری شامل دیه و 3 تا 5 سال زندان در نظر گرفته شده است.

این متخصص پزشک قانونی با بیان این مطلب که متاسفانه بسیاری از بیماران و پزشکان از قوانین و عواقب سقط جنین ( مقالات مرتبط با سقط جنین - سوالات مرتبط با سقط جنین ) غیرقانونی اطلاعات کافی ندارند، افزود: در صورت انجام سقط غیر قانونی توسط پزشک، اگر قصور پزشکی و نقصی در مادر ایجاد شود، موضوع رسیدگی و به نفع مادر رای صادر می شود.

سقط جنین در حقوق اسلامی و فمینیسم - اعلام مصادیق قانونی سقط جنین - سقط جنین حرمت یا جواز ؟ - واقعیت هایی درباره سقط جنین عمدی در ایران

بهنوش تاکید کرد: در موارد اورژانسی که جان مادر در خطر باشد، بدون مجوز پزشک قانونی اجازه سقط جنین وجود دارد، اما بهتر است در همان مرکز اورژانس، نظر سه پزشک تایید و بعدا جنین سقط شود.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.