×

گوشه های تاریخ، جلسه محاکمه دکتر لیندنبلات

گوشه های تاریخ، جلسه محاکمه دکتر لیندنبلات

گوشه های تاریخ، جلسه محاکمه دکتر لیندنبلات

گوشه-های-تاریخ،-جلسه-محاکمه-دکتر-لیندنبلات

پس از لغو کاپیتولاسیون اولین محاکمه اتباع خارجی در ایران در سال 1312 صورت گرفت . این محاکمه مربوط به دکتر کورت لیندنبلات آلمانی مدیر کل بانک ملی و عده ای از همکاران وی که به علت اختلاس و تنظیم بیلان جعلی از کار برکنار شده ، تحت تعقیب قرار گرفته بودند ، در مرداد 1312 ( ش) دادگاه جنایی تهران محاکمه را آغاز کرد . دکتر کورت لیندنبلات یک وکیل آلمانی و دو وکیل ایرانی انتخاب نمود . وکلای ایرانی او عبارت بودند از : دکتر الکساندر آقایان و مظفر فیروز ،سرانجام دادگاه جنایی ایران به ریاست قاضی مقتدر و دانشمند (( جعفر جوان )) که از قضات آذربایجانی بود و در فهم و کمال و ادراک کم نظیر ، خصوصاً در علم منطق تالی نداشت و حقوق و فلسفه را در حد اعلی می دانست و زیر بار توصیه احدی نمی رفت .


مستشاران دادگاه عبارت بودند از دکتر جواد قاضی و دکتر پرویز کاظمی .
دکتر جواد قاضی از اهالی کردستان بود و تمام تحصیلات عالیه خود را در رشته حقوق در دانشگاه برلن انجام داده بود و تسلط عجیبی بر قوانین جزایی آلمان داشت و مدتی نیز در دانشگاه های آلمان حقوق جزا تدریس می کرده مدتی نیز در سفارت ایران در آلمان مستشار بود . دکتر پرویز کاظمی از دانشگاه پاریس درجه دکترای حقوق گرفته بود و اهل کرمان و جوانی زیرک و حقوقدان بود . سرانجام دادگاه رای خود را صادر کرد و دکتر لیندنبلات به 18 ماه زندان و پرداخت 60 هزار تومان غرامت محکوم شد .


این محاکمه در مطبوعات اروپایی به تفصیل انتشار یافت و پس از صدور حکم ، جراید آلمان از دادگستری ایران تجلیل به عمل آوردند و از اینکه در ایران عدالت به معنای واقعی وجود دارد ، اظهار قدردانی کرده و داور ( وزیر عدلیه ) را مورد تجلیل قرار دادند.
بلوشر وزیر مختار آلمان در ایران با کمال بی طرفی در خاطرات خود عنوان نموده است که (هر چند برای یک اروپایی به سر بردن در زندان ایران وهن آور بود ، ولی مخفی نمی توان کرد که جریان این محاکمه معهذا انسانی و عادلانه بود .)
برگرفته از کتاب چهره ها در عدلیه اثری زیبا از آقای عباس مبارکیان


به نقل از : وبلاگ سپهر عدالت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.