×

عرصه بر سارقان تنگ تر می شود

عرصه بر سارقان تنگ تر می شود

هجدهمین جلسه قرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت ناجا با هدف کاهش سرقت و هماهنگی های لازم برای مقابله با سارقان برگزار شد

عرصه-بر-سارقان-تنگ-تر-می-شود وکیل 

هجدهمین جلسه قرارگاه مرکزیقرارگاه مرکزی مبارزه با سرقت ناجا  با هدف کاهش سرقت و هماهنگی های لازم برای مقابله با سارقان برگزار شد.

آیا می دانید سرقت چیست و مسائل قضایی مربوط به آن به چه نحو است ؟ - قرار بازداشت موقت ( به خاطر سرقت های متعدد ) - سرقت مسلحانه ، محاربه است - وجوه افتراق جرائم کلاهبرداری سرقت تعزیری در خقوق کیفری -  تحویل مال مسروقه به مالک آن موجب سقوط حد سرقت است 

 الزامی شدن نصب دوربین توسط اصناف

جانشین رییس پلیس کشور گفت: نصب دوربین توسط تمامی اصناف باید الزامی شود تا در صورت وقوع رخدادی از طریق این تصاویر بتوانیم مجرم را شناسایی کنیم. سردار حسین اشتری اظهار کرد: مبارزه با سرقت، ماموریت اصلی نیروی انتظامی است زیرا دغدغه و اولویت مردم و مسئولان است بنابراین در این مبارزه باید اعتقادی عمل کنیم. وی بر استفاده از تمامی ظرفیت‌های داخلی و خارجی ناجا به منظور مبارزه با سرقت تاکید کرد و افزود: از آنجا که سرقت موضوعی مهم برای پلیس است قرارگاه مرکزی مبارزه با این جرم، راه‌اندازی شد و خوشبختانه اقدامات این قرارگاه نیز تاکنون موثر بوده است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی، تصریح کرد: تلاش‌های همکاران در این قرارگاه منجر به کاهش شیب سرعت سرقت در کشور شده اما هنوز نسبت به گذشته با افزایش این جرم روبه‌رو هستیم و باید تا آنجا که می‌توانیم روند کاهش را بیشتر کنیم.

 تشریفات استرداد مال دزدیده شده - کلیت قانون در رد مال مسروقه - مجازات قانونی خرید و فروش اموال مسروقه - جزوه بررسی جرم سرقت 

اشتری بر استفاده از ظرفیت‌های خارج از ناجا تاکید و اظهار کرد: از جمله سازمان‌هایی که در زمینه کاهش سرقت موثر هستند، دادسراها، اصناف و خودروسازان هستند که باید با آنها تعامل داشته باشیم اما نباید منتظر بمانیم تا آنها به کمک ما بیایند. وی بر تعامل با اصناف نیز تاکید کرد و گفت: نصب و افزایش دوربین‌ها در بسیاری از صنوف منجر می‌شود تا پلیس با بازبینی فیلم‌های ضبط شده، اطلاعات خوبی در خصوص سارقان به‌دست آورد بنابراین نصب دوربین باید الزامی شود. وی تصریح کرد: اولویت مبارزه‌ای استان‌ها نیز باید مشخص شود چرا که هر استان، با یک نوع سرقت درگیر است مثلا در یک استان سرقت خودرو و در استان دیگر سرقت موتورسیکلت افزایش دارد. جانشین فرمانده ناجا افزود:  معاونت اجتماعی ناجا باید با انجام عملیات روانی علاوه براینکه منجر به ایجاد جو آرام در جامعه شود، ترس در دل سارقان بیاندازند. همچنین از مردم بخواهید که پای کار بیایند و از نظرات آنها در این مبارزه، استفاده کنید. وی همچنین خطاب به سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا گفت: لازم است نیازسنجی‌های لازم را انجام دهید و منتظر پلیس‌های تخصصی برای انجام تحقیقات نمانید و پیشنهادها و نتایج کارهای تحقیقاتی را به آنها ارایه دهید.

  نظارت برخط پلیس در قهوه‌خانه‌ها

رییس پلیس اماکن نیروی انتظامی گفت: با نصب دوربین‌های ویژه، قهوه‌خانه‌ها از سوی پلیس به صورت برخط(آنلاین) کنترل می‌شوند. سرهنگ خلیل هلالی در این جلسه بااشاره به تشکیل کارگروه تشدید مبارزه با سرقت در پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، گفت: در سه ماهه نخست امسال، 39 نفر از اتباع افغان که اقدام به سرقت می‌کردند، شناسایی و دستگیر شدند.

 وی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک این پلیس با پلیس آگاهی با هدف تبادل اطلاعات در خصوص سارقان، افزود: امکان دسترسی پلیس آگاهی ناجا به بانک‌های اطلاعاتی ما نظیر بانک اطلاعاتی گذرنامه، اماکن عمومی و مهاجرت فراهم شده است. رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی، در تشریح دیگر اقدامات با هدف پیشگیری از جرم سرقت، بیان کرد: ضوابط پیشگیرانه‌ای برای اماکن عمومی و اصناف در نظرگرفته شده که در دستور کار ادارات نظارت بر اماکن عمومی سراسر کشور قرار گرفته است از جمله؛ اطمینان از نصب دوربین‌های مدار بسته که علاوه‌بر ایجاد بازدارندگی از سرقت، سرنخ‌های زیادی در اختیار پلیس برای کشف قرار می‌دهند، از دیگر اقدامات ما در حوزه پیشگیری از سرقت، استفاده برخی از اصناف از شیشه‌های ضد گلوله است که به مرور اجرا خواهد شد. وی  از اجرای 4 طرح مشترک با پلیس آگاهی  در تهران طی سه ماهه نخست سال برای شناسایی خریداران و فروشندگان اموال مسروقه خبر داد و افزود: مکاتباتی با اتاق‌های اصناف شهرستان‌های کشور با هدف افزایش ایمنی انجام شده است. رییس پلیس نظارت بر اماکن عمومی، با اشاره به عملکرد رده‌های متناظر استانی، اظهار کرد: تاکنون 4 قهوه‌خانه در تهران به صورت آزمایشی به دوربین مجهز شده اند که امکان نظارت برخط براین صنوف را برای ماموران فراهم می‌کنند، چرا که این اماکن، محل تجمع مالخران و سارقان هستند.

 تفاوت عناصر جرم سرقت و اختلاس - جرم سرقت در قانون جدید

هلالی، همچنین بازدید از اصناف مختلف از جمله بانک‌ها و طلافروشی‌ها در موضوع سرقت را یادآور شد و افزود: طی سه ماهه نخست امسال تنها در تهران بزرگ 37 بازدید انجام شده که به صدور3 اخطاریه، 6 مورد پلمپ و دستگیری 7 نفر انجامیده است. وی با اشاره به اجرای 11 مورد طرح مشترک در غرب تهران و 8 طرح در منطقه شرق استان تهران، تصریح کرد: در ستاد پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ستادی تشکیل شده که روزانه به رصد اجرای 50 وظیفه محوله به پلیس اماکن استان‌ها می‌پردازد.

  راه‌اندازی شعب ویژه رسیدگی به جرم سرقت

معاون حقوقی نیروی انتظامی نیز  گفت: از قوه قضاییه خواسته‌ایم شعب ویژه رسیدگی به جرم سرقت راه‌اندازی شود. سردار محمد زارعی نیز اظهار کرد: 3 مصوبه در قرارگاه مبارزه با سرقت برای معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا، تصویب شد، نخستین مصوبه، تشکیل کمیته تخصصی حقوقی در معاونت حقوقی و دومین مصوبه، تشکیل سه کارگروه در زیرمجموعه این کمیته بود. وی در تشریح وظایف کارگروه قوانین و مقررات گفت: در این کارگروه، خلأهای قانونی از پلیس آگاهی ناجا احصا شده که در صدد رفع آنها خواهیم بود. کارگروه دوم نیزهمان کمیته حقوقی و قضایی است که وظیفه ارتباط و تعامل با قوه قضاییه را دارد. معاون حقوقی و امور مجلس ناجا، افزود: از قوه قضاییه درخواست کردیم تا شعب ویژه‌ای را با هدف بررسی سرقت فعال کنند. زارعی ادامه داد: کارگروه سوم باعنوان تعامل با نمایندگان که با هدف حساس کردن آنها در مبارزه با سرقت راه‌اندازی شده است تا از این طریق با نمایندگان تعامل داشته باشیم. در پایان ماه مبارک رمضان جلسه‌ای با رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی داریم و درباره رفع خلأهای قانونی مبارزه با سرقت نیز جلسه‌ای با رییس کمیسیون حقوقی و قضایی برگزار می‌شود.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.