×

رژیم صهیونیستی قوانین بین المللی را به مسلخ برده است

رژیم صهیونیستی قوانین بین المللی را به مسلخ برده است

19 روز از شروع جنگ در غزه می‌گذرد جنگی که تا دو روز قبل 733 شهید و 4605 زخمی را در لیست جنایت‌های رژیم صهیونیستی ثبت کرده است در این حمله مستقیم و بمباران مدارس، مساجد، منازل و تمام خانه‌ها، محاصره غزه به میزانی است که حتی کشورهای حامی نمی‌توانند غذا و کمک‌های اولیه به مردم برسانند از همه بدتر و عجیب‌تر این است که سازمان ملل از این اقدام وحشیانه حمایت می‌کند این امر کارشناسان حقوق بین‌الملل را در بهت و حیرت فرو برده است

رژیم-صهیونیستی-قوانین-بین-المللی-را-به-مسلخ-برده-است

 19 روز  از شروع جنگ در غزه می‌گذرد. جنگی که تا دو روز قبل 733 شهید و 4605 زخمی را در لیست جنایت‌های رژیم صهیونیستی ثبت کرده است. در این حمله مستقیم و بمباران مدارس، مساجد، منازل و تمام خانه‌ها، محاصره غزه به میزانی است که حتی کشورهای حامی نمی‌توانند غذا و کمک‌های اولیه به مردم برسانند. از همه بدتر و عجیب‌تر این است که سازمان ملل از این اقدام وحشیانه حمایت می‌کند. این امر کارشناسان حقوق بین‌الملل را در بهت و حیرت فرو برده است.

عملکردهای سازمان های بین المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی - جنایات صهیونیست ها در غزه قابل پیگیری در دیوان کیفری بین المللی است 

به حق جامع‌ترین توصیفی که از رژیم اشغال‌گر قدس می‌توان داشت همان توصیف مقام معظم رهبری است که از این رژیم به عنوان «سگ‌های نجس منطقه» یاد کردند. باید بررسی کرد که چه بر بعضی از کشورهای منطقه و غربی گذشته است که سکوت را در مقابل جنایات این رژیم نامشروع در پیش گرفته‌اند، اتحادیه اروپا اولین‌بار در سال 2006، نتایج انتخاباتی را که در آن حماس پیروز شده بود به رسمیت نشناخت و به فلسطین خیانت کرد. البته نباید در این میان، تلاش بعضی از دادگاه‌ها و نهادهای مستقل غربی را برای محکوم کردن اقدامات اسراییل و همچنین در جهت محدود کردن همکاری اقتصادی با این رژیم نادیده گرفت. هرچند در این مهم به موفقیت چشمگیری دست پیدا نکردند.

ضرورت مداخله سازمان های بین المللی در جنایات اخیر غزه 

 مخالفت‌های بی رمق بین‌المللی اثری ندارد

دکتر «محمد‌صادق کوشکی» در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان اینکه رژیم صهیونیستی نشان داده است که برای انجام اقدامات جنایت‌کارانه خود نیازی به استناد به قانون ندارد، گفت: اقدامات رژیم صهیونیستی توسط هیچ قانون و نهاد بین‌المللی مورد تایید نیست.  هر چند این رژیم منحوس تاکنون دنبال رضایت دیگران برای اجرای اقدامات شنیعش نبوده است و مجموعه عملکردهای این رژیم نامشروع نشانگر این است که مخالفت‌های بین‌المللی تاثیری در تغییر عملکردش ندارد.

 قصد اسراییل نسل‌کشی است

وی اقدامات چند روزه اخیر رژیم صهیونیستی را در راستای طرح نسل‌کشی هفتاد ساله این رژیم عنوان کرد و افزود: این کشتار عظیم در هیچ قانونی مورد تایید نیست، هر چند رژیم صهیونیستی هیچ‌گاه دنبال این نبوده که رفتار خود را در جوامع بین‌المللی حقوقی جلوه دهد.کوشکی ‌با اشاره به محکوم شدن رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های محلی، اظهار کرد: با توجه به جنایاتی که رژیم صهیونیستی در زمینه کشتار کودکان و زنان بی‌گناه انجام داده است قطعا از نظر قانونی باید مورد مجازات قرار گیرد. اما تجربه نشان داده است که نهادهای رسمی حقوق بشر اقدامات موثری را در زمینه به چالش کشیدن رژیم صهیونیستی انجام نمی‌دهند.

 ضمانت اجرایی در کار نیست

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه یکی از دلایل مسامحه نهادهای قانونی را نبود ضمانت اجرا عنوان و تاکید کرد: به خاطر نبود ضمانت اجرایی مناسب، همان اقدامات اندک نهادهای قانونی بین‌المللی نیز اجرا نمی‌شود.وی بر همین اساس و با تاکید بر اینکه دادگاه بین‌المللی لاهه نهاد اصلی قضایی سازمان ملل متحد است، اعلام کرد: این دادگاه، 9 ژوییه در طی حکمی دیوار حایلی را که اسراییل در کرانه باختری احداث کرده بود، با توجه به قوانین بین‌المللی غیرقانونی خواند. وی ادامه داد: دیوان لاهه این دیوار را ناقض حقوق فلسطینی‌ها دانست و خواستار برچیده شدن آن شد.این مدرس دانشگاه افزود: همچنین این دادگاه اعلام کرد اظهارات اسرائیل مبنی بر این که به دلایل امنیتی این دیوار را احداث کرده است، توجیه‌کننده نیست. اما تصمیم این دادگاه به دلیل عدم وجود ضمانت اجرایی هیچ وقت اجرایی نشد.کوشکی در ادامه حضور قدرت‌های بزرگ را در نهادهای قانونی یکی از دلایل عدم وجود ضمانت اجرایی مناسب در این نهادها دانست و اظهار کرد: با فرض اینکه ساختار این نهادهای قانونی بین‌المللی کاملا صحیح است می‌توان سودجویی قدرت‌های بزرگ جهان را به عنوان یکی از دلایل عدم وجود ضمانت اجرایی عنوان کرد و این موضوع باعث به حاشیه رانده شدن این نهادهای بین‌المللی شده است.

 صهیونیست‌ها، ناقض کنوانسیون ژنو

همچنین «احمد کاظم‌زاده» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «حمایت» با بیان اینکه تاکنون هیچ سندی دال بر نقش گروه‌های مقاومت از جمله حماس در قتل 3 شهرک‌نشین صهیونیست ارئه نشده است، گفت: عملکرد حماس نشان می‌دهد که این گروه هیچ وقت با هدف کشتن اقدام به دستگیری صهیونیست‌ها نکرده است و تاکنون این کار تنها برای تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی در جهت مبادله این گروگان‌ها با سربازان فلسطینی انجام شده است. وی اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی را خلاف قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون چهارم ژنو و اساسنامه‌های دیوان کیفری بین‌المللی عنوان کرد و افزود: جامعه بین‌المللی تاکنون بارها از رژیم اسرائیل به خاطر انجام امور خلاف قانون از جمله شهرک‌سازی غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انتقاد کرده است.

 نوجوانان را اسراییلی‌ها ربوده‌اند

 کاظم‌زاده در ادامه از وجود شواهدی مبنی بر دست داشتن دولت نتانیاهو در مفقود شدن این سه جوان خبر داد و اضافه کرد: شواهد منطقی و روشنی وجود دارد که دولت نتانیاهو در مفقود شدن این سه جوان دست دارد زیرا مفقود شدن این سه جوان با سیاست‌های کنونی دولت وی به طور کامل هم‌خوانی دارد و وی توانسته است از این فضا به بهترین نحو استفاده کند و علیه حماس جنگ نظامی راه بیندازد.

وی بر همین اساس تاکید کرد: از زمانی که بحث تشکیل دولت «وفاق ملی» مطرح شده است کارشکنی ‌و سنگ‌اندازی‌های متعددی علیه حماس توسط دولت رژیم صهیونیستی صورت گرفته است و این دولت گام به گام دست به اقدامات تحریک‌آمیز زده تا با ایجاد فضای تبلیغاتی مسموم علیه حماس بحث تشکیل دولت وفاق ملی را به حاشیه براند.

 فلسطین باید طرح دعوی کند

این کارشناس مسائل فلسطین در ادامه‌ با اشاره به اینکه دادگاه‌های بین‌المللی فی‌نفسه نمی‌توانند بدون طرح دعوی از جانب فلسطین وارد عمل شوند، گفت: با توجه به ارتقا موقعیت تشکیلات خودگردان فلسطین، انتظار می‌رفت دولت فلسطین در مجامع بین‌المللی علیه رژیم صهیونیستی طرح دعوا کند ولی متاسفانه مسئولان رده بالای این تشکیلات هنوز این کار را انجام نداده‌اند و تاکنون شکایتی از سوی این کشور مطرح نشده است. کاظم‌زاده حمله به غیرنظامیان را یکی از اساسی‌ترین موارد جرایم جنگی عنوان کرد و افزود: با این وجود، ملاحظه‌کاری و موثر بودن دول غربی بر دولت فلسطین موجب شده است تا مسئولان فلسطینی از این اختیار قانونی خود استفاده نکنند.

 اختلاف نظر در شورای امنیت

وی در ادامه با بیان اینکه در شورای امنیت در زمینه بحران غزه اختلاف نظر وجود دارد ادامه داد: شورای امنیت می‌تواند در صورت صلاح‌دید موضوع غزه را پیگیری کند اما هنوز شورا به برنامه و تصمیم مشخصی پیرامون این موضوع نرسیده است هر چند تجربه نشان داده نفوذ گسترده صهیونیست‌ها در لابی‌های شورای امنیت و نهادهای بین‌المللی دیگر مانع از هرگونه اقدام ضد صهیونیستی می‌شود.

 ایران تاثیر گذار است

کاظم‌زاده از نقش ایران به عنوان رییس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد این‌چنین گفت: جمهوری اسلامی با ورود به موقع در این وقایع توانست بخشی از ضرر‌های به وجود آمده از سکوت کشورهای اسلامی را جبران کند و اقدامات ایران در روشن‌گری مردم و دولت‌های اسلامی در زمینه قضایای غزه بسیار موثر بوده است. این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در دهه‌های اخیر همیشه سیاست بین‌الملل بر حقوق بین‌الملل چیره بوده است، اظهار کرد: در اکثر مواقع هرگاه تعارضی بین سیاست بین‌الملل و حقوق بین‌الملل به وجود آمده است با فشار قدرت‌های بزرگ، سیاست بین‌الملل در اولویت قرار گرفته و حقوق بین‌الملل را به حاشیه رانده است. امروز ساختار نظام حقوق بین‌الملل به گونه‌ای باز تعریف شده است که به تقویت جایگاه آمریکا و غرب منجر شود.وی بر همین اساس با اشاره به اینکه بعد از گذشتن چند دهه از تصمیم شورای امنیت مبنی بر خروج بدون قید و شرط رژیم صهیونیستی از اراضی اشغالی، هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته است، تاکید کرد: با توجه به این موضوع، قربانی شدن تلاش‌های جهانی برای استیفای حق مردم غزه چندان هم از ذهن دور نبود و اگر شورای امنیت قطعنامه‌ای هم در این زمینه صادر کند در کنار ده‌ها قطعنامه دیگر این شورا پیرامون زیاده خواهی‌های اسراییل قرار می‌گیرد و تاثیری در زندگی مردم فلسطین نخواهد داشت.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.