×

نشست حقوق زنان و کودکان در فرآیند عدالت قضایی

نشست حقوق زنان و کودکان در فرآیند عدالت قضایی

نشست حقوق زنان و کودکان در فرآیند عدالت قضایی

نشست-حقوق-زنان-و-کودکان-در-فرآیند-عدالت-قضایی

معاون آموزش‌های مردمی قوه قضاییه:
کارکرد خانواده در هنجارسازی و جامعه‌پذیر کردن افراد جامعه است    

معاون اداره‌ کل آموزش کارکنان و آموزش‌ مردمی قوه قضاییه با بیان این‌که کارکرد خانواده در هنجارسازی و جامعه‌پذیر کردن افراد جامعه و بقای نسل است، گفت: خانواده در کشور اسلامی ما یک عرصه‌ حیاتی است. انسان در خانواده به تعالی می‌رسد و یک خانواده‌ فاخر یک جامعه‌ فاخر را شکل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، رنجبر در نشست تخصصی حقوق زنان و کودکان در فرآیند عدالت قضایی گفت: باید به زن بها داد تا بتواند نقش‌های اساسی خود را در خانواده ایفا کند. یکی از چالش‌هایی که زنان امروز در جامعه‌ اسلامی با آن مواجه‌اند بحث قوانین و کسانی است که به اجرای قوانین مشغولند.

وی درباره‌ نقش قضات در دادرسی عادلانه در صدور احکام و تاثیرپذیری قوانین از نظرات تجربی و علمی آنها و کمک به تحکیم خانواده، اظهار کرد: قاضی برای اینکه دادرسی عادلانه را شکل دهد به ابرازی به نام قانون و مقررات نیازمند است که با اجرای آن بتواند منویات دین ما را که اجرای عدالت است را تحقق ببخشد.

در کنار این ابزار قاضی به تدبر،دانش و بینش نیازمند است. قاضی درعین رسیدگی به پرونده در حال فرهنگ‌سازی است و اگر قاضی بتواند تدبیری کند تا از افزایش طلاق در جامعه جلوگیری کند موجب می‌شود قبح طلاق در جامعه از بین نرود و مردم با طلاق ساده و سهل مواجه نشوند.

معاون آموزش‌های مردمی قوه قضاییه با اشاره به این‌که یکی از شرایط گزینش قضات خانواده چهار سال تجربه‌ کار قضایی است، گفت: در دادگاه خانواده باید از حضور زنان قاضی بهره‌مند شوند تا در ایجاد فضای همدلی و اعتماد و درک مسائل و مشکلات زنان هم‌جنس خود نقش ایفا کنند.

وی با بیان این‌که آموزش منشاء تحولات عظیم است، اظهار کرد: توسعه‌ منابع انسانی بدون کیفیت‌افزایی دردی را دوا نمی‌کند.

رنجبر با بیان این‌که قانون بر هر رابطه‌ای حاکمیت دارد، خاطرنشان کرد: ماهیت قوه قضاییه که اجرای عدالت است به دست قضات شریف انجام می‌گیرد و عملکرد قضات در اعتمادسازی جامعه نسبت به مجریان عدالت و حکومت تاثیرگذار است.

رنجبر گفت: معاونت آموزشی قوه قضاییه به عنوان مرجعی که آموزش لازم را برای قضات و کارکنان دستگاه قضایی اجرا می‌کند آموزش قضات محاکم خانواده را در صدر اولویت‌ها و نیازهای خود قرار داده است. معاونت آموزش قوه قضاییه با شیوه‌هایی متفاوت این مهم را اجرا کرده و هم‌اکنون نیز در حال اجرا است.

وی با طرح این سوال که آیا قاضی با فراگیری این آموزش‌ها می‌تواند در ساماندهی اختلافات خانوادگی موثر باشد، افزود: در کنار محاکم خانواده استفاده از کارشناسان خبره، ‌مشاوران و افراد خبره‌ای که در سازش زن و مرد می‌تواند موثر عمل کنند لازم است.

رنجبر خاطرنشان کرد: هیچ کس نمی‌تواند منکر تحولات پس از انقلاب در عرصه‌ حقوق زنان باشد؛ با همه‌ تحولات و پیشرفت‌ها در عرصه اصلاح و تبیین قوانین به ویژه در مورد قوانین شکلی و آیین دادرسی احتیاج زیادی وجود دارد و باید کار شود تا از اقیانوس عظیم اسلام بهره‌مند شویم و در حالی که ما اسلام را داریم ولی باید برای رفع تبعیض از جاهای دیگر برای ما نسخه بپیچاند.

وی با تاکید بر اینکه به صورت مقطعی عمل نکنیم، خاطرنشان کرد: اگر وزیر شدن حق زنان بود چرا این همه تاخیر؟ و اگر حق نبود چطور الان حق شده است؟ اگر قضاوت حق زنان است پس چرا زنان ما را از این حق محروم می‌کنند؟

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.