×

اختلاف سر واژه ها دامان کارگران را می گیرد!

اختلاف سر واژه ها دامان کارگران را می گیرد!

در حالی که اعتراض و شکایت کارگران به لغو کسر حق بیمه بن کارگری همچنان ادامه دارد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوبه شورای عالی کار مبنی بر عدم کسر حق بیمه از کمک هزینه اقلام خانوار را به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد

اختلاف-سر-واژه-ها-دامان-کارگران-را-می-گیرد!

در حالی که اعتراض و شکایت کارگران ( مقالات مرتبط با کارگر - سوالات مرتبط با کارگر ) به لغو کسر حق بیمه بن کارگری همچنان ادامه دارد، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوبه شورای عالی کار مبنی بر عدم کسر حق بیمه از کمک هزینه اقلام خانوار را به سازمان تأمین اجتماعی ابلاغ کرد.

نقش قراردادکار در تنظیم روابط بین کارگر و کارفرما - حقوق و تکلیف متقابل کارگران کارفرمایان - قوانین حقوق و دستمزد کارگران در سال 93 - برداشت عوامانه از مفهوم کارگر - اجرای رای ، گام آخر در اختلافات کارگر و کارفرما - مشکلات زنان کارگر زیر نگاه مردان کارفرما - حقوق و تکلیف متقابل کارگران و کارفرمایان 

 سید حسن هفده تن - معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - مصوبه یکم دویست و سی و پنجمین جلسه شورای عالی کار را به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ کرد تا این سازمان نسبت به عدم کسر حق بیمه از کمک هزینه اقلام خانوار (بن کارگری و خواربار) اقدام کند.

در نامه شماره 82959 معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، بن کارگری و خواربار تحت عنوان مزایای رفاهی و انگیزه ای تلقی و عنوان شده است که واژه کمک هزینه اقلام خانوار در تبصره 3 ماده 36 قانون کار همراه با عائله مندی و کمک هزینه مسکن آمده و لذا از نظر ماهیت در ردیف مزایای رفاهی و انگیزه‌ای قرار داشته و جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود.

کارگران و کارفرمایان بخوانند - مراجع رسیدگی به اعتراض کارگران و کارمندان - مقررات حاکم بر روابط کاری بین کارگر و کارفرما - کارگران کوچک زیر سقف قانون 

 در جلسه روز 10.4.93 شورای عالی کار موضوع لغو کسر حق بیمه از بن کارگری علیرغم مخالفت و نارضایتی گروه کارگری به تصویب شورای عالی کار رسید. این تصمیم در پی نامه محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت به علی ربیعی، وزیر کار مبنی بر توقف کسر حق بیمه از بن کارگری گرفته شد و به فاصله کوتاهی مورد استقبال سازمان تامین اجتماعی قرار گرفت.

ابوالفضل فتح اللهی - نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران - با اظهار تعجب از استقبال سازمان تامین اجتماعی از مصوبه مذکور می‌گوید: کسر حق بیمه از بن کارگری ( مقالات مرتبط با کارگر - سوالات مرتبط با کارگر )به نفع صندوق تامین اجتماعی بود زیرا درآمد سازمان را افزایش می داد و موجب تقویت صندوق می شد از طرفی در بازنشستگی کارگران هم تاثیر مثبتی داشت ولی جای بسی تعجب است که چرا مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خود پیشنهاد لغو کسر حق بیمه بن کارگری را مطرح کرد.

خبری خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی - اساسنامه سازمان تامین اجتماعی - نحوه محاسبه مستمری از کار افتادگی در قانون تامین اجتماعی - جزییات اصلاحات و تغییرات پیش نویس قانون تامین اجتماعی 

به گفته وی شورای عالی کار در جلسه تعیین دستمزد کارگران در سال گذشته با رعایت همه جوانب در این باره تصمیم‌گیری کرده بود و اکنون نباید به درخواست یک فرد یا گروه از جایگاه قانونی فاصله بگیرد و با یک مصوبه جدید، حقوق کارگران را تضییع کند.

در همین حال علی خدایی - مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور - با انتقاد شدید از مصوبه شورای عالی کار می‌گوید: شورای عالی کار نمی تواند قانون را نقض کند زیرا به موجب قانون تامین اجتماعی کلیه دریافتهای مستمر کارگران از جمله حق مسکن و بن کارگری و سایر پرداختیهایی هم که در شورای عالی کار مصوب می شود مشمول کسر حق بیمه است و کارگران باید از مزایای آن بهره مند شوند.

استدلال وی ماده 30 قانون تامین اجتماعی است و می افزاید: شورای عالی کار کسر حق بیمه بن کارگری را مصوب نکرده که بخواهد لغو آن را مصوب کند زیرا نصّ صریح قانون در ماده 30 قانون تامین اجتماعی گفته است که حق بیمه باید از کلیه پرداختی‌های مستمر کسر شود.

ابطال بخشنامه سازمان تامین اجتماعی در مورد کیفیت محاسبه مستمری بازنشستگی بیمه شدگان - جزئیاتی از پرداخت مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی 

به گفته خدایی طبق ماده 30 قانون تامین اجتماعی کسر و دریافت حق بیمه از کل درآمد ماهانه کارگر صورت می گیرد و بن کارگری هم جزو حقوق کارگر است؛ در بند 5 ماده 2 قانون تامین اجتماعی نیز صراحتا آمده است که کلیه پرداختی‌های نقدی و غیرنقدی که به صورت مستمر پرداخت می‌شود مشمول کسر حق بیمه می‌شود.

در همین حال فتح الله بیات - رییس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی کشور - نیز با واکنش نسبت به لغو کسر حق بیمه از بن کارگری آن را به زیان کارگران می داند و می گوید: بن کارگری بخشی از دستمزد کارگران است و کسر حق بیمه از آن امکانپذیر است بنابراین اگر قرار به لغو کسر حق بیمه از بن کارگری بود، شورای عالی کار باید در همان جلسه تعیین دستمزد و قبل از قطعی شدن، این مساله را پیش‌بینی می‌کرد.

وی معتقد است که کارفرمایان بابت بن خوارباری که به کارگران ( مقالات مرتبط با کارگر - سوالات مرتبط با کارگر ) تعلق می‌گیرد حق بیمه می‌پردازند ولی اکنون تلاش می‌کنند تا به بهانه‌های مختلف از جمله فشار به کارفرمایان آن را لغو کنند لذا این مصوبه تنها به نفع کارفرمایان تمام خواهد شد.

او نیز تاکید دارد که شورای عالی کار هنگام تعیین دستمزد و تصویب بن خواربار کارگران در سال گذشته این مساله را پیش‌بینی کرده و اکنون که قطعی شده و لازم الاجرا است نباید رویه‌ای بر خلاف قانون در پیش گرفت.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اعتراض صنعتگران به سازمان تامین اجتماعی به دلیل کسر حق بیمه از بن کارگری خبر داده و توقف کسر حق بیمه از بن کارگری را خواستار شده بود با این حال نمایندگان تشکل‌های کارگری ضمن مخالفت با این مساله، این کار را غیرقانونی و به زیان آتیه کارگران اعلام کرده بودند.

بررسی قوانین و مقررات سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با پیمانکاران - درخواست ابطال مصوبه 25 درصدی حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی رد شد 

در هفته‌ای که گذشت جمعی از فعالان کارگری در مواضعی متعدد بر لزوم تجدید نظر در لغو کسر حق بیمه بن خواربار تاکید کردند؛ آنها رد شکایت مزد کارگران در دیوان عدالت را نیز ناشی از اختلاف نظر بر سر واژه "تورم" عنوان کرده و از وزارت کار خواسته بودند تا نسبت به این موضوع که در ماده 30 قانون تامین اجتماعی چه واژه‌ای محل اختلاف بوده که به نقض قانون منجر شده پاسخ بدهد، سرانجام معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارسال نامه‌ای به مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با این توجیه که 80 هزار تومان بن کارگری به لحاظ ماهیتی در ردیف مزایای رفاهی و انگیزه‌ای قرار دارد و جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود، دستور لغو کسر حق بیمه بن خواربار کارگران را صادر کرد.

بر این اساس از تاریخ یکم تیرماه جاری حق بیمه از بن کارگری ( مقالات مرتبط با کارگر - سوالات مرتبط با کارگر ) و خواربار کسر نخواهد شد.

منتشره از تابناک

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.