×

بیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی

بیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی

ستاد حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی از اعطای اولین جایزه حقوق بشر اسلامی به رئیس بیمارستانی در غزه خبر داد

بیانیه-ستاد-حقوق-بشر-به-مناسبت-روز-حقوق-بشر-اسلامی وکیل 

ستاد حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی از اعطای اولین جایزه حقوق بشر اسلامی به رئیس بیمارستانی در غزه خبر داد.

سایه سنگین سیاست بر حقوق بشر - وکلا و پیشبرد حقوق بشر - ما و حقوق بشر - حقوق بشر و اینترنتی خواندنی شد - حقوق بشر ، پرسش های دشوار - طراحی جالب ، لوگوی حقوق بشر با خط میخی و آیه قرآن - رابطه بین مالکیت فکری و حقوق بشر 

 متن بیانیه ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

و لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا (سوره اسراء، آیه 70).

حقوق بشر ابزار سیاسی کاری قدرت های استکباری -  امنیت ملی و حقوق بشر در جوامع مختلف - آشنایی با کرسی حقوق بشر ، صلح و دموکراسی

شش سال قبل، سازمان همکاری اسلامی طی قطعنامه ای 14 مرداد، سالروز اعلامیه حقوق بشر اسلامی را که در پنجم اوت 1990 به تصویب رسید، به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی تعیین کرد. همانگونه که در قطعنامه تصریح شده است، بر اساس شریعت اسلامی، حقوق بشر ناشی از کرامت و ارزش ذاتی انسان و کمال حقیقی اوست و اگرچه بشریت به مراحل پیشرفته ای در علوم مادی دست یافته است، اما نیاز مبرم به ایمان و معنویت برای حمایت از حقوق و تمدن خویش دارد. ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران، این روز را که یادآور تلاش مشترک و ارزشمند کشورهای اسلامی در جهت تاکید بر نقش تمدنی و تاریخی امت اسلامی در ارائه یک تمدن الگوی جهانی به بشریت است، تمدنی که می تواند دنیا را به آخرت ارتباط دهد و علم و ایمان را به هم پیوند دهد، گرامی می دارد.

نیاز به چارچوبی جدید برای حقوق بشر در پایه های نظری و ساختارهای عملی از مدت ها قبل کاملا احساس می شده است، اما شرایط کنونی و به خصوص جنایاتی که توسط رژیم صهیونیستی در غزه صورت می گیرد و دفاع وقیحانه دول غربی از این اقدامات و از این رسواتر حمایت نظامی از متجاوز، بیش از هر زمان دیگر لزوم بازنگری عمیق و جدی در اسناد و سازمان های حقوق بشری را روشن نموده است.

آنچه به نام حقوق بشر امروز در اسناد منعکس است، عمدتا با نادیده گرفتن کامل سایر تمدن ها و به خصوص عقلانیت اسلامی و صرفا بر مبنای سکولار- لیبرال مورد نظر دول غربی تدوین شده و از آن تاسف بارتر این که با تمام توان درصدد تحمیل خود بر سایر ملت ها است. این امر جنایتی در حق تمدن بشری است، زیرا تمدن بشری همواره از تنوع بهره برده است. از سوی دیگر، هیچ توجیه معقولی برای اعلام راه و رسم زندگی غربی به عنوان بهترین مدل زندگی وجود ندارد. امت اسلامی ضمن احترام به عقائد دیگران، از این حق مسلم خود که شکل دادن زندگی فردی و جمعی بر اساس تعالیم اسلام است، صرف نظر نخواهد کرد.

حفظ حریم خصوصی در اسناد بین المللی در حقوق بشر - ایران پرچمدار تفکر اسلامی در حقوق بشر - مجازات اعدام و حقوق بشر ، لزوم تمسک به قرآن کریم

در میدان عمل، اوضاع و شرایط امروز بسیار تاسف بارتر است. عملا اسناد سازمان ملل و مکانیسم های آن توسط آمریکا برخی دول اروپایی به سخره گرفته شده است و از آن فراتر این که به وسیله ای برای توجیه تجاوز و تحمیل تبدیل شده است.

جنایاتی که در نوار غزه علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین توسط رژیم صهیونیستی اسراییل انجام می شود، بازتابی از چهره متناقض‌ مدعیان حقوق بشر دنیای امروز است. «عدالت بی‌پایان» هنگام مواجهه با خشونت های این رژیم، یکباره به انتها می‌رسد و بر این همه رفتار غیرانسانی چشم خود را می‌بندد. حمایت سیاسی و نظامی آمریکا و برخی دول اروپایی از این جنایات وسیع آن هم به بهانه حق رژیم صهیونیستی در دفاع از خود، بسیار وقیحانه است. غزه مطابق با حقوق بین الملل و بر اساس ماده 42 مقررات 1907 لاهه مربوط به حقوق جنگ، یک منطقه تحت اشغال محسوب می شود. رژیم اسرائیل به عنوان یک اشغالگر، متعهد به اجرای حقوق بشردوستانه در قبال مردم غزه است. مردم تحت اشغال نیز مجازند در چنین شرایطی به دفاع از خود بپردازند.

اینکه گفته می شود رژیم صهیونیستی که از انواع سلاحهای ممنوعه و مرگبار و از راههای آبی، زمینی و هوایی به غزه هجوم برده است، از خود در برابر مردم بی دفاع غزه دفاع می کند، موجب تاسف و تعجب است؛ چرا که اصولا حق دفاع با مردم تحت اشغال است نه اشغالگر. اقدامات وحشیانه و غیرانسانی رژیم صهیونیستی در حالی روی می دهد که متاسفانه شورای امنیت و کشورهای مدعی حمایت از حقوق بشر با عدم اقدام خود، دست این رژیم سفاک را در تداوم اقدامات خود بازگذاشته اند. نهادها و مقامات بین المللی باید به مسئولیت خود در کمک به مردم مظلوم فلسطین، جلوگیری از اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی و محکومیت این جنایات با صریح ترین، شفاف ترین و قوی ترین عبارات عمل نمایند. تصویب قطعنامه "تضمین احترام به حقوق بین الملل در اراضی اشغالی فلسطین" توسط شورای حقوق بشر در 23 ژوئیه که با 23 رای مثبت، 1 رای منفی و 17 رای ممتنع به تصویب رسید و تصمیم به ایجاد کمیسیون تحقیق مستقل بین المللی برای بررسی نقض حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین المللی در اراضی اشغالی، هرچند دیرهنگام صورت گرفت و متاسفانه با مخالفت یا امتناع برخی کشورهای مدعی حقوق بشر از تایید آن همراه بود، اما اقدامی قابل تقدیر از بانیان آن بوده و می تواند آغازی برای رسیدگی به دور جدید جنایات رژیم صهیونیستی باشد. از این رو، ضروری است شورای امنیت نیز به وظیفه خود تحت منشور ملل متحد عمل نموده و هرچه سریع تر اقدامات اساسی را برای توقف این جنایات و پایان دادن به بی کیفری از طریق سپردن عوامل آن به پیشگاه عدالت اتخاذ نماید.

با توجه به مسائل مهم جاری و در شرایط امروز، توسل به حقوق بشر اسلامی از جهات مختلف عملی و نظری می تواند جلوی خفقان و تحمیل فکری را بگیرد و ضمن مقابله با استفاده سیاسی و ابزاری از مقوله حقوق بشر و رهیافت های دوگانه و زیر پا گذاشتن کرامت انسانی، ازحقوق مسلمانان در سراسر جهان نیز دفاع نماید.

 آشنایی با مبانی نظری و فلسفی حقوق بشر در اسلام - مبانی حقوق بشر در ایلام و دنیای معاصر - همجنس گرائی در تقابل میان حقوق اسلام و حقوق بشر 

جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته الگوی مناسبی از مردم سالاری دینی و اداره حکومت بر اساس عقلانیت اسلامی و احترام به کرامت انسانی را به تجربه گذاشته است و جامعه ایرانی نیز در این مدت دستاوردهای بسیاری را برای پیشبرد حقوق بشر بر مبنای موازین اسلامی عرضه نموده و به شکل گیری هنجارهای حقوق بشری کمک کرده است.

ستاد حقوق بشر نیز در طول 9 سال فعالیت خود تا به امروز، همواره تلاش نموده تا ظرفیت های ملی و بومی در زمینه صیانت از کرامت انسان ها در ابعاد مختلف توسعه پیدا کند و گفتمان حقوق بشر اسلامی و دیدگاه های حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی ترویج شود. در این راستا، همایش گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در تاریخ 14 مردادماه با حضور رئیس قوه قضائیه و مسئولین مرتبط با حقوق شهروندی از دستگاه های مختلف برگزار می شود. در این همایش، اولین جایزه حقوق بشر اسلامی نیز در راستای حمایت از قربانیان و مدافعان حقوق بشر اسلامی از سوی ستاد حقوق بشر و توسط حضرت آیت الله آملی لاریجانی، ریاست قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به مدیر بیمارستان کودکان النصر در غزه اهداء می شود تا صرف مداوای کودکان مجروح و مظلوم فلسطینی شود.

یاد و خاطره شهدای صیانت از کشور عزیزمان، ایران اسلامی، را گرامی می داریم و به انسان های شریفی که در سراسر جهان برای دفاع از حق، عدالت و کرامت انسانی سختی و محنت کشیده و یا جان خویش را از دست داده اند، درود می فرستیم.

ستاد حقوق بشر

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران»

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.