×

آیا در بانکداری اسلامی بهره وجود دارد؟

آیا در بانکداری اسلامی بهره وجود دارد؟

کتابی با عنوان «آیا در بانکداری اسلامی بهره وجود دارد؟» توسط دکتر جواد ایروانی عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است

آیا-در-بانکداری-اسلامی-بهره-وجود-دارد؟

کتابی با عنوان «آیا در بانکداری اسلامی بهره وجود دارد؟» توسط دکتر جواد ایروانی عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

ضرورت اصلاح مقررات بانکداری بدون ربا - مردم از ربای بانکی چه می دانند ؟ - وضعیت بهره در نظام بانکداری کنونی ایران - قانون عملیات بانکی بدون ربا ( بهره ) 

این کتاب بخشی از سلسله مباحث «اقتصاد در سبک زندگی اسلامی» است که مرکز پژوهش دانشگاه علوم اسلامی رضوی با هدف پاسخگویی به شبهه‌های علمی و برآوردن نیازهای فکری در حوزه‌های مختلف اسلامی منتشر کرده که از مبانی مکتبی و وجوه تمایز اقتصاد اسلامی با اقتصاد سرمایه‌داری تحریم بهره یا رباست.

در این نوشتار ابتدا مباحثی مربوط به پیشینه و جایگاه بهره در نظام‌های اقتصادی، نقد و بررسی دلایل علمیت نظام بهره و نیز نارسایی‌های آن مطرح می‌شود، آن‌گاه جایگاه بهره و سود از دیدگاه اسلامی و ماهیت فقهی حقوقی نظام بانکداری اسلامی به اختصار بیان می‌شود.

در این کتاب «بهره در نظام سرمایه‌داری و سوسیالیسم»، «بررسی و نقد دلایل علمیت بهره»، «مبانی فلسفی نظام بهره»، «نارسایی‌ها و پیامدهای منفی نظام بهره»، «تحریم ربا در اسلام»، «بانکداری اسلامی، جایگزین نظام بهره»، «بررسی نظریات درباره مشروعیت نظام بهره»، «دیدگاه اسلام درباره کسب سود»، «انحصار تحقق ربا به عقد قرض» و «نگاهی به ساختار بانکداری اسلامی» مورد بررسی قرار گرفته است.

برخی از دیدگاه‌های فقیهان معاصر درباره نظام بانکی کشور، سپرده‌ها و تسهیلات بانکی و پاره‌ای از احکام مربوط به قانون بانکداری کشور در این کتاب ذکر شده است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.