×

آیا حق حبس از سوی زوجه و عدم تمکین خاص از زوج را میتوان از مصادیق معاذیر پیش بینی شده در تبصره م 53 قانون حمایت از خانواده دانست؟

آیا حق حبس از سوی زوجه و عدم تمکین خاص از زوج را میتوان از مصادیق معاذیر پیش بینی شده در تبصره م 53 قانون حمایت از خانواده دانست؟

آیا حق حبس از سوی زوجه و عدم تمکین خاص از زوج را میتوان از مصادیق معاذیر پیش بینی شده در تبصره م 53 قانون حمایت از خانواده دانست ؟

آیا-حق-حبس-از-سوی-زوجه-و-عدم-تمکین-خاص-از-زوج-را-میتوان-از-مصادیق-معاذیر-پیش-بینی-شده-در-تبصره-م-53-قانون-حمایت-از-خانواده-دانست؟ وکیل 

شماره2545/92/7                                                                      28/12/1392

شماره پرونده 1688 ـ 16/9 ـ 92

سؤال

آیا اعمال حق حبس از سوی زوجه (موضوع ماده 1085 قانون مدنی) و عدم تمکین ( مقالات مرتبط با تمکین - سوالات مرتبط با تمکین ) خاص از زوج درحالی که سابقاً تمکین عام داشته است را می­توان از مصادیق معاذیر پیش­بینی شده در تبصـره ماده53 قانون حمـایت از خانواده مصوب 1391 دانست؟ به عبارت دیگر درفرض عدم پرداخت نفقه از سوی زوج آیا زوجه با وجود عدم تمکین خاص در حـالی که تمکـین عام دارد به استنـاد اعمال حق حبـس خود می­تواند اقـدام به طرح شکایت کیفری بابت ترک انفاق نماید یا خیر با توجه به مفهومی که رأی وحدت رویه شماره 718ـ13/2/1390 از عبارت تمکین ارائه داده است؟

منتفی شدن حق طلاق زوجه در صورت عدم تمکین - اجرای حکم تمکین - دادخواست الزام به تمکین و منع از اشتغال تحصیل - دادخواست الزام به تمکین - شرایط تمکین و نشوز در فقه و قانون - تمکین اجباری در روابط زناشویی - جایگاه تمکین در تحقق جرم ترک انفاق -  آیا دعوی التزام به تمکین قابل استماع است ؟ - تامین دلیل ، شرائط تمکین - مصاحبه با آقای عارف رضایی درباره تمکین و اجازه همسر - عدم تمکین - رابطه تمکین و نشوز و ضمانت اجرایی عدم تمکین 

نظریه شماره2211/92/7 ـ 19/11/1392 

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

تمکین عام (نه خاص) از سوی زوجه، موجب اسقاط حق وی به شرح مندرج در ماده 1085 قانون مدنی (حق حبس) نمی‌گردد و رأی وحدت رویه شماره 718 مورخ 13/2/1390 هیأت عمومی دیوانعالی کشور، مغایرتی با این نظر ندارد. ضمن آنکه قانون حمایت خانواده استنادی مصوب 1391 و مؤخر برتاریخ صدور رأی وحدت رویه مزبور است.

ماده53 ـ هرکس با داشتن استطاعت مالی، نفقه زن خود را در صورت تمکین ( مقالات مرتبط با تمکین - سوالات مرتبط با تمکین ) او ندهد یا از تأدیه نفقه سایر اشخاص واجب ‌ النفقه امتناع کند به حبس تعزیری درجه شش محکوم می ‌ شود. تعقیب کیفری منوط به شکایت شاکی خصوصی است و درصورت گذشت وی از شکایت در هر زمان تعقیب جزائی یا اجرای مجازات موقوف می ‌ شود.

 تبصره ـ امتناع از پرداخت نفقه زوجه ‌ ای که به موجب قانون مجاز به عدم تمکین است و نیز نفقه فرزندان ناشی از تلقیح مصنوعی یا کودکان تحت سرپرستی مشمول مقررات این ماده است.

قانون حمایت خانواده مصوب سه‌شنبه مورخ 1391-12-01+دانلود

رای وحدت رویه شماره 718 هیات عمومی دیوان عالی کشور

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.