×

قانون، اختیار ابطال مصوبات دولت را به رییس مجلس نداده است

قانون، اختیار ابطال مصوبات دولت را به رییس مجلس نداده است

قانون، اختیار ابطال مصوبات دولت را به رییس مجلس نداده است

قانون،-اختیار-ابطال-مصوبات-دولت-را-به-رییس-مجلس-نداده-است وکیل 

وکیل پایه یک دادگستری :
قانون، اختیار ابطال مصوبات دولت را به رییس مجلس نداده است

تهران – یک وکیل پایه یک دادگستری تاکید کرد: قانون، اختیار ابطال مصوبات دولت را به رییس مجلس نداده است.

'صدیقه حجت پناه ' روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی فقط می توانند در حد اختیارات خود لوایح ارسالی از سوی دولت را بررسی و رد یا تصویب کنند.

این حقوقدان با بیان اینکه رییس مجلس نمی تواند مستقیما مصوبات دولت را ابطال کند، تصریح کرد: این اقدام رییس مجلس دخالت در کار دولت محسوب می شود که براساس قانون اساسی مستقل از مجلس است و بی تردید اقدامی خلاف قانون است.

این وکیل پایه یک دادگستری با تاکید بر اینکه مجلس و نمایندگان آن فقط می توانند قانون گذاری کنند، افزود: از نظر حقوقی، رییس مجلس نمی تواند و اختیار آن را هم ندارد که مصوبات دولت را ابطال کند .

حجت پناه درباره نامه اخیر رییس جمهوری در مورد اقدام رییس مجلس که به ابطال برخی مصوبات دولت اقدام کرده است، گفت: از نظر حقوقی سخن رییس جمهوری درست است و رییس مجلس چنین حقی ندارد که مستقیما مصوبات را ابطال و اعلام کند .

وی تاکید کرد: من حتی با نگاه دوباره به قانون اساسی به دنبال این بودم که ببینم آیا رییس مجلس چنین اختیاری دارد یا خیر اما بر اساس قانون نیز چنین اختیاری به رییس مجلس داده نشده است و سخن رییس جمهوری در این مورد صحیح است .

این وکیل دادگستری در عین حال گفت: این نظر من، کارشناسی و براساس قانون اساسی و مسایل حقوقی است نه سیاسی.

رییس جمهوری در بخشنامه‌ای به تمام دستگاه‌های اجرایی کشور، مکاتبات مجلس شورای اسلامی با دستگاه‌های اجرایی درباره لغو برخی مصوبات مربوط به دولت و مراجع و مقامات دولتی را خلاف نص صریح قانون اساسی و فاقد وجاهت حقوقی دانسته بود.

محمود احمدی نژاد در این بخشنامه تأکید کرده است که هیچ یک از اصول قانون اساسی چنین اختیاری را صراحتاً و یا تلویحاً به رییس محترم و حتی مجلس شورای اسلامی اعطا نکرده است.

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.