×

از هم پاشیده شدن 20 هزار خانواده در دو سال گذشته به‌خاطر مهریه

از هم پاشیده شدن 20 هزار خانواده در دو سال گذشته به‌خاطر مهریه

از هم پاشیده شدن 20 هزار خانواده در دو سال گذشته به‌خاطر مهریه

از-هم-پاشیده-شدن-20-هزار-خانواده-در-دو-سال-گذشته-به‌خاطر-مهریه وکیل 

رییس ستاددیه با تاکید بر اجتناب از تعیین مهریه سنگین خبرداد:

رییس ستاد دیه ضمن تاکید بر ضرورت در نظر گرفتن مهریه‌های پایین گفت: در دو سال 89 و 90 ، 20 هزار کانون خانواده به خاطر شکایت زوجه علیه زوج برای دریافت مهریه از هم پاشیده شده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیداسد‌الله جولایی در جمع خبرنگاران و در رابطه با ضرورت تکمیل بیمه‌نامه‌های خودرو اظهار کرد: متاسفانه مردم نسبت به پرداخت مبلغ الحاقیه و کامل کردن بیمه خودرو حساسیت لازم را ندارند. در حالی که در غیر ضروری‌ترین مسائل هزینه‌هایی انجام می‌دهند. به عنوان مثال زمانی که چند روز تعطیلات در کشور پیش می‌آید مردم به مسافرت می‌روند و با وجود این‌که احتمال تصادف زیاد است، اگر بیمه خودرو کامل نباشد هم برای خود دردسر ایجاد می‌کنند و هم نهادهای ستاد دیه را درگیر این موضوع می‌کنند.

وی گفت: قیمت بیمه نامه در ایران نسبت به برخی کشورهای اروپایی که قیمت بیمه نامه در آن‌ها اندازه خودرو است، قیمتی ناچیز و در حد صفر است.

رییس ستاد دیه در رابطه با پیگیری وضعیت اعسار محکومان مالی جرایم غیرعمد گفت: پیگیر این قضیه شدیم و به مدیران کل ستاد دیه در سراسر کشور ابلاغ شده است تا به کسانی که گرفتار می‌شوند یادآوری کنند که پس از حکم محکومیت، درخواست اعسار خود را به دادگاه ارائه کنند.

جولایی در رابطه با رایزنی ستاد دیه با وزارت آموزش و پرورش برای گنجاندن مباحث مربوط به بیمه در کتب درسی، اظهار کرد: متاسفانه تاکنون در این زمینه به نتیجه نرسیده‌ایم، اما فرهنگ‌‌سازی در این رابطه از سنین پایین یک ضرورت است و دانش‌‌آموز باید یاد بگیرد که برای رانندگی، داشتن گواهینامه، مدارک کامل و بیمه‌نامه ضروری است.

وی میزان اعتبارات اختصاص یافته از سوی دولت به ستاد دیه کشور را 120 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: خوشبختانه با تاکیدات رییس جمهور 100 درصد اعتبارات ذکر شده در بودجه به ستاد دیه اختصاص یافت و ما نیز به اداره کل ستاد دیه در سراسر کشور گفتیم که پرونده‌های محکومان را سریع رسیدگی کرده و با ارائه گزارش روند آزادسازی این محکومان را سرعت ببخشد.

جولایی همچنین آمار زندانیان بدهکار دیه را تا پایان خردادماه 12 هزار و 500 نفر اعلام کرد و افزود: در صورت وقوع حادثه ابتدا بیمه‌ها موظف به پرداخت هزینه خسارت و دیه هستند و در صورتی که بیمه این خسارت را پرداخت نکرد این امر به صندوق تامین خسارت بدنی که هم اکنون نیز موجودی زیادی دارد محول می‌شود و چنانچه این دو نهاد طبق قانون نتوانستند تمام مبلغ را پرداخت کنند ستاد دیه مازاد مبلغ را پرداخت می‌کند.

وی در رابطه با این موضوع که بعضا کلانتری‌ها بیمه‌نامه را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرند، گفت:‌ طبق قانون اگر فرد مرتکب تخلف رانندگی نشده باشد و مدارک اعم از گواهی‌نامه، کارت ماشین، و بیمه‌نامه خودرو را به همراه داشته باشد، کلانتری‌ها موظفند که بیمه‌نامه را به عنوان وثیقه بپذیرند.

رییس ستاد دیه همچنین از افزایش زندانیان مهریه خبر داد و گفت:‌ این مساله باید از خانواده‌‌ها و دختر و پسر‌ها سوال شود که چرا مهریه سنگین تعیین می‌کنند به طوری که در دو سال 89 و 90 ، 20 هزار کانون خانواده به خاطر شکایت زوجه علیه زوج برای دریافت مهریه از هم پاشیده شده است.

جولایی همچنین از افزایش زندانیان ناشی از صدور چک بلامحل خبر داد.

وی از نیکوکاران خواست تا کمک‌های مالی خود را برای آزادی محکومان مالی غیر از کلاهبرداری به حساب 7474 بانک ملت به نام ستاد دیه کشور واریز کنند.

همچنین سیدمنصور عبادی مدیر کل ستاد دیه استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران گفت: به رغم رشد آزادی محکومان مالی جرایم غیرعمد در این استان و افزایش تعداد این نوع زندانیان روبرو بوده‌ایم به طوری که تعداد آن‌ها از 1960 نفر در اسفند سال گذشته به 3940 نفر در پایان خرداد ماه امسال رسیده است.

وی گفت: 70 درصد زندانیان جرایم مالی غیر عمد مربوط به مهریه، نفقه و چک بلامحل و 30 درصد بقیه زندانیان دیه هستند.

عبادی اظهار کرد: از اول سال جاری نیز 500 محکوم مالی جرایم غیرعمد با کمک ستاد دیه استان خراسان رضوی آزاد شدند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.