×

باز بودن دست قاضی در تخفیف مجازات ها مغایر با اصول حقوقی نیست

باز بودن دست قاضی در تخفیف مجازات ها مغایر با اصول حقوقی نیست

معاون رئیس دیوان عدالت اداری در امور شعب دیوان گفت چنانچه قاضی در صدور حکم از اختیاراتی که در قانون جدید مجازات اسلامی به وی داده شده، به جا استفاده کند، این امتیاز به هیچ وجه مغایر با اصول حقوقی نخواهد بود

باز-بودن-دست-قاضی-در-تخفیف-مجازات-ها-مغایر-با-اصول-حقوقی-نیست وکیل 

معاون رئیس دیوان عدالت اداری در امور شعب دیوان گفت: چنانچه قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی - سوالات مرتبط با قاضی ) در صدور حکم از اختیاراتی که در قانون جدید مجازات اسلامی به وی داده شده، به جا استفاده کند، این امتیاز به هیچ وجه مغایر با اصول حقوقی نخواهد بود.

استقلال قاضی - استقلال قاضی و وکیل را نباید دارای بار معنایی یکسانی  دانست - 300 قاضی در اختیار شوراهای حل اختلاف کشور قرار می گیرند - اعتبار علم قاضی در شمار ادله اثباتی - حکایت قاضی و وکیل - علم قاضی در قانون مجازات اسلامی - مستندات رای قاضی

حجت‌الاسلام و المسلمین "موسی قربانی"، با اشاره به باز بودن دست قاضی در تخفیف مجازات‌ها در قانون جدید مجازات اسلامی اظهار داشت: بر طبق ماده 39 و 40 قانون مجازات اسلامی قاضی می‌تواند صدور حکم را به تعویق انداخته و در برخی موارد مجرم را معاف از کیفر کند، که چنانچه قاضی از این مهم استفاده به جا کند، این امتیاز به هیچ وجه مغایر با اصول حقوقی نیست.

 وی ادامه داد: طبق قانون جدید مجازات اسلامی، قاضی می‌تواند ضمن اجرای حبس، مشروط به شرایطی حکم به تعلیق مجازات را صادر کند، البته در همه جرائم اینگونه نیست، به طوری که جرایم امنیتی نه تنها قابل تعلیق نیستند، بلکه قانونگذار مجازات آن را تشدید نیز کرده است.

قاضی آگاه هیچ گاه تندی نخواهد کرد - در کشور ما هیچ قاضی برای صدور حکم از بالا دستور نمی گیرد - علم قاضی در حقوق جزایی ایران و مواد قانونی مربوط 

حجت‌الاسلام قربانی افزود: قاضی ( مقالات مرتبط با قاضی - سوالات مرتبط با قاضی ) دادگاه با ملاحظه وضع اجتماعی و سوابق زندگی متهم و اوضاع و احوالی که موجب ارتکاب جرم شده است می‌تواند حتی حکم به عفو متهم کند، البته عفو محکوم و مجرم از سوی مقام معظم رهبری صورت می‌گیرد.

معاون رئیس دیوان عدالت اداری در امور شعب دیوان در پایان خاطرنشان کرد: تبدیل، تعویق، تعلیق، محرومیت از خدمات اجتماعی، عفو مجازات، الزام به خدمات اجتماعی و... از جمله ابزارهایی است که برای صدور حکم در اختیار قاضی نهاده شده است.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.