×

ضرورت توجه به اصل کارشناسی در پرونده ها و کوچک شدن دایره قوانین و مقررات

ضرورت توجه به اصل کارشناسی در پرونده ها و کوچک شدن دایره قوانین و مقررات

یک استاد حقوق در دانشگاه با توجه به اطاله مسیر دادرسی در دستگاه قضا، 4 راهکار برای برون رفت از این اوضاع را پیشنهاد داد

ضرورت-توجه-به-اصل-کارشناسی-در-پرونده-ها-و-کوچک-شدن-دایره-قوانین-و-مقررات

یک استاد حقوق در دانشگاه با توجه به اطاله مسیر دادرسی در دستگاه قضا، 4 راهکار برای برون رفت از این اوضاع را پیشنهاد داد.

آیا لایحه شوراهای حل اختلاف منجر به کاهش اطاله دادرسی خواهد شد ؟ - معضل اطاله دادرسی و لزوم ایجاد رویه های جدید حل اختلاف - علل اطاله دادرسی و راهکارهای مقابله با آن راهکارهای جلوگیری از اطاله عمدی دادرسی - دلایل عمده اطاله دادرسی و راهکارهای کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی 

قاسم شعبانی گفت: برای کم کردن زمان دادرسی در قوه‌قضاییه 4 نکته ضروری است که کمتر به آن توجه شده است.

وی در تشریح اولین نکته اظهار کرد: اولین نکته این است که بسیاری از کارهایی که در دادگستری به نام تشکیل پرونده صورت می‌گیرد ضرورت ندارد بنابراین اصل قضازدایی از بسیاری از امور می‌تواند باعث کاهش تعداد پرونده‌ها و تقلیل کار قضایی شود.

این استاد دانشگاه افزود: نکته دوم شامل این است که دستگاه قضایی ما متاسفانه کمتر به بخش پروسه کارشناسی و بخشی که از دادگستری به کارشناسی منتقل می‌شود توجه دارد که می‌توان با پیگیری روند کارشناسی‌ها را سریع‌تر کرد و اطاله دادرسی را کوتاه‌تر.

وی ادامه داد: همچنین نکته سوم به این موضوع می‌پردازد که تکلیف قضات در مجموعه قوانینی که در کشور وضع شده است روشن نیست و این یکی دیگر از مشکلات است.

تشریح دلایل افزایش اطاله دادرسی -   اطاله دادرسی و فشارفزاینده بر قاضی اطاله دادرسی به کل تشکیلات قضایی لطمه می زند - لزوم نظارت دستگاه قضا بر کار وکلا

این حقوقدان کشورمان افزود: قانون در کشور ما به شدت متورم و بیشتر از حد لازم است به همین دلیل قضات سردرگم هستند و باعث می‌شود روند رسیدگی به مراجع بالاتر کشیده شود و موجب اطاله دادرسی می‌شود.

شعبانی در خاتمه گفت: نکته آخر هم بیانگر یکی دیگر از مشکلات است که آن عبارت‌است از حذف ماجرای اعمال ماده 18 از کشور که پیش‌بینی خوبی نبوده است.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.