×

تشریفات قانونی، هزینه های سنگین دادرسی و معطلی اجرای حکم سه دلیل عدم دسترسی آسان به عدالت

تشریفات قانونی، هزینه های سنگین دادرسی و معطلی اجرای حکم سه دلیل عدم دسترسی آسان به عدالت

یک حقوقدان سه دلیل را از دلایل عدم دسترسی آسان به عدالت بر شمرد و گفت تشریفات قانون آیین دادرسی، هزینه‌های سنگین دادرسی و معطل ماندن اجرای حکم از عمده این دلایل است

تشریفات-قانونی،-هزینه-های-سنگین-دادرسی-و-معطلی-اجرای-حکم-سه-دلیل-عدم-دسترسی-آسان-به-عدالت وکیل 

یک حقوقدان سه دلیل را از دلایل عدم دسترسی آسان به عدالت بر شمرد و گفت: تشریفات قانون آیین دادرسی، هزینه‌های سنگین دادرسی و معطل ماندن اجرای حکم از عمده این دلایل است.

نحوه اخذ هزینه های دادرسی در دعاوی حقوقی و کیفری - هزینه دادرسی و نحوه مطالبه آن توسط محکوم له - دادرسی فوری یا دستور وقت چیست ؟ - نحوه درخواست اعاده دادرسی - راهکارهای جلوگیری از اطاله عمدی دادرسی - محاسبه هزینه های دادرسی - الزامات اعاده دادرسی در امور کیفری - دادخواست اعاده دادرسی و تاخیر اجرای حکم - تشریفات دادرسی - دادرسی بیطرفانه در امور کیفری - تغییر سمت خوانده در اثناء دادرسی - چه آثار حقوقی بر نخستین جلسه دادرسی مترتب است ؟ 

محسن آقاجانپور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره علل عدم مراجعه مردم به دادسراها و آسان نبودن دسترسی به عدالت گفت: در قانون آیین دادرسی تشریفات بسیاری وجود دارد از قبیل نحوه ابلاغ، اعتراض به نظر کارشناسی، وقت رسیدگی و غیره که اینها باعث اطاله دادرسی می‌شود. همین طولانی شدن مسیر دادرسی باعث می شود که مردم از احقاق حقشان و رسیدگی به پرونده‌هایشان خسته شوند و به دادگستری‌ها مراجعه نکنند.

وی افزود: مساله بعدی که باعث می‌شود مردم به دادگاه برای اجرای عدالت مراجعه نکنند هزینه‌های سنگین رسیدگی است.

آیا لایحه شوراهای حل اختلاف منجر به کاهش اطاله دادرسی خواهد شد ؟ - معضل اطاله دادرسی و لزوم ایجاد رویه های جدید حل اختلاف - علل اطاله دادرسی و راهکارهای مقابله با آن تشریح دلایل افزایش اطاله دادرسی -   اطاله دادرسی و فشارفزاینده بر قاضی - اطاله دادرسی به کل تشکیلات قضایی لطمه می زند - لزوم نظارت دستگاه قضا بر کار وکلا

این وکیل دادگستری تشریح کرد: در گذشته هزینه دادرسی در مرحله بدوی 2 درصد و در مرحله تجدید نظر 3 درصد بود ولی الان در مرحله بدوی شده 3 درصد و در مرحله تجدید نظر 4 درصد. یعنی اگر کسی برای یک پرونده 100 میلیون تومانی اقامه دعوا کند و بخواهد حقش را بگیرد در مرحله اول باید 3 میلیون تومان و در مرحله تجدید نظر 4 میلیون دیگر بپردازد حال جدا از اینکه آیا قاضی به نفع وی رای صادر می‌کند یا خیر. همین امر موجب می‌شود تا مردم به دادگاه‌ها مراجعه نکنند و عدالت خیلی آسان در دسترس نخواهد بود.

آقاجانپور در خاتمه اظهار داشت: یکی دیگر از دلایل عدم مراجعه و عدم دسترسی آسان به عدالت این است که به عنوان مثال کسی به دادگاه مراجعه کرد و تمام مراحل را هم پیمود و در نهایت رای به نفع وی صادر شد و قرار شد دارایی‌های محکوم علیه را توقیف کنند. اما در مرحله اجرای رای می‌بینند محکوم علیه هیچ مالی که شرایط توقیف را داشته باشد ندارد و حکم معطل می‌ماند. یعنی آنهمه دوندگی در آخر بدون نتیجه مانده است.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.