×

خداحافظی با مردی که بی عدالتی آزارش می داد(دکتر حسن دادبان)

خداحافظی با مردی که بی عدالتی آزارش می داد(دکتر حسن دادبان)

خداحافظی با مردی که بی عدالتی آزارش می داد(دکتر حسن دادبان)

خداحافظی-با-مردی-که-بی-عدالتی-آزارش-می-داد(دکتر-حسن-دادبان)

خداحافظی با مردی که بی عدالتی آزارش می داد(دکتر حسن دادبان)
نویسنده: مریم جمشیدی

دکتر حسن دادبان


اوایل دی ماه گذشته بود که برایش مراسم بزرگداشت برگزار کردند، اما حالش آنقدر مساعد نبود که بتواند در مراسمی که به پاسداشت سال ها تجربه و تلاش وی در عرصه علم حقوق برگزار شده بود، حضور یابد، برای همین فقط همسرش در این مراسم حاضر شد تا شاهد ارج نهادن به استادی باشد که طعم فقر و نداری آن هم در سال های 1310 و دهه بیست، مانع از آن نشد تا او از درس و کسب علم بازبماند، چرا که حسن دادبان همواره به کار تحقیق و پژوهش عشق می ورزید.
نتیجه این عشق و علاقه آن شد که سال 1328 از دانشگاه تبریز، زادگاه خود در رشته ادبیات فارسی لیسانس بگیرد. از آنجا که از کودکی نسبت به بی عدالتی حساس بود، تصمیم گرفت در رشته حقوق ادامه تحصیل دهد. از این رو تحصیلات خود را در رشته حقوق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دنبال کرد و سال 1333 لیسانس حقوق گرفت.
    
مدتی نیز در خوزستان و آذربایجان به عنوان قاضی تحقیق یا بازپرس به خدمت پرداخت. او در شغل قضاوت نیز بسیار دقیق و سختگیر بود. مرحوم دادبان در اواخر دهه 1330 برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت و از 1337تا 1347 در دانشگاه پاریس به تحصیل پرداخت و موفق به اخذ دانشنامه دکترای دولتی در حقوق جزا شد. همچنین توانست سه دکترا در رشته های علوم جزایی، حقوق خصوصی و اقتصاد توسعه بگیرد. سال 1374 مجددا برای مطالعه و پژوهش راهی فرانسه شد و یک سال و نیم در آنجا اقامت گزید و سرانجام با ترجمه دو کتاب مرجع در حقوق جزا (آیین دادرسی کیفری و حقوق جزای عمومی) به ایران بازگشت. دکتر دادبان در 1383 بازنشسته شد، اما همچنان کار تدریس را دنبال کرد.
    
این استاد فرهیخته در طول خدمت خود شاگردان متعددی تربیت کرد و لحظه ای از تعلیم و پژوهش بازنایستاد تا این که در ماه های اخیر ناخوش احوالی وی را مجبور به خانه نشینی کرد و سرانجام بامداد پنجشنبه گذشته دعوت حق را لبیک گفت. مراسم تشییع پیکر این استاد فردا (دوشنبه) ساعت 9 صبح از دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار می شود.

 روزنامه جام جم، شماره 3452 به تاریخ 18/4/91، صفحه 20 (صفحه آخر)

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.