×

ثبت درخواست الکترونیک و آموزش قضات برای تسریع روند دادرسی دو بال برای پرواز به سوی عدالت

ثبت درخواست الکترونیک و آموزش قضات برای تسریع روند دادرسی دو بال برای پرواز به سوی عدالت

یک وکیل دادگستری گفت ثبت درخواست الکترونیک و آموزش قضات برای تسریع روند دادرسی موجب دسترسی آسان همگان به عدالت خواهد شد

ثبت-درخواست-الکترونیک-و-آموزش-قضات-برای-تسریع-روند-دادرسی-دو-بال-برای-پرواز-به-سوی-عدالت وکیل 

یک وکیل دادگستری گفت: ثبت درخواست الکترونیک و آموزش قضات برای تسریع روند دادرسی موجب دسترسی آسان همگان به عدالت خواهد شد.

دادرسی الکترونیک دستاوردی بزرگ برای معلولان - دادرسی الکترونیک سرعت رسیدگی به پرونده ها را بیشتر می کند - نحوه اخذ هزینه های دادرسی در دعاوی حقوقی و کیفری - هزینه دادرسی و نحوه مطالبه آن توسط محکوم له - دادرسی فوری یا دستور وقت چیست ؟ - نحوه درخواست اعاده دادرسی - راهکارهای جلوگیری از اطاله عمدی دادرسی 

عباس تدیّن  گفت: در احادیث داریم که «العدل اساس الملک» یعنی عدالت اساس حکومت‌داری است. همیشه در احادیث خوانده ایم که سلامت و امنیت دو نعمتی است که تا انسان آنها را از دست ندهد قدرش را نمی‌داند.

وی درباره سلامت قضایی اظهار کرد: سلامت قضایی و دسترسی سریع به عدالت چیزی است که در قانون اساسی هم به آن اشاره شده است . یعنی یکی از اهداف قانون اساسی دسترسی آسان و سریع به عدالت است که هم ریشه قانونی دارد و هم شرعی.

این وکیل دادگستری افزود: این مساله از زمان تشکیل عدالتخوانه بعد از انقلاب مشروطه به عنوان نیاز مردم مطرح بوده است. مردم از همان زمان دو دغدغه را به عنوان نیاز اصلیشان مطرح می کردند. یکی دسترسی آسان به عدالت و دیگری پاسخ قاطع کیفری و حقوقی برای مشکلات روزمره‌شان. سالهاست قوه قضاییه به سوی آن رفته که این دو دغدغه را تحقق بخشد.

دادخواست اعاده دادرسی و تاخیر اجرای حکم - تشریفات دادرسی -  دادرسی بیطرفانه در امور کیفری - تغییر سمت خوانده در اثناء دادرسی 

تدیّن در تشریح فعالیت‌ برای برطرف کردن این دو دغدغه گفت: دادرسی الکترونیک یکی از راه‌هایی است که قوه‌قضاییه در پیش گرفته است. مردم از طریق اینترنت و روش‌های الکترونیک دادخواست خود را ارائه می‌دهند و آن را پیگیری می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین مردم می‌توانند درباه پرونده‌های حقوقی و برخی پرونده‌های کیفری دادخواست خود را به صورت الکترونیک ارائه دهند. قانون مجازات جدید و آیین دادرسی کیفری نیز بر مبنای همین سیستم الکترونیکی قرار گرفته است.

این حقوقدان بیان داشت: این روند باعث می‌شود که از اطاله دادرسی جلوگیری شود. همچنین باید در کنار آن آموزش قضات، نحوه صحیح رسیدگی به پرونده‌ها، نحوه انشاء رای، آموزش‌های صدور حکم و صدور آرا و تدبیر در دستور کار قوه‌قضاییه قرار بگیرد تا ضمن جلوگیری از اطاله دادرسی، رسیدگی شفافی را شاهد باشیم. تمام این موارد باعث دسترسی آسان به عدالت می‌شود.

چه آثار حقوقی بر نخستین جلسه دادرسی مترتب است ؟ 

وی درخاتمه گفت: باید دانست که این دو بال باید در کنار هم رشد کنند. اگر ثبت درخواست سرعت گرفت ولی روند دادرسی کند باشد فایده‌ای ندارد.

منبع : خبرگزاری فارس

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.