×

حضور زنان در امر قضاوت منجر به اطاله دادرسی می‌شود!

حضور زنان در امر قضاوت منجر به اطاله دادرسی می‌شود!

حضور زنان در امر قضاوت منجر به اطاله دادرسی می‌شود!

حضور-زنان-در-امر-قضاوت-منجر-به-اطاله-دادرسی-می‌شود!


حضور زنان در امر قضاوت منجر به اطاله دادرسی می‌شود!


عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید براینکه استخدام قضات زن به مصلحت دستگاه قضایی نیست، گفت: حضور زنان در جایگاه قضاوت چه در دادگاه‌های خانواده چه در سایر دادگاه با روحیات آنها سازگار نیست.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به اقدام معاونت آموزشی قوه قضاییه مبنی بر جذب قضات زن در دادگستری و همچنین با اشاره به سابقه خود در امر قضاوت، دادرسی و دادستانی در استان اصفهان اظهار داشت: در زمان کاری من، چند خانم دادیار من را در امر قضاوت همراهی می‌کردند و از راهنمایی‌هایی آنها استفاده می‌شد.

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خانم‌ها در سمت دادیاری به‌هیچ عنوان کم‌تر از آقایان نیستند و حتی در برخی موارد از لحاظ سواد و تئوری بهتر از آنها عمل و ارائه نظ می کنند. ولی واقعیت امر این است که در عمل، میزان بهره‌وری آقایان را ندارند.

وی با مد نظر قرار دادن دیگر مشغله های خانم ها افزود: همچنین خانم‌ها علاوه بر کار در دادگستری باید به مسائلی نظیر خانه‌داری، همسرداری و بچه‌داری نیز توجه کافی داشته باشند و به دلیل داشتن مرخصی‌های زیاد شغل‌ آنها بلاتصدی می‌ماند که  در نهایت منجر به انباشت پرونده‌ها و اطاله دادرسی می‌شود.

رقت قلب زنان مناسب برای امر قضاوت نیست

این نماینده مجلس نهم بیان کرد: علاوه بر این، زنان رقت قلب بیشتری نسبت به مردان دارند و ممکن است تحت تاثیر عواطف و احساسات قرار بگیرند؛ به همین دلیل برای امر قضاوت مناسب نیستند.

ابوترابی گفت: این مطالب را به عنوان کسی بیان می‌کنم که سابقه همکاری با چند دادیار خانم را در دادگاه‌ها و پرونده‌های مختلف داشته‌ وبه این نتیجه رسیده‌ که خانم‌ها برای قضاوت با این حجم ورودی پرونده به دستگاه قضایی مناسب نیستند و توانایی کسب رضایت ارباب رجوع‌ها را ندارند.

وی با اشاره به میزان بالای ارائه مرخصی به دادیار‌های خانم، تاکید کرد: این مساله در زمان قضاوت من در دادستانی اصفهان باعث وارد شدن فشار بسیار زیادی به سایر همکاران در روند بررسی پرونده‌ها می‌شد و سیستم قضایی را با مشکل اطاله دادرسی مواجه می‌کرد.

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با استخدام قضات زن به مصلحت دستگاه قضایی را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: حضور زنان در جایگاه قضاوت چه در دادگاه‌های خانواده چه در سایر دادگاه با روحیات آنها سازگار نیست.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان دارای 32 دادیار زن و مرد است، افزود: حتی در زمان همکاری من با دادیارهای خانم و زمانی که پرونده‌های سنگین به آنها محول می‌شد؛ آنان نمی‌توانستند به پرونده رسیدگی کنند و خواستار بررسی پرونده‌های سبک بودند و تمامی حجم کار بر عهده دادیارهای مرد بود. در حالی که برای کسی که در امر قضاوت قرار دارد نباید حجم پرونده مهم باشد.

 خانم‌ها مدتی پس از حضور در دادگستری‌ها، سریعا از دستگاه قضایی خارج می‌شدند و کار خانه داری را به کار در دستگاه قضایی ترجیح می‌دادند

نماینده مردم نجف آباد و تیران و کرون در مجلس با ابراز مخالفت با این تصمیم در دستگاه قضایی، اظهار داشت: به دلیل حجم کار و برخی مواردی که در حین بررسی پرونده‌ها به وجود می‌آمد؛ خانم‌ها مدتی پس از حضور در دادگستری‌ها، سریعا از دستگاه قضایی خارج می‌شدند و کار خانه داری را به کار در دستگاه قضایی ترجیح می‌دادند.

 حضور زنان در امر قضاوت منجر به اطاله دادرسی می‌شود

عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه دادیارهای زیر مجموعه وی، از بهترین دادیار‌های کشور محسوب می‌شوند، اعلام کرد: قضاوت زنان امری شعاری است و در عمل نتیجه‌ای در برنخواهد داشت و استخدام آنها بدون اینکه سیستم قضایی از حضورشان بهره‌برداری کند تنها منجر به اطاله دادرسی می‌شود.

ماجرا از کجا آغاز شد

چندی پیش، از ساختمان قوه قضاییه خبر رسید که رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه گفته که آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه موافقت کرده که در آزمون جذب قضات، زنان نیز پذیرفته شوند. موافقتی که سال گذشته و به هنگام برگزاری همین آزمون وجود نداشت و فقط مردان اجازه داشتند در آن شرکت کنند.

حالا علیرضا عالی‌پناه رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه اعلام کرده  که ریاست قوه قضاییه با امکان جذب زنان برای تصدی مسندهای مربوط به قضاوت اعلام موافقت داشته و قرار است در آزمون کتبی امسال از زنان نیز ثبت نام و از بین پذیرفته شدگان این آزمون٬ تعدادی از زنان در روند گزینش جذب شوند. از سوی دیگر و بر اساس اعلام او قرار است به دستور ریاست قوه قضاییه٬ از میان 500 قاضی ویژه شورای حل اختلاف نیز تعدادی از قضات زن جذب شوند.

60 قاضی زن؛ در انتظار قاضی شدن

اما خبرها در این مورد فقط به همین جا ختم نمی‌شود، سه روز بعد از اظهارنظرهای رئیس مرکز جذب و آزمون قوه قضاییه٬ غلامرضا موحدیان مدیر کل آموزش قضاوت معاونت آموزش قوه قضاییه نیز از حضور زنان قاضی بر کرسی‌های قضاوت در دادگاه‌ها خبر داد. او گفته هم‌اکنون 60 قاضی در انتظار قاضی شدن هستند.

مدیرکل آموزش قضات معاونت آموزش و تحقیقات قوه قضاییه در تشریح بیشتر جذب قضات زن در دادگستری٬ گفته است: «هم اکنون 30 زن در دانشکده علوم قضایی و 30 زن دیگر در مراکز آموزشی دستگاه قضا در حال گذراندن دوره های قضاوت‌اند که به اعتقاد من این زنان می‌توانند نقش مهمی در دادگاه‌های خانواده داشته باشند؛ البته حضور آنان در سمت‌های معاون دادستان و دادیار و بازپرس قطعی است ولی در صورت اعلام نیاز٬ این زنان می‌توانند در دستگاه قضا گزینش شوند.»

 

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.