×

نگارش چهار پیش نویس قانون در دستور کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

نگارش چهار پیش نویس قانون در دستور کار مرکز تحقیقات اسلامی مجلس

مرکز تحقیقات اسلامی در چارچوب فلسفه وجودی خود (اشراب قواعد فقهی در روح و متن قوانین موضوعه) فعالیت اصلی را بر اظهار نظر فقهی – حقوقی نسبت به طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی متمرکز کرده است

نگارش-چهار-پیش-نویس-قانون-در-دستور-کار-مرکز-تحقیقات-اسلامی-مجلس

مرکز تحقیقات اسلامی در چارچوب فلسفه وجودی خود (اشراب قواعد فقهی در روح و متن قوانین موضوعه) فعالیت اصلی را بر اظهار نظر فقهی – حقوقی نسبت به طرح‌ها و لوایح مجلس شورای اسلامی متمرکز کرده است

قانون عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برخی از شوراهای عالی، شوراها، مجامع و سایر هیأتها - آئین نامه استخدامی کارگزاران مجلس شورای اسلامی - قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی 

 رساله حقوق-مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در ماه‌های اخیر با توجه به ظرفیت‌های علمی موجود در حوزه علمیه قم و اساتید دانشگاهی مرتبط با مرکز و در راستای رفع مشکلات و خلاءهای قانونی در نظام حقوقی کشور اقدام به تعریف پروژه‌های علمی برای نگارش قوانین مورد نیاز در این رابطه نموده است. در حال حاضر نگارش چهار پیش‌نویس قانون در دستورکار حلقات علمی مرکز قرار گرفته است:

1. پیش نویس طرح معاضدت قضایی

امروزه «معاضدت حقوقی» با اقتضائات و کارکردهای مهم و متعدد آن بسیار مورد توجه نظام های حقوقی است. معاضدت حقوقی در مفهوم خاص آن عبارت است از مساعدت و یاری دادن به افراد محروم و کم درآمد جهت برخورداری از حق وکیل در مراحل قضایی، اما در مفهوم جدید و فراگیر آن علاوه بر مساعدت در مراحل قضایی و دادرسی، تلاش برای ارتقای فرهنگ حقوقی و دسترسی به دادرسی عادلانه را نیز شامل می شود. کشورها در برابر شناسایی و تضمین این حق، مدل های مختلفی را در سیاست ها و مقررات خود در پیش گرفته اند، برخی از کشورها این حق تنها از طریق نهادهای دولتی و دادگستری تامین می شود، و در بعضی دیگر تلفیقی از دولت و نهادهای غیر دولتی خاص مثل کانون وکلای دادگستری این حق را مورد حمایت قرار می دهند و در پاره ای از کشورها نیز کوشش شده این حق با مدیریت دولت توسط موسسات مردم نهاد و مشارکت های مردمی به صورت گسترده انجام شود.

قانون استخدامی کارکنان مجلس شورای اسلامی - قانون الحاق یک ماده به آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی 

به منظور تقویت و توسعه معاضدت حقوقی در کشور ( که بسیاری از مردم محروم از آن وحتی فاقد کمترین اطلاعات نسبت به آن هستند) مرکز تحقیقات اسلامی اقدام به نگارش «پیش‌نویس طرح معاضدت قضایی» نموده است که پس از نهایی شدن برای نمایندگان محترم مجلس ارسال خواهد شد.

 2٫ پیش نویس طرح باروری‌های پزشکی (تلقیح مصنوعی)

یکی از مشکلات شایع در زوج‌های جوان که زندگی ایشان را با سختی‌ها و دشواری‌های فراوان روبرو ساخته است، ناباروری و عدم امکان فرزندآوری می‌باشد. این مشکل که گاه زندگی ایشان را تا مرز طلاق پیش می برد، مشکلات عدیده روحی – اجتماعی را برای زوجین و خانواده‌های ایشان ایجاد می‌کند. موضوع تلقیح مصنوعی یا باروری‌های پزشکی، از موضوعاتی است که در یک دهه اخیر، به کانون توجه بسیاری از محافل علمی تبدیل گردیده، به‌گونه‌ای که نظرات حقوقی، اخلاقی، پزشکی، اجتماعی و خصوصاً فقهی قابل توجهی در مورد آن ارائه شده است. تلقیح مصنوعی راهکار درمان نازایی و ناباروری‌های موجود شناخته می‌شود و فی‌نفسه دارای حالات متنوع و متعددی است.

با توجه به مباحث پیچیده علمی و فقهی موجود در مورد تلقح مصنوعی و با توجه به ظرفیت‌های علمی مرکز تحقیقات اسلامی، نگارش«پیش‌نویس طرح باروری‌های پزشکی (تلقیح مصنوعی)» آغاز گردیده و سعی شده تا در آن، نظرات فقهی و مباحث پزشکی، روانشناسی، اجتماعی و… بصورت جامع مور توجه قرار گیرد.

 3٫ پیش‌نویس طرح حقوق سالمندان

حقوق سالمندان مجموعه حق‌هایی است که تأمین کننده سلامت فردی، اجتماعی، روحی و جسمی این گروه سنی است. در حال حاضر قانون جامعی در مورد گروه سالمندان وجود ندارد، از این رو مرکز تحقیقات اسلامی، در راستای حل مشکلات این گروه‌ها و برای نخستین بار در کشور و با توجه به آموزه‌ای اسلامی، نگارش «پیش‌نویس طرح حقوق سالمندان» را آغاز نموده است.

سرانجام 4 لایحه قضایی در مجلس شورای اسلامی 

4٫ پیش‌نویس طرح وکالت بلا عزل

وکالت‌های پیاپی بر موضوع واحد، به یکی از مشکلات حقوقی جامعه ایرانی تبدیل شده است که در این میان با مرگ یکی از موکلین موجود در سلسله وکالت‌های پیاپی، مسأله به حالت بغرنج‌تری تبدیل می‌گردد. این پیش‌نویس برخلاف موارد فوق، در راستای رفع خلاءهای جزیی نظام حقوقی است و در نهایت به عنوان یک طرح اصلاحی تقدیم نمایندگان خواهد شد.

منبع : رساله حقوق

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.