×

دولت قادر به تامین هزینه انتقال پایتخت نیست

دولت قادر به تامین هزینه انتقال پایتخت نیست

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت وقتی دولت قادر به پرداخت هزینه 300میلیاردی برای توسعه مترو نیست، چگونه قادر به تامین 300 هزار میلیارد برای ایجاد زیرساخت‌های انتقال پایتخت خواهد بود

دولت-قادر-به-تامین-هزینه-انتقال-پایتخت-نیست وکیل 

رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: وقتی دولت قادر به پرداخت هزینه 300میلیاردی برای توسعه مترو نیست، چگونه قادر به تامین 300 هزار میلیارد برای ایجاد زیرساخت‌های انتقال پایتخت خواهد بود.

انتقال پایتخت از منظر قانون اساسی - طرح انتقال پایتخت در دستور کار مجلس - جزییات طرح جابه جایی پایتخت 

قریب به 15 سال است که درباره انتقال پایتخت از تهران، صحبت‌های مختلفی از مسئولان مختلف شنیده می‌شود.  «مهدی چمران»، رییس جدید شورای شهر تهران در گفت وگویی که با باشگاه خبرنگاران جوان داشته، آب پاکی را روی دست دولت ریخته و گفته است با کمبود بودجه‌ای که در دولت وجود دارد، امکان انتقال پایتخت وجود ندارد.

  ساماندهی به‌جای انتقال

چمران مسئله انتقال پایتخت را موضوعی بسیار مهم عنوان و  اظهار کرد: هر چند بنده در این زمینه طرح‌هایی را در خارج از دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر مطرح کرده‌ام، اما براساس تمامی این طرح‌ها و نیز مطالعات مرحوم طالقانی در وزارت مسکن و شهرسازی، نتیجه نهایی آن است که ساماندهی پایتخت باید به جای انتقال پایتخت در دستور کار قرار گیرد.رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه انتقال پایتخت در واقع ایجاد پایتخت دیگری نظیر تهران خواهد شد، افزود: این انتقال در واقع نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی برای زندگی 10میلیون نفر است و این درحالی است که دولت قادر به تامین هزینه این زیرساخت‌ها نیست چرا که قادر به پرداخت 300 میلیارد تومان برای توسعه مترو در سال گذشته نبوده چگونه قادر به تامین هزینه‌های لازم برای ایجاد این زیرساخت‌ها که حداقل 300 هزار میلیارد است، خواهد بود؟ وی ادامه داد: صرف‌نظر از زمان لازم برای ساخت شهری که زیرساخت‌های آن توانایی پاسخ به نیازهای جمعیت 10میلیون نفری را داشته باشد، باید پرسید آیا ضرورت دارد که چنین اقدامی به  انجام برسد؟ ضمن اینکه تمام منطقه ایران از ظرفیت‌های لازم نظیر آب برای انتقال 10میلیون نفر برخوردار است.وی با تاکید بر اینکه ایجاد زیرساخت‌های لازم نظیر فرودگاه، بیمارستان و... نیازمند اعتبار بسیار بسیار بالا و معادل بودجه چند سال کشور است، افزود: اگر در صدد ایجاد پایتختی نظیر تهران هستیم که این پایتخت همین جاست و اگر مسئله ما در خصوص زلزله‌خیز بودن تهران و ممانعت از آسیب‌هایی است که پس از وقوع زمین‌لرزه‌ای احتمالی به وجود خواهد آمد، سوال این است که کجای ایران زلزله‌خیز نیست؟ رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه  داد: اگر بحثمان درخصوص کمبود آب تهران و  مسایل موجود در زمینه تامین آب تهران است باید پرسید کجای ایران جز دو استان شمالی کشور از آب لازم برای پاسخگویی به نیاز این جمعیت 10میلیون نفری برخوردار است؟ که  البته در این دو استان هم شرایط دسترسی به‌گونه‌ای دیگر است.

 مجلس به کلیات طرح انتقال پایتخت رای داد ، سخنگوی وزارت کشور : طرح انتقال پایتخت مغایر قانون اساسی است - اجرای مصوبه تغییر پایتخت در گرو تایید رهبر انقلاب است

   مردم تهران را به حال خود رها کنیم

چمران  افزود: اگر مسئله ما تنها انتقال پایتخت سیاسی و گروه دولت و سیاستمداران و یک جمعیت اندک چند ده هزار نفری است.باید پاسخ داد که تکلیف سایر افراد باقیمانده در تهران که معادل یک پنجم جمعیت کل کشور هستند چه خواهد شد؟ چراکه رهایی این افراد در واقع به معنای رهایی از مشکلاتشان است. ‌اگر هدف ما تنها انتقال تعدادی خاص و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای زندگی آنها در یک محل خوش آب‌وهوا و ترافیک کم و ساختمان‌های زیباست، درواقع تنها به دنبال حل مشکلات برای گروه دولتمدار نیستیم چراکه رهایی سایر افراد که خود به میزان جمعیت چند استان‌هستند به معنای باقی ماندن مشکلات به قوت خود است. رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: حال باید پاسخ داد شهری که در صدد ایجاد آن به‌عنوان دولت‌شهر هستیم باید خودکفا باشد و یا با سرمایه‌ای دولتی اداره شود که  اگر پاسخ ما به ارایه سرمایه است باید دوباره پرسید به چه میزان باید در این دولت‌شهر سرمایه‌گذاری کرد؟ وی در ادامه افزود: انتقال یک جمعیت 500-600 هزار نفری و طبیعی نیز اصولی و امکان‌پذیر نیست چراکه به‌طورقطع این شهر خود جاذب جمعیت می‌شود و در آن صورت باید پرسید شیوه‌های کنترلی این جمعیت به چه صورت خواهد بود؟

خمین؛ پایتخت احتمالی

چمران درباره پایتخت احتمالی گفت: براساس مطالعات یک گروه از محققان استانی در مجاورت خمین، این موضوع پیش‌بینی شده و تنها به این دلیل که وضعیت آب این منطقه نسبت به سایر نقاط دیگر شهرداری بهتر است که البته انتقال یک شهر 10میلیون نفری به ‌آن نیازمند احداث چندین سد است. وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تحقق زیرساخت‌ها، امکانات تهران چه خواهد شد؟ گفت: باید دانست که آبادانی تهران و کلانشهرهای کشور از آبادانی روستاها گذشته است. تا روستاها را آباد نکرده و برای آنان اشتغال ایجاد نکنیم قادر به آبادانی شهرها نخواهیم بود که البته این به معنای ایجاد شغل برای آنان نیست. وی ادامه داد: تا زمانی‌که کشاورزی‌مان ارتقا پیدا نکرده و به محصولات استراتژیک خارج از کشور متکی باشیم کشاورزان صاحب شغل، مسکن و مدرسه نخواهند شد که تمامی این موارد به‌طورقطع مهاجرت به تهران و سایر کلانشهرها و افزایش مسایل دیگر را به همراه خواهد داشت.

پایتخت قد بلند می شود 

  اول باید مشکل روستاها رفع شود

چمران افزود: نباید تصور کرد که با افزایش مترو، خیابان و بزرگراه قادر به رفع مشکلات تهران خواهیم شد چراکه تمامی این اقدامات یک درمان موقتی است و پس از مدتی تمامی این مشکلات به دلیل مهاجرت ناشی از آبادنشدن روستاها به حالت اولیه خود باز می‌گردد. وی در پایان با این عنوان که اگر در صدد رفع مشکلات تهران و سایر کلانشهرها هستیم باید مشکل اشتغال کشاورزان را رفع کنیم، خاطرنشان کرد: حل این موضوع به معنای ادامه این نهضت است.

منبع : ایسنا

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.