×

آیین نامه قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان

آیین نامه قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان

آیین نامه اجرایی ماده 21 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان

آیین-نامه-قانون-حمایت-حقوق-مولفان-و-مصنفان-و-هنرمندان وکیل 

آیین نامه اجرایی ماده 21 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان وهنرمندان  

شماره 50070 6/10/50
وزارت فرهنگ وهنر
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
هیئت وزیران در جلسه مورخ 4/10/50 بنابه پیشنهاد شماره 684/33/13055 مورخ 20/9/50 وزارت فرهنگ و هنر آیین نامه اجراییماده 21 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان را به شرح پیوست تصویب نمودند. اصل تصویب نامه در دفتر نخست وزیر است.
وزیر مشاور و معاون اجرایی نخستوزیر 

فصل اول - مقررات عمومی تنظیم اظهارنامه ثبت اثر:

ماده اول 

ثبت اثر طبقدرخواستنامه چاپی که از طرف وزارت فرهنگ و هنر تهیه و در اختیار درخواست کننده ثبتاثر گذارده می شود به عمل می آید و باید در دو نسخه به زبان فارسی نوشته و امضاءشده و حاوی نکات زیر باشد:

الف - نام و نام خانوادگی و تابعیت و اقامتگاه وشماره و محل صدور شناسنامه و تاریخ تولد پدیدآورنده و یا شخصی که به اعتبار قانونفوق الذکر قائم مقام پدیدآورنده اصلی اثر می باشد و هرگاه درخواست کننده شخص حقوقیباشد نام و شماره ثبت و اقامتگاه قانونی شخص حقوقی.
ب - در صورتی کهدرخواستنامه از طرف وکیل یا نماینده قانونی اشخاص مذکور در بند الف داده شود علاوهبر مشخصات موکل نام و نام خانوادگی و تابعیت و اقامتگاه وکیل.
پ - تاریخ پدیدآمدن اثر با قید روز و ماه و سال به نحوی که اثر برای چاپ یا نشر یا پخش و یا اجراآماده شده باشد.
ت - در صورتی که اثر مشترک باشد ذکر نام و مشخصات پدیدآورندگان به ترتیب مذکور در بند الف بالا.
ث - در صورتی که ثبت نام یا عنوانیا علامت ویژه اثر نیز مورد تقاضا باشد در مورد نام و عنوان ذکر کلمه یا عبارت موردتقاضا و در مورد علامت یا نشانه ویژه توصیف کامل آن به انضمام سه نسخه نمونه یا عکسدر اندازه و رنگ اصلی و کلیشه آن ج - تعیین نوع اثر و اعلام آن که اثر مشمول کدامیک از انواع آثار مذکور در ماده 2 قانون می باشد.

فصل دوم - مقررات اختصاصی تقاضای ثبت اثر:

ماده دوم

درخواست کننده ثبتاثر علاوه بر تنظیم درخواستنامه به شرح مندرج در فصل اول باید اطلاعات و مدارکی راکه به اعتبار نوع اثر در این فصل تعیین می شود همراه درخواستنامه تسلیم نماید:
الف - در مورد کتاب و رساله و جزوه و نمایشنامه و هر نوشته دیگر علمی و ادبی وهنری و همچنین در مورد شعر و ترانه و سرود و تصنیف موضوع بندهای 1 و 2 ماده دومقانون - دو نسخه کامل خطی یا ماشین شده یا چاپ شده یا فتوکپی اثر.
ب - در مورداثر سمعی و بصری به منظور اجرا در صحنه های نمایش یا پرده سینما یا پخش از رادیو وتلویزیون موضوع بند 3 ماده دوم قانون - دو نسخه از اثر به هر ترتیبی که برای اجرانوشته یا ضبط یا نشر شده است.
پ - در مورد اثر موسیقی موضوع بند 4 ماده دومقانون دو نسخه اصلی یا فتوکپی یا خطی از نت اثر در صورتی که نت داشته باشد بهانضمام گفتار آن اگر باشد به علاوه دو نسخه اثر روی صفحه یا نوار.
ت - در موردنقاشی و تصویر و طرح و نقش و نقشه جغرافیایی ابتکاری و نوشته و خط های تزیینی و هرگونه اثر تزیینی و اثر تجسمی موضوع بند 5 ماده دوم قانون:
1 - دو نسخه عکسرنگی از اصل اثر مشروط بر این که ابعاد عکس از 24 ×18 سانتیمتر تجاوز نکند.
2 - تعیین آن که اثر منطبق با کدام یک از آثار مذکور در بند 5 ماده دوم قانون می باشد.
3 - شرح و توصیف کافی برای شناسایی و تشخیص اثر.
ث - در مورد پیکره( مجسمه ) موضوع بند6 ماده دوم قانون دو نسخه عکس رنگی اثر به ابعاد 24 × 18 سانتیمتربا ذکر مواد و مصالحی که در ساختن پیکره به کار رفته و تعیین ابعاد و اندازه حقیقیو وزن آن.
ج - در مورد اثر معماری موضوع بند 7 ماده دوم قانون - دو نسخه نقشهکامل همراه نقشه های تفصیلی و اجرایی اثر مربوط به طرح اصلی بنا و تزیینات آن وجزییات اثر منحصرا در مواردی که ثبت آن مورد تقاضا است با شرح و توصیف کامل تا حدیکه شناسایی اثر در کلیات و جزییات مورد نظر درخواست کننده ممکن باشد در صورتی کهدرخواست ثبت مربوط و منحصر به قسمتی از بنا یا ساختمان یا تزیینات آن باشد باید روینقشه های اصلی به طور وضوح مشخص شود و در مورد تزیینات طرح آن باید رنگی باشد.
چ - در مورد اثر عکاسی موضوع بند 8 ماده دوم قانون ، دو نمونه کامل از اثر کهحداکثر ابعاد آن از
24 × 18 سانتیمتر تجاوز نکند.
ح - در مورد اثر ابتکاریمربوط به هنرهای دستی یا صنعتی و نقشه قالی و گلیم موضوع بند 9 ماده دوم قانون ، دوقطعه عکس رنگی یا دو نسخه کپی از اثر به اندازه 24 × 18 سانتیمتر.
خ - در مورداثر ابتکاری که بر پایه فرهنگ عامه یا میراث فرهنگی و هنری ملی پدید آمده باشد وهمچنین اثر فنی که جنبه ابداع و ابتکار داشته باشد موضوع بندهای 10 و 11 ماده دومقانون ، نظر به این که اثر پس از پدید آمدن به صورت یکی از آثار مندرج در ماده دومیا ترکیبی از آنها خواهد بود درخواست کننده ثبت با توجه به نوع اثر و ارتباط آن بایک یا چند نوع از آثار مذکور در ماده دوم قانون باید اطلاعات و مدارک خاص همان نوعیا انواع را تسلیم کند.
د - در مورد آثار سینمایی یک نسخه کامل از اثر با ذکرنام و مشخصات.
تبصره - در کلیه مواد مذکور در فصل اول و این فصل در صورتی کهمتقاضی توضیحات خاصی را برای معرفی اثر و چگونگی پیدایش آن لازم بداند می تواند دربرگ جداگانه ای درج و همراه اظهارنامه تسلیم کند.

فصل سوم - مرجع ثبت و اقدامات ثبتی:

ماده سوم

درخواست کننده اثر بایددرخواستنامه ثبت را به ترتیب مندرج در فصل اول و دوم این آیین نامه تنظیم و در مرکزبه وزارت فرهنگ و هنر و در شهرستان ها به ادارات فرهنگ و هنر یا نماینده تعیین شدهاز طرف وزارت فرهنگ و هنر تسلیم و رسید اخذ کند.

ماده چهارم

مراجع دریافت درخواستنامه ثبت اثر کلیه درخواستنامه ها را به واحد امور مولفان ومصنفان و هنرمندان در وزارت فرهنگ و هنر ارسال خواهند نمود . واحد مزبور بهدرخواستنامه ها رسیده ظرف مدت 15 روز رسیدگی و اگر درخواستنامه مطابق مقررات فصلاول و دوم تنظیم شده باشد و اثر قبلا به ثبت نرسیده باشد آنها را در دفتر مخصوص ثبتاثرها ثبت نموده و گواهینامه ثبت اثر را با قید روز و ساعت تسلیم درخواست به نامدرخواست کننده صادر و به وی تسلیم و رسید اخذ کند.
در صورتی که درخواستنامهمطابق مقررات فصل اول و دوم بالا تنظیم نشده باشد موارد نقص یا ایراد کتبا با پستسفارشی به درخواست کننده ابلاغ و تا زمانی که درخواست کننده اقدام به رفع نقص یاایراد نکند درخواست ثبت بلااقدام خواهد ماند.

ماده پنجم

وزارت فرهنگ و هنر مکلف است در آخر هر ماه فهرستی از کلیه آثار ثبت شده در همان ماهرا در روزنامه رسمی کشور و یکی از روزنامه های کثیرالانتشار روزانه تهران برایاطلاع عموم آگهی کند . فهرست مزبور در هر مورد به طور اختصار شامل نام درخواستکننده و تاریخ ثبت و نوع اثر و معرفی موضوع آن خواهد بود . قبول درخواست ثبت اثر وهمچنین ثبت آن مانع اعتراض و ادعای حق از ناحیه دیگر اشخاص نخواهد بود.  

ماده ششم

درخواست کننده می تواند قبل یا بعد از ثبت اثر تقاضای تغییر و اصلاح تکمیل یا ابطالآن را بنماید . در این صورت وزارت فرهنگ و هنر به نحو مذکور در ماده پنجم آگهیخواهد کرد.   

ماده هفتم

هزینه آگهی ثبت اثر و موارد تغییر ، اصلاح ، تکمیل ، و یا ابطال آن به عهده درخواستکننده و ذینفع خواهد بود.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.