×

بررسی 5 روزه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

بررسی 5 روزه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

بررسی 5 روزه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

بررسی-5-روزه-قیمت‌ها-در-بازار-ارز-و-سکه وکیل 

بررسی 5 روزه قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: بررسی روند کلی قیمت‌ها در بازار ارز و سکه از آغاز هفته تا روز گذشته نشان می‌دهد افت و خیز نرخ دلار آمریکا در بازار داخلی محوریت قیمت‌ها را به دست گرفته بود. برآیند قیمت‌ها در آخر هفته پایین‌تر از ابتدای هفته است؛ اما در میانه آن میزان قیمت‌ها بالا بوده است. برخی از کارشناسان ورود دلارهای ارزان به بازار در اول هفته را دلیل افت و خیز قیمت‌ها می‌دانند.

قیمت دلار در اول این هفته 1945 تومان بود که طی دو روز به مرز 1900 تومان نزدیک شد و در میانه هفته حتی در جریان بازار، قیمت لحظه‌ای دلار از این سطح هم پایین‌تر رفته و به 1883 تومان رسید. در این شرایط دلار بلافاصله با افزایش تقاضا مواجه شد و روز سه شنبه قیمت آن دوباره تا 1940 تومان بالا رفت. روز گذشته در تغییر دیگری قیمت دلار باز هم تا محدوده 1915 تومان افت داشت و نوسان قیمت باز هم بر بی‌ثباتی بازار تاثیر گذاشت. قیمت روز گذشته نسبت به نرخ اول هفته دلار تقریبا 5/1 درصد افت نشان می‌دهد. این میزان در مقایسه با پایین‌ترین قیمت‌های ثبت شده البته ارقام متفاوتی دارد.

در همین مدت با توجه به افت 3/0 درصدی قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه با شتاب بیشتر 8/3 درصد کاهش ثبت کرد. این نسبت البته از مقایسه قیمت روز گذشته با قیمت اول هفته به دست آمده است.

قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی در پنج روز کاری این هفته تا دیروز، از 1582 دلار ابتدا به مرور به محدوده 1600 دلار نزدیک شد؛ اما دوباره تا سطح 1577 دلار افت داشت.

در بازار طلا نیز همین شرایط با ارقام نسبت متفاوتی ادامه یافت. قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت ساخت ابتدای هفته تحت فشار افزایشی قیمت دلار از 74 هزار تومان بالاتر رفته بود که با نوسان‌های مختلف روز گذشته به 72 هزار و 649 تومان رسید و تقریبا 2 درصد کاهش ثبت کرد.

در همین مدت قیمت یورو به عنوان زوج اصلی دلار در بازارهای ارز جهانی در بازار داخل مرتبا از سطح 2400 تومان گذر کرده و دوباره به زیر آن بازگشته است که البته تقابل آن در بازارهای جهانی چندان سازگاری با روند قیمتی آن نسبت به دلار آمریکا در بازار داخلی ندارد.

طی این هفته افت و خیزهای قیمت ارز و سکه در بازار داخلی در حالی حفظ شده است که حساسیت‌های منطقه‌ای و سیاسی تقریبا از میان رفته بازار بیشتر از افزایش عرضه خط گرفته است. گفت‌وگوهای مقامات ایرانی با مقامات آژانس و تعیین سوم مرداد برای گفت‌وگوی در سطح معاونان تیم مذاکره‌کننده در استانبول اگرچه یک ارزیابی مثبت از شرایط منطقه‌ای به شمار می‌آید و حتی وزیر خارجه نیز از امکان گفت‌وگو بر سر غنی‌سازی 20 درصدی به طور مشروط سخن گفته (که بر آرامش فضای روانی بازار ارز قطعا تاثیر مثبت داشته) اما در یافتن دلایل نوسان قیمت‌ها در بازار ارز باید به دنبال دلایل دیگری بود.

در این مدت یکی از مهم‌ترین مسائلی که به شدت در محافل کارشناسی بازار پول مورد چالش بود، اظهارات رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بود که از دلار سه نرخی صحبت‌هایی به میان آورده بود.

در روزهای گذشته یکی از نمایندگان مجلس از وجود طرحی برای سه نرخی شدن ارز سخن گفت. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که در این بسته اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است، تعیین نرخ ارز است، گفت: پیشنهاد اعضای کمیسیون در این بسته اقتصادی سه نرخی شدن ارز است. ارسلان فتحی پور گفته بود: براین اساس، کالاها را به سه دسته «کالاهای اساسی»، «کالاهای واسطه‌ای» و «کالاهای لوکس» تقسیم‌بندی کرده‌ایم؛ به طوری که برای واردات کالاهای اساسی نرخ مرجع 1226 تومان را در نظر گرفته‌ایم و برای سایر کالاها نرخ‌های دیگری را که هنوز به تصویب نرسیده است. فتحی پور اضافه کرد: کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ، کالاهای واسطه‌ای مثل تجهیزات و ماشین آلات کارخانه‌ها و کالاهای لوکس هم مثل برخی خودروها هستند.

در واکنش به سخنان وی وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه در قانون برنامه پنجم نیز نظام ارزی کشور، نظام شناور مدیریت شده است، اظهار کرد: این نظام تلویحا دربردارنده این است که نظام ارزی کشور باید تک نرخی باشد تا بتوان دامنه نوسان آن را مدیریت کرد. حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به مجموعه دلایل گفته و ناگفته امروز بازار موازی ارز داریم؛ ولی دغدغه ما تک نرخی کردن ارز است.

این شرایط در حالی است که برخی از کارشناسان همچنان با توجه به شاخص‌های اقتصادی و تفاوت نرخ بهره و تورم داخل و خارج از کشور نسبت به قیمت 1226 تومانی برای دلار را که بانک مرکزی از آن به عنوان نرخ رسمی ارز یاد می‌کند، دغدغه دارند. برخی انتظار دارند که قیمت رسمی دلار باید به مراتب بالاتر از قیمت فعلی باشد. به عقیده این کارشناسان واقعی‌تر کردن قیمت دلار موجب کاهش انگیزه برای فاصله گرفتن قیمت رسمی و غیر‌رسمی از یکدیگر است.

در مقابل عده‌ای هر گونه افزایش در این قیمت را موجب بالاتر رفتن قیمت دلار بازار و بیشتر شدن فاصله دلار بازار از نرخ مرجع می‌دانند. در روزهای بعد واکنش شدید کارشناسان به این اظهارات همچنان ادامه داشت. کورش پرویزیان، عضو شورای پول و اعتبار سه نرخی شدن را برای کشور مناسب ندانست و گفت: چنین طرحی به صورت عملی خیلی امکان‌پذیر نیست.

عبده تبریزی رییس کل سابق بورس نیز گفته بود این کار نه تنها برای کشور مفید نیست، بلکه به فساد نیز دامن خواهد زد.

شکاف قیمت دلار مرجع و دلار بازار البته از مهر ماه 89 شکل گرفته و تلاش‌های مختلف از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد هنوز نتوانسته این فاصله را از میان بردارد. روز گذشته نیز با رسیدن قیمت دلار به رقم 1915 تومان البته شکاف قیمت رسمی و غیر رسمی ارز کمتر از 700 تومان شد اما همچنان تا از میان برداشته شدن آن فاصله بسیار است. این فاصله طبعا رانت‌زا است و در صورتی که بتوان به شرایط سال 81 تا نیمه 89 و تک نرخی شدن ارز بازگشت، قطعا امکان رانت خواری از بازار ارز کشور رخت برخواهد بست.

قیمت‌های دیروز
روز گذشته قیمت دلار با افت 25 تومانی تا 1915 تومان پایین آمد. در این راستا قیمت یورو 23 تومان، پوند 20 تومان، صد ین ژاپن 50 تومان، درهم امارات هفت تومان و دلار استرالیا 25 تومان کاهش داشتند. در بازار همچنین قیمت سکه بهار آزادی با 14 هزار تومان کاهش تا 711 هزار تومان افت کرد. سکه طرح قدیم نیز 12 هزار تومان کاهش داشت و به 718 هزار تومان رسید.

نیم سکه 7 هزار تومان و ربع سکه 1500 تومان کاهش قیمت داشتند. در بازار طلا هر مثقال طلای 17 عیار بدون اجرت ساخت با 4500 تومان کاهش قیمت به نرخ 314 هزار و 700 تومان فروخته شد.

در این راستا قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون احتساب اجرت ساخت و مالیات بر ارزش افزوده 1038 تومان کاهش داشت و به 72 هزار و 649 تومان رسید.

در بازارهای جهانی
قیمت هر اونس طلا با 16 دلار کاهش تا ساعت دو بعداز ظهر به وقت تهران به 1577 دلار رسید. نوسان قیمت نفت واعلام اخبار متفاوت در مورد بحران بدهی‌ها در اروپا و همچنین اعلام اخبار تازه از آمارهای اقتصادی در چین و آمریکا موجی از کاهش تقاضا را متوجه اغلب کالاها کرده که ضمن تقویت ارزش دلار، از قیمت طلا در بازارهای جهانی کاسته است.


دنیای اقتصاد

    

پست های مرتبط

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.