×

هر 12 ثانیه یک نفر در دنیا قربانی جرایم سایبری می شود

هر 12 ثانیه یک نفر در دنیا قربانی جرایم سایبری می شود

رییس پلیس فتا گفت هر 12 ثانیه یک نفر در دنیا قربانی جرایم سایبری می‌شود و مجرمان اینترنتی سالانه 388 میلیارد دلار به جیب می‌زنند

هر-12-ثانیه-یک-نفر-در-دنیا-قربانی-جرایم-سایبری-می-شود

رییس پلیس فتا گفت: هر 12 ثانیه یک نفر در دنیا قربانی جرایم سایبری می‌شود و مجرمان اینترنتی سالانه 388 میلیارد دلار به جیب می‌زنند.

جرایم سایبر از نگاهی دیگر - چالش های فضای سایبر و مالکیت معنوی در ایران - جرم شناسی سایبر - جرایم سایبر - cyber crimes- قسمت اول - جرایم سایبر - cyber crimes- قسمت دوم 

سردار کمال هادیانفر در دومین کارگاه آموزشی منطقه‌ای همکاری‌های بین‌المللی مبارزه با جرایم سایبری اظهار کرد: امروزه فناوری ارتباطات جامعه جهانی را به‌طور بنیادین دستخوش تغییر و تحول کرده که بر اساس آن شیوه و سبک زندگی انسان‌ها و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده است. وی افزود: امروز همه به این درک رسیده‌ایم که مسایل جرایم سایبری جهانی هستند و وقتی جرمی در یک گوشه جهان رخ می‌دهد ممکن است تهدیدی برای سایر کشورها باشد.به گفته رییس پلیس جرایم سایبر، بیش از 70 درصد پرونده‌های جرایم در کشورهای توسعه‌یافته و 40 درصد جرایم در کشورهای درحال توسعه جنبه بین‌المللی و فراملی دارند. آخرین آمارهای منتشر شده سازمان اینترپل در هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می‌شود که این آمار رو به افزایش است.

 بررسی مسائل قضایی هرزه نگاری در محیط سایبر - صلاحیت کیفری در فضای سایبر - کالبد شناسی جرایم سایبری در ایران - ویژگیهای حقوقی تروریسم سایبری 

 388 میلیارد دلار، درآمد مجرمان سایبری در سال گذشته

هادیانفر با اشاره به اینکه جرایم سایبری در سال گذشته میلادی 113 میلیارد دلار به طور مستقیم به جامعه جهانی هزینه مستقیم تحمیل کرده است، تاکید کرد: مجرمان در این سال بیش از 388 میلیارد دلار به جیب زده‌اند. در همین سال سازمان‌ها به‌طور میانگین 122 حمله سایبری موفق را تجربه کرده‌اند. این آمارها نشانگر اهمیت فضای سایبر است که حتی گروههای منفور تروریستی نیز از آن برای جذب آموزش و به کارگیری نیرو استفاده می‌کنند. وی بابیان اینکه کارشناسان پلیس سایبر درگیر موضوع فضای تاریک وب شده‌اند تاکید کرد: بیش از چهار درصد فضای کلی وب برای مردم آشکار است و 96 درصد از این فضا در لایه‌های عمیق وب قرار دارد. مجرمان حرفه‌ای گروه‌های سازمان‌یافته و تروریستی ارتباطات خود را در لایه زیرین و پنهان انجام می‌دهند.

  ایران دارای قدرت کشف 65 درصدجرایم سایبری

هادیانفر بااعلام اینکه بدون همکاری کشورها نمی‌توان پیش‌بینی، پیشگیری و مقابله کرد، گفت: به‌طور متوسط 50 درصد جریان ملی و مابقی جنبه بین‌المللی دارد. در حوزه جرایم سایبری مرز فیزیکی بی‌معناست و از هر نقطه‌ای می‌توان در نقطه دیگر جرمی را مرتکب شد. وی بااشاره به اینکه امروز همه کشورها می‌دانند عقب‌ماندگی پلیس‌ها در عرصه مبارزه با جرایم سایبری بیشترین خطر را برای سایر کشورها دارد تاکید کرد: با توجه به فرامرزی بودن جرایم سایبر کافی است یک کشور استانداردهای لازم برخورد با جرایم سایبر را نداشته باشد تا این کشور به بهشت مجرمان سایبری تبدیل شده و تهدیدی برای سایر کشورها شود.هادیانفر بابیان اینکه امروز ایران پیشگام همکاری و تبادل اطلاعات است، افزود: آماده‌ایم به سایر کشورهای منطقه برای راه‌اندازی پلیس سایبر کمک کنیم و می‌توانیم تجربیات و ابزارهای تولیدی خودمان را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم. به گفته رییس پلیس جرایم سایبر، پلیس سایبر دارای قدرت کشف 65 درصدی جرایم سایبری است و تاکنون در راستای اهداف همکاری‌های مشترک تعامل خوبی را با سازمان اینترپل UNODC (دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد) و IGCI (موسسه بین‌المللی تغییرات جهانی) داشته است.

ماهیت جرایم سایبری - جرایم سایبری پس از پیدایش اینترنت 

  سازمان ملل باید وارد میدان شود

هادیانفر بابیان اینکه چهار پیشنهاد مطرح می‌کنیم که امیدواریم در مصوبات این کارگروه باشد، افزود: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد باید در قالب یک طرح جامع مهم در صحن سازمان ملل پیشنهاد مدیریت اینترنت را در قالب مدیریت سازمان ملل مطرح کند و انحصار مدیریت جهان را که امروز تبدیل به ابزار استثماری و جاسوسی از کشورهای مظلوم جهان به نفع آمریکا شده است از دست این کشور خارج کنند.وی افزود: باید بستر ارتباطی شبیه سامانه اینترپل برای کشورهای عضو UNODC به منظور تبادل اطلاعات راه‌اندازی شود. ضمن اینکه در حوزه سایبر با منطقه بندی کشوری معین تعیین و UNODC نیز از این کشورها پشتیبانی مالی و تجهیزاتی کند. به گفته هادیانفر، باید قوانین بین‌المللی توسط نهادهای بین‌المللی در زمینه پیشگیری مبارزه با جرایم و حملات سایبری تدوین شود.

  سبقت  ایران از آمریکا در کشف جرایم سایبری

رییس پلیس جرایم سایبر همچنین در جمع خبرنگاران در مورد قدرت کشف پلیس سایبری ایران گفت: درحال حاضر آمریکا و کره جنوبی تنها 20 درصد جرایم سایبری خودشان را کشف می‌کنند درحالی که پلیس فتای ایران 84 درصد جرایم رخ داده در کشور را کشف می‌کند. همچنین درحال حاضر 18 محصول بومی توسط متخصصان کشورمان ساخته شده است. وی با اعلام اینکه ایران 45 میلیون کاربر اینترنت دارد، افزود: 23 میلیون از این افراد جوان هستند که ما دو موضوع پیشگیری وضعی و اجتماعی را برای تامین امنیت فضای مجازی در نظر گرفته‌ایم. تامین امنیت فضای مجازی امری نسبی است و در حوزه سازمان‌ها نیز سعی کرده‌ایم حساسیتشان را نسبت به امنیت شبکه افزایش دهیم.

دفاع از حریم خصوصی در محیط سایبر - بررسی جرایم سایبری 

  سه معضل  فضای مجازی

نماینده سازمان ملل نیز گفت: فروش مواد غیرقانونی، پول‌های مجازی و وب پنهان از جمله موضوعات مورد بحث در دومین کارگاه آموزش منطقه‌ای مبارزه با جرایم سایبری است. سریزدی  گفت: جرایم سایبری یکی از مهم‌ترین موارد جرم است و تخمین‌ها نشان می‌دهد که سود این جرایم از جرایم سنتی فراتر رفته است.وی درباره جرایم سایبری اظهار کرد: این نوع جرایم یک ماهیت خلاقانه‌ای دارد که باید با ظرفیت‌سازی نیروی انسانی و همکاری‌های مناطق بین‌المللی برای جلوگیری از آن قدم برداشت. وی ابراز امیدواری کرد: این کارگاه آموزشی بتواند همکاری منطقه‌ای را پررنگتر کند. وی در خاتمه اظهار کرد: برای مقابله با جرایم سایبری باید به صورت گروهی عمل کرد زیرا این فناوری درحال گسترش است.گفتنی است، دومین کارآگاه آموزشی منطقه‌ای مبارزه با جرایم سایبری با مشارکت UNODC و ECO در تهران روز گذشته با حضور با نمایندگان کشورهای تاجیکستان،‌ افغانستان،‌ ترکمنستان،‌ قرقیزستان،‌ ترکیه،‌ آذربایجان،‌ پاکستان و سازمان اینترپل برگزار شد.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.