×

ماجرای «تراکم‌سیار» در تهران چیست؟

ماجرای «تراکم‌سیار» در تهران چیست؟

ماجرای «تراکم‌سیار» در تهران چیست؟

ماجرای-«تراکم‌سیار»-در-تهران-چیست؟

از مدیریت‌شهری انکار، از دلالان‌تراکم اصرار
ماجرای «تراکم‌سیار» در تهران چیست؟
 

ادعای واسطه‌های تراکم: حواله‌های ما ارزان‌تر از فیش‌هایی است که در شهرداری‌ها صادر می‌شود
گروه مسکن- فرید قدیری: در تهران به دلیل آنچه طلب مالی «برخی پیمانکاران پروژه‌های شهری یا مالکان املاک معارض در پروژه‌های عمرانی» خوانده می‌شود، دو مسیر واضح و پرماجرا برای دریافت مجوز تراکم ساختمانی به وجود آمده که متناسب با انتخاب هر یک از دو مسیر توسط انبوه‌ساز، هزینه زمانی و ریالی اخذ تراکم و در نتیجه هزینه‌های ساخت‌وساز، کم و زیاد خواهد شد.

در حال حاضر بسازوبفروش‌های سابقه‌دار ترجیح می‌دهند برای اخذ مجوز تراکم، به جای رجوع به مرجع اصلی صدور این مجوز –شهرداری‌های مناطق- مسیر دوم را انتخاب کنند و به بازار دلالی تراکم که برخی آن را رسمی عنوان می‌کنند، مراجعه کنند و با هزینه کمتر از مسیر اصلی، پول ارتفاع ساختمان‌شان را بپردازند.

گــــــــــزارش «دنیای‌اقتصاد» از بازار خرید‌وفروش تراکم در تهران حاکی است: به رغم تاکید مدیران شهرداری مبنی بر نبود بازار دلالی تراکم، این بازار کماکان در تهران برقرار است و گروهی تحت عنوان «طلبکاران مالی پروژه‌های شهری» با در دست داشتن «حواله تراکم‌سیار» برای فروش آن به سازنده‌ها و دریافت پول نقد بابت طلب اولیه‌شان، در این بازار مشغول فعالیت هستند.

«حواله تراکم‌سیار» برگه‌ای است که این افراد در ازای طلب‌شان از شهرداری در اختیار دارند، طوری که این برگه قابلیت ارائه تراکم‌مجاز در محله‌های مختلف شهر تهران را به سازنده‌های متقاضی ساخت دارد و به همین خاطر، سیار عنوان می‌شود؛ چون دارنده حواله می‌تواند آن را به هر سازند‌ه‌ای که شرایط ملک او به لحاظ سقف تراکم‌مجاز با موجودی ریالی حواله همخوانی دارد، بفروشد.

بازار خرید و فروش تراکم‌سیار طبق ادعای دلالان در این بازار، رسمی است از این بابت که دارندگان حواله تراکم‌سیار این حواله‌ها را در ازای طلب نقدی از مدیریت شهری، دریافت کرده‌اند و حالا اجازه دارند، حواله را به سازنده‌ها واگذار کنند تا دوباره به اصل طلب‌شان برسند.

حواله‌های تراکم شیوه‌ای از پرداخت غیرنقدی بدهی مالی شهرداری‌ به پیمانکاران است که این حواله در نهایت بین پیمانکار طلبکار و سازنده بدهکار تهاتر می‌شود.یکی از دارندگان حواله‌تراکم که در این بازار فعالیت می‌کند در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: تراکم‌سیاری که در دست ما است، حکم طلب مالی ما از شهرداری محسوب می‌شود که ما این حواله را به سازنده‌ای که قصد ساخت‌وساز دارد و باید به شهرداری در قدم اول، هزینه صدور مجوز تراکم را پرداخت کند، می‌فروشیم و در اداره درآمد شهرداری، طلب ما جایگزین بدهی سازنده به شهرداری می‌شود و به این شکل، عملیات تهاتر انجام می‌شود و بعد از تسویه‌حساب در شهرداری، سازنده معادل ارزش ریالی حواله – معادل ارزش طلب ما از شهرداری یا ارزش بدهی خود سازنده به شهرداری- را به ما پرداخت می‌کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» متقاضیان اخذ مجوز تراکم چنانچه مسیر اول را انتخاب کنند و تراکم را مستقیم از شهرداری دریافت کنند، حداکثر 20 درصد از تخفیف نقدی برخوردار خواهند شد؛ اما طبق ادعای دلالان تراکم، چنانچه این مجوز از آنها خریداری شود، درجه تخفیف حدود 4 تا 5 درصد بیشتر می‌شود.

در حال حاضر دارندگان حواله‌های تراکم‌سیار روزانه در نیازمندی‌های روزنامه‌های سراسری تبلیغات می‌کنند و اگر چه گفته می‌شود دلال تراکم در تهران وجود ندارد؛ اما مراجعه به بازار این افراد کار چندان پیچیده‌ای نیست.

    

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.