×

آیا هدایای که زوج به زوجه می دهد قابل کسر از مهریه است؟

آیا هدایای که زوج به زوجه می دهد قابل کسر از مهریه است؟

یک کارشناس حقوقی گفت در صورتی که هبه یا هدیه از تملک فردی که مال را دریافت کرده(زوجه) خارج شده باشد، قابل مطالبه نیست

آیا-هدایای-که-زوج-به-زوجه-می-دهد-قابل-کسر-از-مهریه-است؟

یک کارشناس حقوقی گفت: در صورتی که هبه ( مقالات مرتبط با هبه - سوالات مرتبط با هبه ) یا هدیه از تملک فردی که مال را دریافت کرده(زوجه) خارج شده باشد، قابل مطالبه نیست.

نکاتی کاربردی درباره هبه ، اگر می خواهید مالتان رارایگان  به دیگری ببخشید - هبه معوض - شرایط قانونی عقد هبه - شرایط برخورداری از حق رجوع از هبه - عقد هبه چیست ؟ - کسر نفقه از حقوق زوج برای زوجه ، پرداخت قیمت سکه های مهریه با نرخ روز - مهریه را هم دادند هم گرفتند - راه حل هایی برای طلاق و مهریه - مهریه یا حکم جلب شوهر ؟ - میزان مهریه در صورت فوت زوج یا زوجه در دوران نامزدی - عندالمطالبه یا عندالاستطاعه ، کدام به نفع من است ؟ 

"محمد ابراهیمیان"؛ در پاسخ به این سوال که آیا هدایایی که زوج به زوجه می‌دهد در صورت طلاق قابل بازگشت است یا خیر اظهارداشت: در صورتی که هبه(بخشش)در قبال انجام کاری باشد، زوج نمی‌تواند آن هدیه را از طرف مقابل(زوجه) مطالبه کند.

این کارشناس حقوقی ادامه داد: در صورتی که هبه یا هدیه از تملک فردی که مال را دریافت کرده(زوجه) خارج شده باشد، قابل مطالبه نیست.

وی برای تبیین بهتر مسئله به ذکر مثالی پرداخت و گفت: به طور مثال زوج خودرویی را به زوجه اهدا می‌کند، اگر خودرو در اختیار زوجه  و به نام وی باشد زوج می‌تواند اصطلاحا از هبه عدول کرده و هدیه را از زوجه پس بگیرد.

مهریه عندالاستطاعه - بررسی شرایط عندالاستطاعه در مهریه - عندالاستطاعه بودن مهریه به جامعه تحمیل شد -  تقویم مهریه به نرخ روز - راهکار ثبت اموال غیرمنقول به عنوان مهریه - نکاتی در رابطه با مهریه - دادخواست کاهش اقساط مهریه - تعدیل اقساط مهریه -  شرایط پذیرش اعسار از پرداخت مهریه - مهریه های نامتعارف - راهکارهای دریافت مهریه و اثبات اجرت المثل 

این حقوقدان ادامه داد: در صورتی که زوجه خودرو را بفروشد یعنی هدیه از مالکیت او خارج شود و به مالکیت خریدار در آید در این حالت زوج، دیگر نمی‌تواند آن را مطالبه کند.

ابراهیمیان ادامه داد: اگر در اصل هدیه و مال تغییر به وجود آمده باشد، این هدیه قابل مطالبه نیست و در غیر این صورت زوج می‌تواند از هبه‌ای(بخششی) که به زوجه کرده است عدول کرده و تمام آن را مطالبه کند.

دعوای متقابل در مطالبه مهریه - راهکار کاهش زندانیان مهریه - انواع مهریه - چگونگی وصول مهریه از طریق اجرای ثبت و اعسار شوهر - نظریه های مشورتی در رابطه با مهریه 110 سکه 

وی در پایان با اشاره به اینکه مال مطالبه شده قابل کسر از مهریه ( مقالات مرتبط با مهریه - سوالات مرتبط با مهریه ) خواهد بود گفت: به لحاظ حقوقی این هبه ( مقالات مرتبط با هبه - سوالات مرتبط با هبه ) مجددا تحت مالکیت زوج درمی‌آید و زمانی که زوجه مهریه خود را به اجرا می‌گذارد، این مبلغ از جمله بخشی از مهریه‌ای است که زوج باید بپردازد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.