×

بیست و هشت تیرماه یکهزار و سیصد ونود و یک

بیست و هشت تیرماه یکهزار و سیصد ونود و یک

بیست و هشت تیرماه یکهزار و سیصد ونود و یک

بیست-و-هشت-تیرماه-یکهزار-و-سیصد-ونود-و-یک

شریعتی- پناهیان

باسمه تعالی

ستون زیرپوست خبرروزنامه مردم سالاری  را می دیدم مطلبی راجع به مرحوم دکتر شریعتی به نقل از یکی از منبری ها به نام پناهیان توجه ام را جلب نمود. در این مطلب که به گزارش سایت پارسینه نقل شده آن منبری ادعا نموده: یکی از علما خواب یکی از شهدای روحانی را می بینند. از او پرسیده بودند فلانی آن دو دوست دیگه ات که همیشه باهم بودید و شهید شدند کجاهستند؟شهید روحانی می گوید یکی شان پیش من است اما دیگری پیش ما نیست خیلی مرتبه اش بالاست ما به آن نمی رسیم! وقتی دلیل این تفاوت مرتبه را می پرسد آن شهید می گوید نمی توانم بگویم با اصرار زیاد آن عالم، شهید به او می گوید پس ابتدا باید این نمازی را که به تو میگویم بخوانی بعد.... عالم از خواب بیدار می شود و آن نماز را می خواند و سپس می خوابد آن شهید دوباره به خواب عالم می آید و می گوید: ما سه نفرقبل از انقلاب هم حجره بودیم دوتایمان مدتی طرفدار افکار دکتر شریعتی بودیم فقط2-3 ماه ، بیشترنه. زود برگشتیم اما آن دوستم که اکنون در مرتبه ای بسیار بالاتر است طرفدار دکتر نبود..... وقتی وارد این عالم شدیم...... به ما گفتند فقط به خاطر همان چندماه بین عوالم تان فاصله ای به این زیادی افتاده است! وقتی هر چیزی را می ریزید تو ذهن تان، پس فردا این ها اذیت تان کرد فقط خودتان را شماتت کنید.(1)

از مطلب این «منبری» اول تعجب کردم اما بعد کمی تأمل نمودم دیدم خب چنین بیاناتی از چنین«منبری» چرا باید مایه تعجب شود؟ اتفاقاً چنین اظهارنظرهایی از ایشان شاید با بقیه اظهارنظرهای وی خیلی هم ناهمگون نباشد گو اینکه مطرح نمودن افرادی از این باب در برخی رسانه ها بویژه رسانه ملی جای تعجب دارد و خداکند روزی نیاید که بگوییم طرح چنین شخصیتهایی در چنان رسانه هایی نیز جای تعجب نیست.

بعد از مطالعه دوباره آن پاراگراف در آن روزنامه مطالب زیر به ذهنم می آمد

1-پیامبرعظیم الشان اسلام صلی اله علیه و آله و سلم می فرمایند:« رویا سه قسم است :یک قسم تهدید شیطانست که می خواهد بوسیله آن آدمیزاد را غمگین و ناراحت کند و قسم دیگر آرزوهاست که شخص در بیداری(آرزو) کند و به خواب بیند و قسم دیگر یک جزء از چهل وشش جزء پیغمبری است.»(2) به عبارت دیگر دو بخش از سه قسم خوابها بنا بر فرمایش رسول خدا صلی اله علیه و آله و سلم قابل استناد نمی باشند. حال این خواب نقل شده از کدام دسته خوابهاست خداعالم است.

2-بدنیست جهت اطلاع این واعظ محترم نظربرخی بزرگان انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه و روحانیون معظم را درباره دکتر شریعتی اینجا بیاورم تا ایشان خود قضاوت کنند چقدر آن خواب صادقانه بوده یا جزء دوقسم اول خوابهایی بوده که پیامبر صلی اله علیه وآله و سلم بیان نمودند تا لااقل منبعد در سخنرانیهای خود بیشتر هم جانب احتیاط را رعایت کند و هم با اطلاعات بیشتر سخنوری نماید زیرا به نظر می رسد حالا حالاها ایشان منبر خواهند رفت(جناب آقای پناهیان ازتذکراتم ناراحت نشو زیرا« و ذکر فان الذی تنفع المومنین» اگر ایمان آورده ایم)

الف- امام خمینی (ره) فرموده اند:«تعالیم شریعتی برخی بحثها و اختلافات را در میان علما برانگیخت وی در عین حال نقش بزرگی در هدایت جوانان و روشنفکران ایفاء کرد پیروان شریعتی باید از آنچه دکتر شریعتی به ایشان عرضه داشته است فراترروند و در اسلام سنتی تحقیق کنند و به همین ترتیب پیروان علمای سنتی نیز باید این حقیقت را دریابند که آنچه علما مطرح کرده اند آخرین کلام نیست. پس نیاز به مرور و ارزیابی دقیق مباحثی که دکتر شریعتی مطرح کرده است احساس می شود.»(3)

دقت می فرمایید تفاوت ادبیات ، منطق و نحوه برخورد حضرت امام (ره) در این موضوع با لحن  وبیان آن منبری پایتخت از کجا تا به کجاست؟حضرت امام ضمن اینکه نظرخود را در ضرورت بازنگری در برخی مطالب دکتر شریعتی را بیان می نماید صادقانه نیز می فرمایند ایشان نقش بزرگی در هدایت جوانان و روشنفکران داشته است.

ب- مقام معظم رهبری در مورد دکتر شریعتی بیان داشته اند«هر گروهی که بخواهد از شریعتی به عنوان یک وسیله اختلاف استفاده بکند یقیناً او یک حرکت خائنانه (نموده) است» «یک عده از روحانیونی که در هیچگونه از مسایل سیاسی و اجتماعی جامعه شرکت نمی کردند و کارشان دیدن یک اشتباه از دیگران و بمباران کردن آنها بود در مقابل شریعتی می ایستادند.» « نقش شریعتی در گسترش فکر اسلامی و همچنین تلاش برای فهمیدن اسلام برای جوانان یک نقش استثنایی بود.» (4) همچنین مقام معظم رهبری در این زمینه بیان داشتند:«به نظر من شریعتی برخلاف آنچه که همگان تصور می کنند یک چهره همچنان مظلوم است و این به دلیل طرفداران و مخالفان اوست یعنی از شگفتی های زمان و شاید از شگفتیهای شریعتی اینست که هم طرفداران و هم مخالفانش نوعی همدستی باهم کرده اند تا این انسان دردمند و پرشور را ناشناخته نگهدارند واین ظلمی به اوست... شریعتی یک چهره پرسوز پیگیر برای حاکمیت اسلام بود. شریعتی آغازگر طرح جدید ترین مسایل کشف شده اسلام مترقی بود به صورتی که برای آن نسل پاسخ دهنده به سوالها و روشن کننده نقاط ابهام و تاریک بود.(5) مقام معظم رهبری در جای دیگر بیان داشتند:«علاقه دکتر شریعتی نسبت به امام علاقه ای عاشقانه بود نقطه شروع یک تحرک همگانی در بین جوانان از زمانی است که شریعتی پادرمیدان کار تبلیغات اسلامی گذاشت...دکتر شریعتی علاقه بسیاری داشت که رابطه ای با مدرسین حوزه علمیه قم داشته باشد...شریعتی نسبت به روحانیت مبارز و مترقی شدیداً ارادت می ورزید و بارها این موضوع را اعتراف کرده بود...رابطه ذهنی شریعتی با روحانیت یکی از ظریفترین و کشف نشده ترین ابعاد شخصیت او می باشد... شریعتی در مقابله با روحانیت،با آن روحانیتی که به آن معنی من و شما می فهمیم مطلقاً روبرو نبود(بلکه) با یک جریان روبرو بود... و مهمترین کارش مطرح کردن تفکر و اندیشه اسلامی در سطح بسیار وسیعتر در بین جوانها بود.(6)

ج- آقای دعایی نماینده مقام معظم رهبری در موسسه روزنامه اطلاعات می گفت: امام موسی صدر دردمندانه می گفت:که باید آثار شریعتی را به عربی ترجمه کرد.... از فرزندان امام و همسرامام مصاحبه هایی داشتیم که شدیداً نسبت به دکتر شریعتی ابراز علاقمندی می کردند... اگر دکتر شریعتی زنده بود می توانست بهترین یاور و بازوی امام باشد.»(7)

د- شهید دکتر بهشتی نیز راجع به شریعتی چنین بیان می داشت: براستی علاقمند بود به اینکه دور از تاثیر فرهنگ غرب و شرق در این سرزمین ما یک جنبش و انقلاب اصیل در پرتو اسلام و بر اساس تعالیم اسلام بوجود بیاید و به این کار سخت عشق می ورزید و علاقه داشت و به نسل جوان بسیار بهاء می داد و با رنج و درد نسل جوان آشنا بود و می توانست بیانگر آرمانها و آرزوها و رنجها و دردهای آنها باشد و به هر حال یک سرمایه ارزنده بود»(8) و همچنین بیان داشت:« (دکتر شریعتی) دلهای زیادی را با انقلاب اسلامی همراه کرد و باید این انقلاب و جامعه قدردان این نقش موثر باشند»(9)

د- سردار شهید دکتر مصطفی چمران نیز در یکی از نوشته های خود بیان داشته :«دکتر علی شریعتی به درجه بی نهایت قابل تقدیس است،آدمی را منقلب می کند روح را از قید زمان و مکان آزاد کرده به ازلیت وابدیت متصل می نماید و درآسمانها به سیر و حرکت می پردازد و زیبایی های عجیب و خلاق و سرزنده به آدمی نشان می دهد و ابعادی جدید و مبهوت کننده و پرشکوه از خلقت بما می نمایاند.(10)

هـ - مرحوم آیت الله مشکینی نیز ضمن بیان نظرش راجع به شریعتی بیان داشت :« دیشب کتاب فاطمه، فاطمه است (اثر دکتر شریعتی) را تمام کردم حوزه علمیه که نتوانست از این مرد بزرگ تقدیر کند(11)

و- در سالگرد دکتر شریعتی نیز مرحوم آیت الله طالقانی از وی به عنوان یکی از فرزندان عالیقدراسلام یاد نمود.(12)

ر- نظر شهیددکترمفتح درباره شریعتی نیز چنین بود:« در اینجا برای حق شناسی از زحمات مردی محقق، آگاه،متفکر مرحوم دکتر علی شریعتی باید نام برد. سخنان آتشین دکتر شریعتی ونوشته های توانای او نقش بزرگی در بیدارکردن نسل جوان داشت و روی آوردن به اسلام راستین علاقمند شدند در مقابل اسلام دربار و درباریان، تبلیغات اسلام به شکل عالی در مملکت گسترش یافت.حوزه قم بسیج شد، مردم به مساجد به عنوان پایگاههای انقلاب و مبارزه روی آوردند،مسائل بیان شد،رژیم رسوا شد و در نتیجه آمادگی انقلاب در همه توده ها به وجود آمد...(13)

ح- آیت الله محمد خامنه ایی نیز راجع به شریعتی می گفت:« دکتر شریعتی مهمترین کاری که در آن برهه از زمان کرد شخصیت دادن به جوانان بوده وی می خواست ثابت کند که مکتب اسلام با دیگر مکاتب قابل مقایسه نیست وی خواست اسلام را در اندیشه آنها زنده نگه دارد... شریعتی کسی بود که راه را باز کرد و دیگران که از اسلام شناسان عمیق حوزه ای بودند آن راه را تداوم بخشیدند... یک تصور غلطی در سالهای قبل از انقلاب در بین بعضی از اقشار مردم پیش آمده بود اینها تصور می کردند که دکتر شریعتی مخالف روحانیت است در صورتیکه وی با روحانیت اصیل دوستی و رفاقت داشت...(14)

3- یک خاطره هم از خود دکتر شریعتی بیان کنم:یک بار شنیده بود یک منبری بدبخت و جاهلی که در مشهد منبر می رفت در یکی از منابر خود به او(شریعتی) بدگفته است و از جمله گفته است: دکتر علی شریعتی مقلد آقای خمینی است و او(شریعتی)با شادی و شعف بسیار می گفت حماقت این به اصطلاح واعظ را ببین او به جای مذمت من بهترین توصیف را از من کرده است اگر من یک میلیون تومان می دادم کسی حاضر نمی شد برود در ملاعام بگوید علی شریعتی مقلد خمینی است؟این افتخار است برای من که مقلد ایشان باشم.من غیر از ایشان چه کسی را می توانم به عنوان مرجع بپذیرم.(15)

4- می گویم واعظ و منبری محترم جناب آقای پناهیان، حال خود قضاوت کن و به ما بگو خدا بخاطر طرفداری 2-3 ماهه دو روحانی بزرگوار( که آنهم شهید شده اند) ازچنین شخصیتی از عروج آنان به طبقات بالا در عالم برزخ جلوگیری می نماید؟شما قطعاً بهتر از من می دانید که خدای ناکرده معصیت شما در بالای منبر چقدر مخرب و دارای تاثیرات منفی خواهد بود شما می دانید با این بیانات چه بر سر دکتر شریعتی آوردید شاید برخی بگویند گردی بر دامان وی از این حرفها نمینشیند ولی من می گویم این حرفها بر روی مستمعین که به شما اعتماد کرده و به شما اطمینان داشته اند به ویژه اینکه از سوی برخی محافل و رسانه ها نیز پشتیبانی می شوید اثر تخریبی خود را می گذارد و حال شما فکر می کنید یک منبری برای جبران اشتباه خود بر روی منبر راه آسانی در پیش دارد؟

آقای پناهیان من نمی خواهم بگویم دکتر شریعتی بی اشکال بوده می گویم بیان این خواب بر فراز منبر پیغمبر آنهم بعدازسالها که از فوت ایشان می گذرد چه مشکلی از مشکلات فعلی جامعه ما را حل خواهد کرد؟

برادر جان من نمی توانم باور کنم که خدایی که من می شناسم اینطور باشد که بخاطر چند ماه طرفداری از یک چنین شخصیتی در عالم پس از مرگ چنان رفتار کند. من از امثال شما پای منبرها شنیده ام که افرادی مانند مرحوم دربندی هر روز حرم حضرت ابوالفضل علیه السلام مشرف می شدند و عاجزانه التماس می کردند که اگر از هر که می گذرید از قاتل حضرت علی اصغر علیه السلام (حرمله ملعون) نگذرید. می دانید این یعنی چه؟ یعنی امثال مرحوم دربندی به خدا و اهل بیت علیه السلام ظن این را داشتند که خداوند مسببین فاجعه کربلا را شاید عفو نماید و باز پای منبر شماها شنیدم که خداوند وعده فرموده اند که شهید حساب و کتابی ندارد و بی معطلی بدون سوال وجواب بلافاصله بعد از شهادت از الطاف الهی بهره مند می گردند ولیکن آنچه که شما در بیان خواب فوق عنوان داشته اید خداوند (العیاذبالله) خلف وعده فرموده و شهیدی را بخاطر طرفداری چند ماه از شریعتی بازخواست و مواخذه نموده است می گوییم این تناقضات چه بر سر مستمعین می آورد و ازمنبر پیغمبر چه باقی می گذارد؟

آقای پناهیان فکر نمی کنید بجای موضوعی که اصلاً مسئله مردم ، جامعه و کشور نیست به معضلات و مشکلات مردم بپردازید خیلی بهتر است؟

در حال حاضر جامعه به عدل حکم دادن و به عدالت رفتار نمودن بیش از هر موضوع دیگری نیازمند است فکرنمی کنید چنانچه به عدل و عدالت رفتار می کردیم الان همه چیز سر جای خودش بود و کوهی از مشکلات رو در روی مردم نبود؟پس بهتر نیست جامعه را به عدل و عدالت ارشاد کنیم؟

آقای پناهیان می گویم باورتان بشه که خدا اگر کسی را در عالم از بعد ازمرگ بخواهد ماخذه کند آنان کسانی هستند که برای جهل مردم کتل ها بستند و چلچراغ ها هوا کردند. اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. 28/ تیر ماه /1391 خورشیدی و 28 / شعبان المعظم/1433

زیرنویسها

1-روزنامه مردم سالاری مورخ 27/4/91 صفحه 15

2-نهج الفصاحه حدیث 1682

3-کتاب شریعتی درجهان نقل قول حامد الگار در مقاله اسلام به عنوان یک ایدئولوژی صفحه 194

4-آفتاب کویر ویژه نامه سمیناربررسی اندیشه ها و آثار دکتر علی شریعتی صفحه 53

5-روزنامه جمهوری اسلامی مورخ 30/3/1360

6و7- هفته نامه سروش ارگان صداوسیما جمهوری اسلامی شماره 102

8- روزنامه جمهوری اسلامی مورخ سوم خرداد 1360

9- آفتاب کویرویژه نامه سمیناربررسی اندیشه ها و آثار دکتر علی شریعتی صفحه 54

10- روزنامه کیهان مورخ 29/3/62

11- روزنامه اطلاعات مورخ 28/3/59

12- مجله راه زینب مورخ 22/2/1360 صفحه 7

13- روزنامه اطلاعات مورخ 13/12/57

14- مجله زن روز (ازگروه انتشارات کیهان) شماره 870 صفحه 10

15- مجله راه زینب مورخ 22/2/1360 صفحه 31

    

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.