×

احمدی میانجی خبر داد اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف از مهرنود و دو

احمدی میانجی خبر داد اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف از مهرنود و دو

احمدی میانجی خبر داد اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف از مهرنود و دو

احمدی-میانجی-خبر-داد-اجرای-قانون-جدید-شوراهای-حل-اختلاف-از-مهرنود-و-دو وکیل 

رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضاییه گفت: از مهرماه سال 92 قانون جدید شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی احمدی میانجی طی سخنانی در جمع اعضای منتخب شوراهای حل اختلاف استان کردستان در سنندج با بیان اینکه مهلت قانون آزمایشی شوراهای حل اختلاف کشور مهرماه سال آینده به پایان می‌رسد، تصریح کرد: قوانین موجود بررسی شده و پس از رفع نقاط ضعف آن پیش‌نویس جامعی برای تصویب به دولت و مجلس ارائه شده است.

وی ادامه داد: پرداخت مبلغ ثابت دستمزد، تعیین تکلیف نوع قرارداد و رفع برخی محدودیت‌های قانونی از جمله مسائل مطرح شده در پیش‌نویس‌های مذکور است و در صورت تصویب قانون پیشنهادی، کارکنان شوراهای حل اختلاف به ازای هر سه ساعت فعالیت از دستمزد ثابتی بهره‌مند می‌شوند.

رییس شوراهای حل اختلاف کشور افزود: از این پس شوراهای حل اختلاف کشور به دو دسته تقسیم شده‌اند؛ به گونه‌ای که تعدادی از شوراها مختص صلح و سازش می‌شوند و تعدادی نیز امکان صدور رای را پیدا می‌کنند.

احمدی میانجی عملکرد شوراهای حل اختلاف را مطلوب ارزیابی و اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان بازرسی کل کشور 72 درصد مراجعه‌کنندگان به شوراهای حل اختلاف از عملکرد این نهاد رضایت دارند.

وی با اشاره به تهیه، تدوین و ارائه طرح‌ها و لوایحی برای بهبود شرایط کاری کارکنان شوراهای حل اختلاف کشور خاطرنشان کرد: خبرهای خوشی برای کارکنان شوراهای حل اختلاف کشور در راه است.

رییس شوراهای حل اختلاف کشور تعداد این شوراها در کشور را حدود 9 هزار شعبه اعلام کرد و یادآور شد: چهل هزار نفر در این شوراها مشغول فعالیت هستند که باید وضعیت اشتغال آنان تعیین تکلیف شود.

احمدی میانجی نبود اعتبار کافی برای شوراهای حل اختلاف را از مهم‌ترین مشکلات موجود اعلام کرد و گفت: کارکنان شوراهای حل اختلاف نمی‌توانند تا آخر عمر خود به صورت افتخاری خدمت کنند زیرا آنان نیز به تامین معاش احتیاج دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ایجاد آرامش روحی و روانی در انسان‌ها یک نعمت بزرگ از سوی خداوند است و انسان‌ها باید به دنبال برقراری این آرامش در جامعه باشند. بر همین اساس باید گفت که شوراهای حل اختلاف در ایجاد آرامش روحی و روانی در جامعه می‌توانند موثر باشند و بسیاری از اختلافات را منجر به سازش کنند.

رییس مرکز امور شوراهای اختلاف سراسر کشور ادامه داد: اعضای شوراهای حل اختلاف باید بیش از آنکه به دنبال صدور حکم و مختومه کردن پرونده‌های مرجوعی به این نهاد باشند به دنبال سازش بین مراجعه‌کنندگان باشند و آرامش را به زندگی آنان و جامعه بازگردانند.

احمدی میانجی افزود: در قرآن و احادیث بر ایجاد سازش و اصلاح ذات‌البین تاکید بسیار شده است و ایجاد صلح و سازش میان مراجعه‌کنندگان به شوراهای حل اختلاف نزد خداوند متعال اجر معنوی دارد و یک عبادت است.

وی در ادامه اظهار کرد: طی سال 90 سه میلیون و 900 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف سراسر کشور بررسی و مختومه شد. در سال 89 نیز چهار میلیون و 200 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف مختومه شد که این میزان با توجه به اینکه پرونده‌های بخش راهنمایی و رانندگی در سال 90 در مراجع قضایی رسیدگی شد، کاهش یافت.

رییس شوراهای حل اختلاف قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود میانگین پرونده‌های منجر به سازش در کشور را 35 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در استان کردستان زمینه‌های صلح و سازش بیشتر از مناطق دیگر کشور است، رقم 5/ 34 درصد پرونده‌های منتهی به صلح و سازش در این استان بسیار کم است.

احمدی میانجی در پایان یادآور شد: مردم استان کردستان مردمی فرهنگی و نوع‌دوست هستند و در بسیاری از موارد از حق قانونی خود گذشته‌اند. انتظار می‌رود که با تلاش بیشتر اعضای شوراهای حل اختلاف کردستان میزان پرونده‌های منجر به سازش در این استان به 70 درصد برسد.

بر اساس این گزارش، در این نشست امام جمعه و فرماندار سنندج و رییس کل دادگستری و استاندار کردستان نیز حضور داشتند.

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.