×

واقعی کردن تعرفه های پزشکی متناسب با درآمد مردم

واقعی کردن تعرفه های پزشکی متناسب با درآمد مردم

وزیر بهداشت گفت دولت در صدد است با واقعی کردن تعرفه خدمات پزشکی، گرفتاری‌های جامعه پزشکی را به حداقل رسانده و اضطراب و نگرانی را از مردم و جامعه پزشکی دور کند

واقعی-کردن-تعرفه-های-پزشکی-متناسب-با-درآمد-مردم

وزیر بهداشت گفت: دولت در صدد است با واقعی کردن تعرفه خدمات پزشکی، گرفتاری‌های جامعه پزشکی را به حداقل رسانده و اضطراب و نگرانی را از مردم و جامعه پزشکی دور کند.

 تصویب نامه در خصوص تعیین تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش غیردولتی در سال 1387 - نارضایتی مردم و پزشکان از تعرفه ها - پزشکانی که شرافت خود را نفروختند - حق ویزیت نسبت به تمکین 

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در دومین جلسه با مدیران بیمارستان‌های خصوصی اعلام کرد: در یک سال گذشته و در حوزه بهداشت و درمان با تلاش دولت و همت شخص ریاست‌جمهوری، خدمات موثری در حوزه سلامت ارایه شد. هاشمی بابیان اینکه عمده توجه دولت یازدهم در طول این یک سال حمایت مالی از مردم در مراکز دولتی و کاهش هزینه‌های پرداختی از سوی آنها بود، خاطرنشان کرد: هر چند بخش زیادی از خدمات ارایه‌شده تاکنون در حوزه درمان بوده، ولی حوزه پیشگیری و بهداشت برای وزارت بهداشت از اولویت بیشتری برخوردار است.وی ادامه داد: به این ترتیب از دو ماه گذشته تاکنون اقدامات موثری در این حوزه و بخصوص در شهرهای زیر 20 هزار نفر در راستای وعده‌های دولت به مردم مناطق محروم در حال ارایه است. وی با اشاره به اینکه در بخش بهداشت و پیشگیری وظیفه سنگین‌تری بر دوشمان است، ادامه داد: در این حوزه با فرهنگ مردم سروکار داریم. وی گفت: درحال حاضر در حاشیه شهرها کوچکترین امکانات بهداشتی و زیرساختی وجود ندارد ضمن اینکه از نظر نیروی انسانی نیز در این حوزه در مضیقه هستیم.وی ادامه داد: در واقع می‌توان گفت کشور ما از نظر نیروی انسانی همراه پزشکی اعم از پرستار، بهیار، کمک بهیار، و نیروی خدماتی با کمبودهایی مواجه است. به‌طوری که بخش عمده‌ای از این نیروها دانش کافی را در حوزه پیشگیری و بهداشت ندارند.

افزایش 10 هزار تومانی حق ویزیت پزشکان بخش خصوصی - حق ویزیت - مسئولیت حقوقی پزشکی

   نیازمند تغییر نگاه مردم به جامعه پزشکی هستیم

وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه دولت در ادامه مسیر خدمتش، تلاش می‌کند این مشکلات را به حداقل برساند، بیان کرد: بخش عمده‌ای از وظیفه ما اعتماد بخشی به مردم و جامعه پزشکی است. وی گفت: چون تا به‌حال اغلب مسیرها در جهت بدبین کردن مردم به جامعه پزشکی بوده به‌طوری که در خیلی از موارد لکه‌های کوچک بی‌دلیل بزرگ شده اند و این وضعیت نیازمند تغییر نگاه مردم به جامعه پزشکی است. البته در راه تغییر این نگاه به نسبت موفق عمل کرده‌ایم به‌طوری که درحال حاضر نگرش مردم به جامعه پزشکی قابل قیاس با دو سال گذشته نیست.هاشمی در ادامه سخنانش اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده‌ای که منجر شد نوع نگاه مردم به پزشکان تا حدی خدشه‌دار شود، واقعی نبودن تعرفه‌ها و ارزش‌گذاری خدمات پزشکی بود. هدف اصلی دولت در این راستا واقعی کردن تعرفه‌ها متناسب با درآمد مردم است. وزیر بهداشت تاکید کرد: فراموش نکنیم که واقعی کردن خدمات و تعرفه‌های پزشکی در شرایط اقتصادی امروز کشور، برای دولت کار آسانی نیست و ضرورت دارد برای پیشبرد این هدف همه با هم به جلو برویم و  علیه هم نباشیم.

کاهش پدیده زیرمیزی با درست کردن تعرفه‌ها

هاشمی در ادامه سخنانش افزود: اجرای تعرفه‌ها بر طبق کتاب جدید ارزش‌گذاری خدمات پزشکی کار راحتی نیست ولی باید امیدوار بود، چون طی کردن این راه اجتناب‌ناپذیر است. باید نشان دهیم اگر دولت برای واقعی‌شدن تعرفه‌های پزشکی هزینه می‌کند، این هزینه دستاوردهای بسیاری خواهد داشت. وی با تاکید بر اینکه در ادامه مسیر باید بیمه‌ها را نیز نسبت به اجرای تعرفه‌ها بر حسب ارزش‌گذاری جدید خدمات پزشکی متقاعد کنیم، توضیح داد: اجرای کتاب جدید تعرفه‌گذاری خدمات پزشکی به مراکز و بیمارستان‌های خصوصی کمک فراوانی می‌کند به‌خصوص اینکه همه موظف می‌شوند دریافت‌ها را در داخل محیط بیمارستان و براساس پرونده بیمار اخذ کنند و خارج از آن وجهی از بیمار دریافت نشود و این یعنی کاهش پدیده زیرمیزی. به گفته وزیر بهداشت، بیمارستان‌های خصوصی در راستای تعرفه‌گذاری جدید خدمات پزشکی می‌توانند خود اقدام به راه‌اندازی بخش‌های نظارتی کنند و نیازی به حضور ناظران ما نیست. در همین‌حال ضروری است که روسا و مدیران هر بخش برای اجرای دقیق تعرفه های جدید، به مسئولان این امر آموزش‌های جدید را ارایه دهند.

حقوق پزشکی - سیر تحولی حقوق پزشکی در ایران - وقتی پزشکی و حقوق پیوند می خورند 

 طرح تحول سلامت به ضرر بیمارستان‌های خصوصی نیست

هاشمی بابیان اینکه درحال حاضر این نگرانی وجود دارد که با اجرای طرح تحول نظام سلامت، سزارین در بخش‌های دولتی کاهش یافته و به سوی مراکز خصوصی سوق پیدا کند، ادامه داد: این نوع زایمان چه در بخش‌های دولتی و چه در بخش‌های خصوصی از طریق فرهنگ‌سازی باید به حداقل برسد. وزیر بهداشت همچنین خاطرنشان کرد: طرح تحول نظام سلامت به ضرر بیمارستان‌ها و بخش‌های خصوصی نیست. طبق برآوردها، ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان‌های دولتی با اجرای این طرح، معادل 3 تا 4 درصد بیشتر شده و هرچند تراکم بیماران در بخش‌های اورژانس افزایش یافته، ولی این وضعیت در کل تهدیدی برای بخش خصوصی محسوب نمی‌شود. به گفته هاشمی جامعه پزشکی تا به حال معلول بدرفتاری‌ها و تصمیمات غلط زیادی قرار گرفته است. پس چاره‌ای نداریم که این تصمیمات غلط را اصلاح و از خود مراقبت کنیم. همچنین ضروری است به سیاست‌گذاران ثابت کنیم که مسیر درستی را برای رسیدن به اهدافمان انتخاب کرده‌ایم.

منبع : روزنامه حمایت

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.