دکتر فرود امیری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز و عضو هیات علمی دانشگاه، قبول وکالت در کلیه دعاوی حقوقی اعم از (خانواده،تجاری،ثبتی،ملکی،چک،...) و کیفری
سیدجلال میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی پذیرش کلیه دعاوی  حقوقی ، کیفری ، خانواده دیوان عدالت اداری دادگاه انقلاب و دادگاه نظامی
دکتر سهیل طاهری وکیل پایه یک دادگستری عضو کانون وکلای دادگستری مرکز  و استاد دانشگاه
مهدیه کتابی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری
دکتر نغمه فرهود  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز، وکالت در کلیه دعاوی حقوقی و کیفری (خانواده،ملکی ،ثبتی،چک،دعاوی مربوط به شهرداری و اصل 49و...) قبول وکالت ایرانیان مقیم خارج کشور
احسان عابدین وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز
علی رمضانزاده  وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز ،بیست سال سابقه کار قضایی و وکالت ،داشتن تجارب و تخصص در امور ملکی و اراضی و نیز مطالبات
مرتضی دستوری وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری و کارشناس ارشد حقوق تجارت بین الملل

جهت مشاوره تلفنی با وکیل با شماره09128304909 در تماس باشید.

شوراهای حل اختلاف بازوی دستگاه قضا در کاهش مراجعات مردمی به محاکم

ارسالی توسط سلمان محمدی آگاه وکیل پایه یک دادگستری
شوراهای حل اختلاف بازوی دستگاه قضا در کاهش مراجعات مردمی به محاکم

شوراهای حل اختلاف علاوه بر اینکه مرجعی برای حل و فصل اختلافات محسوب می‌شود، بازوی توانمندی برای دستگاه قضا در کاهش مراجعات مردمی نیز به شمار می‌آید که کاهش 50 درصدی پرونده‌های وارده به محاکم، افزایش صلح و سازش و تسریع در جریان رسیدگی‌ها از دستاوردهای این شوراها است.

شوراهای حل اختلاف علاوه بر اینکه مرجعی برای حل و فصل اختلافات محسوب می‌شود، بازوی توانمندی برای دستگاه قضا در کاهش مراجعات مردمی نیز  به شمار می‌آید که کاهش 50 درصدی پرونده‌های وارده به محاکم، افزایش صلح و سازش و تسریع در جریان رسیدگی‌ها از دستاوردهای این شوراها است.

همه آنچه که باید درباره شوراهای حل اختلاف بدانید از نحوه ارایه دادخواست تا اختلاف در صلاحیت محلی -  نحوه و ضمانت اجرای احکام شوراهای حل اختلاف - شرحی بر آئین نامه شوراهای حل اختلاف - عدم صلاحیت شورای حل اختلاف نسبت یه صدور دستور موقت -  شوراهای حل اختلاف جایگاهی برای صلح و سازش - بخش نخست - شوراهای حل اختلاف جایگاهی برای صلح و سازش - بخش دوم و پایانی 

 حکام شرعی و مجتهدان در کشور ما پیش از قانونگذاری مدون، حل اختلافات و دعاوی را بر عهده داشتند؛ در حالی که این حکام منصوب حکومت نبودند بلکه مجتهدان و کسانی بودند که در فقه اسلامی تبحر داشته و مردم محلی به شکل آزاد برای حل و فصل اختلافات خود به آنها مراجعه می‌کردند. این مراجع هم، دعاوی را بر اساس مقررات اسلامی و با در نظر گرفتن رسوم و سنت محلی فیصله می‌دادند.امروزه نزاع و درگیری، سرقت، طلاق، دعاوی مالی و نظایر اینها از جمله پرونده‌های تشکیل‌شده در دستگاه قضا هستند که برخی از آنها موارد جزیی و عادی محسوب می‌شوند که بدون محکمه قضایی و با صلح و سازش برطرف خواهند شد.کدخدامنشی یکی از شیوه‌هایی است که می‌تواند در کاهش و ارجاع پرونده‌های قضایی موثر باشد که این امر در روند رسیدگی به پرونده‌های مهمتر بسیار ارزشمند است.در گذشته احترام به بزرگترها و توجه به ریش‌سفیدان سبب می‌شد تا مسایل در خانواده‌ها و بین دوستان به سهولت رفع شده و موانع نیز از میان برداشته شود اما امروزه با گسترش زندگی شهرنشینی، متاسفانه بنیان خانواده‌ها نیز متزلزل شده و دیگر همانند گذشته روش کدخدامنشی و صلح در بیرون از محاکم قضایی پاسخگو نیست. در حقیقت سازش نوعی میانجیگری است که با گفت‌و‌گوهای سازشگر مابین طرفین، اختلافات طرفین حل و فصل می‌شود و این روند به نفع هر دو طرف خواهد بود؛ چرا که بدون معطلی مشکلات خود را حل می‌کنند.به گزارش میزان،شوراهای حل اختلاف در حقیقت نقش کدخدامنشی را در رفع اختلافات و موانع بین افراد جامعه بر عهده دارد؛ به طوری که در کشور ما نهاد شورای حل اختلاف به منظور کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، برای رفع اختلاف محلی و حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارند یا دارای پیچیدگی‌های کمی هستند، فعالیت می‌کنند.

صلاحیت شوراهای حل اختلاف در دعاوی خانوادگی - تجدید نظرخواهی از آراء شوراهای حل اختلاف - جایگاه صلح و سازش در نظام حقوقی - چگونگی صلح و سازش در دعاوی کیفری و مدنی - درخواست صلح و سازش 

 حل جرایم قابل گذشت در شورای حل اختلاف از طریق سازش

شورای حل اختلاف نهادی جوان و نوپا است که بر اساس ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از سال 1381 تاسیس شد و به تدریج در سراسر کشور توسعه یافت.بر همین اساس ماده 8 قانون شوراهای حل اختلاف، حدود صلاحیت شورا را تعیین کرده و در همه امور مدنی و حقوقی، همه جرایم قابل گذشت و نیز جنبه خصوصی جرایم غیر قابل گذشت، شورا می‌تواند در صورت تراضی طرفین، به صلح و سازش بین اشخاص اقدام کند.در دوره کنونی، افزایش حجم پرونده‌های قضایی روند رسیدگی را دشوار می‌کند و ممکن است پرونده‌ای مدت طولانی مسیر خود را طی کند تا به نتیجه برسد اما در صورتی که در شورای حل اختلاف حل شود، قطعا نتایج مطلوبی به دنبال خواهد داشت.ترویج فرهنگ کدخدامنشی و برقراری صلح و آشتی در بین افراد در سلامت، آرامش و امنیت جامعه تاثیر بسیاری دارد که در صورت اجرای این روش، دستگاه قضا به پرونده‌هایی که اولویت و اهمیت بیشتری دارند، رسیدگی خواهد کرد.کاهش مراجعات به مراکز قضایی و افزایش صلح و سازش از جمله مزایای اقدامات شوراهای حل اختلاف است که می‌تواند موانع را از میان بردارد و پرونده‌ها با سرعت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرند.

 تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها با کمک شوراهای حل اختلاف

بر همین اساس، یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری معتقد است که شوراهای حل اختلاف به نوعی روش‌های حل مشکلات و دعاوی مردم را به روش صلح و تفاهم حل می‌کنند.به اعتقاد آیت‌الله مختار امینیان، صلح در بیش از 35 درصد دعاوی از افتخارات شوراهای حل اختلاف در کشور است که حرکت بسیار خوبی در کاهش اطاله دادرسی نیز محسوب می‌شود.

 کاهش 50 درصدی پرونده‌های موجود در محاکم با صلح و سازش در شوراها

همچنین وزیر دادگستری می‌گوید که شورای حل اختلاف 40 الی 45 درصد از پرونده‌های کیفری و حقوقی کشور را کاهش می‌دهند، بدون هزینه، با سرعت بالا و عمدتاً با صلح و سازش، به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند و طرفین با نوعی آرامش و رضایت از محکمه خارج می‌شوند.به گفته حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی، اینکه طرفین در شوراهای حل اختلاف، آرام هستند، اقدام ارزشمندی است که در دادگاه وجود ندارد و تنها در هیات حل اختلاف حاصل می‌شود همچنین جمع‌بندی گزارش سازمان بازرسی نیز این بود که شوراهای حل اختلاف مجموعه‌ای ارزشمند برای کشور است که باید تقویت شود.

نگاهی به گذشت شاکی تا صلح و سازش در دعاوی کیفری و مدنی - دادگاه های خاص صلح و سازش در امور کیفری ایجاد می شود 

 حجم زیاد پرونده‌های وارده به دستگاه قضا

از جمله مشکلاتی که امروز دستگاه قضایی کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند حجم زیاد پرونده‌های وارده و نبود امکانات لازم برای رسیدگی است؛ این در حالی است که بخش زیادی از این پرونده‌ها مربوط به جرایمی است که از اهمیت و پیچیدگی کمتری برخوردار بوده و به سهولت و با دخالت نهاد میانجیگری می‌توان به بسیاری از این اختلافات خاتمه داد.اگر این اختلافات در محاکم قضایی مطرح شود، طبعا مستلزم انجام اقداماتی از قبیل تحقیقات محلی و اعمال دقت لازم قضایی بوده و سپس مسایلی مانند اعتراض‌ها و تجدید نظرها را به دنبال خواهد داشت که این موضوع نیز وقت زیاد و هزینه‌های کلانی را می‌طلبد اما با مراجعه به مراکز صلح و سازش، از تحمیل چنین خسارت‌ها و هزینه‌هایی بر افراد جلوگیری به عمل آمده و سرعت عمل در حل و فصل اختلافات را برای جامعه به ارمغان می‌آورد.

 مزایای تشکیل شوراهای حل اختلاف

هر نهاد، سازمان و ارگانی که در جامعه تشکیل می‌شود، دارای مزایایی است که تشکیل شوراهای حل اختلاف نیز از این قاعده مستثنی نیست.از جمله محاسن و مزایای تشکیل شوراهای حل اختلاف می‌توان به کاهش مراجعات مردم به محاکم قضایی، رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا از ماهیت قضایی کمتری بر‌خوردار است، جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها، عدم رعایت تشریفات آیین دادرسی و حفظ شخصیت ارباب رجوع اشاره کرد.

 صلح و سازش، محور شوراهای حل اختلاف

با توجه به اهمیت و نقش شورایاری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی احمدی میانجی، رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور با بیان اینکه لایحه شورای‌های حل اختلاف از دولت به مجلس ارسال شده است، عنوان کرد: این لایحه شورای‌های حل اختلاف را با دو ساختار شورای حل اختلاف یک و دو تقسیم‌بندی کرده که شورای حل اختلاف دو به هیچ عنوان رأی صادر نمی‌کند، بلکه تنها مجاز به انجام صلح و سازش است.وی یادآور شد: تنها شورای حل اختلاف یک می‌تواند علاوه بر صلح و سازش رأی صادر کند که در این لایحه شرایط اعضای شوراهای حل اختلاف متناسب با صلاحیت‌های شوراهای یک و دو مشخص شده است.به گفته رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور، در این لایحه میزان صلاحیت شوراهای حل اختلاف درباره صدور احکام از 5 میلیون به 20 میلیون تومان افزایش یافته است.

صلح و سازش کم هزینه ترین راه حل اختلاف - عدم جواز اعاده دادرسی از آراء قطعی شوراهای حل اختلاف 

 لزوم افزایش بودجه شوراهای حل اختلاف

گسترش مراکز شورای حل اختلاف در سطح کشور می‌تواند تا اندازه بسیاری مشکل‌گشا و راهگشا باشد که این امر مستلزم افزایش بودجه در این حوزه است چرا که میزان مراجعه به شوراهای حل اختلاف سبب کاهش مراجعه به دادگاه‌ها می‌شود.در حقیقت افزایش اعتبار و بودجه این شوراها از سوی مسئولان مربوطه در سطح کشور به نفع جامعه خواهد بود چرا که بخش عمده‌ای از پرونده‌ها در این اماکن به صلح و سازش منجر می‌شود.

 اعتبار 43 میلیاردی برای صلح و سازش

با توجه به اینکه هر ساله بودجه‌ای به هر یک از دستگاه‌ها اختصاص می‌یابد، سهم شوراهای حل اختلاف کشور در بودجه 93 مبلغی معادل 43 میلیارد تومان است که از این رقم 2 میلیارد تومان برای برنامه خدمات قضایی و امور دادگاه‌ها و 41 میلیارد تومان برای برنامه رسیدگی به دعاوی در نهادهای شبه قضایی در نظر گرفته شده است.در حقیقت توجه به شوراهای حل اختلاف سلامت جامعه را بیش از گذشته افزایش می‌دهد و مردم در امنیت و آرامش بیشتری زندگی می‌کنند.آری، به راستی شورای حل اختلاف بازوی دستگاه قضا در کاهش مراجعات است و در صورتی که اعتقادات و باورها در جامعه افزایش یابد و مانند گذشته مشکلات در خانواده‌ها و در سطح محلات حل شود و فرهنگ کدخدامنشی گسترش و ترویج یابد، دیگر نیازی به اتلاف وقت و تردد در مسیر دادگاه‌ها نخواهد بود و دستگاه قضایی به مسایل مهمتر و کلان کشور خواهد پرداخت.

منبع : روزنامه حمایت

مطالب مرتبط

سوال از شاهد طرف مقابل

نام نویسنده
سوال از شاهد طرف مقابل

سوال از شاهد طرف مقابل نهاد بسیار مهمی در آیین دادرسی نظام حقوقی کامن لو می باشد که در داوریهای بین المللی نیز تا حد قابل توجهی مقبولیت و کاربرد دارد. سوال از شاهد طرف مقابل همانگونه که تا حدودی از عنوان آن بر می آید , به معنای سوال وکیل یکی از طرفین دعوی از شاهد طرف دیگر در جلسه دادرسی است و در برابر اصطلاحات (سوال از شاهد شود) و (سوال مجدد از شاهد خود) استفاده می شود.

ادامه مطلب ...

شهادت غیرحضوری نباید مبنای حکم دادگاه قرار گیرد، حتی اگر ثبت رسمی شده باشد

نام نویسنده
شهادت غیرحضوری نباید مبنای حکم دادگاه قرار گیرد، حتی اگر ثبت رسمی شده باشد

یک وکیل دادگستری تاکید کرد: شهادت غیرحضوری نباید مبنای حکم دادگاه قرار گیرد، حتی اگر ثبت رسمی شده باشد

ادامه مطلب ...

یک لایحه گم شد-حمایت از شهود در بایگانی مجلس و قوه قضائیه

نام نویسنده
یک لایحه گم شد-حمایت از شهود در بایگانی مجلس و قوه قضائیه

حدود 7 سال قبل در برنامه چهارم توسعه قوه قضائیه مکلف شد تا لایحه ای با عنوان حمایت از شهود را تدوین کرده و به مجلس تقدیم کند. هر چند این لایحه تا حدودی تدوین شد ولی بعد از رسیدگی در مجلس هفتم یک مرتبه از دستور کار کنار رفت و مسکوت ماند. اما در حال حاضر نه مجلس هشتمی ها و نه مجلس نهمی ها خبری از وضعیت این لایحه مهم ندارند.

ادامه مطلب ...

شهادت در محضر دادگاه را جدی بگیریم

نام نویسنده
شهادت در محضر دادگاه را جدی بگیریم

شهادت کذب از جمله جرایم علیه اجرای عدالت قضایی و از موانع عدالت قضایی می‌باشد. شاهد که به دادگاه مراجعه می‌کند با اداء شهادت کذب نزد مقامات رسمی دادگاه موجبات تضییع حقوق افراد و جامعه را فراهم می‌نماید جدا از اینکه شهادت بنحو کذب از نظر شرعی حرام و اخلاقی مذموم است.

ادامه مطلب ...

بسته حقوقی برای کسانی که می‌خواهند حرفشان را در دادگاه به کرسی بنشانند-ابزارهای دفاعی در دعوای حقوقی

نام نویسنده
بسته حقوقی برای کسانی که می‌خواهند حرفشان را در دادگاه به کرسی بنشانند-ابزارهای دفاعی در دعوای حقوقی

در دعوای حقوقی زور بازو مشکل شما را رفع نخواهد کرد؛ باید برای دفاع از حقوقتان فکرتان را به کار بیندازید. ابزارهای دفاعی در دعاوی حقوقی محدود هستند؛ با این حال شما باید بهترین وسیله را انتخاب کنید و وارد کارزار شوید. اما این ابزارهای دفاعی چه هستند؟

ادامه مطلب ...

شرایط اعاده دادرسی به دلیل شهادت کذب

نام نویسنده
شرایط اعاده دادرسی به دلیل شهادت کذب

برخی به دلیل ضعف اخلاقی حاضر می‌شوند در مراجع قضایی به عنوان شاهد حاضر شوند و دروغ بگویند. عملکرد این افراد باعث شده است شهادت که در طول تاریخ یکی از دلایل اثبات ادعا محسوب می‌شده است، گاهی کارکرد منفی داشته باشد و حقیقت را وارونه جلوه بدهد. در قانون راه‌های مختلفی برای جلوگیری از ارایه چنین شهادتی وجود دارد که در بسیاری از موارد نیازمند هوشیاری و همکاری طرف مقابل دعوا با دادگاه است. به هر حال نمی‌توان منکر آن شد که برخی از آرای قضایی با حضور و دخالت شاهدان دروغین صادر می‌شوند. آیا راهی وجود دارد که این آرا را دوباره به مسیر حق و حقیقت برگردانیم؟ قطعا چنین امکانی با استفاده از اعاده دادرسی وجود دارد؛ اما چطور و چگونه؟ با نگاهی به یکی از آرای وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

ادامه مطلب ...

شهادت ( گواهی )

نام نویسنده
شهادت ( گواهی )

گواهی دادن به چیزی از روی علم و یقین، و کشته شدن در راه خدا را شهادت گویند. از احکام شهادت به معنای اول به تفصیل در باب شهادات و به مناسبت در بابهایی نظیر حج، تجارت و طلاق سخن گفته‏اند.

ادامه مطلب ...

قواعد حقوقی حاکم بر شهادت

نام نویسنده
قواعد حقوقی حاکم بر شهادت

راه‌های زیادی برای اثبات ادعا در دادگاه وجود دارد که یکی از آنها گواهی شاهدان یک ماجراست. شهادت در پرونده‌های قضایی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از مهمترین مستندات صدور آرای دادگاه‌ها به حساب می‌آید.

ادامه مطلب ...

شهادت در محضر دادگاه تحت چه شرایطی از اعتبار ساقط است؟

نام نویسنده
شهادت در محضر دادگاه تحت چه شرایطی از اعتبار ساقط است؟

شهادت شاهد در محضر دادگاه باید از روی قطع و یقین باشد چرا که اظهار نظر همراه با شک و تردید، بلا اعتبار است.

ادامه مطلب ...

قواعد حقوقی حاکم بر شهادت

نام نویسنده
قواعد حقوقی حاکم بر شهادت

شهادت عبارت است از اطلاعات یک فرد خارج از دعوی که موضوع مورد ادعا را دیده و یا شنیده است؛ یا اگر از موارد دیدنی و شنیدنی نباشد، از آن آگاه شده است. به عبارتی «شهادت دادن» یعنی اینکه شخص از واقعه‌ای جزیی یا کلی که بین 2 یا چند نفر صورت گرفته است، در دادگاه خبر دهد یا اطلاع‌رسانی کند.

ادامه مطلب ...
مشاهده کلیه مطالب مرتبط
0 دیدگاه

دیدگاه خودتان را ارسال کنید