×

شرایط قاضی شدن زنان، آنها دادیار، بازپرس و معاون دادستان می شوند

شرایط قاضی شدن زنان، آنها دادیار، بازپرس و معاون دادستان می شوند

معاون اسبق دانشگاه علوم قضایی و قاضی دادگستری با بیان اینکه هم اکنون در دادگاه ها از قضات خانم استفاده می شود گفت شرایط قضات در دین مبین اسلام مشخص شده و آیات و روایات هم دراین زمینه درخصوص مبانی فقهی ذکر شده که زن به عنوان صادرکننده حکم نمی تواند قضاوت کند و تنها مرد می تواند به عنوان قاضی حکم صادرکند

شرایط-قاضی-شدن-زنان،-آنها-دادیار،-بازپرس-و-معاون-دادستان-می-شوند وکیل 

معاون اسبق دانشگاه علوم قضایی و قاضی دادگستری با بیان اینکه هم اکنون در دادگاه ها از قضات خانم استفاده می شود گفت: شرایط قضات در دین مبین اسلام مشخص شده و آیات و روایات هم دراین زمینه درخصوص مبانی فقهی ذکر شده که زن به عنوان صادرکننده حکم نمی تواند قضاوت کند و تنها مرد می تواند به عنوان قاضی حکم صادرکند.

محمدرضا ساکی با بیان اینکه درسایر موارد مانند انجام وظیفه در دادسرا به عنوان دادیار و بازپرس و حتی معاون دادستان و همچنین به عنوان مشاور در دادگاه خانواده و سایر مراجع قضایی مانند دیوان عدالت اداری و همچنین شورای حل اختلاف و مانند آن می توانند به عنوان قاضی انجام وظیفه کند. درحال حاضر تعداد زیادی از قضات زن در سراسر کشور دراین مناصب مشغول انجام وظیفه هستند.

متن قانون آیین دادرسی کیفری جدید (1392) منتشر شده در روزنامه رسمی کشور

ساکی ادامه داد: در جایگاه رییس دادگاه، فقط قاضی مرد می تواند قضاوت کند و تنها ممنوعیت قضاوت خانم ها همین حکم دادن است در حالی که خانم ها می توانند به عنوان مشاور انجام وظیفه کنند.

او گفت: باتوجه به آیین دادرسی کیفری جدید خانم ها می توانند در خصوص دادگاه های اطفال و خانواده به عنوان مشاور انجام وظیفه کند.

ساکی یادآورشد: هرساله در آزمون جذب قضات دادگستری که توسط قوه قضاییه به عمل می آید تعدادی خانم به استخدام قوه قضاییه درمی آیند و در مناصبی که ممنوعیت قانونی و شرعی ندارند انجام وظیفه می کنند و این روال کماکان ادامه دارد.

منبع : خبر آن لاین

    

پست های مرتبط

افزودن نظر

مشترک شدن در خبرنامه!

برای دریافت آخرین به روز رسانی ها و اطلاعات ، مشترک شوید.